Ako ďalej, islam?

Ako ďalej, islam?

Islamský svet je zjavne na križovatke. Vyberie si návrat k militantnému islamu prvého storočia po Mohamedovi alebo modernizáciu?

Na rozdiel od katolíckeho náboženstva nemá islam žiadnu ústrednú autoritu, žiadneho pápeža, ktorý by mohol vynášať definitívne rozhodnutia, čo je pravoverné a čo nie. V tomto smere sa islam podobá skôr na protestantizmus, ktorý obsahuje stovky súperiacich siekt a denominácií, pričom každá z nich tvrdí, že ona ponúka tú „pravú“ verziu kresťanstva.

Tak to aspoň bývalo v protestantskom svete do začiatku minulého storočia. S príchodom ekumenického protestantizmu sa veľká časť protestantského sveta – nefundamentalistická časť – rozhodla, že všetky verzie kresťanstva sú približne rovnako pravdivé. K takémuto veľkorysému ekumenizmu zatiaľ islamský svet nedospel. Moslimovia stále tvrdia, že toto či tamto je pravá verzia islamu.

Ktorá je tá pravá verzia

ISIS (alebo ISIL, ako ho radšej nazýva prezident Obama) tvrdí, že on je pravou verziou islamu. Inými slovami, pravou verziou islamu je taká forma tohto náboženstva, ktorá zakladá (či znovuzakladá) Kalifát, pokúša sa dobyť svet použitím vojenskej sily a tlačí na kresťanov a iných nemoslimov presviedčaním, prenasledovaním a terorom, aby prijali islam.

Je to súčasná verzia islamu napodobňujúca prvotný islam, ktorý vyšiel z Arabského polostrova bezprostredne po Prorokovej smrti a rýchlo dobyl Perzskú ríšu, ako aj veľmi veľkú časť Rímskej ríše od Sýrie na východe až po Španielsko na západe.

Prvýkrát od úpadku Osmanskej ríše sa Západ bojí militantného islamu. Zdieľať

Väčšina moslimov vrátane veľkej väčšiny moslimských vzdelancov bude, samozrejme, tvrdiť, že ISIS nepredstavuje pravú verziu islamu. Možno sa medzi sebou nezhodnú na tom, ktorá je vlastne tá pravá verzia, no zhodnú sa, že nech už je akákoľvek, nie je to verzia ISIS.

Na túto námietku má ISIS dvojakú odpoveď. Prvá je rétorická: „Naše ciele a prostriedky sa oveľa väčšmi podobajú na ciele a prostriedky prvých kalifov, ktorí nasledovali bezprostredne po Prorokovi, než vaše. Podobne ako oni sme militantní moslimovia. Sme Alahovi bojovníci. Sme džihádisti. Vy ste len plyšoví medvedíci. Nie ste ochotní zabíjať a zomrieť pre naše sväté náboženstvo.”

Druhá odpoveď vlastne ani nemusí zaznieť. ISIS má úspech. Založil štát (či kvázi štát) v Iraku a Sýrii. Nadviazal spojenectvá s podobnými militantnými islamskými organizáciami od Indonézie až po Nigériu a dnes prakticky predsedá celosvetovej džihádistickej federácii.

Udrel na neveriacich vo Francúzsku, v Rusku aj inde a veľmi pravdepodobne udrie v blízkej budúcnosti opäť. Prvýkrát od úpadku Osmanskej ríše sa Západ bojí militantného islamu. „S úspechom sa nedá viesť spor,“ môže povedať ISIS, „a my, na rozdiel od vás, úspech máme.“

Ako som povedal, neexistuje islamský pápež, ktorý by povedal, „ISIS nepredstavuje pravý islam“. Pravá definícia islamu sa rozhodne v akomsi neformálnom referende, ktoré sa uskutoční v nasledujúcich 50 až 100 rokoch medzi 1,5 miliardami moslimov na celom svete.

Ak bude ISIS aj naďalej úspešný a jeho úspech bude stále väčší, dá sa veľmi ľahko predstaviť, že väčšina moslimov na svete sa napokon rozhodne, že ISIS ponúka pravú verziu islamu.

 Demonštrácia indických moslimov proti Islamskému štátu v Naí Dillí 18. novembra 2015. (Foto – TASR/AP)

Islamský svet na križovatke

To by mohlo byť reálnym dôvodom na použitie masívnej vojenskej sily (vrátane pár státisícov pešiakov) na zrušenie ISIS, skôr než bude ešte väčší a bude mať ešte väčší úspech. Veľkým problémom nie je, že ISIS môže zabiť pár stoviek ľudí v Paríži a ďalších pár tisíc na miestach, ako je Londýn, Rím, Berlín, Madrid, Moskva, Washington či Las Vegas. Pár tisíc vrážd dokážeme tolerovať.

Tu v Spojených štátoch tolerujeme každoročne vyše 10 000 vrážd. Nemôžeme však tolerovať predefinovanie islamu podľa modelu ISIS na islam, ktorý zmobilizuje pätinu svetovej populácie, aby viedol proti ostatným štyrom pätinám svätú vojnu.

Keď zrušíme ISIS, urobíme tak veľkú službu sebe či aspoň našim prapravnukom. Rovnako veľkú službu, ak nie ešte väčšiu, však urobíme väčšine moslimov na svete. Islamský svet je zjavne na križovatke. Cíti, že musí rozhodne reagovať na kultúru moderny, ktorá prichádza najmä zo Spojených štátov, ale vlastne z celého Západu, kultúru, ktorá je celkom nezlučiteľná s tradičným islamským spôsobom života a ktorá si neúprosne podmaňuje svet a mení ho.

Jednou reakciou môže byť tá, ktorú ponúka ISIS: návrat k militantnému islamu prvého storočia po Mohamedovi. Inou reakciou môže byť modernizácia islamu, aby bol schopný prijať mnohé menej škodlivé prvky moderny. Ak bude ISIS účinne eliminovaný, moslimský svet nebude mať inú možnosť, než rozhodnúť sa pre modernizáciu.

Toto „ak“ je však veľmi veľké. Keď svojim študentom predpovedám budúcnosť, vždy pridám varovanie: „Je síce celkom možné predpovedať pohyby Slnka, Mesiaca a planét, no je prakticky nemožné predpovedať budúcnosť v ľudských záležitostiach.“

David Carlin je nový prispievateľ, profesor sociológie a filozofie na Community College v Rhode Island a autor knihy The Decline and Fall of the Catholic Church in America (Rozklad a pád Katolíckej cirkvi v Amerike).

Pôvodný text: Whither islam?, medzititulky redakcia, ilustračné foto:TASR, Flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo