Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Film Kultúra
30. júl 2022

O filme Striedavka

Dá sa o striedavej starostlivosti po rozvode natočiť komédia?

Do kín prichádza česká komédia, ktorá podľa predstáv tvorcov nemá byť „legrace“ za každú cenu. A to naozaj ani nie je.

Dá sa o striedavej starostlivosti po rozvode natočiť komédia?

Martin Hofmann sa vo filme stane otcom aj dedkom. FOTO: Bonton Film

Je to taký ten klasický český filmový žáner. Komédia o súčasných rodinách, v ktorej má byť dosť humoru, ale zase nič veľmi primitívne, vtipné dialógy, trošku sentimentu aj reálneho života, s ktorým sa divák dokáže stotožniť. Mieri sa pritom na široké masy, ktoré si chcú pri filme oddýchnuť, zasmiať sa, ale rady uvidia na plátne či na obrazovke aj čosi zo svojich životných problémov. 

Nič sa pritom neidealizuje, pozerá sa na veci veľmi triezvo, len sa k tomu pridáva humor a láskavý nadhľad nad situáciou, ktorá je ťažká. Lebo pôvodné rodiny sa rozpadli, takže otcovia a matky sa v tom snažia korčuľovať najlepšie, ako vedia.

Často sú pritom aj smiešni, aj zúfalí, aj poľutovaniahodní. Robia chyby, aj hrozné, ale snažia sa veci aj napraviť a pozliepať, čo sa pozliepať dá.

Striedavá starostlivosť, teda že dieťa po rozvode rodičov trávi istý čas u matky a potom u otca, a tak sa to dookola strieda, je v Česku už dlhšie vžitá vec. Takzvané patchworkové rodiny sú celkom bežné. Nikto pritom nehovorí, že je to čosi úžasné alebo ideálne, berie sa to skôr ako menšie zlo, lebo dieťa nestratí ani otca, ani matku.

Síce stráca klasický domov, ale veď vzťahy sú dôležitejšie, deti sú prispôsobivé, tak zvládnu aj dva domovy. Zväčša alebo občas.

U nás bol k tejto forme starostlivosti o deti u sudcov aj v rodinách skôr rezervovanejší prístup, ale najmä v bohatších rodinách, ktoré vedia zariadiť deťom dva plnohodnotné domovy, sa uchytil už aj na Slovensku.

Nikto sa pritom netvári, že je to niečo ideálne alebo že deti nijako netrpia. Všetci, ktorí takto žijú, dobre vedia, že je to iba menšie zlo.

Napokon ani českí filmári túto formu starostlivosti o deti nijako vo filme Striedavka neidealizujú. To im treba priznať.

Naopak, hoci sa urputne snažia, aby to bola komédia, nie vždy im to vychádza. Človeku je občas až ťažko, hoci ťažké situácie, ktorými rodiny prechádzajú, sú zachytené často veľmi komicky. Ale je jasné, že humor zakrýva veľa smútku a bolesti.

Anna Polívková v úlohe zdravotnej sestry, ktorá ostane po rozvode sama. Jiří Vyorálek v úlohe bývalého manžela.

Život troch rodín poznačených rozvodmi je komplikovaný, náročný na organizáciu a kooperáciu. Každý člen tohto spoločenstva je len maličkou čiastkou v zložitom stroji, ktorý musí – kvôli dobru detí – fungovať. Hoci občas musíte pomáhať aj rodine svojho bývalého partnera alebo podržíte bývalého partnera v kríze a prichýlite ho u seba doma. To sú tie silnejšie momenty filmu.

Aby to nebolo až také smutné, sú tam vložené také vtipné momenty, ako keď si jedna matka dá urobiť nové prsia alebo keď sa novému páru, teda mužovi v strednom veku a jeho študentke, teraz už partnerke, nedarí nájsť si romantické chvíle, lebo nafučaní pubertiaci prídu na pobyt k otcovi skôr, ako čakal.

A vrcholom humoru je asi scéna, keď si manželia a bývalí manželia robia cez počítač poradu a do tabuľky si zapisujú, kto kedy bude mať deti na starosti, kto pôjde s nimi k zubárovi, kto na rodičovské, kto na tréning.

Normálna zoomová porada a normálna tabuľka ako na porade vo firme. Rodinný manažment vrcholového typu.

Nevidíme pritom bohaté rodiny, skôr také obyčajné. Je tam učiteľ, zdravotná sestra, inštalatér... V jednom prípade sa štyri deti z dvoch manželstiev, teda dve dievčatá a dvaja chalani tiesnia v jednej malej podkrovnej izbičke. Každý tak nejako odovzdane leží vo svojej posteli a pozerá do mobilu.

Tri rodiny, v ktorých sú pomiešaní bývalí a súčasní partneri a ich deti, musia úzko spolupracovať. Všetko je to príliš poprepájané a kvôli deťom sa nedá páliť mosty.

Film ukazuje, že všetko lepšie funguje, keď sa nové rodiny naučia spolupracovať a fungovať vo vzájomnej dôvere a podpore. Veď všetky kritické, ale aj slávnostné momenty musia rodiny prežívať spolu, čo toto čudné spoločenstvo ešte viac zbližuje. A napokon tvoria akúsi komunitu, v ktorej už niet veľa miesta na zatrpknutosť, ukrivdenosť či nenávisť.

V tomto filme je veľa momentov, keď sa smejete, lebo je to taký ten český humor, občas aj trošku inteligentnejší, občas taký na prvú signálnu. Ale často je vám ťažko, hoci sa človek aj úprimne smeje na mužovi v strednom veku, ktorý najprv zabudne na narodeniny svojej novej partnerky a potom improvizuje, teda chystá pre mladučkú partnerku kúpeľ s ružovými lupeňmi a skončí sa to tak, že spí sám opitý v kúpeľni na zemi, kde ho nájde ráno už skoro dospelý syn. A takmer zmeškajú školu.

České rodinné komédie sú často podobného strihu, rodiny sú tak všelijako pozliepané, nefungujú dokonale, iba sa s humorom a nadhľadom usilujú zachrániť, čo sa dá. Aby sa to dalo prežiť a aby deti celkom nestratili ilúzie o svojich rodičoch.

Lenže zároveň je v tých filmoch vždy aj túžba po fungujúcej rodine s dobrými vzťahmi. V tomto pôsobia české rodinné komédie veľmi starosvetsky.

Inzercia

A dokonca v niektorých momentoch majú aj silnú konzervatívnu agendu. Ani v tomto filme to nie je inak.

Tri momenty z nového českého filmu, ktoré by človek možno ani v českej komédii nečakal. Ak chcete film vidieť, nečítajte ďalej.

Mladá žena, ktorá je Slovenka zo Žiliny (hrá ju Kristína Svarinská), sa síce dá dokopy so svojím učiteľom, ale zároveň žije so svojou babkou a obetavo sa o ňu stará. Prišla o rodičov, a tak babka s Alzheimerom ostala v jej starostlivosti.

Síce je zábudlivá babka vo výbornom podaní Evy Holubovej veľmi zábavná, ale je vám jasné, aká ťažká je pre mladú ženu táto služba. Ale vôbec tu nie je reč o ústave.

Naopak, mladá žena, ktorej sa navyše narodí dieťa, je zjavne pripravená zvládnuť to a aj jej partner musí prijať, že babka bude súčasťou ich rodiny a že občas bude jeho mladá žena spať s babkou, ktorá sa mení na dieťa a potrebuje jej blízkosť.

Kristína Svarinská a Eva Holubová vo filme ako vnučka a babka, dve ženy, ktoré sú si oporou.

Ďalšia vec. Tento pár – teda tá mladá žena so svojím učiteľom – žije spolu „na psí knížku“. Veď napokon nejaký papier o manželstve nie je dôležitý, či áno? Hlavne, že sa majú radi. Lenže tak to nie je.

Filmová hrdinka túži byť manželkou, hoci je jej partner rozvedený muž. Túži po prsteni a manželskom sľube. Nič veľmi pokrokové, skôr také príjemne malomeštiacke. Biele šaty, závoj, prsteň.

A tak nakoniec bude aj svadba.

No a potom je tu ešte jeden moment, ktorý ma v tom filme naozaj prekvapil. Podobne ako ma naozaj zaskočilo, že najkladnejšia postava v českom filme Prezidentka, priam ideálny muž, je tam praktizujúci katolík.

Tak v tomto filme ide o interrupcie.

Syn z jedného z rozpadnutých manželstiev má sedemnásť, je tretiak na gymnáziu – no a jeho priateľka z veriacej rodiny je zrazu tehotná. Pár chce vec pred rodinou dievčaťa utajiť a riešiť všetko interrupciou.

Sú predsa takí mladí, neskúsení, život majú pred sebou, no a tak. Možnosť voľby vyzerá logicky.

No na interrupciu sa nejde a mladý pár, stredoškoláci, budú napokon rodičmi. Pro-life agenda ako vyšitá.

Čo to hovorí o českom filme a filmároch? Možno sú konzervatívnejší, ako by sa zdalo na prvý pohľad, alebo možno vedia, že ich diváci majú radi filmy o tom, že rodina je dôležitá?

Nepochybujme o tom, že práve takéto nenáročné oddychové rodinné komédie pre široké vrstvy (film určite pôjde časom aj v televízii) majú svoj význam a vplyv.

Ono sa to javí tak, akoby konzervatívnu revolúciu v Česku tak trochu podvratne robili českí filmári, teda niektorí.

Občas dajú do príbehu kladného hrdinu, ktorý je veriaci, občas ukážu mladučkú dvojicu, ktorá odmietne interrupciu.

Takto sa robí konzervatívny prevrat?

 

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.