Poznaj seba samého

Poznaj seba samého

Americký spisovateľ a filozof Walker Percy. Foto: neh.gov

Ak v skutočnosti sebe samým vlastne nerozumieme a naša sloboda závisí od toho, ako sa poznáme, čo to hovorí o našej slobode?

Svätý pápež Ján Pavol II. začal svoju encykliku Fides et ratio („Viera a rozum“) z roku 1998 tromi slovami: „Poznaj seba samého.“ Poznať seba samého je podľa pápeža „minimálne pravidlo“ pre ľudské bytosti. Je to „základná otázka“, ktorou by sa mali zaoberať všetci ľudia.

Pápeži a filozofi občas hovoria takéto veci. Nakoľko je to však skutočne dôležité pre obyčajných ľudí, ktorí si žijú svoj bežný život?

Zaujímavú odpoveď môžeme nájsť v úžasnej knihe Lost in the Cosmos (Stratení v kozme) od Walkera Percyho. Vo svojej diskusii o „amnestickom ja“ Percy poznamenáva, že mnohých ľudí akoby fascinuje myšlienka, že sa jedného dňa zobudia a nebudú vedieť, čo sú zač. Prečo by ich to malo lákať? Je to preto, že im je natoľko nepríjemné to, kým sú, že by radšej boli niekým iným? Rojčia o úplne inom živote, že budú žiť ako niekto iný?

Toľko ľudí podlieha výstrelkom a móde, lebo sa cítime ako „nič“. Kupujeme si veci ako oblečenie a autá, aby sme zaplnili prázdnotu a zabezpečili si identitu, ktorá nám podľa nás chýba.  Zdieľať

V kapitole „Ja ako nič” sa Percy pýta, prečo toľko ľudí podlieha výstrelkom a móde. Je to preto, že sa cítime ako „nič“, a tak si kupujeme veci ako oblečenie a autá, aby sme zaplnili prázdnotu a zabezpečili si identitu, ktorá nám podľa nás chýba? Veci, ktoré si kúpime, aby nás zmenili, sa po chvíli stanú „normálnymi“. Opäť nám ostane len naše ja. Preto sa musíme starej veci zbaviť a nájsť si novú, aby vytvorila „nové ja“, odlišné od „unaveného starého ja, ktorým som teraz“.

Alebo si vezmime Percyho „promiskuitné ja“. Prečo ľudí tak často láka sex s niekým novým, dokonca neznámym, hoci je vzťah s ich súčasným partnerom obohacujúci a príjemný? Zaiste, nie všetci, čo podvádzajú, hľadajú len vzrušenie či nebezpečenstvo. Nie je často problémom skôr to, že sex s manželským partnerom či s dlhodobým priateľom či priateľkou je ako nosiť kabát z minulého roka: už je príliš „ja“ a teraz sa chcem stať „novým ja“ či „ne-ja“?

A aby som sa ním stal, starý kabát je pre mňa príliš pohodlný na to, aby som sa v ňom cítil „nový“, aj keď je stále úplne v poriadku. Preto ho zahodím, hoci je úplne v poriadku, a zoženiem si taký, ktorý vystihuje moje „nové ja“. A ten potom tiež budem musieť zahodiť, keď sa začne príliš veľmi spájať s mojím „ja“.

Ak v konečnom dôsledku začnete vo vzťahu nudiť sám seba, možno máte problém udržať si na dlhší čas akýkoľvek vzťah. Napokon aj tak zostanete len sami so sebou. Koho potom obviníte zo svojej nespokojnosti?

Keď už hovoríme o nude, prečo sa nudíme? Percy upozorňuje, že iné živočíchy sa nenudia: jednoducho zaspia. Nudíme sa preto, že ostatní ľudia skrátka nie sú takí zaujímaví? Alebo obsahuje veta „nudím sa“ určitú skrytú múdrosť, ktorá by sa dala vyjadriť ako „nudím sám seba“?

