Podľa viacerých odborníkov venujúcich sa problémom siekt, okultizmu a satanizmu, ako aj samotných satanistov, fenomén satanizmu je širokospektrálnym nekonzistentným hnutím. Český psychiater a pastoračný terapeut MUDr. Prokop Remeš píše: „Satanizmus nie je sekta ani organizácia s jednotnou štruktúrou. Satanizmus je hnutie, ktorého jednotlivé skupiny vznikajú a zanikajú bez akýchkoľvek väzieb na predošlé. Podstatou tohto hnutia je vzbura.“
Tomu zodpovedá aj známy thelemický zákon mága Aleistera Crowleyho: „Rob, čo chceš, to nech je tvoj celý zákon“. Napriek tomu sa v rámci svetového satanizmu dajú rozlišovať určité smery. Remeš veľmi výstižne rozlišuje tri základné podoby satanizmu:
1. satanizmus ako antináboženstvo – ide o náboženský satanizmus, kde prichádza k uctievaniu Satana ako reálnej bytosti. Jeho korene vychádzajú z pohanstva a v priebehu stredoveku sa prejavil ako jeden z inšpiračných zdrojov ľudovej zbožnosti. V tomto smere ide často o tvrdý satanizmus (angl. hard satanism), ktorý bol v minulosti zvlášť charakterizovaný vykonávaním krvavých rituálov. Za najväčšieho satanistu 20. stor. je považovaný Angličan Aleister Crowley (1875-1974), ktorý sám seba vyhlasoval za Antikrista, mága a „beštiu 666“, ale v skutočnosti bol skôr mágom a okultistom než satanistom.
2. satanizmus ako antimorálka – ide o pomerne organizované skupiny, ktoré sami seba ironicky nazývajú „cirkvi“. Jej hlavnú skupinu predstavuje kalifornská Church of Satan (Cirkev satanova). Podľa českého hudobníka a speváka skupiny Root Jiřího „Big Bossa“ Valtra, ktorý je zároveň jedným z čelných predstaviteľov českého satanizmu, „názov Cirkev satanova je len premyslenou provokáciou zakladateľa La Veya, ktorý takto chcel upútať pozornosť – cirkev, aby to naštvalo Vatikán, satanova preto, aby to naštvalo ostatných. Nie je to žiadne náboženstvo, ale filozofický smer a životný postoj.“ Za jej zakladateľa a uznávaného vodcu novodobého satanizmu je považovaný Anton Szandor LaVey (1930–1997), autor Satanskej Biblie (1969). Jeho životnou filozofiou bol „egoteizmus“, ktorý sa vyjadruje oslobodením od akýchkoľvek pút konvencie, slabošskej morálky, zbožstvením seba samého. Ide teda o akýsi mäkký satanizmus (soft satanism), ktorý okrem prejavov „antikresťanstva“ používa prvky mágie, okultizmu, čarodejníctva a spiritizmu. Satan nie je chápaný ako reálna osoba. Podľa Valtra je „symbolom energie, vesmíru, symbolom nekonformizmu a odporu, nepriateľom všetkého nudného, žalobcom všetkého zastaraného a nasiaknutého spoločenskou pretvárkou“. V centre tohto smeru satanizmu nie je ani tak samotná osoba satana, ale človek ako miera všetkých vecí. La Veyovský smer satanizmu sa stal výnosným obchodom a jeho knihy sa stali bestsellermi. Výstižne to povedal J. Valter: „Kto nedokáže zo satanizmu vytrieskať peniaze, je blbec“.
3. satanizmus ako antikultúra – predstavuje jedincov a skupiny, ktorí často o Satanovi nič nevedia. Vyznávajú svoju vlastnú verziu satanizmu na základe počutia a čítania satanistickej literatúry, filmov alebo z hudby. Ide o akýsi mládežnícky satanizmus, pretože sa mu venujú zvyčajne mladí ľudia, či už skupiny alebo osamelí jedinci žijúci na okraji spoločnosti. Viacerí z nich sú fanatickí poslucháči metalovej hudby a výstredne nosia symboly satanizmu (pentagramy, obrátené kríže). U mnohých ide len o krátkodobú vzburu. Valter ich nazýva módni satanisti. Spomedzi tejto skupiny pochádzajú mladiství vandali pri kostoloch a na cintorínoch. Bruce G. Frederickson hovorí o satanizme v podaní samoukov. V porovnaní s predošlými dvomi skupinami sú nezávislí samoukovia často nebezpečnejší a ich správanie prechádza do kriminálnych činov.
Násilné trestné činy a satanizmus
Tento úvod bol potrebný, aby sme mohli hľadať odpoveď na otázku: „Aký je súčasný trend satanizmu na Slovensku?“ – Nájsť ju však nie je ľahké z viacerých dôvodov. Ako sme spomínali, satanizmus nie je jednotným hnutím. Hoci sa v súčasnosti najpopulárnejší LaVeyovský smer satanizmu nebráni zviditeľňovaniu – ba práve naopak – ostatné prúdy do veľkej miery zostávajú skryté pre širšiu verejnosť a satanisti sa zoskupujú na stretnutiach, o ktorých vedia len zasvätení. Z času na čas preniknú na verejnosť informácie, keď sa odohrá niečo nezvyčajné, napríklad rituálna vražda, samovražda alebo verejný satanský obrad. V novších dejinách Slovenska sú známe tri zabitia v súvislosti so satanizmom. V prvom z nich išlo o vraždu a v ostatných o samovraždy.
V júni roku 1998 muž vo Vrútkach nožom zabil svoju 78-ročnú matku. Podľa jeho slov to vykonal „na priamy pokyn Satana“. Následne prebodol seba a zavolal políciu. Vo februári 2000 sa mladý 22-ročný muž upálil v sude. Udalosť sa odohrala v Križovanoch nad Váhom (Trnavský región) a v jeho blízkosti bolo nájdených niekoľko kníh z okruhu mágie a satanizmu.
V máji 2002 spáchal 16-ročný mladík z Trenčína samovraždu okultným spôsobom. Jeho telo našli na detskom pieskovisku. Okolo seba nakreslil satanskú hviezdu, do piesku napísal Satan a strelil sa do hlavy zbraňou, ktorú ukradol svojmu otcovi. Jeho spolužiaci zo strednej školy potvrdili, že polroka pred touto samovraždou si mladík začal kresliť na ruku satanistické symboly. V takýchto prípadoch ide zvyčajne o psychopatológiu jedincov, ktorí sú fascinovaní okultným svetom satanizmu a skúmajú ho zvyčajne ako samoukovia. Satanská biblia, filozofia, myšlienky, rituály a hudba satanizmu sa pre nich stávajú podporným mechanizmom k deštruktívnemu konaniu. Vnútornú agresiu nasmerujú k iným alebo sebe samým. Samotný satanizmus nie je primárnym zdrojom ich kriminálneho konania, ale skôr katalyzátorom a podporným prostriedkom. Bez neho by mohli vyhľadať inú formu podpory, s ním svoje nutkavé násilné alebo sebazničujúce sklony žiaľ dokonajú aj zabitím.
Mládežnícki satanisti
Malacky, okresné mesto na Záhorí, boli počiatkom 90. rokov jedným z najväčších centier satanistov na Slovensku. Informácie o ich činnosti sa dostali na verejnosť až v roku 1992 dôsledkom požiaru v kryptách pod Kláštorným kostolom. Miestni satanisti si v týchto kryptách našli brloh pre svoje stretnutia a rituály. Niekoľko týždňov nepozorovane v noci vchádzali cez vchodové dvere nasmerované do mestského parku. Mladiství satanisti v kryptách napáchali mnoho škôd. Poodkrývali mnohé hrobky, porozhadzovali kosti, vyberali z nich lebky, šperky a oblečenie. Lebky chceli použiť pre svoje rituály. Pri jednom zo svojich stretnutí v kryptách zapálili (vraj nechcene) kňazské rúcha, až začal horieť kostol. To ich prezradilo a vzápätí prišlo k šokujúcim odhaleniam. Takéto prípady svedčia o jestvovaní mládežníckych skupín, ktoré sa venujú satanizmu a pokúšajú sa vykonávať aj určité rituály (podľa Satanistickej biblie).
V posledných rokoch sa „módni satanisti“ stretávajú aj na koncertoch metalových skupín. V Čechách sú legendami najmä Tör, Master’s Hammer a samozrejme kapely Root a Eguirhodont na čele s Jiří „Big Bossom“ Valterom. Z novších kapiel potom Enochian, Maniac Butcher, Sorath, Unclean, Isacaarum a ďalšie. Podľa Petra Korála priemerná návštevnosť týchto akcií je 200-300 ľudí (často aj menej). Blackmetalové skupiny na pódiu nepredvádzajú žiadne krvavé rituály. Hlbokým omylom je, že na týchto koncertoch frčia vo veľkom aj drogy. Na rozdiel od rôznych house party a diskoték, kde sú žiaľ rôzne chemické preparáty bežnou záležitosťou, sa metalisti uspokoja „len“ s alkoholom a ani s jeho požívaním to nie je také divoké.
Zaujímavé je vyjadrenie speváka a gitaristu Františka Štorma z legendárnej českej kapely Master’s Hammer k metalu, ktorý kedysi hrali: „Heavy Metal je naprostá blbost a lidi co ho provozují anebo poslouchaj jsou mentálně zaostalý. O tom není sporu. V době dospívání se ale většina mládeže zabývá blbostma a já nebyl vyjímkou. To je celý. Nijak toho ztracenýho času nelituju - byl to docela slušnej rámus... o okultismu nic nevím. To jsou jen takové operetní bláboly.“
Prvá cirkev satanova v Československu
Prvá Cirkev satanova v Československu (skr. CS) bola vyhlásená 1. októbra 1991 Jiřím Valterem, ktorý sa stal jej veľkňazom a „Big Bossom“. Valter sa spojil s americkou The (First) Church of Satan, ktorú v roku 1966 založil LaVey v San Franciscu. Podľa jeho výpovede bol menovaný za veľkňaza samotným LaVeyom cez telefón, ale písomné vyjadrenie k tomu nemá. V tom čase mal už okolo seba dostatok ľudí venujúcich sa satanizmu, čo bolo základnou podmienkou pre fungovanie československej pobočky Satanovej cirkvi. Jej sídlom sa stalo Brno, kde žije „Big Boss“. Keďže sám LaVey de facto začal s verejným kultom diabla, ani československá pobočka nikdy nebola ezoterickou, utajenou skupinou. Členstvo v nej záviselo od Valtera a bolo na pomerne voľnej báze. Záujemcom zaslal dotazník s 32 otázkami a podľa odpovedí a životopisu prijímal nových členov. V propagačnom letáku CS sa prezentovalo o satanizme nasledovné:
* je učenie, ktoré obsahuje filozofickú aj rituálnu zložku a priznáva potrebu oboch týchto zložiek pre prirodzený život človeka;
* nikoho k ničomu nenúti;
* je založený na pochopení ľudských inštinktov;
* kladie si za cieľ posilniť a zdokonaľovať vlastné ja;
* predstavuje opozíciu voči všetkým náboženstvám, ktoré odsudzujú človeka za jeho prirodzené túžby a oslabujú jeho ego;
* nepodporuje násilie ani používanie drog;
* chápe Satana ako hybný faktor v prírode, ducha pokroku, inšpirátora všetkých veľkých počinov, ktoré prispievajú k rozvoju civilizácie, ducha revolty, ktorá vedie k slobode;
* podporuje nekonformné myslenie a konanie
* tvrdí, že nie slepé presvedčovanie ale pochybovanie je to, čo prináša duševnú slobodu
* tvrdí, že jak láska ako aj nenávisť sú prirodzené a že je nezmyselné jeden z týchto citov vyvyšovať na úkor druhého;
* uznáva akúkoľvek formu sexuálnych zážitkov, pokiaľ nikoho nezraňujú, ale ani v tejto oblasti nikoho k ničomu nenúti;
* podporuje svojich učeníkov vo vzrušení v ich prirodzených túžbach (vzrušenie namiesto odriekania);
* učí využívať a rozvíjať silu kúzla, tzv. Malej Mágie;
* uznáva silu dávnych rituálov, tzv. Veľkej Mágie a predkladá vlastný prístup k ich efektívnemu používaniu;
* vychádza z podstaty prvotných náboženských mýtov, opiera sa o platnosť zákonov prírody. Do podoby satanizmu ho zhrnul Anton Szandor LaVey, autor knihy Satanská Biblia, Satanské Rituály, zakladateľ First Church of Satan.
Práve Cirkev satanova v Československu bola verejnou reprezentantkou „soft satanizmu“ u nás až do jej reorganizácie na jeseň roku 1999.
Prvý Česko-slovenský chrám cirkvi satanovej
Jiří Valter v internom časopise The Abbys dňa 1.októbra 1999 informoval ostatných členov, že úplne prerušil styky s The (First) Church of Satan. V 90. rokoch vo všeobecnosti došlo k mnohým rozštiepeniam v rámci svetovej Church of Satan. Napríklad v roku 1994 sa od nej oddelila skupina Johna Alleeho a pod názvom The First Church of Satan sa jej členovia chceli vrátiť späť k satanizmu, ktorý viac používa čiernu mágiu a Crowleyov thelemický systém. Valter vyčítal americkej Satanovej cirkvi skorumpovanosť, úpadok a „žobravé praktiky“. Pri dileme čomu dať prednosť, či muzike alebo organizácii, sa rozhodol pre hudbu a následne rezignoval na vodcovskú pozíciu Grotto master v CS. Administratívne a rozhodovacie právomoci odovzdal pražskej pobočke. Následne sa odohralo viacero významných zmien v jej činnosti. Jednou z nich je zmena názvu na „Prvý česko-slovenský chrám cirkvi satanovej“ (skr. P.CH.C.S.) Organizácia sa naďalej hlási k svetovému satanistickému hnutiu LaVeyánskeho smeru a v jej pôsobnosti naďalej zostáva aj Slovensko.
Označenie „chrám“ nie je náhodné, ale vyjadruje smer jej činnosti, od filozofickej (teoretickej) orientácie smerom k „dynamickej kreatívnej praxi“ najmä v magických rituáloch. V Čechách sa rodia a vydávajú nové, resp. oprášené rituály. Na návrh majstra pražskej pobočky Pavla Brndiara, ktorý odmietol postaviť sa sám na Valtrovo miesto, zmenil sa aj spôsob vedenia organizácie smerom ku kolektívnemu vedeniu. Najvyšším orgánom P.CH.C.S. je „Rada trinástich“. Tá rozhoduje o prijatí a hierarchickom postupe svojich členov a zodpovedajú sa jej aj miestne pobočky (tzv. Temply). Tieto sú doposiaľ tri, a to pražský, prostějovský a rakovnický (teda žiaden slovenský). Temply sú založené na príslušnosti k rovnakému mestu alebo obci. P.CH.C.S. má ašpiráciu byť zjednocujúcou a de facto jedinou Satanovou cirkvou, ktorá reprezentuje „pravú formu satanizmu“ v Čechách a na Slovensku. Slová B. Rakovského, že „na Slovensku pôsobia satanistické skupiny veľmi neorganizovane a živelne“ sú v tomto smere satanizmu minulosťou. Viacerí mladí slovenskí priaznivci satanizmu už kontaktovali P.CH.C.S., sú alebo túžia byť jeho členmi. Aktuálnym trendom tejto organizácie nie je naháňanie čo najväčšej členskej základne, ale elitárstvo. Zo súčasných členov má každý druhý vo svojom byte akúsi „svätyňu“.
Prijímanie nových členov sa ešte sprísnilo. Striktne odmietajú fanatikov, rasistov, fašistov a nacistov. Podľa Brndiara nie je P.CH.C.S. pre „slabochov trasúcich sa hrôzou pred realitou každodenného života, neschopných a neprispôsobivých, ktorí si naivne myslia, že by im mohol satanizmus poskytnúť útočisko.“ V priebehu roku príjmu jedného až piatich nových členov. Tu však treba podotknúť, že bol zostavený nový systém „stupňov zasvätenia“, v ktorom členmi P.CH.C.S. nie sú prvé dva (resp. tri) z nich: 1. Novic; 2. Učeň; 3. Skúsený; 4. Znalý; 5. Skúšajúci (Magister peritus; „subdiakon – kňaz 3. stupňa“); 6. Pobočník (Adiutor; „diakon - kňaz 2. stupňa“); 7. Veľkňaz (Majster, „celebrant – kňaz 1. stupňa“). Veľkú pozornosť venuje P.CH.C.S. budovaniu svojho image v spoločnosti. Okrem novej pomerne kvalitnej webovej stránky, otvorene prezentujú svoju činnosť v televízii, časopisoch a knihách. Podľa Brndiara súčasný satanizmus ašpiruje nato, aby bol pre spoločnosť „prijateľným variantom duchovného a magického konania.“
Medzi vplyvných českých spisovateľov, prezentujúcich mágiu, okultizmus a satanizmus, patrí predovšetkým Jozef Veselý. Je autorom množstva kníh o mágii, hermetizme, ale aj satanizme (nakl. Vodnář, Praha 2003) a iniciátor vzniku Dokumentačného centra českého hermetizmu. Zo slovenských autorov možno spomenúť historika a filozofa Jozefa Kariku (knihy Slovanská magie, 2003; Zóny stínu, 2005; Kurz praktickej mágie pre začiatočníkov /K.P.M.P.Z/, 2007). Kontroverziu medzi inteligenciou autora a jeho vnútorným životom vyjadruje jeho odpoveď v interview ohľadom vysokej mágie, ktorej sa venuje v knihe Zóny stínu: „Gratulujem všetkým bielym mágom, ktorí vo svojom vnútri nachádzajú veci, ktorých zrkadlením vzniká pozitívna, harmonická a príjemná mágia... Ja v sebe nachádzam poväčšine samé sračky, veci, priepasti a príšery, záblesky ktorých možno občas zahliadnuť v mojich textoch... Ako veľa smrteľných jedov aj mágia chutí spočiatku dobre a lahodne. Treba však trochu počkať, kým začne pôsobiť a pekne pomaly a extrémne bolestivo ťa rozožierať z vnútra.“
Záver
Boris Rakovský vo svojom článku o satanizme v roku 2001 spomínal aj ďalšie satanistické skupiny na Slovensku, akými bola „Abenova skupina“ v Bratislave, košická skupina „Deti satanove“ zhromaždená okolo „Veľkého mága“ brata Alexeja. O týchto a ďalších skupinách nie je v súčasnosti počuť. Neprezentujú sa v médiách ani na internete. Niektoré satanské skupiny sa rozpadli, v iných satanizmus vyšiel z módy. Na ďalších miestach sa v skrytosti nové skupiny rodia. Záujem mladých ľudí o satanizmus je na Slovensku oveľa viac utajený než v Amerike, Taliansku alebo v Čechách. U nás ešte nedozrela pôda na to, aby verejný kult satana bol súčasťou života spoločnosti. To však neznamená, že je menej nebezpečný. Preto bol namieste záujem Ústavu pre vzťahy štátu a cirkví o fenomén satanizmu a vydanie samostatného zborníka k tejto téme (r. 2002) s kvalitnými článkami zahraničných i domácich odborníkov. Samotní satanisti štúdiom čoraz viac poznajú kresťanstvo, Bibliu a kresťanské rituály (niekedy možno lepšie než „matrikoví kresťania“), aby vedeli k nemu zaujať jasný, inteligentný odmietavý postoj. My kresťania by sme v poznaní nemali zaostávať za nimi. Poznať satanizmus a zaujať k nemu jasné biblické stanovisko je základom úspešného duchovného boja a prevencie pred verejným kultom Satana na Slovensku.
ThDr. ThLic. Andrej Mátel
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.