Na Slovensku vyrastie továreň na batérie do elektromobilov. Investorom však nebude Volkswagen, o ktorom sa dlho hovorilo, ale čínsky výrobca Gotion v spoločnosti so slovenským startupom InoBat. Spoločne vytvorili firmu Gotion InoBat Batteries, ktorá postaví baterkáreň v Šuranoch.
Informoval o tom úrad vlády, v stredu totiž vláda a spomínaná spoločnosť podpísali memorandum o porozumení. V ňom sa štát zaviazal poskytnúť dotácie, vyrovnať pozemky, pripraviť stavebnú parcelu a zabezpečiť pripojenie k elektrickej sieti.
Akú výšku dotácie dosiahnu, zatiaľ nie je jasné. Je však isté, že štát sa bude musieť poponáhľať s vyrovnaním pozemkov, firma by totiž chcela začať s výstavbou už v budúcom roku.
„S podporou vlády Slovenskej republiky má Gotion ambíciu vybudovať tento projekt ako najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca aj na celosvetovej úrovni,“ uviedol predseda predstavenstva Gotion High-tech Li Zhen.
Pôjde tak už o druhý ekologický projekt v oblasti elektromobility, ktorý na Slovensku v blízkej budúcnosti vyrastie. Tým prvým je továreň Volva, ktoré plánuje stavbu fabriky pri Košiciach.
Továreň v Šuranoch by mala stáť na ploche 65 hektárov a do regiónu by mala priniesť okolo 1500 pracovných miest. Spustená by mala byť v roku 2026, najprv s polovičnou 20-gigawatthodinovou kapacitou, neskôr by však mala dosiahnuť plný potenciál.
Čínsky spoločník Gotion High-Tech je jeden z najväčších svetových výrobcov batérií do elektroáut a je exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. Celkovo má 14 tovární, všetky v Ázii.
InoBat patrí Slovákovi Mariánovi Bočkovi. Firma sa venuje vývoju a inováciám v oblasti elektrických batérií a dokázala prilákať investorov z Česka, ale aj Indie, Veľkej Británie a najnovšie aj z Číny. Samotný Boček v rozhovore pre český ekonomický denník e15 uviedol, že chce vytvoriť slovenskú Teslu.
Výstavba baterkárne je dobrou správou pre slovenský priemysel, zatiaľ totiž v elektromobilite zaostávame. Postupný prechod na toto odvetvie je pritom veľmi dôležitý, keďže kľúčovou zložkou nášho hospodárstva je práve automobilový priemysel.
Ten však prechádza výraznými zmenami, a ak sa im neprispôsobíme, hrozí tomuto odvetviu na Slovensku úpadok. A to by malo neblahé dôsledky na našu ekonomiku.
Globsec sa vlani v štúdii Slovakia Automotive Industry 2.0: The time is now to retool for the e-mobility era pozrel na to, ako prechod na elektroautá môže ovplyvniť slovenské hospodárstvo.
Výsledky rozdelil na dva scenáre. Ten najhorší spočíva v tom, že sa slovenský priemysel nedokáže prispôsobiť novým trendom. Ak by sa to stalo, slovenské HDP by bolo o 10 percent nižšie ako v prípade úspešnejšej adaptácie a zamestnanosť by klesla oproti úrovni z roku 2020 o 4,5 percenta.

Čína vlani prekonala v exporte áut Nemecko, ktoré bolo svetovou dvojkou. No a v tomto roku porazila aj jednotku rebríčka Japonsko.
V prípade, že by slovenské automobilky a ich subdodávatelia zvládli transformáciu, zamestnanosť by klesla iba o 0,3 percenta. Globsec však odhaduje, že na to, aby sa to podarilo, by podniky museli do transformácie výrobných hál investovať do roku 2040 3,4 miliardy eur.
Ďalšie miliardy by bolo treba investovať do výroby batérií. Tá hrá v scenári úspešnej transformácie dôležitú rolu.
Ako totiž upozorňujú odborníci, batérie sú kľúčovým komponentom v e-autách a blízkosť baterkárne môže ovplyvniť aj rozhodovanie o výstavbe tovární na tento typ vozidiel.
Továreň, ktorú postaví Gotion InoBat Batteries, tak zvyšuje naše šance na úspešnú transformáciu automobilového priemyslu. V porovnaní s inými krajinami je však fabrika s plánovanou kapacitou 40 gigawatthodín (GWh) celkom malá záležitosť.
Nezaostávame pritom iba za Nemeckom, ktoré má výrobnú kapacitu (vrátane tovární, ktoré sú zatiaľ iba v plánoch) takmer 550 GWh. Ďaleko pred nami je aj Poľsko s 115 GWh, ako aj Maďarsko s 187 GWh.
Šéf Gotionu však ďalší slovenský vývoj vidí optimisticky. „Dúfame, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa,“ uviedol pri príležitosti podpisu memoranda.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.