Zmätený katolícko-moslimský „dialóg“

Zmätený katolícko-moslimský „dialóg“

Foto: David Evers, flickr.com (CC BY 2.0)

Americkí biskupi si do medzináboženského dialógu nepozývajú reformných moslimov, podstata problémov sa potom prekrúca. Píše Robert Reilly.

Inštitút pre vieru a rozum (materská organizácia stránky The Catholic Thing) v roku 2013 spolu s Westminsterským inštitútom vydal moju monografiu Vyhliadky a riziká katolícko-moslimského dialógu. Venoval som sa v nej jeden a pol desaťročia trvajúcim snahám troch regionálnych biskupských konferencií vstúpiť do tohto dialógu. Výsledky neboli povzbudivé.

Konferencia katolíckych biskupov USA sa však nenechala znechutiť ani odstrašiť, ale šliapla na plyn a vytvorila katolícko-moslimský dialóg na úrovni celých Spojených štátov. Čo od toho môžeme očakávať? Musím, žiaľ, predpovedať len ďalšie zmätky.

Biskupi nechápu kontext, v ktorom hovoria účastníci diskusie za moslimskú stranu. Chápu moslimov tak, ako dobrí biskupi chápu sami seba. Veľká chyba. Zdieľať

Problémov je niekoľko: podobne ako väčšina Američanov, ani biskupi nevedia o islame takmer nič. Nechápu preto kontext, v ktorom hovoria účastníci diskusie za moslimskú stranu. V dôsledku toho sa dopúšťajú tzv. „projekcie“: chápu moslimov tak, ako dobrí biskupi chápu sami seba. Veľká chyba.

Pekný príklad tohto nedávno poskytol biskup Robert W. McElroy zo San Diega na pôde Inštitútu pre mier a spravodlivosť Joan B. Krocovej pri Sandiegskej univerzite. Tlačová agentúra Catholic News Service priniesla z podujatia správu s titulkom: „Biskup vyzýva katolíkov, aby bojovali proti ‚škodlivej vlne protiislamskej bigotnosti‘“. Podľa biskupa sa katolíci musia ozvať proti „skresleniam moslimskej teológie či náuky o spoločnosti a štáte.“

O aké skreslenia by mohlo ísť? Zjavne by sme mali hľadieť s odporom na „opakované klamstvá“, že islam je zo samotnej svojej podstaty násilný, že moslimovia sa snažia nahradiť Ústavu USA právom šaría a že moslimská imigrácia ohrozuje „kultúrnu identitu amerického ľudu“.

K téme:
Moslimovia verzus ‘vydedenci’: Hlasy proti extrémizmu vnútri islamu Zdieľať

V ten večer mal biskup McElroy za partnera v dialógu Sayyida Syeeda, vedúceho predstaviteľa Islamskej spoločnosti Severnej Ameriky (ISNA), ktorého meno mi nebolo neznáme, keďže bol trvalou súčasťou katolícko-moslimských dialógov na stredozápade. Biskup asi nemal informácie o pôvode ISNA, ktorú splodilo Moslimské bratstvo, čo je popredná svetová organizácia snažiaca sa o znovuvytvorenie kalifátu – ktorého cieľom je nastolenie šaríe.

Ale nemusíte mi veriť len preto, že to hovorím.

Dr. Muzammil Siddiqi, tiež častý partner v dialógu s biskupmi a bývalý predseda ISNA, sa takto vyjadril v novinách Pakistan Link: „Nesmieme zabúdať, že Alahove pravidlá treba nastoliť v každej krajine, a týmto smerom by sa mali uberať všetky naše kroky.“ V roku 2001 napísal: „Len čo väčší počet ľudí prijme islam, inšalah, povedie to k zavedeniu šaríe do všetkých oblastí.“

Ako informuje dr. Zuhdi Jasser, zakladateľ Amerického islamského fóra pre demokraciu, na výročnom zjazde ISNA v roku 1995 volal hlavný rečník, imám Siraj Wahhaj, po nahradení Ústavy USA Koránom. Niet divu, že dr. Jasser veľmi ľutuje podľa svojich slov „nešťastný vzťah medzi vedúcimi katolíckymi predstaviteľmi a ISNA.“ (Dr. Jasser by zjavne nebol dobrým partnerom pre dialóg.)

Biskup McElroy a Sayyid Syeed s moderátorkou Ami Carpenter

Biskup McElroy síce uznáva strašnú situáciu kresťanov na Blízkom východe, no očividne chválil rešpekt islamu voči „národom knihy“. V tomto mu horlivo sekundoval i jeho partner pán Syeed, ktorý podľa CNS povedal, že prvé tisícročie charakterizovali pozitívne vzťahy medzi kresťanstvom a islamom, no všetko sa to zmenilo v nasledujúcom tisícročí, keď sa odohrali križiacke výpravy.

