Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
04. august 2022

Svet bežca

Na čo si dať pozor v lete

Leto je v plnom prúde a bežcom ponúka možnosť užiť si svoju obľúbenú aktivitu často pohodovejšie ako v iných ročných obdobiach.

Na čo si dať pozor v lete

Ilustračné foto: TASR/AP

Minimálne sa nemusia obávať zimy, zľadovatenej cesty či rýchleho stmievania. Na druhej strane je dobré myslieť na nástrahy teplého počasia. Aspoň v skratke (možno aj viacej prakticky) ponúkam pár osobných rád.

Počasie. Sneh a ľad nám síce v auguste na Slovensku nehrozia, ale búrky nie sú len nepríjemné. Sú naozaj nebezpečné. Ak hrozí búrka, nechoďte behať! Ak vás búrka zastihne počas behu, spomeňte si na všetko, čo ste sa učili na branných (po novom účelových) cvičeniach v škole. Naozaj rýchlo preč z otvoreného horského priestoru, zo skál a isto nechoďte pod stromy. Je preto dobré pozrieť si predpoveď počasia a podľa toho si naplánovať beh. Naopak, pokojný dážď sám osebe je príjemným spestrením tréningu.

Časť dňa. Ranný/večerný beh je v lete lepšou voľbou ako behať v tridsiatkach a po rozpálenej ceste. Ak sa teda nepripravujete na nejaký extrémny ultrabeh, vyberajte si menej teplú časť dňa.

Pitný režim je toľkokrát omieľanou témou, že každý by už mal vedieť, čo je vhodné a čo nie. Na dlhší ako polhodinový beh sa už odporúča vziať si nejaký nápoj. Pri rekreačných behoch do hodiny stačí iba voda. Pri extrémnom teple, ťažkých tréningoch a opakovanom nadmernom potení, pri ktorom by dochádzalo k strate minerálov (najmä sodíka a draslíka), by čistá voda mohla pôsobiť viac kontraproduktívne a spôsobiť zdravotné problémy. Vhodné je použiť hypotonický iónový nápoj. Prípadne je možná kombinácia energetického gélu a vody. Ak viete, že budete mať nasledujúci deň preteky dlhšie ako 30 minút alebo náročný beh, rehydratujte už deň vopred. Pri samotnom behu už je možné dopĺňať nápoj po dúškoch maximálne 1,5 – 2 dcl na jedno napitie. Mne pri tréningoch robia občerstvovacie stanice moje deti, a tak nemusím so sebou nosiť zväčša nič. Ak sa však vyberiem do lesa, vezmem si sebou 400 – 500 ml iónového nápoja v špeciálnych bežeckých fľašiach na opasku.

Kúpeľ. Ochladenie sa v studenej (ideálne ľadovej) vode hneď po tréningu je vynikajúce nielen ako osvieženie, ale hlavne na regeneráciu poškodených svalových vlákien. Sadnúť si do studeného potoka (alebo vane) preto vrelo odporúčam. Nerobte si však selfíčka z horských potokov v Tatrách a hlavne ich nevešajte na sociálne siete.

Inzercia

Tieň. Na beh si vyberajte skôr tienisté miesta. Ak to práve charakter tréningu dovolí a nemusíte behať po asfalte, tak behať po lesnej ceste v tôni stromov je rozumnejšie aj príjemnejšie ako behať na rozpálenom asfalte.

Jedlo. Vlastná skúsenosť z dovolenky na Slovensku. Pre bežca „nemäsojeda“ je priam nemožné plnohodnotne sa najesť. Nejesť mäso neznamená jesť iba prílohy. To by si mohli uvedomiť v gastrobiznise našej krajiny. Deväťdesiat dní Exodu bolo pre mňa malinou v porovnaní s piatimi dovolenkovými dňami na Liptove. Bezmäsité jedlo v podobe buchiet alebo slivkových gúľ, prípadne v podobe pizze quatro formaggi, nie je alternatíva.

Medvede. A ešte jeden postreh zo slovenských reálií. Medvede nie sú ten najväčší problém. Oveľa náročnejšie je behať pomedzi iné šelmy – psovité. Nevychované slovenské psy. Tie sú skutočne premnožené. Pred rozzúreným vrčiacim psom je najrozumnejšie zastať. A veriť, že na pätnásty raz ten dezorientovaný tvor počúvne svojho majiteľa a vráti sa. Ak máte iba výklus, o nič nejde, ale ak bežíte napríklad intervaly, rozbije to celý tréning.

Beh a rodina. Počas rodinnej dovolenky si naplánujte (rozumný tréner to tak aj robí) skôr kratšie tréningy než dlhé behy. Ideálne sú výbehy kopcov, intervaly, krátky fartlek. Takéto „rýchlovky“ dokážete vyriešiť za polhodinku a nenarušíte program celej rodiny. Ak si do plánov vsuniete ešte aj nejaké tie miestne preteky, môžete mať o ďalšiu milú spomienku viac. A práve o tieto pozitívne momenty by sme sa mali usilovať, či je leto, alebo zima.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.