Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Voľná nedeľa Komentáre a názory
12. jún 2020

Voľná nedeľa

Iný kontext uvažovania o zákaze predaja

Mali by sme byť veľmi opatrní, či sa súhlasom so zákazom nedeľného predaja vyslovíme za vyššiu reguláciu štátu.

Iný kontext uvažovania o zákaze predaja

Ilustračné foto – TASR

Bolo by správne, aby aj pracovníci v maloobchode mali možnosť stráviť nedeľu so svojimi rodinami? Určite áno!

Malo by to byť povinné zo zákona? S tým by som bol veľmi opatrný.

Pokúsme sa o racionálnu a komplexnú diskusiu.

Náboženské hľadisko

V kresťanskej tradícii je nedeľa sviatočným dňom, ktorý má človek zasvätiť Bohu a odpočinku. Tento pohľad vychádza zo Starého zákona, ktorý hovorí o zasvätení sobotného dňa. Teda kresťania si biblický starozákonný príkaz sobotného sviatočného dňa pozmenili na zasvätenie nedele ako pamiatku Pánovho zmŕtvychvstania.

Teológovia sa všeobecne prikláňajú k názoru, že Boží zákon hovorí o zasvätení nejakého času (pre jednoduchosť povedzme, že jedného dňa v týždni). Pre kresťanov je ním nedeľa, pre židov sobota, pre moslimov je tuším piatok dňom modlitieb v mešite. Katolíkov zaväzuje cirkevný zákon, ktorý upresňuje, že spôsobom zasvätenia nedele je povinná účasť na sv. omši a spôsobom oddychu je zákaz ťažkej práce.

Teda prvá vec, ktorú si pri diskusii o nedeľnom zákaze predaja zo zákona musíme uvedomiť, je, že hovoríme o aplikovaní cirkevného, a nie Božieho zákona. Boží zákon zaväzuje každého človeka, cirkevný však iba príslušníka danej cirkvi. Je pre katolíka porušením tohto cirkevného zákona, keď v nedeľu, potom čo vyjde z kina v obchodnom centre, zamieri do kníhkupectva a kúpi si knihu? Bez akejkoľvek pochybnosti: určite nie!

Ako katolík však týmto skutkom prispievam k tomu, že sa predajcovi v nedeľu oplatí mať spomenuté kníhkupectvo otvorené. Koľkože máme na Slovensku kresťanov? Len rímskokatolíkov je viac ako 62 percent, všetkých kresťanov je viac než 75 percent. Keby sme teda my kresťania dôsledne nenakupovali v nedele, obchodníkom by sa neoplatilo mať v nedele otvorené a nedeľný predaj by sa znížil úplne prirodzene.

Je naozaj múdre z náboženského dôvodu požadovať zákonný zákaz nedeľného predaja pre všetkých, keď ho nerešpektujú ani katolíci? Nie som o tom presvedčený. (Považujem za dôležité v tejto súvislosti pripomenúť, že toto je úplne iná otázka než napríklad otázka sprísnenia interrupcií. Tam totiž ide o ochranu života, tam ide o Boží, a nie cirkevný zákon).

Sociálne hľadisko

Člen Progresívneho Slovenska Martin Dubéci sa na sociálnej sieti vyslovil, že „zladený, pravidelný deň voľna“ považuje za sociálnu vymoženosť a nemá s ním problém. Áno, zdá sa, že na otázku nedeľného zákazu predaja je potrebné sa pozerať skôr ako na sociálny než náboženský fenomén.

Dokonca aj starozákonný text dáva zasvätenie sobotného dňa do kontextu podobne: sobota ako sviatočný deň je výsadou ľudu, ktorý už nie je otrockým národom, ale slobodným Božím ľudom. Otrok je otrokom 24 denne, 7 dní v týždni. Deň, keď si užívam postavenie slobodného občana, a nie otroka zamestnávateľa či korporácie, sa môže javiť ako silný symbol.

Inzercia

Na Slovensku však 82 percent ľudí v súčasnosti už v nedeľu nepracuje. Z tých, ktorí pracujú v nedeľu, len 13 percent pracuje v maloobchode, a tí tvoria len 2,3 percenta všetkých pracujúcich. Treba podotknúť, že pracujúci v obchodoch, samozrejme, nepracujú každú nedeľu.

Zákaz nedeľného predaja má, zdá sa, širokú podporu nielen pracujúcich, ale dokonca aj zamestnávateľov. Len ťažko si však predstaviť, že zákaz nedeľného predaja ostane bez dôsledkov.

Pokiaľ má reťazec otvorené počas týždňa 84 hodín a zákonom sa týždenný čas predaja skráti o takmer sedminu, nie je možné, aby sa to neprejavilo. Forma môže byť rôzna: zníženie zamestnanosti, viac odrobených hodín v ostatné pracovné dni, nútené čerpanie dovoleniek a podobne. Ktovie, či by sa táto regulácia neobrátila proti samotným zamestnancom.

Chceme viac regulácií?

V samotnej podstate je otázka zákazu nedeľného predaja otázkou štátnej regulácie. Socialisti a progresivisti si jej želajú viac, pravičiari menej. Tak isto ako je dôležité, aby štátne regulácie existovali a nebolo všetko ponechané na voľnú ruku trhu, je potrebné aj to, aby bol obsah regulácií obmedzený len na nevyhnutnú mieru. Je otázka nedeľného predaja takouto? Neviem.

Mnohé krajiny nedeľný predaj regulujú a nespôsobilo to žiadnu apokalypsu. Pozícia zamestnávateľa a zamestnanca musí byť vyvážená. Ale návrh riešiť otázku nedeľného predaja výhradou vo svedomí je potrebné premyslieť. Na to, aby bola výhrada vo svedomí efektívna, musí sa uplatňovať na naozaj vážne situácie a nesmie byť sprofanovaná.

Zákaz nedeľného predaja by nebol žiadnou konzervatívnou apokalypsou. Skôr socialistickou a progresívnou. Takou, ktorá otvára dvere. Dnes totiž možno presadíme reguláciu nedeľného predaja.

Potom však môže byť schválená regulácia, ktorá sa nám nebude páčiť, a zajtrajšky nám môžu priniesť také zásahy štátu do slobody jednotlivca, slobody prejavu či slobody náboženského vyznania, o akých sa nám dnes ani nesníva.

Mali by sme byť veľmi opatrní, či sa súhlasom so zákazom nedeľného predaja vyslovíme za vyššiu reguláciu štátu.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame