Žaloba eurokomisie pre diskrimináciu rómskych žiakov Ceruzku vidia mnohí prvý raz v škole, no ľudia zhora riešia hlavne ich inklúziu

Ceruzku vidia mnohí prvý raz v škole, no ľudia zhora riešia hlavne ich inklúziu
Foto: Andrej Lojan
Akčných plánov a stratégií sa za uplynulé roky popísalo viac ako dosť. Kompetentným sa však nechce riešiť zúfalú situáciu ľudí z marginalizovaných komunít komplexne a s citom pre realitu.
18 minút čítania 18 min
Vypočuť článok
Žaloba eurokomisie pre diskrimináciu rómskych žiakov / Ceruzku vidia mnohí prvý raz v škole, no ľudia zhora riešia hlavne ich inklúziu
0:00
0:00
0:00 0:00
Adam Takáč
Adam Takáč
Študoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Komenského v Bratislave. Venuje sa spravodajstvu.
Ďalšie autorove články:

Ako vyzeralo výročie Nežnej revolúcie Fico volal po zmene politického systému, Pellegrini ho kritizoval. Na námestia prišli napriek dažďu desaťtisíce ľudí

17. november V Bratislave sa zhromaždilo 50-tisíc ľudí. Fico v Nitre hovoril, že táto forma demokracie Slovensku škodí

František Mikloško Kresťanská únia je radikálna. Ak ma z KDH nevyhodia, tak tam už ostanem

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Európska komisia v apríli oznámila, že podáva na Slovensko žalobu na Súdny dvor Európskej únie za to, že nedostatočne rieši diskrimináciu rómskych detí vo vzdelávaní.

Stalo sa to po ôsmich rokoch od momentu, keď eurokomisia začala voči Slovensku konanie pre nedodržiavanie takzvanej smernice o rasovej rovnosti, podľa ktorej nesmú byť ľudia diskriminovaní z etnického alebo rasového dôvodu.

Žaloba prichádza v čase, keď aj Najvyšší súd SR rozhodol, že vzdelávanie žiakov v čisto rómskej škole je segregáciou.

Kým politici si zodpovednosť za zúfalý stav vzdelávania rómskych detí prehadzujú jeden na druhého, starostovia aj riaditelia škôl rozmýšľajú, ako sa voči námietkam európskych orgánov postaviť. Realita je totiž omnoho zložitejšia, než ako si ju predstavujú v európskych inštitúciách, a riešenia nie sú jednoduché.

Najvyššia miera segregácie

Čo eurokomisia Slovensku v žalobe vyčíta? Hlavnou výhradou je, že rómske deti sú segregované a vo viacerých obciach na Slovensku vznikajú čisto rómske školy alebo triedy.

Komisia na to upozorňovala už od roku 2015, o štyri roky neskôr poslala odôvodnené stanovisko s tým, že problémy pretrvávajú, a vyzvala Slovensko, aby prijalo opatrenia na ich odstránenie. Hoci sa odvtedy napísali viaceré akčné plány a stratégie, podľa komisie to nebolo dostatočné. A výsledkom je žaloba na Súdny dvor EÚ.

Na Slovensku navštevuje 65 percent rómskych žiakov vo veku 6 až 15 rokov školy, v ktorých sú všetci alebo väčšina žiakov Rómovia, čo v porovnaní s rokom 2016 predstavuje nárast o 5 percentuálnych bodov. Slovensko je tak podľa komisie členským štátom EÚ s najvyššou mierou segregácie Rómov vo vzdelávaní. Odvoláva sa na prieskum o Rómoch, ktorý vykonala Agentúra Európskej únie pre základné práva.

„Hoci sa v EÚ dosiahli určité zlepšenia, najmä v oblasti vzdelávania, Európa má pred sebou ešte stále dlhú cestu, kým dosiahne skutočnú rovnosť Rómov. Pretrváva marginalizácia a mnoho Rómov v každodennom živote naďalej čelí diskriminácii, protirómskym postojom a sociálno-ekonomickému vylúčeniu,“ tvrdí komisia.


