Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
13. január 2021

Chris Lowney

Štyri ponaučenia jezuitov pre dnešný svet biznisu

Rozhovor o zdravotníctve v USA, katolíckych nemocniciach, manažérskej múdrosti jezuitov a o pápežovi Františkovi.

Štyri ponaučenia jezuitov pre dnešný svet biznisu

Chris Lowney

Chris Lowney je americký konzultant pre oblasť líderstva, verejný rečník, spisovateľ a podpredseda správnej rady CommonSpirit Health, katolíckej siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v USA, ktorá zahŕňa 142 nemocníc a zamestnáva asi 150-tisíc ľudí.

Narodil sa v New Yorku, študoval v jezuitskom seminári a na Fordham University. V minulosti pôsobil v spoločnosti J. P. Morgan na troch kontinentoch. Je autorom šiestich kníh.

Pôsobíte vo vedení siete CommonSpirit Health, ktorá v USA prevádzkuje 142 nemocníc. To je viac, než zdravotné systémy niektorých krajín. Ako funguje vaša organizácia?

Systém zdravotníctva v Spojených štátoch je veľmi komplexný, roztrieštený a mätúci v porovnaní so zdravotníctvami mnohých krajín. Dokonca aj pre nás Američanov je mätúci. (Smiech.) V USA existuje veľký sektor nemocníc dosahujúcich zisk, ale tiež veľký sektor neziskových poskytovateľov nemocničnej starostlivosti, popri tom tu máme vládne nemocnice a ešte cirkevné neziskové nemocnice. Sieť CommonSpirit Health, kde pôsobím ako podpredseda správnej rady, je katolícky neziskový zdravotnícky systém. Našou misiou je predovšetkým slúžiť chudobným alebo ľuďom, ktorí sú nedostatočne pokrytí zvyškom amerického zdravotníctva.

Ako svoju činnosť financujete?

Robíme veci, ktoré robia aj iné nemocnice. Tá „neziskovosť“, ktorú som spomenul, znamená, že zisk, ktorý vyprodukujeme, nevyplácame napríklad akcionárom, ale investujeme ho späť do systému, aby sme mohli slúžiť ľuďom, ktorí sú na našu pomoc odkázaní.

Sú aj služby, ktoré ako katolícka sieť neposkytujete – napríklad potraty?

Áno, iste. Spojené štáty sú istým spôsobom jedinečné, lebo asi 15 percent zdravotnej starostlivosti sú vykonávané katolíckymi organizáciami, čo je pozoruhodné. Americkí biskupi zverejňujú smernicu, ktorá nám dáva pravidlá, v akých rámcoch by katolícka zdravotná starostlivosť mala fungovať. Konferencia biskupov jednak stanovuje, čo nemáme robiť, lebo je to v rozpore s tradičnou katolíckou náukou. Samozrejme, platí to aj pre vykonávanie potratov. No stanovuje aj, čo máme robiť, ako napríklad pomoc chudobným.

Ako vaša služba chudobným funguje v praxi? Keď napríklad prídem do vašej nemocnice, ako preukážem, že som chudobný?

Dôležité je, že keď sa u nás ukážete, prvou otázkou nie je, či máte peniaze, poistenie alebo či nie ste chudobný, ale aký máte zdravotný problém. Samozrejme, keď sa u nás zaregistrujete na príjme, tak ako v iných nemocniciach, aj my zistíme, či máte zdravotné poistenie. No sme hrdí, že kým iné nemocnice sa postarajú len o neodkladnú zdravotnú starostlivosť, ak poistený nie ste, my sa o vás postaráme v plnom rozsahu. To isté, ak máte len nedostatočné poistenie a ošetriť vás bude stáť nemocnicu peniaze.

V Európe o americkom zdravotníctve panuje dlhodobo povedomie, že veľa ľudí nemá zdravotné poistenie a zdravotná starostlivosť je nákladná. Z toho, čo hovoríte, ale vyplýva, že existujú v americkom zdravotníckom systéme cesty aj pre ošetrenie chudobných ľudí.

Je pravda, že milióny ľudí nemajú žiadne, prípadne len nedostatočné zdravotné poistenie. Alebo že zdravotnícke služby v ich oblasti im neslúžia príliš dobre. V dlhodobom horizonte to zvyšuje náklady zdravotnej starostlivosti v Spojených štátoch. Ak totiž mnohí ľudia nemajú dobrú primárnu zdravotnú starostlivosť, ich zdravotné problémy sa nepodchytia včas a ich liečenie stojí viac peňazí, pokiaľ s nimi k lekárovi prídu až neskôr. Z politického ani ekonomického hľadiska to nedáva zmysel.

Spojené štáty na zdravotníctvo vynakladajú asi 17 percent HDP. Je to vyšší podiel, než v iných vyspelých krajinách. Niektorí tú nákladnosť zdravotníctva pripisujú aj sklonu Američanov súdiť sa kvôli čomukoľvek. Ak v nemocnici niekto zomrie, príbuzní sa často hneď obracajú na súd. Lekári i nemocnice jednak kvôli tomu tiež musia platiť vysoké poistné, ktoré spolu s prípadnými odškodneniami zvyšujú náklady zdravotnej starostlivosti. Jednak nariaďujú drahé dodatočné vyšetrenia chorých pacientov, ktoré sa robia len preto, aby sa lekári dopredu poistili, že nič nezanedbali. Do akej miery je tento faktor problémom?

Je pravda, že tento problém defenzívnej medicíny existuje, no vzhľadom na celý systém je to problém pomerne zanedbateľný. Spojené štáty v porovnaní s inými krajinami naozaj vynakladajú na zdravotníctvo viac, pritom vo viacerých ukazovateľoch zdravotnej starostlivosti dosahujú slabšie výsledky. Drahý a nevýkonný systém je tá najhoršia možná kombinácia.

Ak je žalovanie lekárov a nemocníc o náhradu škody a z toho vyplývajúce náklady tou menej zásadnou príčinou problémov amerického zdravotníctva, čo je naopak tá dôležitejšia príčina?

Náš zdravotný systém je veľmi zložitý a preto nákladný na spravovanie. Napríklad máme popri súkromnom zdravotnom poistení ešte niekoľko druhov vládneho zdravotného poistenia. Len administratíva okolo toho je nákladná. Okrem toho v USA existuje kultúra nadmerného predpisovania liekov a liečebných procedúr.

Niekedy sa ako príčina vysokých nákladov uvádza aj cenová netransparentnosť, ktorá bráni konkurencii medzi poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a tlaku, aby ceny klesali. Inak povedané, že pacient má problém vôbec zistiť si dopredu, koľko stojí nejaký lekársky zákrok u rôznych poskytovateľov v jeho okolí.

Opäť by som nepovedal, že ide o hlavný faktor. Transparentnosť je určite dobrá vec, a týmto smerom sa uberajú čoraz viac aj Spojené štáty. V našej nemocničnej sieti si ľudia môžu nájsť cenník pre mnohé zákroky a služby. Na druhej strane, ľudia nehľadajú v zdravotníctve len najnižšiu cenu ako pri nákupe mlieka. Často najskôr rozmýšľajú o kvalite. A kým pri niektorých zákrokoch si môžete zvoliť dopredu, kde ich podstúpite, napríklad v prípade infarktu nebudete mať čas porovnať si najskôr ponuku troch nemocníc.

Zdravotníctvo je veľkou témou aj v americkej politike. A nielen kvôli prebiehajúcej pandémii. Demokrati za prezidenta Obamu uskutočnili reformu zdravotníctva. Republikáni ju sľúbili zrušiť, čo však neurobili. Teraz bude opäť pri moci demokratická administratíva. Črtajú sa v americkom zdravotníctve nejaké veľké reformy?

Prioritou našej siete, a myslím, že tu hovorím za všetkých cirkevných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, je, aby každý človek v našej krajine dostal kvalitnú zdravotnú starostlivosť ako základné ľudské právo. Už dlho sa veľa debatuje o tom, ako zdravotnú starostlivosť v USA skutočne sprístupniť pre každého. S tým súvisí otázka ako docieliť, že zdravotníctvo si budú ľudia skutočne môcť dovoliť. No zároveň je náročné čokoľvek zmeniť, lebo sa to dotýka primnohých ohľadov.

Inzercia

Obávate sa, že by ste novou administratívou mohli byť tlačení do úkonov, ktoré vám zakazuje katolícka viera – ako už spomenuté potraty?

Ani nie. Zaznievajú o tom síce rôzne úvahy, ale Spojené štáty majú veľmi dobré záruky slobody svedomia. Je možné čokoľvek si predstaviť, ale nevnímam toto ako bezprostrednú hrozbu.

Ste tiež autorom niekoľkých kníh. Jedna sa volá Heroické líderstvo, kde sa snažíte hľadať poučenie z prístupu jezuitov pre svet manažmentu v 21. storočí. Čo sa môže moderný biznis naučiť od jezuitov?

Niekoľko rokov som strávil štúdiom v jezuitskom seminári. Keď som sa rozhodol pre inú životnú dráhu, začal som sa venovať ekonómii a skončil som vo firme J. P. Morgan. Kariérne som pochodil Áziu, Európu i Spojené štáty. Určitým zvláštnym spôsobom som si začal všímať, že časť z toho, čo sme sa učili v jezuitskom seminári, je nielen relevantnejšie, ale aj cennejšie pre ľudí v akýchkoľvek vodcovských pozíciách, než o čom som čítal v bežnej manažérskej literatúre. Rozhodol som sa teda napísať knihu, kde by som sa snažil organizačné ponaučenia jezuitov pretlmočiť pre svetskú sféru biznisu a pre ľudí rôznych vierovyznaní, či dokonca pre ľudí bez vyznania.

Skúste dať príklad nejakej jezuitskej myšlienky, ktorá je aplikovateľná pri riadení biznisu.

Jedna z vecí, pre ktorú sú jezuiti známi, je ich tradícia sebauvedomenia. Inými slovami, musíte stráviť mesiac duchovnými cvičeniami, musíte podstúpiť dlhé štúdium filozofie a teológie, musíte sa každý rok na nejaký čas utiahnuť a stíšiť, musíte každý deň skúmať svoje svedomie, reflektovať, čo sa deje vo vašom živote i vo svete okolo… Prirodzene, jezuiti toto všetko robia z náboženských dôvodov, no ide tiež o nádherné cvičenie v sebauvedomení. Súčasný firemný svet sa rýchlo mení. Sme zaplavovaní sociálnymi médiami, najrôznejšími informáciami a hlúposťami. V súčasnej dobe dokáže človek dobre viesť, len pokiaľ súčasťou jeho života je nejaké cvičenie v sebauvedomení.

Prvá vec je teda sebauvedomenie. Vy uvádzate štyri princípy. Čo je druhý?

Láska. To je čosi, čo ľuďom v korporátnom prostredí môže na prvé počutie pripadať zvláštne. Keď som robil v J. P. Morgan, nechodil som po chodbách, aby som kolegov objímal. No vo svojej knihe sa toto kontroverzné slovo snažím rozobrať viac filozoficky. Jezuiti od Ježiša prirodzene prevzali myšlienku lásky k blížnemu. U jezuitov sa však dá povedať, že ide až o súčasť ich organizačnej tradície. Stredovekí učenci nám hovoria, že milovať znamená chcieť dobro inej osoby. Človek v líderskej pozícii dostáva na starosť iných ľudí. Či už kolegov, podriadených, zákazníkov… Všetkých by mal vnímať ako bytosti s inherentnou dôstojnosťou, ktoré si zaslúžia úctu a majú v sebe určitý potenciál. Súčasťou mojej misie ako lídra je pomôcť všetkým ľuďom v mojom tíme uvoľniť ich potenciál a pomôcť im, aby prosperovali.

Aké sú tretí a štvrtý princíp líderstva, ktoré sa moderný firemný svet môže naučiť od jezuitov?

Tretia je vynachádzavosť. Svet sa sústavne mení a nemôžete uspieť, ak nie ste schopný adaptovať sa na meniace sa podmienky. Kultúra spoločnosti musí byť vynachádzavá. A štvrtý je heroizmus. Tým nemyslím naháňanie sa za slávou alebo ambíciu stať sa celebritou. Podstatou toho, čo nazývam heroizmom, je mať na zreteli účel, ktorý je väčší ako naše vlastné ego. To potrebujú aj firmy, ktoré chcú byť úspešné.

Napísali ste tiež knihu s názvom Pápež František: Prečo vedie spôsobom, akým vedie. Naznačujete, že pápež, ktorý je mimochodom tiež jezuita, má jasný štýl riadenia. No v súčasnosti ho niektorí katolíci kritizujú alebo sú prinajmenšom zneistení, lebo sa stáva, že pápež povie niečo kontroverzné a potom sa to jeho okolie snaží vyžehliť a interpretovať tak, aby to bolo kompatibilné s tradičným katolíckym učením. Prečo teda František vedie týmto spôsobom?

Pápež František nepochybne svoj špecifický líderský štýl má. Napríklad veľa hovorí o rozlišovaní, čo je tiež jezuitská tradícia. My dnes žijeme v dobe, kedy Cirkev v mnohých krajinách stráca veriacich. Vo väčšine rozvinutých štátov sveta už desaťročia dramaticky klesá podiel ľudí, chodiacich do kostola. Keď František hovorí o rozlišovaní, vyzýva, aby sme o tom spoločne uvažovali do hĺbky, vyrovnávali sa so skutočnosťou a snažili sa porozumieť, kam Svätý Duch vedie Katolícku cirkev. Tento štýl niektorým ľuďom nesedí, lebo čakajú, že sa povie: „Problém je A, odpoveď naň je B“. Ľudia chcú jasnejšie, možno čiernobiele odpovede, no mnohé výzvy, s ktorými zápasíme, sú nejednoznačné.

Čiže tento prístup, kedy pápež upozorňuje, že mnohé otázky nemajú jednoduché alebo jednorozmerné odpovede, je podľa vás niečo typické pre jezuitov, z prostredia ktorých František vzišiel?

Je to čosi, čo vyplýva z toho byť vôbec katolíkom. Teda byť otvoreným volaniu a vedeniu Ducha Svätého.

Vstupujeme do spolupráce. Píšete pre americký biznisový časopis Forbes a Postoj bude uverejňovať niektoré vaše stĺpčeky. O čom sa chystáte písať? Na čo sa čitatelia môžu tešiť?

Pre Forbes prispievam článkami o líderstve a líderskej stratégii. Ide o krátke eseje na témy typu ako viesť svoj život dobre, ako správne viesť svoj tím, ako viesť organizáciu, či robiť vysoko kvalitné rozhodnutia…

Zrejme aj v týchto článkoch budete stavať na skúsenosti jezuitov.

Asi nebudem v každom článku citovať svätého Ignáca z Loyoly, ale dá sa to tak povedať. (Úsmev.) Korene mojich vlastných hodnôt a vízií o vodcovstve sa nachádzajú v tejto tradícii.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame