Polícia zadržala dvoch páchateľov z hnutia Just Stop Oil, ktorí kladivom napadli obraz v galérii a roztrieštili bezpečnostné sklo. Aktivisti žiadajú okamžitý koniec používania fosílnych palív.
Venuša pred zrkadlom (po španielsky La Venus del espejo) je na Slovensku známa aj pod názvom Venušina toaleta. Kunsthistorici datujú vznik Venuše do obdobia rokov 1644 až 1648, najneskôr však do roku 1651, keďže z tohto roku pochádza prvý písomný záznam o jej existencii.
Venušu namaľoval španielsky maliar Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, v súčasnosti je vystavená v Národnej galérii v Londýne.
Slávny obraz sa už raz stal terčom politických aktivistov – v marci 1914 kanadská sufražetka Mary Richardsonová do múzea vpašovala sekáč na mäso a obraz poškodila šiestimi hlbokými rezmi.
„Pokúsila som sa zničiť obraz najkrajšej ženy v mytologickej histórii ako protest proti vláde za zničenie pani Pankhurstovej (Emmeline Pankhurstová, známa sufražetka a aktivistka, od roku 1918 členka Konzervatívnej strany – pozn. autora), ktorá je najkrajšou postavou modernej histórie. Spravodlivosť je prvkom krásy rovnako ako farba a obrys na plátne,“ deklarovala sufražetka vo svojom vyjadrení pre médiá.
Venušu sa vtedy reštaurátorom podarilo zachrániť. Presné škody najnovšieho útoku ešte nie sú známe, obraz je síce chránený bezpečnostným sklom, ale keďže páchatelia kladivom na piatich miestach sklo preliačili, očakávajú sa škody aj na povrchu plátna. Ako informovala galéria, obraz bol zvesený a v súčasnosti jeho stav skúmajú konzervátori.
Páchatelia si svojej paralely s útokom pred vyše sto rokmi boli vedomí a vyhlásili, že „ženy nezískali právo na hlas hlasovaním; je čas na činy, nie slová“ a že „politika nás necháva v štichu. Nechala v štichu ženy v roku 1914 a necháva nás v štichu teraz“.
Vziať si za vzor Richardsonovú pritom nie je celkom šťastná voľba, teda aspoň pre akékoľvek demokratické hnutie. Richardsonová sa totiž v tridsiatych rokoch stala stúpenkyňou fašizmu a dokonca členkou Britskej únie fašistov (BUF) Oswalda Mosleyho.
Podľa nemeckého magazínu o umení Monopol svedčí najnovšia akcia klimatického hnutia o ďalšom stupni eskalácie. „Teraz sa klimatickí aktivisti snažia zaradiť do tradície sufražetiek a postaviť sa tak na ,správnu stranu histórie‘,“ píše Monopol.
„Táto súvislosť je však len tvrdením – práve preto, že sufražetky získali demokratické práva, vďaka ktorým sa teraz dajú viesť politické debaty aj inak ako rozsekávaním obrazov. Včerajší útok kladivom na Velázquezovu Venušu, ktorému chýba akákoľvek kreativita či ponuka na dialóg, ukazuje, že stratégia protestov v múzeách je teraz vyhorená. Pretože ak to domyslíte do konca, v istom momente už ani útok na bezpečnostné sklo nebude stačiť na upútanie želanej pozornosti. Budete potom musieť rozbíjať kladivom aj sochy Rodina alebo Henryho Moora?“
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.