OĽaNO cez víkend odštartovalo ďalšiu fázu predvolebnej kampane. Krajinu chcú križovať v starých fiatkách 500, ktoré majú symbolizovať boj strany s mafiou.
K tomu Igor Matovič pribalil príbeh o päťstoeurovej odmene za voľby, ktorú chce jeho strana presadiť a spätne vyplatiť ľudom. Takto chcú zhatiť cestu Roberta Fica k moci, keďže vysoká volebná účasť by vraj bola pre Smer nevýhodná.
V porovnaní s infantilnou kampaňou Hlasu, ale aj skôr mdlými predvolebnými aktivitami ďalších strán platí, že Igor Matovič stále dokáže zaujať.
Pomer cena – výkon však pri tejto kampani bude určite oveľa horší ako v roku 2020, keď Matovič vyrukoval s pamätným videom s Počiatkovou vilou.
Vtedy sa trafil do hlavnej emócie volieb, zatiaľ čo jeho konkurenti na vedľajšom ihrisku bojovali s kotlebovcami, a odštartoval vlnu, ktorá mu priniesla výrazné volebné víťazstvo.
Táto ďalšia z radu Matovičových „atómoviek“ nebude žiadnym prelomom v kampani.Zdieľať
Jeho dnešná kampaň s fiatkami už takto mobilizačne fungovať nebude. A to nielen pre nánosy, ktoré na OĽaNO zostali potom, ako malo možnosť tri roky spravovať krajinu.
Kým v roku 2020 vyznievalo video z francúzskej Riviéry autenticky a vizualizovalo niečo, čo vtedy ľudia naozaj intenzívne riešili, z aktuálnej Matovičovej akcie s fiatkami razí falošnosť a odtrhnutosť od toho, čím dnes ľudia na Slovensku žijú.
Nejde pritom len o opakujúce sa ekonomické argumenty o takmer dvoch miliardách štátnych peňazí, ktoré by sa dali minúť aj zmysluplnejšie.
Odmena päťsto eur za volebnú účasť je, dokonca aj vo forme predvolebného sľubu, de facto kupovaním hlasov. Pretože za týmto Matovičovým nápadom od začiatku nie je nič také ako verejný záujem, ale len jasný politický kalkul. Aby z neho politicky profitovala jeho strana.
Ide len o marketingový nosič hlasov pre OĽaNO, žiaden nástroj boja proti mafii. Je to také zjavné, že to ľudia musia prekuknúť.
Ak by totiž Igor Matovič naozaj veril, že čím viac ľudí príde hlasovať, tým majú Smer, Republika, Hlas, SNS nižšiu šancu na vládnutie (čo vôbec nie je isté), mohol iniciovať verejnú debatu o povinnej účasti na voľbách.
Tento model, na rozdiel od rozdávania peňazí voličom, existuje vo viacerých krajinách a v prípade Slovenska by sa dokonca dalo odvolať aj na istú tradíciu. V období prvej ČSR bola účasť na voľbách povinná.
Takýto nápad by však pre OĽaNO, samozrejme, znamenal oveľa menší politický benefit ako sľuby rozdávania peňazí.
Nič z vyššie uvedeného neznamená, že kampaň s fiatkami výrazne zhorší vyhliadky koalície OĽaNO, Za ľudí a KÚ na účasť v budúcom parlamente. Strana má pomerne slušné voličské jadro, ktoré je ochotné Matovičovi odpustiť čokoľvek, a stále má aj potenciál rásť na úkor niektorých iných strán (KDH, Demokrati).
Akurát táto ďalšia z radu Matovičových „atómoviek“ nebude žiadnym prelomom v kampani, ktorý by v prospech OĽaNO zmobilizoval masy nerozhodnutých voličov.
Igor Matovič je šikovný marketér. Ale aj jeho fiatková kampaň je dôkazom toho, že pred týmito voľbami už žiadnu elektrizujúcu emocionálnu vlnu nevyrobí. A 30. septembra sa bude spoliehať najmä na to, že jeho skalných voličov je viac ako sedem percent.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.