Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
16. marec 2020

Ako učí počas epidémie facebook, Hevier, učiteľ Slovenska a Česká televízia

Ani škola, ani prázdniny. Pre učiteľov, žiakov, ale aj ich rodičov vznikla zatvorením škôl nezvyčajná situácia.
Ako učí počas epidémie facebook, Hevier, učiteľ Slovenska a Česká televízia

Foto: Andrej Lojan, FB/UčíTelka

„Prosím, ako ste sa zorganizovali, ak ste ako rodič doma na full time home office (telefonicky, mailom plne zastihnuteľný pre klientov od 9:00 do 17:00, plus plánované skype calls) a do toho domáce učenie s tromi školákmi, niečo rýchlo navariť a ako-tak udržať domácnosť pri živote. Som tu jediná, kto už po týždni padá na držku?“ pýta sa na facebooku pani Zuzana.

Minulotýždňové zatvorenie škôl pre šíriaci sa koronavírus jej evidentne skomplikovalo život. Rovnako ako tisícky ďalších rodičov na Slovensku musí v týchto dňoch hľadať spôsob, ako zosúladiť pracovné povinnosti so vzdelávaním svojich detí.

Pani Zuzana prosí o radu v skupine na facebooku s názvom Zavretá škola – ako učiť doma. Tá vznikla minulý týždeň a za pár dní má už viac ako trinásťtisíc členov. Rodičia aj pedagógovia si v nej navzájom vymieňajú a zdieľajú nápady, tipy, návody a ďalšie informácie o možnostiach domáceho vzdelávania a testovania.

Rodičia si zdieľajú online testy na preskúšanie detí, ktoré čakajú skúšky, učitelia sa radia, koľko úloh posielať žiakom, a študenti sa pýtajú na vysvetlenie učiva, ktorému nerozumejú. 

Viacerí rodičia v skupine priznávajú, že momentálny stav je pre nich náročný. „Včera som pracovala do druhej v noci, cez deň to proste nedávam. Najhoršie sú telefonáty, niekedy nepočujem ani vlastnú myšlienku, keď sa deti hádajú,“ píše diskutujúca pod príspevkom pani Zuzany.

„Možno si teraz uvedomia rodičia, čo je to mať 25 detí v triede a udržať ich pozornosť,“ píše ďalšia.

Povzbudenie môže byť viac ako liek

Jednou zo zakladateliek skupiny Zavretá škola – ako učiť doma je Lucia Rosáková, ktorá je už osem rokov matkou pracujúcou z domu, pričom zároveň vzdeláva štyri deti. Venuje sa téme núteného homeschoolingu. Ide o prípady, keď škola nezvláda dieťa alebo naopak a rodina musí rýchlo nájsť riešenie. „Zvykanie si na nedobrovoľné domáce učenie môže prechádzať rôznymi fázami, závisí to od situácie v rodine a nastavenia rodičov aj dieťaťa,“ vysvetľuje Rosáková pre Postoj. V súvislosti s tým prichádzajú podľa jej slov často zúfalé chvíle, stres či ponorka.

„Najhoršie je, keď škola tlačí na to, aby sa dieťa vzdelávalo podľa predstáv pedagógov. Ale domáce vzdelávanie väčšinou nekopíruje to školské. Doma dieťa nemá externú autoritu, s rodičom má iný typ vzťahu než s učiteľkou v škole. Chýbajú rovesníci a odrazu dieťaťu môžu chýbať motivačné faktory ako súperenie, spolupráca, hodnotenie kolektívom a externou autoritou, ale aj sociálna atmosféra, ktorá ho núti v škole prispôsobiť sa ostatným a učiť sa,“ hovorí.

„Najhoršie je, keď škola tlačí na to, aby sa dieťa vzdelávalo podľa predstáv pedagógov. Ale domáce vzdelávanie väčšinou nekopíruje to školské. Doma dieťa nemá externú autoritu, s rodičom má iný typ vzťahu než s učiteľkou v škole." Zdieľať

Ak sa k dieťaťu pridá rodič, ktorý má homeoffice alebo rieši stratu zárobku, sociálneho zázemia či strach o blízkych, môže ísť podľa Rosákovej o nesmierne zaťažujúcu situáciu. Niekto to prestane konštruktívne zvládať skôr, niekto neskôr, iný spanikári na začiatku, ale rýchlo sa pozbiera, ďalší za krátky čas vyhorí a niekto takto dokáže fungovať dlhodobo. „To, čo funguje v domškoláckej komunite, je vzájomná podpora. Ak nemôže byť osobná, tak aspoň na sociálnych sieťach. Ventilácia je potrebná, rovnako obyčajný kontakt s ľuďmi, ktorí prežívajú podobnú záťaž. Vzájomné povzbudenie sa je niekedy viac než liek na úzkosť,“ vraví Rosáková, keď približuje dôvod, prečo sa rozhodli vytvoriť pre rodičov a pedagógov skupinu na facebooku.

Myslí si, že sa podceňuje fakt, že aj učitelia sú v strese a nikto im nepovedal o špecifikách domáceho vzdelávania. „Niektorí nám v diskusiách rodičov kritizujú, útočia na nich, ventilujú nazhromaždené vyhorenie až nenávisť. A rodičia im neostávajú nič dlžní, najmä tí, ktorých dlhodobo trápi školský systém. Je mi z toho veľmi smutno. Lenže tí ľudia majú pravdu, sú bez podpory a riešení hodení do vody a nevedia, ako dlho to potrvá, aké sú vlastne na nich nároky, čo sa očakáva a ako to majú fyzicky aj psychicky zvládnuť.“

Väčšina učiteľov však podľa jej slov rodičom pomáha. Ako ďalej hovorí, konečne sa objavujú technické riešenia k učeniu, tie však nestačia. „Nerozumiem, kde je teraz metodické centrum.“

Režim v rodine nemôže byť podľa Rosákovej riadený školou, nedá sa nastaviť za deň ani za týždeň v každej domácnosti. „Nevieme, čo bude s deťmi, ktorých rodičia nemajú reálne čas, pretože pracujú, sú chorí, nemajú kapacity pomáhať deťom s učením z rôznych dôvodov. Nevieme, ako sa majú vzdelávať deti, ktoré nemajú doma internet, počítač. Nie je ani férové, ani reálne prinútiť populáciu, aby učila svoje deti doma. Môžeme iba vytvoriť nástroje, vychádzajúce z reálnych potrieb rodín, a poskytnúť ich učiteľom. Funguje iba podpora, určite nie tlak.“

Škola s Hevierom

Ďalším, kto sa rozhodol cez internet pomôcť s učením v mimoriadnej situácii, je aj známy spisovateľ Daniel Hevier. Na svojom youtubovom kanáli pridáva od minulého týždňa videá, v ktorých ponúka inšpirácie na domáce vyučovanie pre deti vo veku desať až osemnásť rokov.

„Rád by som vás učil niečomu, čo možno v škole nepreberáte,“ prihovára sa vo videu známy autor kníh pre deti. Svoju aktivitu nazval Radostná škola s Danielom Hevierom. „Chcem, aby ste tento čas bez školy využili pre svoj osobný rast a ponúknem vám rôzne inšpirácie a impulzy, aby ste ho využili užitočne, zábavne a nenudili sa.“

V prvých videách sa Hevier hrá s písmenami, deti si spolu s ním môžu urobiť skladačku z priezviska alebo cez tvary písmen rozvíjať vizuálnu fantáziu.

Ako povzbudenie pre rodičov, ktorí ostali so svojimi deťmi doma, napísal Hevier otvorený list. Momentálna situácia je podľa neho pre rodičov príležitosťou učiť sa spolu s deťmi. „Teraz ste ,ochutnali‘, aká radosť i starosť, výzva i príležitosť je vzdelávať svoje dieťa. Nezabudnite na to, že rodič môže byť tým najlepším spojencom, ale aj najväčším sabotérom školy, ktorá chce byť kvalitná, radostná, objavujúca.“

Učiteľ Slovenska sa vopred pripravil

Ministerstvo školstva v minulotýždňovom oznámení o zatvorení škôl vydalo usmernenie o tom, aby učitelia ostali v kontakte so žiakmi počas samoštúdia prostredníctvom elektronickej komunikácie. Niektorí posielajú žiakom a študentom úlohy emailom, iní využívajú školský informačný systém Edupage, cez ktorý vypracované zadania môžu online kontrolovať.

Učiteľ prvého stupňa na cirkevnej Základnej škole v Trstenej Peter Pallo, ktorý vlani zvíťazil v súťaži Učiteľ Slovenska, hovorí, že so svojimi žiakmi sa na online vyučovanie z domu vopred pripravil. Už keď sa schyľovalo k plošnému zatvoreniu škôl, otestovali komunikáciu cez internet priamo v škole. „Vyskúšali sme si to už minulú stredu, teda dva dni predtým, ako našu školu zavreli,“ hovorí pre Postoj učiteľ Pallo. „V online programe som vytvoril virtuálnu triedu, cez ktorú sa s deťmi navzájom pripojíme a vidíme. Ak niekto náhodou zmešká online hodinu, môže sa k nej spätne vrátiť, pretože program vyhotoví záznam.“

Prečítajte si tiež:
Tablety sú pomôcka, rozhodujúci je dobrý učiteľ Zdieľať

Napriek tomu, že žiaci ostávajú doma, budú môcť písať aj diktáty. „Naučil som ich odfotiť na tablet text, ktorý mi potom ukážu, a ja im online vyznačím chyby. Podobne to bude fungovať aj s čítaním. Na obrazovku im zazdieľam text a môžem niekoho vyvolať, aby ho prečítal.“

Ako hovorí Pallo, pre jeho žiakov to nie je žiadna novinka. Túto formu vyučovania bežne využívali, keď bol niektorý z nich chorý a ostal doma. Práve interaktívne využívanie technológií bolo jednou z vecí, za ktorú mu minulý rok porota udelila cenu pre najlepšieho učiteľa. „Teraz bude rozdiel iba v tom, akoby sme ostali doma pre chorobu všetci.“

Inzercia

Žiakom a ich rodičom poslal informáciu, že začínajú v pondelok o jedenástej. Online vyučovanie bude trvať dve hodiny. „Deťom sa to páči, ak niekto z nich chce, môže spolužiakom ukázať aj svoju izbu alebo hračky.“

Pallo priznáva, že tento spôsob vyučovania je pri menších deťoch jednoduchší, ťažšie to budú mať učitelia na druhom stupni alebo na stredných školách.
 


Ako vyzerá vyučovanie z domu učiteľa Petra Palla

V ČT príprava na prijímačky, v RTVS diela povinnej literatúry

Od piatka sú školy zatvorené aj v susednom Česku. Tamojšia verejnoprávna televízia spúšťa od tohto týždňa špeciálne programy UčíTelka a Škola doma, ktoré by mali žiakom a študentom nahradiť školské vyučovanie.

„V období mimoriadnych opatrení a uzavretia škôl v celej Českej republike ponúkame službu, ktorá pomôže žiakom aj školám. A uľaví taktiež rodičom. Pripravili sme preto naživo vysielané výučbové bloky vedené vyštudovanými pedagógmi,“ povedal generálny riaditeľ Českej televízie Petr Dvořák. „Nový program UčíTelka je primárne určený pre žiakov prvého stupňa základných škôl. Okrem toho chystáme pre starších žiakov prípravu na prijímačky.“

Vyučovanie cez televíziu sa začne každý pracovný deň od deviatej hodiny. Učebný čas trvá tridsať minút a je určený vždy pre jeden ročník prvého stupňa. Vysielať sa bude v pravidelnom čase, aby si rodičia mohli podľa toho prispôsobiť svoj denný program.

Od dvanástej do pätnástej hodiny Česká televízia vysiela vzdelávacie pásmo pre starších žiakov.

Každý utorok a štvrtok od 14. hodiny si môžu televíziu zapnúť českí študenti, ktorých čakajú prijímacie skúšky na stredné školy alebo osemročné gymnáziá. V utorok sa bude precvičovať čeština a vo štvrtok matematika.

Slovenská verejnoprávna televízia RTVS zatiaľ s vyučovaním na obrazovky neprichádza. Na okruhu Trojka však vysiela adaptáciu diel povinnej literatúry.

„RTVS si uvedomuje svoju verejnoprávnu úlohu, a preto hlavne stredoškolákom prinesie dramatiku, ktorá je súčasťou povinnej literatúry a často aj maturitných otázok,“ povedala podľa portálu Omediach.sk intendantka Trojky Judita Gembická.

Od pondelka tak Trojka vysiela dramatizácie diel Dobrodružstvo pri obžinkoch, Tri gaštanové kone, Keď báčik z Chochoľova umrie, Ťapákovci alebo Peter a Lucia.

Psychologička: Pýtajte sa detí, aké majú informácie

Koronavírus je v poslednom období hlavnou témou všetkých rozhovorov a vnímajú to aj deti. Ako by o nej mali s nimi rodičia hovoriť?

Podľa psychologičky Lucie Takáčovej deti nedokážu dobre rozlišovať medzi pravdivými informáciami a konšpiráciami, preto je dobré pýtať sa, čo už vedia, o čom sa rozprávali so spolužiakmi a hlavne aké z toho majú pocity. „Pri úzkostnejších a citlivejších deťoch je vhodné nevystavovať ich zbytočne častým správam z televízie,“ hovorí psychologička.

Rozhovor s dieťaťom je vhodné prispôsobiť veku a tým aj množstvo a detaily podávaných informácií.

„Najdôležitejšie však je, aby ste boli ako rodič pokojný. Pre dieťa je rodič najdôležitejšou vzťahovou osobou, osobou, ktorej dôveruje a na ktorú sa môže spoľahnúť. Preto ak budete pôsobiť pokojne, bez známok stresu a paniky, bude pokojné aj dieťa. Hovorte aj o pozitívnych príkladoch, o množstve vyliečených ľudí, ale aj o obetavých zdravotníkoch, ktorí robia, čo je v ich silách, aby nakazených ľudí vyliečili,“ tvrdí psychologička s tým, že je takisto vhodné deťom vysvetliť dôležitosť opatrení, hlavne dodržiavanie hygieny.

„Hovorte s deťmi o pozitívnych príkladoch, o množstve vyliečených ľudí, ale aj o obetavých zdravotníkoch, ktorí robia, čo je v ich silách, aby nakazených ľudí vyliečili.“ Zdieľať

Nasledujúce týždne budú škôlky aj školy zatvorené. Deti takúto situáciu zažili len počas chrípkových prázdnin a aj to maximálne na pár dní. „Vysvetlite im, že nasledujúce týždne nie sú typické prázdniny, keď si môžeme robiť, čo chceme, ale čas, počas ktorého je dôležité správať sa zodpovedne a prispieť tak k spomaleniu šírenia vírusu.“

Keďže školy ostávajú zatvorené, rodičia by sa mali zaujímať, aké pokyny deti od učiteľov dostali a motivovať ich k spolupráci.

„Keďže dieťa nebude v bezprostrednom kontakte s učiteľom a spolužiakmi, môže sa cítiť viac zmätené ale aj menej motivované. Pýtajte sa, s čím potrebuje pomôcť, či všetkému rozumie. Naplánujte si dni tak, aby sa deti napríklad v dopoludňajších hodinách venovali učeniu a popoludní využili pohyb na čerstvom vzduchu v prírode. Štruktúra dňa a nastavenie režimu pomôže pred chaosom, dodáva pocit bezpečia a istoty.“

Podľa psychologičky nemusí mať dieťa vyplnenú každú minútu dňa, aj čas nudy môže byť prospešný, pretože podnecuje kreativitu. Hovorí, že nasledujúce obdobie môžu rodiny využiť aj na prehĺbenie vzájomných vzťahov alebo na veci a činnosti, o ktorých snívajú cez klasické pracovné dni.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.