Európska komisia v stredu navrhla radikálny plán, ktorým chce v Európe nad rámec doterajších cieľov presadiť viaceré opatrenia, v najbližších rokoch sa už automobilkám postupne neoplatí vyrábať autá na benzínový alebo dieselový pohon. Emisné povolenky sa rozšíria aj na dopravu a bývanie, ak by prešli tieto návrhy, na ktoré stačí vo väčšine súhlas Európskeho parlamentu a Európskej rady, zvýšia sa ceny energie, benzínu, nafty, zdražie aj bývanie.
S návrhmi Komisie majú problém niektoré štáty, ale za príliš radikálne ich považovali aj niektorí členovia Komisie, jej šéfka Ursula von der Leyen aj podpredseda Frans Timmermans sa však presadili aj proti týmto námietkám.
V Európe sa začína debata o navrhovaných opatreniach, medzi ich najtvrdších kritikov v Bruseli patrí český europoslanec Alexander Vondra (ODS), ktorý v stredu na výbore pre životné prostredie vyčítal Timmermansovi, že jeho klimatický plán pripomína komunistické projekty.
Alexandr Vondra v rozhovore pre Postoj hovorí, v čom je najväčšia hrozba tohto klimatického plánu, ako môže poškodiť strednú triedu, či sa jeho presadeniu dá ešte zabrániť.
...nie ja, ale Európska komisia a jej podpredseda Frans Timmermans si vybrali na predstavenie toho návrhu akurát 14. júl.
To neviem, možno to bola náhoda. Viete, ja nie som žiadnym obdivovateľom francúzskej revolúcie, je predsa známe, k čomu viedla. Ono aj na predsedu nášho výboru pre životné prostredie, ktorým je Francúz Pascal Canfin, boli niektoré návrhy príliš veľkým sústom. Európsku úniu, ktorá sa usiluje zachrániť planétu pred klimatickým usmažením, prirovnal k pyromanovi, ktorý na hasenie používa benzín.
Prijímame drakonické opatrenia ďaleko za hranicami zdravého rozumu. Aj tie emisie, ktoré ušetríme, svojou produkciou bohato vykompenzujú Čína a India, takže v Európe podstupujeme obete, ktoré nebudú mať zmysel. No tým si zavaríme na celkom iné problémy, budúce sociálne nepokoje.
Špička najbohatších si zaobstará tie elektroautá, to bude pre nich aj statusová vec, prvé náznaky tohto javu už napokon vidíme. Všetko si odskáče stredná trieda. Európska únia si tak koleduje o „prúser“, ktorý ju môže rozložiť zvnútra, čo si vôbec neželám, keďže voľný pohyb ľudí, tovarov, služieb a kapitálu je veľmi pozitívna vec.
Timmermansa som svojou kritikou nepotešil, v prejave ma aj spomenul trikrát. Lenže oni jednoducho navrhujú, aby sme sa v mene ušľachtilých úmyslov aj v mene vedeckých cieľov vydali cestou riadenej ekonomiky, ktorá bude úplne preregulovaná a prebyrokratizovaná.
Ak je problémom CO2, dokázal by som pochopiť, že sa ide stanoviť cena uhlíka, aby boli ľudia v trhovom prostredí motivovaní menej používať uhlík.
Aj tie emisie, ktoré ušetríme, svojou produkciou bohato vykompenzujú Čína a India, takže v Európe podstupujeme obete, ktoré nebudú mať zmysel.Zdieľať
Lenže zoberme si napríklad taxonómiu zelených financií, čo je schválený koncept, ktorý zatiaľ funguje na báze dobrovoľnosti, podľa neho majú mať firmy, banky a poisťovne k dispozícii zoznam ekonomických aktivít, ktoré budú rozdelené podľa toho, či sú ekonomicky čisté alebo špinavé, či niečo medzi tým. Úradník rozhodne o pečiatke, či sú alebo nie sú korporátne zodpovedné.
No práve, ak by sa to robilo kvôli uhlíku, je jasné, že výroba z jadrovej energie je čistá, nemá emisie, lenže oni napriek tomu odmietajú označiť výrobu z jadra ako čistý zdroj. A to len preto, že im to ideologicky nepasuje, zelení jadro nenávidia, Nemci sa ho boja, Rakúšania tiež, ale im to môže byť jedno, lebo majú väčšinu energie z hydroelektrární. No Poľsko alebo Česko to bez jadra nezvládnu.

No a to je ešte brutálnejší návrh, než si väčšina ľudí po prvom počutí myslí. Pre automobilky sa neustále menili podmienky. Dosiaľ sa rátalo s tým, že autá by smeli vypúšťať v priemere 95 gramov na jeden kilometer s tým, že do roku 2025 by sa to znížilo o 15 percent a do roku 2030 o 37,5 percent. Teraz Komisia navrhuje, aby sa to do roku 2030 znížilo o 55 percent...
Za týchto podmienok už jednoducho nejde vyrobiť auto so spaľovacím motorom, do roku 2035 to má byť už mínus 100 percent, čo je de facto zákaz výroby takýchto áut. Takže je to ešte brutálnejšie, než sa hovorí, pretože automobilkám sa už o tých deväť rokov, čo je čoskoro, nijako nevyplatí vyrábať autá so spaľovacím motorom. Alebo ich budú robiť pre fajnšmekrov za značne vysokú cenu.
No jasné, veľké automobilky do toho idú, veľký biznis chce zisk, ktorý si obháji aj v preregulovanom prostredí, dostane rozhodnutie od EK, čo má a čo nemá vyrábať, a ešte na to dostane dotácie. Ale konečnú cenu zaplatí koncový zákazník.
Ten jednostranný tlak na elektromobilitu je nezmyselný v čase, keď sa väčšina energie vyrába z uhlia. Prečo nútiť ľudí, aby si kupovali elektromobily, keď do baterky budú dávať prúd, ktorý je kŕmený elektrárňou emitujúcou CO2? Drasticky urýchlený prechod teda nič nezmení.
Ale je tu ešte jeden silný rozmer. Autá so spaľovacím motorom sú dnes kvalitné, lebo vyžadujú jemnú mechaniku, niečo, s čím majú problém Číňania, ale nie napríklad Nemci, ktorí sa tejto svojej veľkej výhody nezmyselne vzdávajú. Ja som si v živote kupoval len nemecké alebo japonské autá, lebo sú spoľahlivé, no v prípade elektromobility, kde hrá prím batéria a software na ovládanie, má Ázia pred Nemcami a Európou jasný náskok.
Niečo podobné sa hovorilo pred 15 rokmi pri fotovoltaických paneloch, že ak budeme podnecovať k výrobe solárnej energie, naštartuje to v Európe veľký technologický pokrok. Dopadlo to tak, že všetko sa vozí z Číny, kde majú pod kontrolou aj dôležité suroviny. Malo to naštartovať nás, ale naštartovalo to Čínu.
V prípade batérií do elektroáut do vyzerá rovnako, u nás v Európe s výnimkou lítia tie suroviny príliš nemáme. Takže takou mierou sebaistoty ako Ursula von der Leyen rozhodne neoplývam. V stredu som ju počul hovoriť, veľmi presvedčivé to od nej ani nebolo, niečo tam čítala, z vlastnej hlavy to nebolo.
Niečo podobné sa hovorilo pred 15 rokmi pri fotovoltaických paneloch, že ak budeme podnecovať k výrobe solárnej energie, naštartuje to v Európe veľký technologický pokrok. Pokrok to naštartovalo, ale v Číne.Zdieľať
Ale jasné, keby ste sa ma pýtali ako investičného poradcu kam investovať, určite odporučím zelené technológie, choďte do toho, ten, kto bude prvý, zarobí najviac. Veľké firmy sú už na to pripravené, banky aj poisťovne už v tomto úverovaní idú naplno, zelené bondy fičia, lebo je to v tejto spoločenskej klíme bezriziková investícia.
Som však politik, nie investičný poradca, takže hovorím, že na tomto všetko prerobí zákazník, teda náš volič. Pre 80 percent ľudí bude to zvýšenie energií poznateľnou položkou.
To už na sebe pocíti každý. Ja kúrim na elektriku, mám dom s dobrou izoláciou, teraz platím ročne asi 35-tisíc korún, no keď za štyri-päť rokov budem platiť za kúrenie ročne dvojnásobok, ako je to už u Nemcov, čo bude 70-tisíc korún, ja to ešte nejako zvládnem, ale neviem, ako sa s tým vyrovnajú moji susedia. Bude to dramatický nárast.
Ono to má istú vnútornú logiku. Keby tu bol medzi nami niekto z Komisie, tak povie, že oni predsa strážia rovné podmienky podnikania. Je nepochybne pravdou, že teplárne, ktoré produkujú teplo z plynu či uhlia, sú už dnes v režime s povolenkami. Ceny týchto povoleniek drasticky rastú, ešte nedávno stála tona CO2 päť či desať eur, dnes je vyšponovaná na 55 eur za tonu a bude to ďalej rásť.
Teplárne kričia, že už nemajú veľa možností, budú musieť zdražovať plyn, argumentujú, že ten, kto má kotolňu v činžiaku alebo vo svojom dome, kde to vykuruje plynom, tam to nie je v režime povoleniek. Teda veľké teplárne kričia, že to nie je férové, zo svojho pohľadu majú pravdu, lenže o férovosti sa dosiaľ nehovorilo. Bolo jasné, že ak to uvalíme na všetkých – dosiaľ si to vlastníci teplární dokázali optimalizovať, ale to už pri tých cenách nejde – bude to mať následok, že sa dramaticky zvýšia ceny.
Spomeňme si len na žlté vesty vo Francúzsku, aké protesty tam vyvolalo zvýšenie len o pár centov na liter. My sa tu však teraz nebavíme o zdraženiach o pár centov.

Fransa Timmermansa poznám dobre už od začiatku 90. rokov, tykáme si, spoločne sme kedysi presadzovali vypustenie klauzuly o „Ever Closer Union“ („čoraz bližšej Únii“), keďže sme odmietali názor, že integrácia EÚ musí ísť vpred ako bicykel, lebo ak sa zastaví, tak spadne. Neviem, čo by Frans na to dnes povedal, keby som mu to pripomenul. (Úsmev.)
On sa potom zradikalizoval počas migračnej krízy, vytvoril si taký jednoduchý rétorický mostík, že keďže oni pomáhali migrantom zo strednej a východnej Európy, tak musíme rovnako prijímať aj my migrantov z Blízkeho východu. Vôbec mu nešlo vysvetliť, že je tam predsa len trochu rozdiel. No a potom dostal na starosť túto zelenú agendu.
Frans je súčasne sociálnym demokratom, takže vždy keď zabrúsim do témy týchto sociálno-ekonomických dosahov, tak on zvážnie. Bojí sa toho, uvedomuje si to riziko, napriek tomu hovorí, že sa viac bojí takzvanej ekocídy, jednoducho nasadol na ten alarmizmus. Teraz keď Komisia rozhodla o obchode s emisiami na dopravu aj bývanie, prišli s myšlienkou sociálneho fondu, kde by z výnosov z povoleniek EÚ rozdávala najchudobnejším.
70 miliárd eur na sedem rokov, čo je 10 miliárd eur na jeden rok, to je smiešne…
Oni už tlačia na to, aby členské štáty, ktoré majú ten klimatický balík kofinancovať, zvyšovali dane, to zaplatí stredná trieda. EÚ sa bude hrať so svojím fondom na záchranu chudobných, čo je nefér, lebo výnosy v tých sektoroch, kde fungujú emisné povolenky, sú príjmom členských štátov, ktoré to využívali na modernizáciu. Oni to chcú členským štátom zobrať a prerozdeľovať to.
To nie, dve tretiny europoslancov zachraňujú planétu pred ekocídou, jedna tretina varuje pred dosahmi ich politiky.
Takým je Bas Eickhout, Holanďan, ktorý vedie frakciu Zelených a musím povedať, že hoci s ním zásadne nesúhlasím, rešpektujem ho, je veľmi talentovaný aj kompetentný, má ťah na bránu, vie v mene svojej agendy dať dokopy rôznorodú koalíciu. V nej je všelikto, socialisti, komunisti, macronovci, časť európskych ľudovcov, takže tá zelená mašina je mohutná.
Iste, Európsky parlament to bude radikalizovať. Tak to bolo aj pri klimatickom zákone, keď Európska komisia navrhovala zníženie emisií do roku 2030 o 55 percent, s čím nesúhlasili viaceré členské štáty vrátane Nemecka. No europarlament presadzoval, aby sa išlo dole až o 65 percent, napokon teda prešiel návrh Komisie s 55 percentami, ale už to bol zrazu prijateľný kompromis.
Dve tretiny europoslancov zachraňujú planétu pred ekocídou, jedna tretina varuje pred dosahmi tejto politiky.Zdieľať
Problém je, že rola národných parlamentov je v tomto celom procese prakticky nulová. Európska komisia teraz v rámci toho balíčka navrhla asi 17 legislatívnych aktov, ten materiál má dokopy tritisíc strán, čo nikto v lete celé neprečíta. Z toho je tam len pár smerníc, ktoré doputujú do parlamentov. Väčšina sú rozhodnutia a nariadenia, vrátane postupného vyradenia áut so spaľovacími motormi, a keďže sa to predkladá ako súčasť návrhov týkajúcich sa oblasti vnútorného trhu, k tomu už národné parlamenty nič nepovedia.
…iste, jadro bude témou už len preto, že sa zostruje radikalizmus zelených opatrení, mnohí to bez jadra proste nemôžu utiahnuť. Francúzi musia stavať nové jadrové elektrárne, zvažujú to aj Holanďania, takže jadrová skupina, v ktorej sú Česi, Poliaci, Maďari, Slováci, sa trochu rozrastá. Jadro síce nikto nezakazuje, len je ekonomicky znevýhodnené, preto dúfam, že sa dohodne nejaký kompromis. Je dôležité, kto vyhrá v Nemecku voľby, keby to boli Zelení, máme problém.
Na rozdiel od členov v našom výbore, kde sú bývalí novinári či aktivisti, ktorí tej téme až tak nerozumejú, len preberajú rôzne PR-slogany, mám z klimatológie aj vysokoškolskú skúšku (Úsmev.). Nepochybne tu je nejaký neblahý vplyv politiky na vedu, ktorá žije z grantov, pričom všetci od vedcov chcú, aby overovali teóriu o skleníkoch plynoch. Ja sa o to dosť zaujímam, komunikujem s vedcami z oblasti klimatológie, je nesporné, že sa zvyšuje teplota, čo nejako korešponduje s nárastom emisií CO2. Takže nepopieram, že by človek na to nemal vplyv. Na klímu pôsobia aj ďalšie vplyvy, ktoré súvisia so slnečným žiarením a rotáciou planét, pripravujme teda adaptačné stratégie, ktoré sú konformné so slobodnou spoločnosťou, nie s akýmsi komunizmom, ktorý aj tak neprinesie žiadané výsledky.
Čína otvára tri-štyri tepelné elektrárne mesačne a bude tak robiť ďalších desať rokov. My sa môžeme v Európe aj rozkrájať, nebude to mať žiaden vplyv na klímu.
Ja som človekom, ktorému je myšlienka chrániť životné prostredie veľmi drahá, napokon odovzdávať životné prostredie v lepšom stave, než v akom sme ho prebrali, je konzervatívnou záležitosťou a je určite chybou, že to pravica zanedbávala.
Tu je však problém, že ako záchrana planéty sa propaguje klimašialenstvo dekarbonizácie, no v skutočnosti je pre viacerých hráčov aj tak väčšou motiváciou profit než záchrana planéty. Istá skupina krajín na tom jednoducho zarobí, to sú tie, ktoré majú vietor na mori alebo majú hydroelektrárne, alebo tí, ktorí majú slnko, im sa ľahko hovorí, vykašlite sa v strednej Európe na výrobu, natiahnime drôty a my vám to dodáme.
Ten „green deal“ má štyri nohy, jednou je dekarbonizačná, druhá sa týka zelenšieho poľnohospodárstva, ďalšia biodiverzity a posledná eliminácie odpadov. Všetky tie tri nohy považujem za veľmi dôležité. Náklady v tých oblastiach nie sú zďaleka také vysoké ako pri dekarbonizácii, dosahy na zlepšenie životného prostredia sú rýchlejšie a majú aj silný estetický rozmer. My jednostranne šprintujeme k tej dekarbonizácii, čo je jednoduché, lebo stačí zmanipulovať veľké firmy, ktorým sa dajú podmienky, aby si udržali zisky, náklady sa postupne prenesú na zákazníkov.
V oblasti poľnohospodárstva to nie je také jednoduché, mali by sme znižovať podiel pesticídov, ktoré majú zlý vplyv, Francúzi však majú asi štyrikrát viac pesticídov na hektár ako my, farmárov je tam veľmi veľa, keby to od nich zrazu niekto žiadal, zoberú traktory, vidly a vyrazia na Brusel. Pritom nám by tieto veci oveľa viac pomohli a ochránili biosféru. Ďalšou obrovskou výzvou je nakladanie s vodou, ale to tiež v Bruseli neriešia, pritom v Česku je problém s vodou pre suchá alebo nárazové dažde veľmi vážny.

Ak chcú mať Maďari pod kontrolou, aké mimovládky im budú podnikať nájazdy do škôl a blázniť hlavy osemročným deťom, že si môžu vybrať, či sú chlapec alebo dievča, tak tomu rozumiem. Pokiaľ by to malo viesť k zakazovaniu Shakespeara či Verlaina, debaty o živote homosexuálov, to by nebolo správne, som za slobodu slova. Ale nemyslím si, že Maďari to robia z tohto dôvodu. Veď tie nájazdy ideológov genderizmu do škôl sú na Západe a najmä v USA už bežnou normou. Keď už sú prieskumy, že k trans sa hlási desať percent tínedžerov, to je klasická ukážka pôsobenia týchto ideológov, ktorí mätú neplnoleté deti. Chápal by som, keby Maďari uplatňovali zákon tak, že by to viedlo k porušovaniu slobody garantovanej listinou základných slobôd. Teraz na zásah Komisie nevidím žiaden dôvod.
Ak chcú mať Maďari pod kontrolou, aké mimovládky im budú podnikať nájazdy do škôl a blázniť hlavy osemročným deťom, že si môžu vybrať, či sú chlapec alebo dievča, tak tomu rozumiem. Zdieľať
A čo sa týka Poľska, to je typická ukážka kultúrnych vojen, kam sa nemal Brusel zapliesť. Poľskí starostovia na vidieku sa bránia proti aktivistom, ktorí prenikajú do kostolov a tam zahaľujú panenku Máriu do dúhových šiat. Samozrejme, to normálneho poľského katolíka uráža. Ja nehovorím, že som za takéto vyhlasovanie zón, ale na začiatku príbehu nebol katolík, ale ten antikatolícky provokatér. Nechápem, prečo Komisia na toto naskakuje, nepovedie to k ničomu dobrému, len to vytvorí ďalšiu líniu štiepenia medzi členskými štátmi.
Na deklarácii mi neprekáža, čo tam je napísané, ale čo tam nie je a čo považujeme na EÚ za dobré, teda neprotekcionistickú agendu ako voľný pohyb osôb, tovarov, služieb, kapitálu, informácií. Asi nie je náhoda, že to tam chýba, lebo sa k tomu prihlásili dominantne konzervatívne sily, z ktorých mnohé zastávajú antiliberálne hodnoty.
Až sa bojím to tak povedať, keďže aj do Európy sa presúva americká verzia liberalizmu, ktorý je v skutočnosti socializmom, ale ja stále zastávam klasické liberálne postoje, ku ktorým sa zvykol hlásiť aj konzervatívec. A áno, druhým problémom je pre nás Le Penová, mnohé jej postoje sú pre mňa neprijateľné.
Ale ja si nemyslím, že takáto frakcia vznikne, neviem si celkom predstaviť, že by Poliaci chceli byť súčasťou rovnakej frakcie s Le Penovou, a to v čase blížiacej sa francúzskej predvolebnej kampane.
Celoživotne sa snažím o to, aby politické názory nezasahovali do osobných vzťahov, život v bublinách, ktorý dnes pozorujeme, je jedným z najväčších problémov našej civilizácie. Je veľmi dôležité hovoriť spolu otvorene a rešpektovať sa. Ja sa naďalej s mnohými stretávam, určite som pre väčšinu z nich dnes konzervatívcom, ja im na to hovorím, že ja sám som sa veľmi nezmenil, skôr sa zmenil svet naokolo a celý ten diskurz.
Iste sú aj ľudia, ktorí život vo svojej bubline prežívajú tak, že sa mi radšej vyhnú, a ak sa niečo také stane, zdá sa mi to ako hlúposť. Život je niečo viac, než byť fanúšikom Slávie či Sparty, ktorí keď sa niekde stretnú, tak si dajú po hube.
Havla si pamätám ako veľmi slobodomyselného človeka, v tomto sme boli rovnakého razenia, on bol ešte liberál tradičného typu. Isté obdobie sme sa stretávali na každodennej báze a fungovalo to medzi nami skvele. Iste, on bol dieťaťom 60. rokov, ja som bol o nejakú generáciu mladší, tento étos som v sebe nemal, takže sme sa vo všeličom líšili. On napríklad čítal teóriu Gaia, ja som to nečítal a zľahka som sa usmieval, keď mi o tom hovoril.
V poslednej životnej etape v názoroch určite viac zozelenal, ale ani to neovplyvňovalo našu komunikáciu. Nesmierne si ho vážim, zohral absolútne skvelú rolu v českom príbehu konca 20. storočia. Niektorí sa snažia jeho odkaz uniesť smerom doľava, iní ho chcú zničiť, žiaľ, to niekedy robí aj Václav Klaus, aby povýšil sám seba, hoci teraz aj on sám vidí, ako zas iní ponižujú a deštruujú ten jeho odkaz.
Ja preto sústavne hájim rolu oboch Václavov, aj ich schopnosť spolupracovať, hoci mali celkom iné názory a vôbec sa nemali v láske, no v záujme krajiny sa prvých sedem rokov nad to dokázali povzniesť. To bolo pre našu krajinu oveľa lepšie než to, čo prišlo potom.
Foto: Andrej Lojan
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.