Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
07. november 2020

Pohľad zvonka

O pseudokresťanských populistoch (hádam naposledy)

KDŽP nepatrí do kresťanskej politickej platformy. Ich najbližším spojencom sú kotlebovci, kresťanstvo zneužívajú podľa svojho vzoru a ich komunikácia je zmesou hulvátstva a falošného pocitu najpravovernosti.

O pseudokresťanských populistoch (hádam naposledy)

Foto: Tomáš Taraba a Miroslav Vetrík. Foto – TASR, FB

V ostatnom stĺpčeku som sa vyjadril, že bude nevyhnutné, aby kresťanská platforma vytvorila širší blok, ktorý bude nutné rešpektovať. Považujem však za dôležité upresniť, že do tejto kresťanskej platformy nie je možné počítať ľudí z KDŽP. Nazdávam sa, že toto zoskupenie je potrebné považovať akurát tak za skupinu pseudokresťanských populistov.

Viem, že som o jeho predstaviteľoch už v minulosti písal, ale ubezpečujem čitateľov, že v nasledujúcich riadkoch niet žiadnej zášti, akurát považujem za dôležité vyjadriť (a odôvodniť) postoj, že považovať ich za hlas kresťanov v politike by bolo hanebnou chybou.

Pán Miroslav Vetrík je členom predsedníctva strany KDŽP a jej kandidát do eurovolieb, ako aj do ostatných parlamentných volieb na kandidátke kotlebovcov. Pán Vetrík mi prednedávnom položil nasledujúcu otázku: „Pán Lettrich, čo Vy viete o Božom slove a jeho interpretácii? Viete vôbec niečo?“ Ešte som pánovi Vetríkovi neodpovedal, tak azda teraz.

Priznám sa, že som vôbec nevedel, čo mám Vetríkovi odpovedať. Ako som mal reagovať? Mal som mu povedať, že keďže som kňazom, tak sa bibliku rozumiem viac než on? Nič také som mu povedať nechcel, pretože v skutočnosti neviem, čo z biblických vied vie on sám. A preto mi pripadalo divné sa s ním porovnávať. Vetrík teológiu vyštudoval, teda nie je z teológie žiadny analfabet. Pre mňa boli biblické predmety najobľúbenejšie, z biblika som písal diplomovú prácu. Na Vetríkovej otázke ma šokovalo niečo iné.

Som kňazom, a teda som oficiálne Cirkvou poslaný, aby som Božie slovo ohlasoval a vysvetľoval. A preto je Vetríkova otázka (či ja vôbec niečo o Božom slove viem) šokujúca. Tu naozaj nejde o mňa, nie som ani urážlivý, ani si o sebe nemyslím, že viem všetko najlepšie. Vetrík tu však ukazuje postoj, že on ide stanovovať, kto je pravým kňazom a kazateľom a kto nie. Toto je opäť zasa raz nebezpečná hra na tých najpravejších kresťanov. Viete, ako k prestrelke s Vetríkom prišlo? Pán Vetrík „parafrázoval“ podobenstvo z evanjelia. Takto:

„Priatelia, dovoľte mi trochu parafrázovať jeden evanjeliový príbeh (Lk 12,13n). Pretože jeden bohatý muž sa cítil veľmi neistý, či náhodou nie je nakazený strašnou infekčnou chorobou, rozhodol sa: ,Pôjdem sa otestovať.‘ A skutočne, nechal sa otestovať. Vystál štvorhodinový dlhý rad na výsledok. A keďže počul pozitívny výsledok, že je negatívny, povedal si: ,Duša, si zdravá, máš certifikát. Môžeš chodiť do zamestnania, do všetkých reštaurácií, do všetkých obchodov. Nakupovať, čo len chceš. Odpočívaj, jedz, pi, veselo hoduj a užívaj si života!‘ Ale Boh mu povedal: ,Blázon! Ešte tejto noci požiadajú od teba tvoj život a čo si si nahonobil, čie bude? Načo ti bude ten certifikát?‘ Tak je to s tým, kto si hromadí poklady, a pred Bohom nie je bohatý.“

Neveriacky som na to pozeral. Čo nám pán Vetrík chce touto „parafrázou“ povedať? Že múdre a bohabojné bolo vlastne na žiadne testovanie nejsť a naopak, ten, kto išiel, vlastne „pred Bohom nie je bohatý“? Alebo iný prípad: „Miluj blížneho ako seba samého. Nebudem riskovať vlastné nakazenie, preto sa zajtra nepôjdem testovať,“ zamyslel sa pán Vetrík.

Čo majú tieto biblické alúzie spoločné? Sú interpretáciou, ktorá ide úplne mimo akýchkoľvek vedeckých interpretačných rámcov, sú vlastne znásilnením biblického textu tak, aby „potvrdzoval“ Vetríkove spoločensko-politické preferencie. Jednoducho povedané, Vetrík zneužíva Božie slovo, aby ním trieskal po hlave svojím oponentom. To nie je žiadny chvályhodný postoj kresťanského politika, to je populistické pseudokresťanstvo ako vyšité.

Inzercia

Podobne sa správa aj Tomáš Taraba, poslanec NRSR a predseda KDŽP. Keď som kritizoval Tarabove opakované vyjadrenia, v ktorých o COVIDe hovoril ako o soplíku, reagoval týmito slovami: „Liberálny kňaz Lettrich, ktorý prirovnal eucharistické požehnanie k mágii, ma berie do úst na kdhackom Postoji a nazýva ma ,mačom‘.“

To, že ma niekto okolo KDŽP nazve liberálnym, ma nevyrušuje. Pre túto obskúrnu partiu by bol asi najväčším liberálom sám Kristus Pán. Ale keď Taraba napíše, že som „prirovnal eucharistické požehnanie k mágii“, tak to už je silná káva. Taraba pravdepodobne narážal na môj článok o okružnom lete ponad západné Slovensko s relikviou sv. Jána Pavla II., v ktorom som sa opýtal, či naozaj bolo potrebné sadnúť do lietadla a vykonať okružný let, pretože to vytvára dojem, akoby spôsob (okružný let) bol dôležitejší než samotné požehnanie.

Taraba teda očividne písal nezmysly: nehovoril som o eucharistickom požehnaní a už vôbec som požehnanie neprirovnal k mágii. Tieto Tarabove slová sú sprostým osočovaním. Ale nejde tu o mňa. Pretože toto je opäť raz dôkaz fanatického pseudokresťanského populizmu, ktorý dookola predvádzajú.

Všimnime si spôsob Tarabovej „komunikácie“: akokoľvek by ste s Patakyovou nesúhlasili, napísať, že ombudsmanka je „teta“, ktorá sa „priblblo usmieva“, je úbohé; rovnako tak, keď hlavného hygienika nazve „vykŕmeným Drobčekom“; a keď Tarabu za neúčasť na hlasovaní o Záborskej novele kritizuje Pavol Abrhan, tak si o sebe môže prečítať, že je „celoživotný bezdetný starý mládenec“ a „typické zákerné kádehácke tupelo“.

Človeku by mohlo napadnúť, že Taraba sa správa ako zakomplexovaný spolužiak, ktorý nedokáže nič iné, než všetkých dookola prezývať, ale to by bolo príliš milosrdné. Treba povedať, že Taraba sa zámerne správa ako obyčajný hulvát, ktorého marketingovým idolom je asi najväčšia tunajšia facebooková žumpa (predpokladám, že nemusím písať, koho mám na mysli).

Takže takto. KDŽP skutočne nepatrí do kresťanskej politickej platformy. Ich najbližším politickým spojencom sú podľa ich vlastných slov kotlebovci, kresťanstvo manipulatívne zneužívajú podľa vzoru „vetrík“ a ich komunikácia je tarabovskou zmesou hulvátstva a falošného pocitu vlastnej najpravovernosti. Ďakujem, neprosím.

Odporúčame