Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Rozhovory Rodina
18. november 2021

Manželia preniesli fitko do obývačiek

Neponúkame zázračné riešenia, cvičenie by malo ľudí sprevádzať po celý život

Rozhovor o cvičení a pohybe s manželmi Švaralovcami, ktorí stoja za projektom fitshaker.sk. 

Neponúkame zázračné riešenia, cvičenie by malo ľudí sprevádzať po celý život

Foto: archív manželov Švaralovcov

Lucia a Peter Švaralovci sú manželmi a rodičmi dvoch detí, spoznali sa už počas štúdia na vysokej škole. Kým Peter sa venoval oblasti marketingu, Lucia študovala manažment. Spoločné podnikanie zo začiatku nebolo ich cieľom.

Vášeň pre pohyb, ktorý mala Lucia v sebe vďaka tancu už od detstva, sa u nej pretavil do práce inštruktorky zumby. Od toho bol už len krôčik k vízii Fitshakera ako online fitnescentra v každej obývačke.

Ambíciou manželov Švaralovcov bolo najmä pomôcť ženám na materskej dovolenke vrátiť sa späť k pohybu. Dnes sa snažia motivovať k pravidelnému pohybu všetky ženy a privádzať ich tak k zdravému životnému štýlu.

Ako vznikol nápad preniesť cvičenie do online priestoru?

Peter: Bolo to v čase, keď Lucka pôsobila ako inštruktorka zumby. Začali sme na Youtube pridávať videá z jej hodín. Tie mali slúžiť na to, aby sa ľudia doma vopred naučili cviky a neskôr na hodine boli už skoordinovaní. Všimli sme si, že tieto videá dosiahli masívnu sledovanosť vďaka odberu zo zahraničia, najmä z Mexika a Latinskej Ameriky. Tak sme si povedali, že to má potenciál.

Lucia, vy ste sa dovtedy pohybu venovali len rekreačne. Čo vás presvedčilo venovať sa tejto záľube naplno?

Lucia: Odmalička som mala blízko k tancu a chodila som aj na rôzne tanečné súťaže. To bolo niečo, čo som milovala. Voľba vysokoškolského štúdia bola skôr racionálna. Pred desiatimi rokmi som sa dostala na prvú hodinu zumby, z ktorej som bola nadšená. Peťo mi poradil, aby som si urobila kurz inštruktorky. Neskôr sa k nemu pridal aj kurz trénerky v posilňovni, výživového poradenstva a mnohé ďalšie. To viedlo až k vzniku Fitshakera, z ktorého sa stala naša životná misia. S Peťom sa v práci perfektne dopĺňame, keďže od zastrešuje tú biznisovú a ja zas tú obsahovú stránku celého projektu.

Zároveň ste však matkou dvoch detí. Ako sa vám darí zladiť prácu a rodičovské povinnosti?

Lucia: Myslím si, že aj mamičky na materskej potrebujú istú sebarealizáciu, aby boli spokojné. Je dôležité nájsť v tom rovnováhu. Väčšinou to riešim tak, že pracujem vtedy, keď je staršie dieťa v škôlke a mladšie spí. Vtedy ide nabok aj domácnosť a varenie. Práca mi zaberie tak dve až tri hodiny denne, ale je to čas, ktorý ma napĺňa a baví. Nerobím to preto, že musím, ale že mi to prináša radosť.

Peter: Keďže sme v manželstve, rodičovstve aj podnikaní spolu, presne vidíme do toho, čo ten druhý robí. Nič si nevyčítame, skôr sa snažíme vzájomne si pomáhať a spravovať našu spoločnú domácnosť. Pomáha nám, samozrejme, aj rodina. Nie vždy máme vzorne upratané, ale snažíme sa, aby sa u nás deti aj návšteva cítili dobre. (Smiech.)

Váš projekt je takpovediac online fitnescentrum, kde návštevníkom ponúkate množstvo videí s rôznymi typmi cvičení v rôznej obťažnosti. Ako ste sa dopracovali k tejto vízii?

Peter: Naším cieľom bolo najprv priniesť ľuďom ešte viac videoobsahu, aby mohli skutočne cvičiť kedykoľvek a kdekoľvek. Chápali sme, že mamičky na dedine nemajú fitnescentrum také dostupné ako tie v Bratislave. Nechceli sme ich potreby ignorovať. Pochopili sme, že je na to nutná väčšia platforma. Zohnali sme inštruktorov, vyvíjali stránku a vkladali do toho všetku svoju energiu a peniaze. Dnes existujeme už siedmy rok, ale začiatky boli naozaj náročné.

Spomenuli ste, že Youtube je aj dnes plný videí s cvičením, ktoré sú úplne zadarmo. Verili ste, že sa nájdu ľudia ochotní platiť za vaše videá?

Peter: S touto otázkou sa na nás často obracali známi, ktorí nás od tohto projektu odhovárali. Boli to legitímne obavy. Pred rokmi ľudia neboli zvyknutí si za internetový obsah platiť. Videl som však, že ten trend v zahraničí je a vedel som, že časom dorazí aj sem. Na našu veľkú spúšťaciu kampaň v prvý deň zareagoval len jeden človek. Povedal som si, že ak sa našiel aspoň jeden, určite sa nájdu aj ďalší. Keby sa neprihlásil nikto, bolo by to horšie. (Smiech.)

Lucia: Od začiatku sme sa zameriavali najmä na ženy a premýšľali, ktoré z nich majú na cvičenie najmenej času. Vyšlo nám, že mamičky. Pre ne sme teda začali prioritne budovať obsah. Išlo o mamičky po pôrode, tehotné ženy či tie, ktoré popri malých deťoch nemajú veľa času na seba. Preto sa snažíme, aby najdlhšie cvičenia trvali približne polhodinu.

Neskôr sme pridali aj systém konkrétnych výziev, ktoré obvykle trvajú štyridsať alebo päťdesiat dní. Je tam vopred stanovený denný harmonogram cvičení. Tento systém má u žien väčší úspech ako možnosť kombinovať si cvičenia ľubovoľne podľa seba. Vieme im zároveň ukázať výsledky iných žien, ktoré výzvu absolvovali pred nimi, čo je pre ne tiež veľmi motivačné.

Keď hovoríme o motivácii, je ňou zväčša zlepšenie postavy, úbytok váhy, alebo ženy trápia aj bolesti či zdravotné ťažkosti?

Lucia: My sa ich v prvom rade snažíme motivovať k celkovej zmene životného štýlu, kam patrí aj pravidelný pohyb. Dôležité je vytrvať na dobrej ceste. Určité percento žien sa po absolvovaní výzvy odhlási alebo prestane ďalej pravidelne cvičiť. Nevieme zistiť, či pokračujú s cvičením inde alebo to zavesili na klinec. Oveľa väčšie percento žien však s nami zostáva.

Peter: Chceme, aby ľudia hneď na začiatku pochopili, že im neponúkame zázračné riešenia na rýchle schudnutie. Učíme ich, že cvičenie a zdravá strava by ich mali sprevádzať po celý život. Chceme, aby našli v pohybe radosť a vnímali ho ako niečo bežné a prirodzené.

Pri tvorbe videí spolupracujete s rôznymi inštruktormi. Podľa čoho ste ich vyberali?

Peter: Od začiatku sme sa snažili oslovovať inštruktorov, ktorých sme poznali zo svojich spoluprác. Pred ôsmimi rokmi neexistovali nejaké veľké databázy. Museli sme sledovať, kto sa čomu venuje a aký je na hodinách obľúbený. Týchto ľudí sme sa potom snažili osloviť a presvedčiť ich, že toto je cesta. Dnes sa ukazuje, že videotréning im nespôsobil odliv osobných zákazníkov, ale práve naopak. My určite ľuďom nehovoríme, aby nechodili do fitka a cvičili len doma. Je to skôr alternatíva pre tých, ktorí inú možnosť nemajú.

Inzercia

V súvislosti s pandémiou sa v posledných dvoch rokoch o kuriérskych službách či výrobcoch rúšok hovorilo ako o ekonomických víťazoch. Dá sa povedať, že pri zatvorených fitnescentrách patril váš biznis model k víťazom pandémie?

Peter: Občas mám strach, že ma konšpirátori zaradia na zoznam tých, ktorí pandémiu vymysleli. (Smiech.) Úprimne ma zo začiatku trápilo, keď som videl, že množstvo biznisových projektov má s príchodom pandémie problém a nám sa, naopak, darilo. Premýšľali sme, ako sa zachovať, aby to bolo prínosné pre spoločnosť. Nemohli sme však odrazu začať ponúkať obsah úplne zadarmo. Riešili sme to teda cez rôzne aktivity pre ľudí v prvej línii. Môžem však s pokojným svedomím povedať, že sme svoj biznis nevystavali na pandémii a pred tými siedmimi rokmi sme ani netušili, že niečo také príde.

Od začiatku ste sa zameriavali na ženy ako cieľovú skupinu. Je podľa vášho názoru pre ženy veľkým problémom navštíviť fitnescentrum? Majú v sebe istú bariéru voči tomuto prostrediu?

Lucia: Určite sa to nedá paušalizovať, ale je pravda, že ak do fitnescentra zavíta úplný nováčik, nevie, ako má začať cvičiť. Ak nepozná stroje ani svoje možnosti, môže si ublížiť. Nie je ľahké vystavať si bez pomoci tréningový plán. Toto u nás riešiť nemusia. Každý cvik je vysvetlený a predvedený trénerom. Je to podobné, akoby si vo fitku zaplatili osobného trénera. Technicky správne prevedenie cviku je totiž veľmi dôležité.

Riziko úrazu však hrozí aj pri cvičení doma. Nemôže si človek s nadváhou alebo zdravotnými ťažkosťami pri cvičení podľa vašich videí bez dohľadu trénera ublížiť?

Lucia: Najlepšou možnosťou je určite byť pod priamym dohľadom trénera. Ak má niekto tú možnosť, mal by ísť určite do toho. Potom keď už zvládol dobre techniku, môže cvičiť aj doma. Ak chce niekto po dlhom čase začať cvičiť online formou, je dobré začať postupne. Ponúkame v jednom balíčku aj videá pre začiatočníkov, ktoré sú vhodné tiež pre staršie ročníky či ľudí s nadváhou. Ide o jednoduchšie prevedenia cvičení bez prílišného skákania. Ak toto človek zvládne, môže postupne nabaľovať náročnejšie tréningy. Nemal by však zbytočne hneď na začiatok prepínať svoje sily.

Čo v prípade, ak sa človek s túžbou po čo najlepších a najrýchlejších výsledkoch vrhne na cvičenie, ktoré nezodpovedá jeho fyzickým možnostiam?

Lucia: V takom prípade hrozí riziko úrazu, natiahnutia svalu či svalovice, ktoré ho môžu od cvičenia na dlhší čas odstaviť. Je dobré poznať sám seba natoľko, že viem, na čo mám a čo si môžem dovoliť. Máme tendenciu dokazovať sami sebe, čo všetko zvládneme, ale to telo nám to aj tak ukáže.

Ako sú na tom z vášho pohľadu Slovenky s pohybom? Máme k nemu pozitívny vzťah?

Lucia: Ja môžem usudzovať len zo svojich hodín zumby, kam mi ženy chodili prevažne pravidelne. Moja skúsenosť je tá, že ak človek má nejakú aktivitu rád, tak nemá problém pri nej vydržať. Dôležité je teda zvoliť si druh pohybu, ktorý nás bude baviť.

Ktoré druhy cvičenia sú medzi ženami najobľúbenejšie?

Peter: U žien je istota joga a pilates alebo cvičenia, ktoré sú rôzne vyskladané a kombinujú v sebe viac druhov pohybu. Medzi populárne patria tiež intervalové cvičenia ako HIT či tabata.

Lucia: Veľmi vyhľadávané sú aj cvičenia na zdravý chrbát. Tí, ktorí majú sedavé zamestnanie a trávia celý deň za počítačom, to potrebujú vykompenzovať. Intervalové tréningy sú obľúbené najmä preto, že pri nich človek spáli veľa kalórií za krátky čas. Aj tie výsledky sú potom viditeľnejšie, keďže tie cvičenia sú náročné a nie sú vhodné pre každého.

Problémy s chrbticou a sedavým spôsobom života máme už dlhšie alebo je to dedičstvo pandémie?

Lucia: Nie je veľký rozdiel medzi sedením v kancelárii alebo doma. Vďaka lockdownom však ľudia stratili aj tú trochu pohybu, ktorú mali pri presune do práce. Z tohto pohľadu je to vďaka pandémii trochu horšie. Čo sa však týka psychického nastavenia, máme štatistiky, že za posledné dva roky sa to výrazne zhoršilo. Preto sme sa rozhodli na to zareagovať aj aktuálnou výzvou Harmónia tela a duše. V nej sa zameriavame na ženy, ktoré okrem pohybu túžia na sebe pracovať aj mentálne a myslieť viac pozitívne.

Nejde vám teda len o kalórie a zhodené kilogramy?

Lucia: Je to aj tým, že mňa samu táto oblasť ľudskej psychiky zaujíma a tvorí podstatnú časť nášho života. Ženy nám píšu príbehy, ako im absolvovanie Harmonickej výzvy doslova zachránilo život a výrazne zlepšilo ich psychické zdravie. Uprostred každodenných povinností a stresu je to ich svetlý bod dňa. Snažíme sa všeobecne ženy viesť k väčšiemu počúvaniu svojho tela, k sebaláske a prijatiu. 

Ako by mal s pravidelným pohybom a zlepšovaním kondičky začať človek, ktorý sa posledné roky vôbec aktívne nehýbal?

Lucia: Zo začiatku je veľmi dôležitá motivácia a ideálne je, ak to nie je bolesť alebo pocit veľkého diskomfortu vo vlastnom tele. Vtedy sa s cvičením začína oveľa ťažšie a človek so sebou nie je stopercentne spokojný. Je dobré stanoviť si dlhodobý plán a zosumarizovať si v ňom, čo všetko môžem urobiť. Benefitov cvičenia je veľmi veľa od posilnenia imunity cez zlepšenie pamäti a kreativity až po omladnutie a celkovo lepší životný pocit.

Je podľa vás správne merať progres len cez čísla na váhe alebo cez centimetre?

Lucia: Snažíme sa ženy motivovať, aby nesledovali len úbytok váhy a centimetrov, ale sústredili sa aj na ďalšie parametre, ako napríklad kondícia alebo samotný pohľad do zrkadla. Môžu si sledovať, čo všetko pri cvičení už zvládnu alebo ktoré cviky vykonávajú oveľa ľahšie. Je dôležité dívať sa na vlastný progres komplexne, nielen vďaka číselku na váhe. Aj keď pre mnohé ženy je, samozrejme, to číslo najviac motivujúce.

Foto: súkromný archív respondentov

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva