Pomôcka pri výbere partnera: sex až po svadbe (o knihe)

Počas teambuildingu sme riaditelia celkom úspešnej firmy sedeli pri poháriku a rozprávali sa o všeličom možnom. Vtom sa na mňa obrátil kolega a vraví: „Ty, Martin, si celkom fajn chlap. Dobre sa s tebou pracuje. Viem, že si ten kresťan, ale povedz mi: prečo nie si trochu na baby?” Odpovedal som: „Ja naozaj nie som na baby. Som na babu. Na tú svoju.” A dodal som: „A je to so mnou ešte horšie: ženil som sa ako panic a bral som si pannu.” A do kolegových vytreštených očí som sa trochu usmial.

Asi takto začína svoju útlu knižočku Proč spolu před svatbou nebydlet a nespat otec štyroch detí, Martin Kvapilík, technický kybernetik a absolvent kresťanskej výchovy v Olomouci, ktorý sa aj so svojou manželkou popri práci venuje poradenstvu pre páry. So svojou témou prichádza akoby z inej galaxie. Človek by čakal rezervovaného, trochu zakomplexovaného pána s bičom a ružencom v ruke, avšak svojím humorom a bezprostrednosťou rúca predsudky o charaktere nositeľov takýchto „stredovekých” názorov. Osobne sa o tom mohli presvedčiť účastníci tohtoročných Bratislavských Hanusových dní, kde mal Martin Kvapilík diskusiu s názvom Spolužitie nadivoko.

Know-how od Boha

Takmer všetci stoja v živote pred dôležitým rozhodnutím, kto bude ich životným partnerom a ako s ním prežiť šťastný život až do konca. Keďže od zodpovedania tejto otázky môže závisieť kvalita celého života, je veľmi riskantné sa pomýliť. Ako teda na to?

Ak žena dostane napríklad novú umývačku riadu, predtým, ako ju prvýkrát použije, mala by si prečítať návod, aby sa vyhla prípadným poruchám. Podobne je to aj vo vzťahoch. Ak sa chce človek vyhnúť chybám pri výbere partnera, ako i problémom vo vzťahu, treba sa podľa Kvapilíkových slov riadiť pokynmi „Výrobcu” – Boha, od ktorého sex i vzťahy pochádzajú. Kresťanské know-how hovorí v oblasti sexuality jasnou rečou – sex medzi mužom a ženou patrí do manželstva. Smilstvo je teda v prvom rade vážnou urážkou Boha. Pre kresťana je už toto dostatočný dôvod, aby sa, ako starí ľudia zvyknú hovorievať, „zadržal”. Boh však prikázania nedáva len tak z dlhej chvíle, ale má na to pádne dôvody. Prikázania ukazujú, v akých mantineloch sa treba pohybovať, aby si človek nenabil „hubu” a žil plnohodnotne už tu na zemi. Kvapilík tvrdí, že ak bude niekto postupovať podľa návodu, vzťah bude fungovať. Ak si z návodu vyberie iba to, čo mu vyhovuje, nemôže očakávať dobrý výsledok.

"Aby sa človek vo vzťahu vyhol poruchám, mal by sa riadiť pokynmi Výrobcu."

Zdieľať

Sexuálna fascinácia

Aby si muž a žena mohli zodpovedne zvoliť životného partnera, potrebujú rozmýšľať triezvo. Nie je teda vhodné, aby mal jeden z nich odkrvený mozog, pravda. Aké sú teda niektoré následky skorého zavádzania sexu do vzťahu? Martin Kvapilík spomína českého publicistu a psychiatra Miroslava Plzáka, ktorý po oboznámení sa s mnohými partnerskými vzťahmi prišiel k záveru, že v sexe v rámci vzťahu existuje niečo ako prirodzený zákon. Keby sa význam sexu pre partnerstvo vyjadril v rôznych obdobiach vývoja vzťahu, vyšli by tri sexuálne citlivé obdobia pre vzťah:

Veľká fascinácia

Ak muž so ženou začnú spolu spávať hneď od začiatku, význam sexu pre ich vzťah prudko narastie – Plzák toto obdobie nazýva veľká fascinácia. Trvá týždne až mesiace. Obaja v tomto čase prežívajú krásne obdobie. Sex im výrazne napomáha preklenúť konfliktné turbulencie. Bez neho by však rýchlo prišli na to, že si v podstate nemajú čo povedať.

Veľká konzumácia

V tomto období vzťahu význam sexu poklesne, ale stále je jeho dôležitou súčasťou. Trvá mesiace až niekoľko rokov.

Vytriezvenie

V treťom období význam sexu nezadržateľne klesá – nastáva vytriezvenie. Keď sa vzťah dostane do tretej fázy, väčšinou sa končí rozchodom, pretože hoci si muž so ženou dokážu poskytnúť sexuálne potešenie, zmyselná rozkoš nie je spájajúcim a jednotiacim dobrom ľudí na dlhodobejší cieľ.

Vzhľadom na stabilitu manželstva je teda veľkým rizikom sexuálneho spolužitia preskočenie etapy priateľstva. Ak začnú dvaja spolu sexuálne žiť, a často aj bývať, dobrovoľne sa pripravujú o čo najobjektívnejšie posúdenie partnera, ktorého si majú vziať. Naopak, ak sa jeden pre druhého rozhodnú bez ružových okuliarov, prvé dve obdobia – fascinácia a konzumácia – pomôžu práve pri štarte do manželstva. A keď už v manželstve nastáva vytriezvenie, ich vzťah môže okrem mastného štátneho príspevku dostať ďalšiu prirodzenú dotáciu – dieťa a pevnou oporou v ďalších rokoch manželstva im bude hlboké vzájomné priateľstvo, ktoré si vybudovali ešte pred sobášom.

"Myslela som len na vášnivé pocity, ktoré pochádzali z nášho intímneho súžitia. Bola som nimi zaslepená až natoľko, že som počas nášho zasnúbenia nedokázala vnímať varovné signály."

Zdieľať

V knihe Rozvedení. Katolíci. Čo ďalej? od autorov Lisa Duffy a Vince Frese sa uvádza príbeh jednej ženy, ktorá vyššie uvedené slová potvrdzuje: „Bola som panna, keď som sa zoznámila so svojím manželom. No keď sme začali spolu chodiť, začal na mňa tlačiť, aby sme svoj vzťah žili aj intímne. Vedela som, že časť viny za náš rozvod nesie aj fakt, že sme začali so sexom už pred sobášom. Myslela som len na vášnivé pocity, ktoré pochádzali z nášho intímneho súžitia. Bola som nimi zaslepená až natoľko, že som počas nášho zasnúbenia nedokázala vnímať varovné signály.”

O tom, že rozkoše sú opojné, lebo zahmlievajú myseľ a narušujú úsudok, sa presvedčila aj Eva, ktorá však bitku spolu so svojím manželom vybojovala do víťazného konca a so sexom počkali až do svadby: „Rozhodnutie žiť čisto pred manželstvom a nevyspať sa spolu bolo spoločné a vyplývalo z našej skúsenosti, že čím viac sme si posunuli hranice v telesnej intímnosti, tým menej náš vzťah napredoval. A my sme chceli v našom vzťahu zrieť. To sa nám darilo vtedy, keď sme sa usilovali 'ukočírovať' sexuálnu túžbu v nás, pretože tá je veľmi silná a dokáže prekryť iné oblasti. Obrazne povedané, namiesto odkrývania duší tu dochádza k odkrývaniu tiel.” Eva dodáva, že to vôbec nebolo ľahké: „Náš boj o čistotu bol naozaj bojom, v ktorom sme bojovali s vlastným sebectvom a pokušením využiť toho druhého. Bola to však dobrá škola do manželstva.”

Mačka vo vreci alebo „zajíc v pytli”

I keď na Slovensku neexistujú hodnoverné prieskumy o sexuálnom spolužití kresťanov pred manželstvom, je viac-menej zrejmé, že väčšina z tých, ktorí zaškrtávajú políčko „kresťan” alebo „katolík”, spolu pred sobášom intímne žije. Potvrdzuje to aj Michal Motyka, ktorý so svojou manželkou dlhé roky vedie predmanželskú prípravu vo farnosti Nová Baňa. Častým argumentom na podporu predmanželského sexu býva obava z toho, že si partneri v sexe nebudú rozumieť. Nejeden zdržanlivý pár si po svadobnej noci s kyslým úsmevom v duchu povie: „Tak na toto sme čakali celý život?”

"Sex je len zlomok času, čo musíte spolu stráviť. Tam problém nie je. Ľudia sa nerozvádzajú kvôli tomu, že im nejde sex. To, že si nebudete rozumieť inak ako sexuálne, je oveľa pravdepodobnejšie."

Zdieľať

Martin Kvapilík kontruje, že sex je človeku prirodzený a telá muža a ženy do seba komplementárne zapadajú. Telo ženy prirodzene prijíma telo muža. Ak je pár zdravý, nemá veľmi čo nefungovať. Ostatné chce čas, pretože sexuálne zžívanie sa nejakú dobu trvá. Keď sa teda dvaja vezmú a sex im neklape – je to úplne normálna vec. „Náš sex v prvom roku nebol nič moc,” povedal na rovinu Kvapilík. „Ale potom už hej,” dodal víťazoslávne. „Sex je len zlomok času, čo musíte spolu stráviť. Tam problém nie je. Ľudia sa nerozvádzajú kvôli tomu, že im nejde sex. To, že si nebudete rozumieť inak ako sexuálne, je oveľa pravdepodobnejšie.”

I podľa Jozefa Slivoňa, saleziánskeho kňaza prednášajúceho na Pápežskej univerzite v Ríme, sa cirkevní právnici zhodujú na tom, že viac ako 80 % žiadostí o právne preskúmanie manželstva a prípadné vyhlásenie nulity obsahuje vetu: „Takého som ho nepoznala, takú som ju nepoznal.” Rozdielnosť pováh, názorov a záujmov ako hlavný dôvod k rozvodu (62,8 %) za rok 2013 uvádza aj Štatistický úrad Slovenskej republiky.

Telo ako secondhand

Každý sexuálny vzťah človeka ovplyvňuje či už po fyzickej, duševnej, alebo duchovnej stránke. „Niektorí majú problém nakupovať v secondhande, ale zo svojich tiel pokojne robia podlahu v taxíku. Ja som vždycky chcel mať ženu, ktorá bude iba moja,” povedal Kvapilík a dodáva, že zo žiadneho vzťahu žena neodchádza taká, aká doň vstupovala.

To, že pestrejší sexuálny život môže ženu ovplyvniť aj fyzicky, dokazuje jav s názvom mikrochimérizmus, ktorý objavil tím vedený profesorkou pediatrie Dianou Bianchi. Ide o to, že v okamihu počatia dieťaťa niektoré bunky embrya putujú do tela matky a naopak, bunky matky do embrya. Nastáva intenzívna bunková výmena. „Tehotenstvo trvá navždy, pretože každá žena, ktorá otehotnela, v sebe nosí tieto malé suveníry do konca svojho života,” tvrdí Bianchi.

Bunky každého počatého dieťaťa existujú v tele matky, či sa už tehotenstvo skončí pôrodom, spontánnym potratom, alebo interrupciou. Ak žije žena s mužom sexuálne (hlavne ak mala vo svojom živote viac sexuálnych partnerov), môže takto do svojho tela „pochytiť” nový genetický materiál. Zvlášť významné je to vtedy, ak užíva chemickú antikoncepciu, ktorá môže byť aj výrazne abortívna. To, že bola tehotná, nemusí žena nikdy zistiť, ale v jej tele budú bunky počatého dieťaťa kolovať dlhé roky. Len pre predstavu: plod starý dva týždne má asi 15 000 buniek. „Ak chce mať pár zdravé deti, ovplyvňuje si telo svojich detí a priebeh svojich tehotenstiev aj svojím predošlým sexuálnym životom,” dodáva Kvapilík.

V prospech zdržanlivosti pred manželstvom hovorí aj výskum doktora Deana Busbyho a jeho kolegov z Brigham Young University v Utahu, v ktorom skúmali viac ako 2 000 párov rôzneho veku, vyznania či rasy. Ich výskum, publikovaný v Journal of Family Psychology, konštatuje, že ľudia odďaľujúci sexuálnu intimitu pred manželstvom majú lepšie vzťahy v štyroch rôznych oblastiach – v komunikácii, v kvalite sexu, v uspokojení zo vzťahu a vo vnímaní stability.

Zdržanlivosť – mŕtva cnosť?

"Cnosť sebaovládania akoby stratila prínos i význam, ale aj aspoň akú-takú dosiahnuteľnosť."

Zdieľať

Pre väčšinu nekresťanov (niekedy aj kresťanov) je požiadavka zdržanlivosti mission impossible, a nielen, že je nemožná, je aj nezmyselná. Cnosť sebaovládania akoby stratila svoj prínos i význam, a aj aspoň akú-takú dosiahnuteľnosť. Potvrdzujú to filmy, divadelné predstavenia, príbehy či názory ľudí, v ktorých sú (hlavne) muži vykresľovaní ako neschopní zvládať svoju sexualitu.

Vábnejší obraz neponúkajú ani čísla hovoriace o tom, koľko ľudí sleduje pornografiu. Podľa výskumu z roku 2008, ktorý skúmal amerických vysokoškolákov, pozerá porno 87 % mužov a 31 % žien. Nedávno aj denník SME priniesol správu o tom, ako sa hackeri nabúrali do zoznamovacieho serveru Ashley Madison, ktorý „pomáhal” zadaným hľadať iných partnerov na utajené nevery. Celkovo sa hackerom podarilo získať dáta z 37 miliónov používateľských účtov. Akoby túto bitku zdržanlivosti a vernosti ani nebolo možné dotiahnuť do víťazného konca.