Zaujímavý pohľad na dejiny.

Do roku 650 po Kr. ovládali moslimovia Irak, Sýriu, Libanon, Palestínu a Egypt – všetko bývalé kresťanské krajiny, ktorých obyvatelia boli degradovaní na podriadený stav dhimmiov. Menej než storočie nato sa islam rozšíril ďalej do severnej Afriky a do Španielska – stále v rámci prvého tisícročia „pozitívnych vzťahov“. Na žiadne z týchto miest neprišli moslimovia v mieri.

Navrhujem biskupom, aby si na svoj čitateľský zoznam pridali Bat Ye’orinu knihu The Decline of Eastern Christianity under Islam: From Jihad to Dhimmitude (Úpadok východného kresťanstva pod islamom: od džihádu po dhimmiov), aby dokázali presne hovoriť o rešpekte islamu voči „národom knihy“ v prvom tisícročí, ale i neskôr. Keď sa pozrieme na tieto dejiny, je bezdôvodné predpokladať, že islam je v niečom „podstatne násilný“?

Syeed takisto vyhlásil, že v druhom tisícročí „tieto dve viery rozdelili svet na ,dom islamu’ a ,dom kresťanstva’“. V skutočnosti sa o toto rozdelenie dávno predtým postaral islam, keď začal rozlišovať medzi dar al-islamdar al-harb, pričom kresťanský svet sa nazýval „dom vojny”.

Imám Mady v kázni v Edmontone: „Tešte sa, lebo prorok Mohamed povedal, že Rím bude dobytý! Bude dobytý. Konštantínopol bol dobytý. Rím je Vatikán, samotné srdce kresťanského štátu.“ Zdieľať

Nie je však toto rozlíšenie už zastarané? Niekedy v čase, keď biskup McElroy prednášal svoj príhovor, imám Šaban Šerif Mady vo svojej piatkovej kázni v kanadskom Edmontone vyhlásil: „Tešte sa, lebo prorok Mohamed povedal, že Rím bude dobytý! Bude dobytý. Konštantínopol bol dobytý. Rím je Vatikán, samotné srdce kresťanského štátu.“

Kto tu teda zle chápe islam, imám či biskup? (Syeeda ani nespomínam, lebo ten by sotva poprel, že to Mohamed povedal.)

Inými slovami, na podujatí v Inštitúte mieru v San Diegu sa dá v malom vidieť všeobecný problém katolícko-moslimského dialógu, ako ho vedú biskupské konferencie. Na tento dialóg nikdy nepozvali žiadneho z mnohých moslimských intelektuálnych reformátorov, s ktorými som za tie roky spolupracoval. Vo väčšine prípadov sa na ňom majú zúčastniť len islamistické organizácie.

Tento dialóg teda prispieva k legitimizácii klonov Moslimského bratstva a skutočné hlasy moslimskej reformy odsúva na vedľajšiu koľaj. Podstata sa na týchto „dialógoch“ zvyčajne prekrúti, a tak sa na nich v konečnom dôsledku nedorozumenia skôr šíria, než aby sa prekonávali.

Moslimom ani zamak nezáleží na tom, čo si o islame myslia katolíci, a tak tieto „dialógy“ môžu zmiasť iba ak samotných katolíkov. Ako motto nového celonárodného dialógu navrhujem výrok Benedikta XVI.: „konsenzus umožňuje len pravda,“ čo zároveň znamená, že nezmysly ho znemožňujú.

Podľa minulotýždňovej správy CNS biskup McElroy povedal, že hnev, ktorý dominuje v súčasnej politickej klíme, je znakom bezmocnosti a šírenia pocitu, že elity nepočúvajú. Biskup McElroy patrí medzi elity. Počúva teda?

Robert Reilly
Autor je riaditeľ Westminsterského inštitútu a bývalý riaditeľ Hlasu Ameriky. Vyučoval na Národnej univerzite obrany a slúžil v Bielom dome a na úrade ministerstva obrany. Je autorom knihy The Closing of the Muslim Mind: How Intellectual Suicide Created the Modern Islamist. Jeho najnovšou knihou je Making Gay Okay: How Rationalizing Homosexual Behavior Is Changing Everything.

Pôvodný text: The Muddled Catholic-Muslim “Dialogue”, medzititulky redakcia, ilustračné foto: flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo