Aká je realita na školách, aj tých cirkevných? Je ešte udržateľná predstava, že sexuálna výchova patrí do rúk výhradne rodičom? Názory v konzervatívnom prostredí sa rôznia.
Niektorí tvrdia, že tému sexuálnej výchovy v školách ani neotvárajme, lebo to neudržíme v mnohých citlivých témach. Iní si myslia, že by sme sa vzťahovej a sexuálnej výchovy nemali báť, len si pripravme kvalitné materiály a vyškoľme ľudí, aby sme tínedžerom dokázali dať argumenty v prospech slobodného rozhodnutia ísť proti prúdu dnešnej doby.
O tom, v akom kontexte hovoriť s mladými o sexualite, aj o knižnej novinke denníka Postoj Láska žije offline sa Zuzana Hanusová rozprávala so Štefanom Murárikom, učiteľom na Piaristickej spojenej škole sv. Jozefa Kalazanského v Nitre, Máriou Melicherovou, redaktorkou denníka Postoj, Líviou Halmkan – riaditeľkou neziskovej organizácie Tlakový hrniec a autorkou knihy Láska žije offline, Luciou Žiakovou, koučkou a lektorkou z Polepšovne vzťahov, ktorá je tiež autorkou knihy Láska žije offline.
Na otázku, či sexuálna výchova nepatrí výsostne do rúk rodičom a či vníma reálnu potrebu presunúť diskusie o sexualite na pôdu školy, Štefan Murárik odpovedá, že vidí pred sebou dve skupiny rodičov. „Sú deti z rodín, kde sa o tejto téme nerozpráva a ktoré sa snažia túto odsúvať čo najďalej, a potom sú deti, ktoré majú tému sexualitu otvorenú už veľmi skoro. (...) Argument neotvárajme tieto témy, lebo to neustojíme, dnes neobstojí, pretože tie témy sú už dávno otvorené. Deti sa v týchto vodách už ocitli. Samozrejme, treba dbať na primeranosť veku. Pri mladších deťoch sú to skutočne rodičia, ktorí by tieto témy mali otvárať primárne. Ale v tínedžerskom veku už vzťahy riešia, je to pre ne téma číslo jeden a dá sa do toho veľmi prirodzene vstúpiť.“
Murárik si zároveň myslí, že je to kontextuálna téma a takto k nej treba pristupovať – nielen izolovane ako k sexuálnej výchove, lebo „sexualita patrí do oblasti vzťahov a je dobré na ňu vždy nazerať z tejto perspektívy. Dnes sa podáva vytrhnutá z kontextu, ktorý jej prirodzene patrí“.

Foto: Postoj/Andrej Lojan
Problémom je, že posledné mesiace tému sexuálnej výchovy spoločensky moderovalo občianske združenie Itymyta, ktoré iniciatívne vydalo učebnice Vzťahová a sexuálna výchova, pričom sexualitu zasadilo mimo spomenutého kontextu.
Redaktorka Postoja Mária Melicherová, ktorá sa tejto téme venuje, upozorňuje, že autorky učebníc sa síce venujú téme vzťahov, ale v učebniciach tému sexuality a vzťahov takmer neprepájajú. „Sexualita nie je vôbec prepojená do kontextu hlbokého stabilného vzťahu, ale je akoby izolovaná ako časť človeka, ktorá ak má splnené atribúty ako súhlas a bezpečie pred sexuálne prenosnými chorobami a slobody, tak to stačí.“
Lektorky združenia Intymyta boli aj pri tvorbe nových osnov a na Slovensku sa veľmi zasadzujú za to, aby sa rozšírila vzťahová a sexuálna výchova. Organizovali aj petíciu, ktorú podpísalo viac ako 11-tisíc ľudí, ale „ich snahy sú stále postavené na prioritách ako súhlas, bezpečnosť a sloboda, mne tam však veľmi chýbal kontext, že sexualita je vážna hlboká vec, ktorá sa nedá dať na roveň hocijakej fyzickej aktivity“, vyjadrila sa v diskusii Mária Melicherová.
Napriek tomu, že spomínané knihy z dielne Intymyty nedostali schvaľovaciu doložku ministerstva školstva, aj tak kolujú vo verejnom priestore a ktorýkoľvek riaditeľ školy či učiteľ ich dnes môže začať používať ako inšpiráciu pri vyučovaní na svojej škole.
Videozáznam z debaty denníka Postoj:
Mária Melicherová zdôrazňuje, že ešte stále platí, že téma sexuality sa preberá podľa aktuálnych osnov ako prierezový predmet pod názvom výchova k manželstvu a rodičovstvu, čo môžu dnes školy uchopiť úplne autonómne a rôzne. „Niekto si do školy zavolá združenie Intymyta, ktoré už manželstvo či dlhodobý vzťah nepovažuje za ideálnu formu spolužitia, alebo si môžu zavolať ľudí z konzervatívneho prostredia, ktorí to uchopia v kontexte dlhodobého záväzku. Riaditelia si dnes môžu pozvať lektorov z akéhokoľvek združenia alebo to aj odignorovať.“
Z toho vychádza, že téma vzťahovej a sexuálnej výchovy je pole neorané a je na jednotlivých školách, ako k tomu pristúpia. Školy siahajú po tom, čo je aktuálne k dispozícii, a veľa toho nie je.
Učiteľ Štefan Murárik v tejto súvislosti potvrdzuje, že materiálov z konzervatívneho prostredia je skutočne málo. „Učitelia sa snažia viesť výučbu v duchu toho, čo im je prirodzené, a materiály si dohľadávajú podľa toho, ako sú erudovaní v tej téme (...) Nejaká ponuka je, ale myslím si, že nie je všeobecne známa.“
Lívia Halmkan, riaditeľka neziskovej organizácie Tlakový hrniec a autorka knihy Láska žije offline, zo skúsenosti hovorí, že mladí sú dnes veľmi hladní po témach okolo sexuality, a ak sa s nimi niekto rozpráva formou diskusie, sú veľmi otvorení. Tvrdí, že deti na cirkevných školách vedia presne rovnaké veci ako tie na bežných školách, „možno sú akurát ostražitejšie vo vyjadrovaní a v debatách medzi sebou alebo hrajú formu a trvá, kým povedia, čo si skutočne myslia“.
Aký má Lívia Halmkan názor na zavedenie sexuálnej výchovy ako samostatného predmetu v školách? „Nemám to ešte uzavreté. Na jednej strane cítim potrebu, že deti treba formovať a viesť a že je to naše privilégium. Pre mňa je rozhodujúce, čo bude cieľom sexuálnej výchovy a či sa na nejakom cieli vôbec zhodneme. Na druhej strane mám obavu, čo sa udeje, keď to odovzdáme štátu, či sa to potom bude meniť každé štyri roky a dopĺňať o nejaké dodatky. Mám z toho obavy.“
Lucia Žiaková, koučka a lektorka z Polepšovne vzťahov, nerozumie, čoho sa rodičia boja, keď neotvárajú so svojimi deťmi otázky sexuality. „Z prieskumu, ktorý sa robil aj na Slovensku i v Česku a deti v ňom mohli bezpečne napísať, čo si myslia, vyšlo, že ich skutočne dnes vychováva pornografia. Nerozumiem teda, z čoho máme ako učitelia alebo rodičia obavy, čo a ako im povedať, keď to porovnáme s tým, čo k deťom ide cez pornografiu (…) Deti hľadajú informácie, a keď ich nedostanú doma alebo ani v škole, tak si ich vedia nájsť úplne ľahúčko.“
S Luciou Žiakovou a Líviou Halmkan sme v diskusii hovorili aj o ich prieskume medzi žiakmi, z ktorého im vyšlo, že porno pozerajú deti už od jedenástich rokov, väčšina sa k nemu dostala tak, že im ho niekto druhý ukázal, a takmer štvrtina opýtaných detí pozerá porno niekoľkokrát týždenne.
Celá kniha Láska žije offline však nie je primárne o zdôrazňovaní reštrikcií, ale o upriamení pozornosti na „skutočné spojenie“. Prečo začali knihu o pornografii z tohto konca a prečo je potrebné poznať, ako fungujú praktiky pornopriemyslu, príbehy závislých od porna a celý marketing okolo tejto brandže? Ak chcete vedieť viac, pozrite si diskusiu denníka Postoj.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.