Misia: hľadá sa verný a zdržanlivý muž

To, že takúto atrapu muža majú v hlave aj ženy, ukázal prieskum, ktorý si urobila autorka tohto textu. Oslovila 68 vysokoškolsky vzdelaných alebo ešte študujúcich žien vo veku 18 – 30 rokov, ktoré boli rozdelené do dvoch skupín na základe svojho náboženského presvedčenia – prvou skupinou boli kresťanky (praktizujúce, nie „matrikové”) a druhou boli neveriace alebo inak veriace ženy. Skúmal sa ich názor na mužskú sexualitu a zdržanlivosť. Odpovedali na dve otázky:

1. Myslíte si, že muž dokáže vydržať bez sexu a masturbácie do svadby?

Veriace ženy:

30 z 34 veriacich žien (88 %) uviedlo, že verí, že muž dokáže vydržať do manželstva bez sexu aj masturbácie. Ostatné 4 uviedli „možno” (12 %). Nedokáže = 0 %.

Neveriace ženy:

V druhej skupine žien, ktoré sa klasifikovali ako neveriace, inak veriace ženy alebo tradične veriace kresťanky, bola dôvera v mužskú zdržanlivosť podstatne nižšia – z 34 žien len 2 uviedli (8 %), že je toho schopný, 24 uviedlo (71 %), že muž sa zdržať nedokáže, 8 žien (21 %) začiarklo možnosť „možno”.

2. Dokáže byť muž verný celý život jednej žene (bez sexu s inou ženou, bez porna či žiadostivých pohľadov, Mt 5, 28)?

32 veriacich žien (94 %) uviedlo, že je to možné v plnom rozsahu, u neveriacich to bolo 10 žien (29 %).

Aj keď si tento prieskum nemôže nárokovať reprezentatívnosť, načrtáva názory ženy na muža v daných oblastiach, a to dosť rozdielne, pričom hlavným dôvodom tejto diferencie je viera ženy. Pre hlboko veriaceho kresťana sú tieto výsledky pochopiteľné, pretože by bolo nelogické, aby Boh považoval niečo za hriech, a zároveň by nebolo možné, aby človek nad ním, s Božou pomocou, zvíťazil.

"Ľudia odďaľujúci sexuálnu intimitu pred manželstvom majú lepšie vzťahy v štyroch rôznych oblastiach – v komunikácii, v kvalite sexu, v uspokojení zo vzťahu a vo vnímaní stability."

Zdieľať

Viaceré kresťanky svoje odpovede opierali o vlastné skúsenosti – čiže mužov, ktorí sú verní a zdržanliví, poznajú. Na druhej strane, neveriace ženy vnímajú mužov skôr ako ovládaných pudom a neveria, že dokážu svoju sexualitu zvládať. Pre zaujímavosť odpovede niektorých z nich: „Muži aj ženy majú správanie podmienené hormónmi a tie nedokážu ovládať”, „nie, je to fyzická potreba, podobne ako pocit smädu”, „nie je to fyzicky možné“.

Nespokojné je moje srdce…

Martin Kvapilík vraví, že človek dnes nie je zvyknutý čakať. Chce všetko a hneď – dom, auto, ženu (muža). Už to nie je ako v rozprávkach, keď princ, ak chcel získať srdce princeznej, musel najprv zabiť draka, prebrodiť pár riek, prejsť cez strmé kopce a cez rozum strige. Aj v Biblii sa nachádza krásny príbeh lásky Jakuba a Ráchel, ktorý, keď si ju chcel vziať za manželku, musel u jej otca slúžiť sedem rokov: „A videlo sa mu to len niekoľko dní. Tak ju mal rád.” (Gn20, 20)

K téme:
GLOSA: Otrava predmanželským sexom
RECENZIA: Čo je to manželstvo? Obhajoba zväzku muža a ženy

Zdieľať

Ako sa hovorí, na to dobré sa oplatí počkať. A i keď zdržanlivosť pred manželstvom nie je zárukou funkčného manželstva, v mnohom môže pomôcť. Zárukou je postavenie vzťahu na Kristovi, lebo „tak, ako sa robí rukavica len pre ruku, pošva len pre meč, tak aj ľudské srdce je stvorené len pre Boha a človek len v Bohu nájde odpočinok. Len v ňom spozná šťastie,” píše Louis z Granady v knihe Hriešnikov sprievodca. Takto zakorenení muž a žena nemusia svoju cestu vernosti a zdržanlivosti niesť ako ťažké bremená, ale spolu s Dávidom zvolať: „Keď idem cestou tvojich zákonov, mám väčšiu radosť ako zo všetkého bohatstva” (Ž 119, 14).

Monika Krčmáriková

Foto: Flickr.com

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo