Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Kultúra
02. máj 2023

Dodatočné revidovanie filmov a seriálov

Spielberg úpravy svojich diel ľutuje, kritici radia kupovať si fyzické nosiče

Úpravy digitálne šírených popkultúrnych titulov otvárajú diskusiu o výhodách fyzických nosičov, ktoré ponúkajú filmy v nemennej podobe.

Spielberg úpravy svojich diel ľutuje, kritici radia kupovať si fyzické nosiče

Foto: Flickr

Režisér Steven Spielberg, legenda americkej kinematografie, nesúhlasí s úpravou už existujúcich umeleckých diel z dôvodu nových politických a spoločenských nárokov a takéto úpravy považuje za „cenzúru“.

Uviedol to počas diskusie Masterclass časopisu Time, keď spomínal na úpravy, ktorých sa dopustil pri opätovnom vydaní filmu E.T. – Mimozemšťan v roku 2002. Spielberg vtedy nariadil, aby sa zbrane v rukách agentov snažiacich sa zastaviť detských hrdinov v novom vydaní filmu digitálne zmenili na vysielačky.

„To bola chyba. Nikdy som to nemal urobiť. E.T. je produktom svojej doby. Žiadny film by sa nemal revidovať na základe optiky, cez ktorú na svet pozeráme teraz, či už dobrovoľne, alebo z donútenia. E.T. bol film, pri ktorom som citlivo vnímal skutočnosť, že federálni agenti sa blížia ku skupine detí s odhalenými strelnými zbraňami, a napadlo mi, že zbrane zmením na vysielačky,“ povedal režisér o svojom rozhodnutí.

„Prešli roky a ja som zmenil svoje názory. Nikdy som sa nemal zahrávať s archívom vlastnej práce a naozaj to nikomu neodporúčam. Všetky naše filmy sú akýmsi ukazovateľom toho, kde sme boli, keď sme ich nakrúcali, aký bol svet a čo svet prijímal, keď sme tie príbehy vytvárali. Takže mi je naozaj ľúto, že sme to vtedy tak spravili,“ povedal Spielberg o zmene svojho postoja.

Zbrane sa do rúk agentov vrátili pri ďalšom vydaní filmu pri príležitosti 30. výročia jeho premiéry.

Nesúhlasí ani s úpravami Roalda Dahla

Spielberg sa vyjadril aj k nedávnym úpravám detských kníh od Roalda Dahla vydavateľstvom Puffin, ktoré jazyk alebo dej kníh na viacerých miestach upravilo tak, aby bol menej drsný. Vypadli tak slová ako „tučný“ alebo „škaredý“, na viacerých miestach sa jazyk zmenil na rodovo neutrálny, dodali sa vysvetľujúce vety bojujúce proti stereotypom alebo sa odstránili zmienky o otroctve.

Kauza sa vtedy skončila tak, že sa vydavateľstvo rozhodlo vydať knihy aj v pôvodnom znení, aby si čitatelia mohli vybrať preferovanú verziu.

„Nikto by sa nikdy nemal pokúšať odstrániť čokoládu z Willyho Wonku. Nikdy. A nemal by sa ani pokúšať odstrániť čokoládovú, vanilkovú alebo akúkoľvek inú príchuť z niečoho, čo už bolo napísané. Pre mňa je to nedotknuteľné. Je to naša história, naše kultúrne dedičstvo. Na takúto cenzúru neverím,“ uviedla režisérska legenda.

Odstraňuje sa nahota, drogy aj násilie

Ako pripomína denník New York Times, streamovacie služby v posledných rokoch viackrát upravili filmy, ktoré si prostredníctvom nich môžu ľudia pozrieť. Služby ako Disney+ alebo HBO Max pomocou postprodukcie z niektorých titulov odstránili napríklad nahotu alebo užívanie návykových látok.

Inzercia

V posledných rokoch zarezonoval tiež prípad Netflixu, ktorý zo svojho seriálu 13 Reasons Why v roku 2019 odstránil scénu zachytávajúcu samovraždu. Stalo sa tak dva roky po tom, ako bola epizóda zverejnená.

Ľudí, ktorí si seriál zakúpili na fyzickom nosiči, sa zmena, pochopiteľne, nedotkla, no väčšinu jeho divákov tvorili používatelia streamovacej služby Netflix, ktorí si v súčasnosti pôvodnú verziu seriálu nepozrú.

Notoricky známou (až natoľko, že si vyslúžila aj vlastnú stránku na Wikipédii) je aj úprava scény vo filme Star Wars z roku 1977. Zachytáva prestrelku v bare Mos Eisley medzi Hanom Solom a Greedom, ktorá bola v roku 1997 upravená tak, aby hrdina filmu strieľal až v sebaobrane, nie ako prvý. Kritici zmene vyčítali, že oslabila Solov charakterový vývoj.

Kupujte si fyzické nosiče, radí kritik

„Čo považujem za znepokojujúce, je ľahkosť, s akou sa dajú prepisovať digitálne šírené diela,“ uviedol pre denník New York Times Aaron Perzanowski, profesor na Právnickej fakulte Michiganskej univerzity, ktorý sa zaoberá digitálnym vlastníctvom.

„V niektorých prípadoch môžu existovať dobré dôvody na úpravy, ale z hľadiska zachovania kultúry, mediálnej kritiky a historického kontextu je to znepokojujúci trend,“ dodal profesor.

Aj z tohto dôvodu filmový novinár a spisovateľ Sonny Bunch v roku 2020 v jednom zo svojich textov odporúčal, aby si milovníci umenia kupovali svoje obľúbené filmy a seriály na fyzických nosičoch.

Upozornil vtedy na to, že keď si predplácame streamovacie služby, vôbec nevlastníme filmy a seriály, ktoré sledujeme, a je oveľa jednoduchšie ich dodatočne upravovať či cenzurovať. To sa o DVD alebo Blu-ray nosičoch povedať nedá.

Diváci však môžu mať aj iné (a menej spoločensky kontroverzné) dôvody, prečo by chceli svoje obľúbené kúsky vlastniť na fyzických nosičoch. Patrí k nim napríklad skutočnosť, že streamovacie služby niekedy nahrádzajú filmy verziami so zmenenou kvalitou obrazu alebo v upravenom formáte (formát 4:3 sa najčastejšie mení na 16:9), čo zásadne zmení to, ako film vyzerá.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.