Ilustračné foto: TASR

Násilná integrácia nie je riešenie

Výzvy eurokomisárov či ľudskoprávnych aktivistov na väčšiu inklúziu, integráciu či desegregáciu rómskych detí však vo viacerých prípadoch narážajú na zložitú realitu, ktorú zažívajú starostovia, riaditelia či učitelia v školách, ktoré títo žiaci navštevujú.

Viackrát sme o tom v posledných rokoch písali aj v Postoji.

Spomeňme napríklad prípad školy v obci Rakúsy pri Kežmarku, ktorá by rada vybudovala priestory neďaleko rómskej osady, aby mali deti do školy bližšie a zlepšila sa ich dochádzka. Opakovane však narážajú na argument, že by tým žiakov segregovali. Majú sa snažiť o integráciu s nerómskymi deťmi. Tie pritom do školy v Rakúsoch nechodia, rodičia ich dávajú do škôl v Kežmarku.

„Fakt tomu nerozumiem, vraj sa musíme riadiť podľa nariadenia z Európskej únie a máme sa snažiť o integráciu s nerómskymi žiakmi. Pýtam sa ako, keď aj tak všetky nerómske deti z obce chodievajú do škôl v Kežmarku. Tak mi povedzte, koho mám integrovať a s kým. Je to proti logike,“ povedala v rozhovore riaditeľka Lucia Brutovská. „Dostala som otázku, či som urobila všetko pre to, aby sem nerómske deti prišli. Ako mám rodičov donútiť, aby sem dali svoje dieťa?“

Aktuálne najznámejším prípadom je škola v Podsadku (časť Starej Ľubovne), o ktorej Najvyšší súd pred pár mesiacmi rozhodol, že segreguje, pretože ju navštevujú iba rómske deti. Nerómske však v jej okolí ani veľmi nežijú a aj aktuálny zápis v škole ukázal, že ani jeden nerómsky rodič do nej dieťa umiestniť nemieni.

Žalobu na štát a mesto podala mimovládna organizácia Poradňa pre občianske a ľudské práva v roku 2015, keď sa rozšírili kapacity školy vybudovaním modulovej prístavby.

Okresný aj krajský súd najprv zamietli verejnú žalobu podľa antidiskriminačného zákona, ktorú podala mimovládka. Najvyšší súd mal iný názor, súhlasí s tým, že štát ani mesto nezabránili diskriminácii rómskych detí.

„Nepopierame, že je to čisto rómska škola. No je za tým demografický vývoj a slobodná vôľa rodičov, tí predsa majú zákonné právo rozhodnúť, do ktorej školy zapíšu svoje dieťa,“ bránia sa riaditeľka školy Viera Kičurová a primátor Starej Ľubovne Ľuboš Tomko s tým, že nevedia situáciu ovplyvniť. Ostatné školy v meste sú vzdialené niekoľko kilometrov a je prirodzené, že rodičia dajú dieťa do tej najbližšej. Nevedia si predstaviť, ako by deti zo zúfalých sociálnych podmienok rozvážali autobusmi, aby sa „premiešali“ v iných školách s nerómskymi deťmi. „Násilná integrácia nič nevyrieši,“ tvrdia.

Súdna bitka v tejto veci pokračuje, štát a mesto dostali za úlohu vypracovať desegregačný plán. Nikto však presne nevie, čo by to v praxi malo znamenať. Zrušenie školy môže podľa primátora v konečnom dôsledku ublížiť deťom, ktoré sa tam cítia dobre. Napriek ťažkostiam v nej učitelia so žiakmi pracujú a darí sa im posúvať sa dopredu. Tvrdí, že keby eurokomisia zavítala do tejto školy, tieto výsledky by videla.

Rovnaká situácia je v škole v Telgárte, ktorú navštevuje 228 detí a 25 majú v škôlke. Všetky sú rómske.

„Rozhodli sa, že svoje deti dajú niekde inde, a nám nezostáva nič iné, len to rešpektovať. Nútiť do niečoho nikoho nemôžeme,“ hovorí o ich rodičoch pre denník Pravda starosta Jozef Štajer.

Podobných príkladov by sme po Slovensku našli viacero. Školy a ich zriaďovatelia majú už teraz obavy, aké komplikácie im tlak mimovládok a rozhodnutia súdov prinesú. 


Rómski žiaci v Podsadku. Foto: A. T.

Špeciálna škola je často len dôsledok

Ďalšou podstatnou výčitkou v žalobe od eurokomisie je, že rómske deti sú nadmerne umiestňované do špeciálnych škôl pre žiakov s miernym mentálnym postihnutím. Špeciálnu školu alebo triedu navštevuje až 17 percent žiakov z marginalizovaných rómskych komunít vo veku 6 až 15 rokov, čo je približne trikrát viac ako v celkovej populácii.

Problémom je, že pre nesprávnu psychologickú diagnostiku sú tam umiestňované aj deti, ktoré tam nepatria.

Marián Zimmermann, psychológ Centra poradenstva a prevencie v Gelnici na východe Slovenska, potvrdzuje, že veľké zastúpenie Rómov v špeciálnych školách je evidentné už na prvý pohľad.

On osobne sa s nesprávnym zaradením rómskeho žiaka do špeciálnej školy nestretol, ale vie si predstaviť, že sa to deje. „Skôr však dnes vnímam tendenciu centier poradenstva a prevencie byť v tomto opatrný a radšej diagnostiku dieťaťa opakovať aj niekoľkokrát. Niekedy sú už školy nervózne, pretože žiak sa nedokáže zaradiť, napriek tomu psychológovia radšej vyšetrenie urobia znova,“ vraví Zimmermann.

Podľa neho sú súčasné diagnostické metódy a prístupy dostatočné na to, aby každý priemerne schopný psychológ dokázal na ich základe objektívne určiť, či dieťa do špeciálnej školy patrí alebo nie. V prípade rómskych žiakov je často problémom jazyková bariéra. „Viem, že štandardizované psychologické testy nie sú ideálne. Ak však nejaký psychológ stanoví dieťaťu ľahké mentálne postihnutie iba preto, že má slabé verbálne schopnosti, je to podvod.“ Podľa Zimmermanna by mal skúmať aj ďalšie faktory, aby dostal objektívny obraz o jeho mentálnom stave.

Celý problém je však podľa neho komplexnejší a zaradenie dieťaťa do špeciálnej školy je často už len dôsledkom nedostatočnej prevencie v prvých rokoch vývinu. „Do prvých piatich-šiestich rokov sa vôbec nevenuje pozornosť vývinu a vzdelávaniu týchto detí. V tomto ako štát úplne zlyhávame,“ konštatuje psychológ s tým, že ide pritom o kľúčové obdobie.


Marián Zimmermann.

Vo svojej praxi sa Zimmermann stretáva s deťmi, ktorých štartovacia pozícia je veľmi zlá ešte predtým, ako sa narodia. Rodičia žijú v zúfalých podmienkach, matky nemajú počas tehotenstva dobrú výživu, v prostredí, kde žijú, prevládajú alkohol a cigarety. „Keď si prechádzam anamnézy detí z marginalizovaných komunít, tak je už pomaly raritou novorodenec s tromi kilogramami. Deti sa rodia podvyživené a následná starostlivosť o nich je veľmi biedna.“

Hovorí, že keď k nemu príde dieťa z marginalizovanej komunity vo veku piatich rokov na testovanie školskej spôsobilosti, často nie je šanca dohovoriť sa s ním po slovensky. „Tieto deti nie sú bilingválne, ale cudzojazyčné. Základné otázky sa musím spýtať v rómčine, ale aj tam sa dialekty medzi sebou odlišujú,“ spomína Zimmermann ťažkosti psychológov, ktorí pracujú s touto skupinou detí.

Jazyk nie je jediným problémom. V prvých rokoch nemajú tieto deti od rodičov žiadnu spätnú väzbu, nerozvíja sa im komunikácia ani motorika. „Ceruzku vidia prvýkrát a chceme od nich, aby zvládli test spôsobilosti, kde majú nakresliť postavu alebo napísať nejaké písmeno? Je to veľmi náročné.“

Škola a vzdelávanie je pre veľkú časť rómskych rodín z týchto komunít cudzia alebo „gadžovská“ záležitosť. „Samotní Rómovia mi hovorili o tom, že keď prišli domov s knihami zo školy, príbuzní ich odhovárali od učenia so slovami, že im z toho prepne. Ich mentalita je úplne iná, vzdelanie pre nich nie je zásadnou hodnotou.“

Pohľad Igora Andrého
 
Nástroje psychologickej diagnostiky v centrách poradenstva a prevencie nie sú problematické. Nesprávne sú očakávania intelektuálnych, byrokratických, mediálnych a politických elít na národnej a nadnárodnej úrovni, ktoré drvivú väčšinu svojho času trávia vo svojich spoločenských bublinách.
 
Problematická je ich pohodlná morálna nadradenosť, ktorá vyrastá z ich sebastrednej samospravodlivosti. A tá generuje fixnú predstavu a predsudok, že v jednej etnicky definovateľnej skupine ľudí to jednoducho štatisticky takto nemôže vychádzať. Nuž, môže, ak sa civilizačná deprivácia prelína s vysokým percentuálnym podielom ľudí pochádzajúcich z rovnakej etnickej skupiny.
 
Argument s neznalosťou jazyka majority je záchranné koleso, ktoré chcú títo ľudia hádzať najmä sami sebe. Veľmi dobre pritom vedia, že civilizačne deprivovaní ľudia majú aj veľmi biednu formu svojho materinského jazyka, ktorý je v tomto prípade „rómsky dialekt“.
 
Tu vôbec neplatí porovnanie, že keby mali nastúpiť do prvého ročníka základnej školy, tak maďarské dieťa z bežnej strednotriednej rodiny, kde sa rozprávalo doma iba po maďarsky a chodilo predtým iba do maďarskej materskej školy, je na tom rovnako ako civilizačne deprivované dieťa z rómskej osady. Úplne kardinálny rozdiel medzi nimi je v tom, že maďarské dieťa má vo svojom materinskom jazyku vo veku šiestich rokov rozvinutú rovnakú (alebo veľmi podobnú) konkrétnu, ale hlavne abstraktnú pojmológiu ako dieťa z bežnej slovenskej rodiny.
 
S určitou pomocou asistenta a doučovania by mohlo veľmi rýchlo dobehnúť a porozumieť témam na všetkých predmetoch, čím by sa vyrovnalo výsledkom priemeru svojich spolužiakov. Tí, čo chcú za všetkými štatisticky priepastnými rozdielmi medzi nejakými sociologickými skupinami hneď vidieť diskrimináciu, popierajú určité nemenné princípy života alebo reality ako takej.
 
V ostatnom čase často jazdím cez Sečovce (okres Trebišov). Pri pohľade na osadu Habeš si kladiem otázku, kde sú hranice jazyka, a teda sveta detí, čo tam žijú, v porovnaní s deťmi, ktoré žijú v Sečovciach v bežných rodinných domoch s pekne upravenými záhradami a súkromnými detskými ihriskami?
 
Ďalej si kladiem otázku, či nie je v skutočnosti neférové na mnohé z týchto detí aplikovať rovnaký vzdelávací prístup, ako existuje v bežných triedach. Nie je každému človeku jasné, že sa to nemôže skončiť inak ako kolosálnym neúspechom?
 
Ak pôjdeme po logike našich a nadnárodných aktivistov s nasadzovaním takých a onakých asistentov, pedagogických špecialistov a personalizovaným prístupom k žiakom, neskončíme oblúkom nakoniec pri usporiadaní špeciálnej triedy? Čo teda chcú dosiahnuť inžinieri lepšieho sveta?
 
Mne z toho vychádza jediné – celkové poľavenie nárokov na všetkých, „ízy a fany“ vzdelávacie prostredie (hlavne bez domácich úloh), kde sa všetci budú cítiť v prvom rade dobre a vítaní.
 
Avšak spoločnosť, kde je hlavnou hodnotou „hlavne, že sa všetci spolu cítime fajn“ nemôže skončiť inak ako úpadkom a chudobou. Naopak, vzdelávací systém, ktorý naučí svojich absolventov klásť si na seba primerane ťažké nároky (v zóne hraničnej záťaže, ktorá sa však tréningom môže posúvať ďalej), môže docieliť lepšie fungovanie dospelej spoločnosti.
 
A to v tom zmysle, že ľudia budú vedieť, v čom sú dobrí, a teda že práve v tom sa budú vedieť uživiť a zároveň im bude odmenou aj spoločenské ocenenie ich špecifickej odbornosti. V tomto vidím dvojakú výzvu:
 
1. celkovú zmenu spoločenskej mienky, ktorá fetišizuje akademické vzdelávanie a na druhej strane zaznáva stredoškolské odborné vzdelávanie;
2. tlak na kvalitu a lepší imidž špeciálneho vzdelávania, ktorého absolventi by mali byť vnímaní spoločnosťou a zamestnávateľmi ako ľudia, ktorí si vedia spoľahlivo a aj odborne v požadovanej kvalite zastať svoje pracovné pozície.
 
(Autor pracoval ako učiteľ na základnej škole v Nálepkove a momentálne vedie neziskovú organizáciu Kežmarská platforma pre sociálne začlenenie, ktorá sa venuje práci s Rómami. Žije v Levoči.)

Politici sa obviňujú navzájom

Za posledné roky sa nielen v súvislosti so vzdelávaním, ale celkovo v téme pomoci Rómom z chudobných pomerov popísalo množstvo akčných plánov, stratégií či usmernení. Spomeňme napríklad Stratégiu rovnosti, inklúzie a participácie Rómov do roku 2030Stratégiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní a akčné plány, ktoré s nimi súvisia. 

Zodpovednosť za žalostný stav v tejto oblasti, ktorý nám vyčíta aj Európska komisia, sa nedá hodiť na jedného politika či vládnu garnitúru. Dosluhujúci premiér Eduard Heger v reakcii na žalobu uviedol, že „ide o dôsledok toho, že sa roky nič nerobilo“. 

„Je to taká irónia osudu, že teraz, keď sme urobili najvýraznejší krok k desegregácii, tak práve teraz, keď sa robí historicky najviac, prišiel tento účet za minulosť,“ reagoval končiaci minister školstva Ján Horecký.

Jeho predchodca Branislav Gröhling z SaS sa obhajuje, že rezort pod jeho vedením túto tému riešil a prijímal opatrenia. Viacerí psychológovia aj učitelia z praxe však kritizujú, že to bol práve on, kto zrušil takzvané nulté ročníky, kde mali deti zo zlých pomerov aspoň akú-takú príležitosť získať sociálne návyky a zlepšiť komunikáciu pred riadnym nástupom do prvého ročníka základnej školy.

Zavedenie povinnej dochádzky do materskej školy pre deti od piatich rokov nie je podľa nich dostatočným riešením. Deti z rómskych komunít do nich chodia v lepšom prípade sporadicky, v horšom vôbec.

Gröhlingovi ľudia pripravili minulý rok pre školy aj takzvaný manuál desegregácie s názvom Spolu v jednej lavici. Išlo však len o dokument plný všeobecných fráz o inklúzii, ktoré neponúkli žiadne konkrétne a praktické riešenia.

Pre žalobu od eurokomisie sa bývalý minister pustil do vzájomnej kritiky s poslancami OĽaNO.

„Vinník za žalobu je OĽaNO. Pretože v školstve odmieta pokračovať v opatreniach v oblasti desegregácie, ktoré sme rozbehli, a túto tému vôbec nerieši. OĽaNO teraz ukazuje prstom na iných a zbavuje sa zodpovednosti,“ hovorí exminister Gröhling, ktorý spomína opatrenia ako preplácanie doučovania, letných škôl či školských klubov detí pre deti zo znevýhodneného prostredia, reformu poradní či navýšenie počtu asistentov a pomocných profesií.

Reagoval tak na poslancov hnutia Igora Matoviča, ktorí ho obvinili z nečinnosti, pre ktorú hrozí Slovensku v súvislosti so žalobou pokuta. Poslanec Peter Pollák mladší zopakoval svoj návrh o povinnej škôlke od troch rokov pre deti zo znevýhodneného prostredia.

„Predškolská príprava detí zo sociálne znevýhodneného prostredia je základom. Deti z takéhoto prostredia musia prísť do prvého ročníka základnej školy so zručnosťami, vedomosťami a aj so znalosťou vyučovacieho jazyka, inak sa situácia v tejto oblasti nijako nevyrieši,“ tvrdí syn europoslanca Petra Polláka.
 

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Školy Školstvo a vzdelávanie Rómovia
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť