KÁZEŇ MILANA HUDAČKA: Pokoj zakorenený v slove a v čine

Začiatočné dni prázdnin lákajú už na dovolenku. Blízky priateľ viacerým známym rozposlal fotografie z prvých prázdninových potuliek. Sú to pekné snímky zo Švajčiarska. 

Z kvalitných záberov dýcha na pozorovateľa pokoj alpských dolín, veľkých jazier a pod masívmi hôr pokoj učupených dediniek. Skoro každá dedinka má medzi domami aj kostol s vežou. Doslova ideál. Panoráma na snímkach je ako z kázni dávnych prorokov, ktorí ohlasovali Židom Božie rozhodnutie obrátiť do ich zeme „pokoj ako rieku“. Na švajčiarskom príklade, kde od Napoleonovej éry nebolo vojny, je podobný pokoj vnímateľný.

Boh v novozákonnej dobe obracia pozornosť na pokoj v ľuďoch. Kazatelia a misionári, ho tlmočia ľuďom slovami: „Pokoj tomuto domu!“ Myslia na taký druh pokoja, ktorý je podmienený jednoduchosťou hlásateľa i poslucháča slova. Biblický učeník putuje bez mešca, bez kapsy, bez obuvi a cíti sa slobodným človekom.

Biblia naznačuje, že nejde o bežný trend. Skôr ukazuje na spoločenské a sociálne minimum ľudí s nazeraním, že nie je na prekážku cítiť sa dobre a slobodne pri všetkej skromnosti. Ak učeník natrafí na človeka s podobným duchom, t.j. spokojného so spoločenským minimom, potom má zostať v jeho dome, rozprávať sa s domácimi, môže si u nich niečo zjesť, vypiť. Domácim má pomôcť s uzdravovaním chorých a ubezpečiť ich, že Boh sa o nich stará, lebo je tu jeho kráľovstvo.

"V osobných väzbách s druhými si musíme podržať prioritne pokoj v Duchu, i keď vojnové, či majetkové konflikty hrmia ponad nás. Sú to konflikty pozemského kráľovstva."

Zdieľať

Sú to ľudia novej éry, nového kráľovstva, nie ako vyslanci z Herodesovho kráľovstva, či z úradov Rímskeho impéria. Kráľovskí úradníci navštevovali ľudí, keď potrebovali vybrať od nich dane. Na nich evanjelium cieli, keď hovorí o vlkoch a Kristových učeníkov v porovnaní s nimi vidí ako baránkov. Evanjeliové inštrukcie predstavujú novozákonný exodus, pri ktorom sa Pánov ľud vyčleňuje zo štruktúr spoločenských hriechov. Podľa sv. Pavla Boží ľud užíva tento svet tak, ako by ho neužíval.

Evanjelium nového človeka vytrháva z klasických väzieb na zem. Boh im zem už nesľubuje ako kedysi Židom, lebo ju ľudia dostanú opustenú po dávnych, vymierajúcich, alebo potrestaných majiteľoch. Podľa blahoslavenstva ju zdedia tí, ktorí sú tichí. Boží Duch ich morálne vyčleňuje aj zo štruktúr hriechu v ľudskej spoločnosti, ktorá ich potupuje, prenasleduje, všetko zlé a nepravdivo na nich hovorí. Prísľub z horskej reči naznačuje, že od veriacich to chce skromnejšiu víziu na začiatok a odvahu na pokračovanie. V osobných väzbách s druhými si preto musíme podržať prioritne pokoj v Duchu, i keď vojnové, či majetkové konflikty hrmia ponad nás. Sú to konflikty pozemského kráľovstva. A tie ich pre uzavretosť pozemskej spoločnosti, ktorá vidí a žije len pre seba, aj ničí.

Sv. František z Assisi ukázal, že človek môže byť slobodný a plný pokoja, aj keď žije v oblasti kde sú vojnové konflikty a pohanské štruktúry. Pri návšteve sultána navrhol moslimom nevojenskú garanciu pokoja vo Svätej zemi. Nešlo to hneď, ale františkáni ostali v islamskom prostredí Palestíny celé stáročia až podnes. Boli svedkami vyprázdnenia sa križiackeho hnutia a nakoniec i jeho zániku. Oni šírili pokoj svojou tichou a vytrvalou službou. Odmietali istoty, aké mali križiacki vodcovia pri výkone moci, či boháči žijúci v materiálnom prebytku švajčiarskych bánk. Dnes sú v Cirkvi promótori dialógu s islamským svetom. Aj my si môžeme voliť cestu v tichosti a v pokoji. K tomu nás pozýva dynamika evanjelia a príklad, ktorý nám zanechal Ježiš Kristus a jeho odvážni hlásatelia.

Milan Hudaček SJ
Autor je jezuitským kňazom.

Ilustračné foto: flickr.com (licencia CC)

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo