Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
18. november 2021

Anketa medzi odborníkmi

Rieši Matovičova daňová reforma reálny problém? Podarí sa ju vôbec uskutočniť?

V ankete odpovedajú Miroslav Beblavý, Radovan Ďurana, Jozef Mihál a Tomáš Meravý.

Rieši Matovičova daňová reforma reálny problém? Podarí sa ju vôbec uskutočniť?

Minister financií Igor Matovič postupne predstavuje rozsiahlu daňovo-odvodovú reformu, ktorá prináša veľké zmeny. Výrazne by sa mali zvýšiť prídavky na deti, taktiež by malo prísť k zjednodušeniu platenia daní a odvodov zamestnancov a daň z príjmov právnických osôb by sa mala znížiť z 21 na 19 percent. 

V piatok bude predstavená posledná časť reformy, ktorá by sa mala dotknúť živnostníkov. Po prvých troch tlačových konferenciách sú však už viac-menej známe hlavné kontúry reformy, a preto sme sa pýtali odborníkov na ich hodnotenie. 

Návrh obsahuje veľa opatrení, ktoré si budú vyžadovať otvorenie a zmeny množstva zákonov, a otázne je preto aj to, či je vôbec tento návrh realizovateľný v termínoch, ktoré spomína samotný Matovič. Reforma by totiž mala začať platiť v januári 2023, pričom minister financií uviedol, že ak bude dobrá vôľa, niektoré časti by mohli začať fungovať už od budúceho roka. 

Ekonómom sme preto položili dve otázky:

1. Rieši návrh daňovo-odvodovej reformy najväčšie problémy súčasného systému? Aké pozitíva a aké negatíva tento návrh má?

2. Je táto reforma z politického, ako aj z technického hľadiska realizovateľná tak, aby mohla začať platiť od júla 2022, respektíve od januára 2023?

FOTO TV Postoj

Miroslav Beblavý, ekonóm

1. Návrhy obsahujú mnoho užitočných opatrení, ktoré medzi expertmi kolujú už roky, prípadne boli aj vo volebných programoch. Po očistení o nezmysly, ako napríklad spôsob financovania a zdaňovania krúžkov, môže reforma priniesť zníženie daňovo-odvodového zaťaženia práce a reinvestovaného kapitálu a zvýšenú podporu rodín s deťmi spolu so zjednodušením výberu. Toto sú kľúčové pozitívne opatrenia.

Najväčším negatívom reformy je, že nie je ochotná ísť do politicky náročnejších opatrení, a preto je reálne robená najmä na kombináciu dlhu a populistických, často nereálnych opatrení. Pre krajinu, ktorá má zásadný problém s krátkodobou aj dlhodobou udržateľnosťou verejných financií, je to problém.

Je reforma z technického a politického hľadiska realizovateľná?

2. Z politického hľadiska je kľúčová výzva reformu vôbec schváliť. Pri zásadných reformách ešte vládna koalícia nepreukázala schopnosť dostať ich cez cieľovú čiaru, takže ťažko odhadnúť, či sa jej to podarí. V jej dizajne vidno snahu ulahodiť všetkým vládnym stranám vrátane SaS, takže netreba lámať palicu vopred.

Z technického hľadiska nie je reálne spustiť zjednotený výber daní a odvodov za jeden rok, ostatné časti reformy by mali byť viac-menej realizovateľné v ročnom horizonte alebo skôr. Miklošova veľká daňová reforma bola reálne dotiahnutá asi 6 mesiacov pred spustením.

FOTO INESS

Radovan Ďurana, analytik INESS

1. Najväčší problém predstaveného návrhu je, že sa nezameriava na zníženie daňovo-odvodového zaťaženia, ale len presúva daňovú záťaž medzi subjektmi. Za posledných 10 rokov pritom daňovo-odvodové zaťaženie počas panovania ľavicovo orientovaných vlád vzrástlo o takmer deväť percent HDP.

Výrazne vzrástli výdavky na verejné služby. Pravidelne vydávané sociálne balíčky natrvalo zaťažili rozpočet bez toho, aby boli zavádzané s konkrétnymi a merateľnými cieľmi. Znižovanie daňového zaťaženia sa však nedá dosiahnuť bez znižovania výdavkov a to, s výnimkou prepúšťania, predstavené nebolo. Z toho vyplýva, že pozitíva nebudú významné, naopak, niektoré návrhy na zdroje financovania predstavujú zhoršenie súčasnej situácie.

Inzercia

Sociálny balíček predstavený ako prvá časť reformy veľmi podobne kopíruje sociálne balíčky predchádzajúcich vlád. Plošné opatrenia bez stanovenia cieľov, ktoré potešia každého. Veľmi nákladné neadresné opatrenia sú dôvodom pre neopodstatnené návrhy na nové dane alebo zvyšovanie iných daní. Znižovanie zaťaženia príjmu z práce je skôr symbolické, s veľmi nejasným spôsobom realizácie, keď človeku s rovnakou mzdou v rozdielnych firmách sa mzda zmení odlišne.

Hoci je zníženie dane z príjmu právnických osôb vítaný krok, nie je revolučný, ak sa pozrieme do okolitých krajín. Naopak, selektívne zdanenie bánk a monopolov, zvyšovanie daní z dividend sú krokmi, ktoré podnikateľské prostredie zhoršujú. Suma sumárum, nebyť nákladného sociálneho balíčka, opatrenia v znižovaní zdanenia by mohli byť odvážnejšie, respektíve deficit verejných financií by mohol klesať rýchlejšie.

Je reforma z technického a politického hľadiska realizovateľná?

2. Jedna vec je sociálny balíček, druhá vec sú daňové úpravy. Sociálne balíčky sú populárne práve preto, že môžu platiť o pár mesiacov od zverejnenia. Zvyšovanie a zavádzanie nových dávok vedia politici dobre. Rovnako 19-percentná daňová sadzba by sa mohla uplatňovať už na budúci rok.

Najväčšie riziko oneskorenia je, pochopiteľne, v reforme zdaňovania práce. Tam budú potrebné veľké investície do IT, bude to zložitá reforma s veľkým množstvom dotknutej legislatívy.

FOTO TASR – Martin Baumann

Jozef Mihál, odborník na dane a odvody

1. S odstupom najväčšie pozitívum je zásadné zjednodušenie súčasného systému a zrušenie množstva výnimiek, čo je veľmi vítané. Pozitívum je aj vyššia podpora rodín s deťmi. Žiaľ, avizované zvýšenie čistých príjmov ľudí na Slovensku, odhliadnuc od vyššej podpory na deti, chýba. Ľudia pritom na to čakali a bolo im to sľúbené.

Zamestnanci nebudú mať vyššie čisté príjmy, skôr naopak, ak si uvedomíme, že prídu o množstvo výhod spojených so súčasnými výnimkami. Zvýši sa napríklad daňové a odvodové zaťaženie ceny práce študentov a dôchodcov. Ruší sa napríklad nezdaniteľná časť na manželku – čo sa rodinám pridá, to sa im zároveň zoberie… A z pohľadu zamestnávateľov zostane zachovaná súčasná privysoká cena práce.

Malé rodinné firmy budú platiť namiesto doterajšej výhodnej 15-percentnej firemnej dane až 19 percent a daň z vyplatených podielov na zisku sa zvýši zo siedmich percent na deväť. To poškodí menších slovenských podnikateľov.

Dnes ešte nevieme, aké zmeny čakajú na SZČO, ale podľa avizovaného zbližovania sadzieb zamestnancov a SZČO v situácii, keď vieme že sadzby zamestnancov sa neznižujú, môžeme očakávať veľké zvýšenie daní a odvodov SZČO. A to najmä formou zrušenia alebo poklesu paušálnych výdavkov. Ale možno zažijeme prekvapenie a pre SZČO sa zavedie paušálna daň.

V skratke, prínosom je zásadné zjednodušenie systému, ale nové sadzby daní a odvodu mali byť navrhnuté odvážnejšie.

Je reforma z technického a politického hľadiska realizovateľná?

2. Z politického hľadiska môže byť reforma priechodná pomerne hladko. Technicky to však také jednoduché nebude. Do 1. januára 2023 je menej času, ako si Igor Matovič myslí. Ale áno, pokiaľ Igor Matovič zvládne komunikáciu s koaličnými partnermi – a je chyba, že im pre vysokú mieru nedôvery návrhy nepredstavil skôr a nezatiahol ich do prípravy reformy –, ak sa okamžite začne pracovať na detailoch, zákonoch a procesoch, dá sa to stihnúť. A napríklad vyššie dávky pre rodiny môžu byť spustené už od júla 2022.

FOTO TASR – Jakub Kotian

Tomáš Meravý, ekonóm a poslanec za stranu Za ľudí

1. Ja osobne vnímam ciele tohto komplexu návrhov ako dobré, diabol býva, samozrejme, skrytý v detailoch. Určite je správne, že chceme odbremeniť rodiny s deťmi, znížiť dane z práce a dane pre firmy. A určite je dobré, že chceme systém zjednodušiť.

Je reforma z technického a politického hľadiska realizovateľná?

2. Celkovo je ten návrh však natoľko komplexný, že jeho uvedenie do praxe môže byť komplikované a nie všetko sa asi bude dať stihnúť. Sú tam mnohé dobré opatrenia, napríklad rovná daň 19-percentná, vyšší daňový bonus, rušenie výnimiek a deformácií. Sú tam však aj opatrenia, ktoré vzbudzujú otázky. Je to výsledok predstáv štyroch koaličných strán. Ale verím, že v procese implementácie sa tieto otázky vyriešia. Dôležité je, aby sme začali čo najskôr s uvádzaním opatrení do praxe – pre začiatok by to mohli byť tie, ktoré som spomenul ako najefektívnejšie a najmenej problematické, napríklad 19-percentná daň. Na nich by mohla byť aj najširšia zhoda.

Odporúčame

-10%
Vojna a trest
24,90 22,41

Novinka Michaila Zygara / Vojna a trest

Kto je zodpovedný za túto vojnu? pýta sa ruský novinár Michail Zygar. A odpovedá: my všetci! Spisovatelia, historici i obyčajní Rusi a Rusky. V knihe sa zamýšľa nad koreňmi ruskej nenávisti voči Ukrajine, z ktorej vyvrela najhoršia vojna tohto storočia.

Kto je zodpovedný za túto vojnu? pýta sa ruský novinár Michail Zygar. A odpovedá: my všetci! Spisovatelia, historici i obyčajní Rusi a Rusky.

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.