Metaverzum je sklamaním. Prečo sa z neho mnohí smejú a kope si zakladateľ Facebooku vlastný hrob?

Metaverzum je sklamaním. Prečo sa z neho mnohí smejú a kope si zakladateľ Facebooku vlastný hrob?
Pred nejakým časom sme na Postoji písali o Zuckerbergovom vyhlásení, že vytvorenie virtuálneho sveta sa stáva hlavným cieľom jeho spoločnosti. Neprešiel ani rok a dnes už funguje prvá verzia metaverza, ktorá je dostupná pre radových používateľov.
Čo človek uvidí, keď sa pripojí? Strhujúce digitálne scenérie, hyperrealistickú grafiku, avatarov na nerozoznanie od skutočných ľudí, ničím neohraničenú slobodu virtuálneho sveta, stovky miliónov absolútne pohltených používateľov? Nie, presne takto metaverzum nevyzerá.
V spomínanom článku som popustil uzdu fantázii a skúsil si predstaviť internet zajtrajška v podobe modrého Matrixu, ktorý však neovláda vzbúrená umelá inteligencia, ale hŕstka gigantov z Kremíkového údolia. Dvanásť mesiacov od prekrstenia Facebooku na Metu je jasné, že od tohto scenára sme ešte veľmi ďaleko.
Príďte sa zabávať do metaverza
Na virtuálnych svetoch pracuje Meta už dlhšie. Facebook Horizon začal vznikať v roku 2019, ale prešiel si len beta testovaním. O dva roky neskôr sa premenoval na Horizon Worlds a na konci minulého roka sa mohli zaregistrovať všetci obyvatelia Kanady a USA nad 18 rokov.
Strhujúce digitálne scenérie, hyperrealistická grafika, stovky miliónov absolútne pohltených používateľov? Dvanásť mesiacov od prekrstenia Facebooku na Metu je jasné, že od tohto scenára sme ešte veľmi ďaleko. Zdieľať
Metaverzum teda zatiaľ existuje predovšetkým v podobe virtuálneho sveta Horizon Worlds (HW). Z tzv. hub world, virtuálneho námestia, vedú portály aj do ďalších častí, ktoré vytvorili tvorcovia z Mety alebo používatelia pomocou nástrojov dostupných v HW.
Hráči sa doň môžu pripojiť pomocou VR okuliarov a dvoch ovládačov, ktoré držia v rukách. Pomocou tohto zariadenia, ktoré Zuckerberg kúpil od startupu Oculus, ovládajú svojho avatara vo virtuálnej realite iba pohybmi svojho tela.
Pre lepšiu predstavu sa pozrieme do niektorých z desaťtisíc „populárnych svetov, plných vzrušenia, smiechu a nadšenia“, do ktorých sa dá dostať z hub world. V Arena Clash sa môžete spojiť s kamarátmi alebo „si vytvoriť nových počas toho, ako sa rozdelíte do družstiev a rozdáte si to s inými tímami v tejto pestrofarebnej aréne plnej moci a sily“.
Ak ste „dosť odvážni“, môžete navštíviť Haunted House of Horrors (strašidelný dom hrôzy), kde je „vždy niečo, čo vás vyľaká“. („Možno práve preto príbehy hovoria o tých, ktorí vošli a nikdy sa nevrátili. Muahahaha.“) Ďalšie svety sú napríklad stand up comedy klub, meditačná zóna, cestovanie vo vesmírnej lodi…
Ak vám jazyk, ktorým Meta opisuje svoju virtuálnu realitu, pripadá ako z reklamy pre škôlkarov, počkajte si na jej grafické spracovanie.

Čerstvé správy ukazujú, akým celospoločenským problémom a hrozbou sa stali Facebook, ale aj iné spoločnosti.
Namiesto uznania výsmech
Keď v polovici augusta Meta spúšťala HW vo Francúzsku a v Španielsku, Zuckerberg to oslávil statusom, v ktorom zdieľal fotku svojho avatara pred digitálnymi modelmi Eiffelovky a chrámu Sagrada Familia. Reakciou bola nielen kritika, ale aj výsmech.
Terčom bola naozaj dosť zlá grafika, ktorú používatelia prirovnávali k hrám z deväťdesiatych rokov, ako je napríklad Zelda.
Zuckerberg o pár dní odpovedal obrázkom nového avatara s lepšou grafikou, ktorý mal dokázať, že prvá verzia bola len „základná“ a že „grafika v Horizone je schopná oveľa lepších vecí (…) a Horizon sa zlepšuje veľmi rýchlo“.
Túto príležitosť využila speváčka a vizuálna umelkyňa Grimes, aby si na Twitteri rypla do Zuckerberga. „Kvalita tohto obrázka sama hovorí, ako šialene nekompetentný [Zuckerberg] je na tvorbu alternatívnej reality, doslova každá indie hra vyzerá lepšie,“ napísala s tým, že pod Markovým vedením je metaverzum dopredu mŕtve a že jeho grafika je proste „zlé umenie“.
If zuck “oversees the Metaverse” it is dead and people who care about art and culture are building something else. also this is bad art
— 𝔊𝔯𝔦𝔪𝔢𝔰 (@Grimezsz) August 26, 2022
The quality of this image alone speaks to how wildly under qualified he is to build alternate reality, literally every indie game looks better https://t.co/n8Cuv4f0uJ pic.twitter.com/0G46MlWIP2
Existuje dôvod domnievať sa, že nejde len o škodoradostné kopnutie si do inovátora, ktorý spravil jeden prešľap, ale o presné vystihnutie problému. Na sociálnej sieti LinkedIn si jeden z vývojárov Mety nedal pozor na ústa a priznal, že druhý Markov avatar je výsledkom štvortýždňovej práce a výberu zo zhruba 40 prototypov. Meta nebola spokojná, že takáto informácia unikla, takže pôvodný príspevok sa stratil.
Zuckerberg sa nenechal odradiť a 11. októbra na virtuálnej konferencii Connect, ktorá sa po prvý raz konala v HW, predstavil najnovšiu podobu svojho avatara. Najväčší rozdiel voči tomu predchádzajúcemu? Nie výrazne lepšia grafika, nohy! Nohy boli podľa Zuckerberga „najčastejšou požiadavkou“.
Až do dnešného dňa sú totiž všetci avatari v HW levitujúce hlavohrude, ktorých existencia sa končí niekde v okolí pupka. Urobiť nohy vraj nie je jednoduché, lebo je ťažké určiť, kde presne vo virtuálnej realite sa majú nachádzať. Dolné končatiny by do virtuálneho sveta mali zavítať budúci rok.
Najnovší avatar Zuckerberga (kvalita obrazu je mierne poškodená komprimáciou). Zdroj: YouTube
Dosť posmeškov, je pochopiteľné, že pri zavádzaní novej technológie nebude všetko vyzerať tip-top od prvého dňa. Hovorca Mety Andy Stone to pre New York Times vyjadril takto: „Je ľahké byť cynický, keď ide o novú a inovatívnu technológiu. Skutočne ju vytvárať je oveľa ťažšie – ale to je to, čo robíme, pretože veríme, že metaverzum je budúcnosť počítačov.“
Môžeme to chápať tak, že prvou výzvou pri vytváraní metaverza je sprevádzkovať jeho funkčné základy, ako napríklad vytvoriť vierohodnú, funkčnú a používateľsky príjemnú fyziku virtuálneho sveta, vyladiť ovládanie pohybov avatara atď., až potom sa vývojári môžu viac hrať s grafikou a inými vychytávkami.
Je to Markov projekt
Je však otázne, či kostrbaté a nepresvedčivé ukážky z Horizonu sú skutočne tým najlepším, čoho je tento technologický gigant schopný. Podľa viacerých náznakov entuziazmus vnútri firmy pokrivkáva, najnadšenejším z celej spoločnosti je práve Zuckerberg, ktorý sa stal nielen hlavným ideológom a riaditeľom prechodu do VR, ale aj jeho hlavnou marketingovou tvárou.
Palmer Lucky, tvorca VR okuliarov Oculus, ktoré v roku 2014 predal Facebooku za dve miliardy dolárov, o Zuckerbergovi nedávno povedal, že je „najväčším fanúšikom virtuálnej reality na svete“. No o HW si myslí, že „to nie je dobrý produkt“ a že väčšina ľudí v tíme, ktorý ho vyvíja, by s tým súhlasila.
Len 58 percent z tisícky opýtaných zamestnancov Mety rozumie firemnej stratégii týkajúcej sa metaverza. Zdieľať
Je pravdepodobné, že má pravdu. Podľa spomínaného článku od NYT len 58 percent z tisícky opýtaných zamestnancov Mety rozumie firemnej stratégii týkajúcej sa metaverza. Keď Zuckerberg tento rok urgoval tímy, aby sa stretávali v Horizone, veľa z nich buď nemalo VR okuliare nastavené, alebo ich nemalo vôbec. Zamestnanci sa zároveň sťažujú na časté zmeny v organizácii a presuny pracovníkov podľa toho, ako sa menia priority ich šéfa. Dospelo to až tak ďaleko, že niektorí z nich označujú kľúčové projekty metaverza akronymom M. M. H. – make Mark happy (voľný preklad: urob to pre Marka).
Podľa uniknutého interného obežníka zo septembra nové metaverzum technicky pokrivkáva, má problémy so stabilitou a s množstvom bugov (softvérových chýb), takže počiatočný zážitok je „mätúci a frustrujúci“.
V obežníku sa Vishal Shas, viceprezident zodpovedný za oddelenie Mety, ktoré sa zaoberá metaverzom, sťažoval, že je sklamaný, ako málo zamestnancov navštevuje Horizon Worlds. „Prečo produkt, ktorý sme vytvorili, nemilujeme tak veľmi, že by sme ho chceli neustále používať? Jednoduchý fakt je, že ak ho nemilujeme my, nemôžeme očakávať, že si ho zamilujú naši používatelia,“ vyhlásil Shas.
Veru nemôžu a zatiaľ sa zdá, že si ho nezamilovali.
Zuckerberg s nohami hovorí beznohým členom publika, že budúci rok dostanú nohy. Zdroj: YouTube
Ľudoprázdny svet je smutný svet
„Nie som si istý, ako hlasnejšie by ešte mohol znieť poplašný zvon, ktorý dáva na známosť, že Zuckerbergovo metaverzum nesilnie, ale stráca paru.“ Takto začína svoj komentár k stavu HW redaktor portálu Forbes Paul Tassi.
Vo februári sa Meta totiž pochválila, že Horizon Worlds má už 300-tisíc používateľov, čo predstavovalo desaťnásobný nárast za tri mesiace. Ale v októbri priniesol Wall Street Journal správu, podľa ktorej neprišlo len spomalenie rastu, ale rovno prepad.
Počiatočným cieľom pritom bolo mať pol milióna používateľov do konca roka. Meta v posledných týždňoch toto číslo upravila na 280-tisíc. A aký je stav dnes? Menej ako 200-tisíc. Väčšina používateľov totiž odíde po prvom mesiaci.
Výsledkom je, že väčšina „populárnych svetov plných vzrušenia, smiechu a nadšenia“ je vyľudnená. Podľa interných štatistík, ktoré získal WSJ, iba deväť percent z nich navštívilo 50 a viac ľudí. Do väčšiny ešte neprišiel nikdy nik. Takýto stav nepritiahne nových používateľov, pretože „prázdny svet je smutný svet“, ako sa výstižne píše v jednom sumarizujúcom dokumente Mety.
Arena Clash. Zdroj: oculus.com
Dôvodom nezáujmu používateľov je podľa prieskumov Mety to, že nevedeli nájsť svety, ktoré by sa im páčili, alebo ľudí, s ktorými by trávili čas. Okrem toho sa návštevníci HW sťažovali, že avatari nevyzerajú realisticky a nemajú nohy.
Výsledkom je, že spoločnosť pozastavila spúšťanie noviniek v Horizone, pokým nezlepšia jeho súčasný stav a nevyriešia bugy.
Ale aj napriek tomu môže byť pobyt v HW pre niekoho skutočne zábava. Jeden z hráčov sa vo svojej recenzii vyznáva, že sa zamiloval do sveta Arena Clash (čosi ako Laser Game aréna – dva tímy sa so zbraňami v rukách rozbehnú proti sebe a strieľajú sa, jedno kolo trvá 5 minút). A to aj napriek mnohým chybám: hráči sa občas v aréne objavia bez zbrane, môžu strieľať aj po svojej smrti, niekedy neumrú vôbec, niektoré dni hra nefunguje…
Dôvodov, prečo sa k hre na rozdiel od mnohých iných vracia, vymenúva viacero. Je to typ ľahko prístupnej a nenáročnej spoločenskej zábavy, niekedy si hráči medzi hrami pokecajú o svojich životoch (raz niekto dokonca začal improvizovanú rap session), celková atmosféra v HW je priateľská aj vďaka mnohým chybám či nejasnostiam (skúsenejší pomáhajú nováčikom).
Recenzent to zhŕňa tak, že pre úspech HW je oveľa dôležitejšie dať partii ľudí nejakú vzrušujúcu činnosť, ktorej by sa mohli venovať spolu, než vytvoriť technicky dokonalý svet.
Iný návštevník Horizon Worlds to vidí bledšie. Po nejakom čase, ktorý v januári strávil v mladom metaverze, si „stále myslí, že Facebook (alebo Meta či hocaký iný názov si najbližšie dajú, aby sa vyhli zlému ohlasu v médiách) je najhoršia zo všetkých spoločností, ktoré by mali vlastniť a ovládať populárnu VR technológiu, nieto ešte budúcnosť celého IT, ktorá by mohla prekryť celý svet“. Aj keď zážitok z HW nebol taký strašný, ako čakal, „predsa len je to prázdna korporátna škrupina, ktorá má viac spoločné s kanceláriou než s ihriskom“.
Reklamy 2.0, manipulácia 2.0?
Nech je reálny Matrix akokoľvek slabým odvarom toho filmového, začínajú sa objavovať prvé náznaky toho, že metaverzum môže v budúcnosti ľudí veľmi pohltiť.
Facebook je veľmi dobrý nástroj zberu osobných údajov. Vytvára z nich profily používateľov, na základe ktorých im zobrazuje reklamy. Horizon Worlds, reprezentant internetu zajtrajška, to celé zoberie len o stupeň vyššie. Zdieľať
Zuckerberg na spomínanej konferencii Connect predstavil nový headset (VR okuliare) Meta Quest Pro, ktorý sa bude predávať za 1,5 tisíca dolárov. Už podľa mena je jasné, že nejde o náhradu súčasných štyristodolárových Quest 2, ale o vyšší rad. Okrem možností rozšírenej reality (tzv. augmented reality – kombinovanie skutočného sveta s počítačovo generovaným obsahom) má zlepšiť aj zážitok z virtuálnej reality.
Meta tým cieli na používateľov, ktorí by mohli metaverzum využívať ako pracovné prostredie, napríklad architektov, dizajnérov, ale aj bežných pracovníkov. Popri Horizon Worlds beží ešte Horizon Workrooms, čo má byť virtuálny priestor na pracovné mítingy, Meta chce integrovať so Zoomom či s Microsoft Teams. Pracuje sa dokonca na prepojení headsetu s nástrojmi MS Office 365, ako je Word, Excel či Powerpoint.
Ale okrem toho nový headset ukazuje, že s novou generáciou internetu, ktorú má stelesňovať HW, prichádza aj nový spôsob monetizácie. Inými slovami, Zuckerbergovo metaverzum kráča v stopách jeho sociálnej siete.
Facebook, reprezentant internetu dneška, je veľmi dobrý nástroj zberu osobných údajov, vytvára z nich profily jednotlivých používateľov, na základe ktorých im zobrazuje reklamy. Horizon Worlds, reprezentant internetu zajtrajška, to celé zoberie len o stupeň vyššie.
Okuliare Quest Pro majú totiž zabudované kamery aj smerom dovnútra. Majú sledovať výrazy tváre a pohyby očí. Cieľom je preniesť mimiku používateľa do mimiky jeho avatara. Ak sa človek usmeje a rozšíria sa mu oči, to isté by mala spraviť jeho virtuálna verzia.
V zásadách ochrany osobných údajov (Privacy policy) sa píše, že dáta zo sledovania očí Meta použije na „personalizovanie vášho zážitku a zlepšenie Meta Quest“. Tu sa začína problém, pretože „personalizácia zážitku“ v tomto kontexte obyčajne znamená „reklamy na mieru“.
Nie sú to dohady, predstavitelia Mety o tom hovoria otvorene. Šéf globálnych záležitostí Nick Clegg v rozhovore pre Financial Times povedal, že sledovanie očí môžu používať, aby „zistili, či reklama človeka upúta alebo nie“.
Výskumník digitálneho súkromia Ray Walsh pre portál Gizmodo povedal, že táto technológia dokáže spoľahlivo uhádnuť, aké emócie človek prežíva. „Keď môžete doslova sledovať, ako človek reaguje na hodinky, pozerá sa desať sekúnd, usmeje sa a zvažuje, či si ich môže dovoliť, poskytuje to oveľa viac informácií ako kedykoľvek predtým,“ tvrdí Walsh.
Meta má už od januára patentovaný systém, ktorý prispôsobuje mediálny obsah na základe výrazov tváre, a, ako pripomína Gizmodo, dlhoročné skúsenosti s manipuláciou emócií svojich používateľov. Vďaka novému headsetu môže manipuláciu dostať na novú úroveň. A ak človek odmietne sledovanie tváre, môže to dopadnúť tak, že jeho avatar bude vyzerať vedľa ostatných ako bezduchý zombie.

Prečo by sme sa mali zamýšľať, ako zlomiť moc Facebooku.
Bude pribúdať virtuálnych znásilnení?
Ďalším problémom analogickým s problémami Facebooku je diletantské správanie. Už pred rokom počas beta testovania jednu hráčku iný hráč virtuálne obchytkával a naháňal pred zrakmi jej manžela a švagra.
Namiesto sexuálnych narážok a nevhodných rečí tu máme virtuálne znásilnenie, namiesto nenávistných prejavov môže prísť fyzicko-virtuálne šikanovanie… Zdieľať
Po tomto incidente Meta navrhla, aby si hráči v takýchto prípadoch zapínali Safe Zone, vďaka čomu sa k nim nik nebude môcť priblížiť či s nimi inak interagovať. Po ďalšom prípade, keď hráčku virtuálne skupinovo znásilnili, Meta pridala „osobnú hranicu“ o polomere štyroch stôp (čosi vyše jedného metra).
Tieto podivuhodné škandály nám naznačujú, že problémy, ktorým môže metaverzum čeliť, ak sa naplno rozbehne, budú ešte oveľa náročnejšie, ako doterajšie patálie Facebooku: namiesto sexuálnych narážok a nevhodných rečí tu máme virtuálne znásilnenie, namiesto nenávistných prejavov môže prísť fyzicko-virtuálne šikanovanie…
Používateľská nepríjemnosť, narúšanie súkromia a ani všetky ostatné chyby nie sú prekvapivé, keď sa zamyslíme nad tým, ako Facebook už roky funguje. Facebook aj jeho Messenger sú vystavané predovšetkým ako prostriedky na zber údajov a predávanie reklamy (písali sme o tom tu). Tomuto cieľu podriaďuje celú stratégiu od dizajnu produktov až po moderovanie obsahu (príklad tu).

Kedysi veľkí hráči obchodovali so zlatom, dnes ide o ľudské zážitky, zvyky a chute. Kto ich nazbiera najviac, našiel zlatú baňu.
Ale oproti 2D platforme, akou je Facebook, má Horizon jednu podstatnú výhodu. Jedným z dôvodov, prečo je Facebook plný nenávistných a urážlivých príspevkov, je anonymita a fyzická nezúčastnenosť. Väčšina z facebookových haterov by nikdy nepovedala druhým do očí to, či im napíše za hradbou svojej obrazovky.
Vďaka tomu návštevníci opisujú HW ako priateľské a pohodové miesto. Virtuálna realita, zdá sa, je oveľa lepšia v udržiavaní spoločenskej normativity ako iné typy sociálnych sietí, pretože vytvára pocit fyzickej prítomnosti.
Na druhej strane metaverzum je iba v plienkach, ak si o pár rokov získa milióny používateľov, môže byť podobne nepríjemné ako Facebook, aj keď asi iným spôsobom. Ale ako sme videli, už dnes sa z času na čas objaví varovný signál.
Blíži sa Matrixom posadnutý Zuckerberg k bankrotu? Meta nie je len metaverzum
Vývoj takej zložitej a rozsiahlej technológie, akou je metaverzum, stojí ohromné peniaze. Preto ak v dohľadnom čase nezačne prinášať zisk, môže sa celý vývoj dostať do problémov. Samozrejme, zisk nepríde, ak nebude komu predávať reklamy, ktoré sú v centre biznismodelu Mety.
Zuckerberg do virtuálnej reality minulý rok nalial 10 miliárd dolárov. Meta očakávala, že jej VR bude na začiatku stratové, len nepredpokladala, že až v takej veľkej miere. Zdieľať
Zuckerberg do virtuálnej reality minulý rok nalial 10 miliárd dolárov. Neuspokojivé výsledky tejto investície, ktoré nepriniesli žiaden skutočný zisk, sme si už predstavili. Koniec koncov, Meta očakávala, že jej VR bude na začiatku stratové. Len nepredpokladala, že až v takej veľkej miere.
Podľa správy za posledný štvrťrok (tretí kvartál) stratili Reality Labs (oddelenie Mety, ktoré sa zaoberá virtuálnou realitou) skoro 4 miliardy dolárov a dosiaľ za celý rok viac než 9 miliárd. Zárobky za tretí kvartál nepredstavujú ani 300 miliónov dolárov, čo je 50-percentný prepad oproti predchádzajúcemu štvrťroku, ktorý sa pripisuje hlavne spomaleniu predaja headsetu Meta Quest 2, ktorý zdražel o sto dolárov (tento najpopulárnejší VR headset na trhu sa dá používať aj na aplikácie od iných výrobcov ako Meta).
Dôsledkom je, že Meta stráca podporovateľov, odvracajú sa od nej investori a akcionári začínajú na vedenie tlačiť, nech urobí niečo so stratami. Zuckerberg je však optimista. „Pozrite, chápem, že veľa ľudí môže nesúhlasiť s touto investíciou (…), ale myslím si, že to bude veľmi dôležitá vec. O desať rokov sa ľudia pozrú späť a budú hovoriť o dôležitosti práce, ktorú tu odvádzame,“ vyhlásil CEO Mety.
Desať rokov je však v dnešnom svete takmer nedozerná budúcnosť. Mete klesli tržby o štyri percentá a čistý zisk o polovicu na 4,4 miliardy dolárov. Ako odpoveď na tieto štatistiky akcie razom klesli o 24 percent. Už minulý rok Meta stratila 60 percent na akciách.
Zatiaľ čo v septembri minulého roka, teda pred stanovením metaverza za hlavný cieľ spoločnosti, tržná hodnota Mety vyletela nad jeden bilión dolárov, teda vyššie než kedykoľvek predtým, dnes sa prepadla o 700 miliárd.
Okrem toho podľa zistení novín Wall Street Journal chystá Meta veľké prepúšťanie, ktoré ovplyvní desiatky tisícov jej zamestnancov. Nadriadení im už vraj na začiatku minulého týždňa povedali, aby zrušili všetky pracovné cesty okrem nevyhnutných. Ide o prvé veľké prepúšťanie v osemnásťročnej histórii spoločnosti.
Meta nie je v týchto problémoch sama. Počas pandémie nabrali všetky technologické giganty bezprecedentné množstvo zamestnancov, ktorých teraz musia prepúšťať. Metaverzum nie je jediný dôvod Zuckerbergových strát, do istej miery za to môže aj nepriaznivá globálna ekonomická situácia a prasknutie pandemickej bubliny.
Meta napriek všetkým problémom zostáva veľkým hráčom. Miliardy používateľov Facebooku, WhatsAppu, Instagramu a Facebook Messengeru sú publikom pre reklamy, ktoré si od Mety ochotne kupujú zástupy zákazníkov. Zdieľať
Meta však napriek všetkým problémom zostáva veľkým hráčom. S takmer troma miliardami používateľov je Facebook najpoužívanejšou sociálnou sieťou vôbec. WhatsApp je s dvoma miliardami najpoužívanejším messengerom. Počet používateľov Instagramu je jeden a pol miliardy. Facebook Messenger ich má takmer miliardu. Všetci títo ľudia sú publikom pre reklamy, ktoré si od Mety ochotne kupujú zástupy zákazníkov.
Meta preto nikam neodchádza. Aj keď sa v dôsledku vrtochov svojho šéfa namiesto stabilného rastu len nepresvedčivo potáca, predstavuje impérium, ktoré nepadne len pre Markove excesy.
Napokon, vôbec nie je vylúčené, že to bude práve Zuckovo tvrdohlavé nadšenie, ktoré napriek všetkým kritikom a posmeškárom z metaverza spraví úspešný príbeh. Peňazí má na to stále dosť.