Niektorí ľudia majú radi vedu a pripadá im fascinujúca; ostatní nie. Niektorí dokážu presedieť na baseballe aj dve hry za sebou a sú uchvátení, kým iní sa idú zblázniť od nudy. Niektorí ľudia dokonca milujú golf v televízii. Koho však nudí všetko, ten nám asi pripadá trochu zvláštny.

Ako je možné, že nejakú ľudskú bytosť dokáže nudiť čokoľvek v celom kozme – a ani trochu ju nezaráža skutočnosť, že táto nepravdepodobná vec vôbec jestvuje a s ňou aj tá najnepravdepodobnejšia vec zo všetkých: ľudské bytosti, ktoré sa nudia?

Ak vás nefascinuje skutočnosť, že jestvujete takí, akí ste, neznamená to, že „nudíte sami seba“, ako naznačuje spomínaný obrat? Nudí vás vaša existencia? Sú na vine všetci ostatní? Je na vine svet, že vás nudí?

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké by to bolo, keby vás veci a ľudia nenudili, ale každú jednu vec by ste považovali za fascinujúcu a zaujímavú? Ak je vašou prvou reakciou: „No, to by som bol ale divný!“ dá sa to pochopiť, no nehovorí to o vás, že sa radšej budete nudiť, než sa o veci zaujímať, lebo sa bojíte, ako asi budete vyzerať pred ostatnými? Čo myslíte, koľké ženy sa tvária, že čítajú a vedia menej, než v skutočnosti čítajú a vedia, aby si o nich muži nemysleli, že sú to čudné „inteligentky“? Môžete sa ich spýtať.

Ak mier a spravodlivosť v spoločnosti závisia od mieru a spravodlivosti v našej duši, kde musíme začať? Zdieľať

A napokon čo Percyho „závistlivé ja”? Prečo toľko ľudí priťahujú časopisy a televízne šou o škandáloch v živote celebrít? Máme si myslieť, že títo ľudia celebrity nenávidia a nechceli by sami byť celebritami? To sa zdá nepravdepodobné.

Prečo toľká fascinácia atentátmi, masovými vraždami a kriminálnymi programami podľa skutočných udalostí? Je to preto, že sa chceme „dostať záhade na koreň“ a vidieť, že sa „spravodlivosti učinilo zadosť“? Keby to tak bolo, kriminálky podľa skutočných udalostí by uvádzali len príbehy o „vyriešených“ záhadách, a nie „nevyriešené záhady“. Nie je to však tak.

Prečo nie sú vždy dobré správy našich priateľov či susedov „dobrou správou“ i pre nás? Cítime sa vtedy menší či menej dôležití? Prečo? Ak má Percy pravdu, mali by sme čakať neustály konflikt, vojny a zápasy. Prečo však potom všetci hovoríme, že chceme pre iných pokoj a dobré veci, keď v skutočnosti to kdesi hlboko vo vnútri časť z nás nechce? Sme k sebe úprimní? Naozaj rozumieme sebe samým?

Ak v skutočnosti sebe samým vlastne nerozumieme a naša sloboda závisí od toho, ako sa poznáme, čo to hovorí o našej slobode? Buď sa nám skrátka nechce namáhať byť slobodní, alebo sme ochotní na nej popracovať, no nevieme, kde alebo ako začať. Ak mier a spravodlivosť v spoločnosti závisia od mieru a spravodlivosti v našej duši, kde musíme začať?

Možno musíme začať tam, kde zistil, že musí začať svätý Augustín vo svojich Vyznaniach: v najhlbších záhyboch našej vlastnej duše, na mieste, kde je Boh a my ho musíme nájsť.

Randall Smith
Autor je profesorom teológie na Univerzite Sv. Tomáša v texaskom Houstone. Jeho najnovšia kniha Reading the Sermons of Thomas Aquinas: A Beginner’s Guide (Čítanie kázní Tomáša Akvinského: Sprievodca pre začiatočníkov) sa dá v súčasnosti dostať na Amazone a od Emmaus Academic Press.

Pôvodný text: Know Yourself.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo