O zničených cintorínoch a zbitých rehoľníkoch

O zničených cintorínoch a zbitých rehoľníkoch
Ilustračné foto TASR/AP
Zdevastované židovské cintoríny v Rajci a Námestove a útok na dominikánov vo Zvolene majú spoločného menovateľa.
9 minút čítania 9 min
Vypočuť článok
O zničených cintorínoch a zbitých rehoľníkoch
0:00
0:00
0:00 0:00
Gabriel Hunčaga
Gabriel Hunčaga
Autor je historik a dominikán. Pracuje pre Institutum Historicum Ordinis Praedicatorum v Ríme.
Ďalšie autorove články:

Odmietanie Druhého vatikánskeho koncilu Niektorí zástancovia Tridentu často ani netušia, aký bol vtedy obraz cirkvi

Novoročné zamyslenie Ako prekonať pandemickú mentalitu

Veľká noc, počas ktorej sa zrodila karanténna spiritualita

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Otvorená demokratická spoločnosť, ktorá stojí na občianskych právach, garantuje svojim obyvateľom viaceré základné slobody, z ktorých v rámci uznaných ľudských práv patrí medzi najstaršie náboženská sloboda. Aj keď si to niektorí určite nechcú priznať, práve ona je v našom prostredí azda najčastejším terčom viac či menej priamych útokov.

Dôvodov, prečo sa to deje, je zaiste viac. Jedným z nich – určite už aj v našom prostredí – je spôsob, akým sa o náboženstve a s ním spojenej hodnotovej orientácii hovorí v liberálnych médiách.

Istotne platí, že v slobodnej a otvorenej spoločnosti nie je povinnosťou sa s niektorým z náboženských svetonázorových systémov stotožniť. Povinnosťou však je rešpektovať náboženské presvedčenie tých, ktorí sa k nemu hlásia. V rámci legitímnej pestrosti postojov nemusí každý súhlasiť so všetkým, čo z korpusu toho-ktorého náboženstva pre život jednotlivca vyplýva a zo spoločenského diskurzu sa nevylučuje ani konštruktívna kritika.

Tomu by však mala zodpovedať aj kultúra vyjadrovania a prístup k náboženským témam.

Účelové škandalizovanie a zosmiešňovanie náboženstva je presne tým, čo v mladých ľuďoch vyvoláva dešpekt voči náboženským hodnotám. Odtiaľ je už len krôčik k výtržníctvu, nenávisti a vandalizmu, ktorý v ničom nezaostáva za inými extrémizmami.Zdieľať

Problém slovenského liberálneho mediálneho prostredia je však v tom, že tieto referenčné body v ňom absentujú. Architektúra jeho náboženského naratívu až príliš nápadne pripomína ten, ktorý vo Francúzsku či Spojenom kráľovstve hanobenie náboženstva šikovne zakrýva za „humor“ a karikatúru.

Na prvý pohľad nemajú vyznieť ako zosmiešnenie, ale „len“ ako irónia či satira. Tým sa stávajú živnou pôdou pre horší variant spoločenskej marginalizácie náboženstva a tým je vytváranie dojmu, že pokiaľ bezvýhradne nestojí v službe mediálne ohlasovanej spoločenskej objednávky, je možné ho akokoľvek haniť, lebo patrí do „temného stredoveku“.

Účelové škandalizovanie a zosmiešňovanie náboženstva je presne tým, čo v mladých ľuďoch vyvoláva dešpekt voči náboženským hodnotám a tým skupinám obyvateľstva, ktoré svoju hodnotovú orientáciu o náboženstvo opierajú. Odtiaľ je už len krôčik k výtržníctvu, nenávisti a vandalizmu, ktorý v ničom nezaostáva za inými extrémizmami. Výsledok je ten istý, akurát spoločenské elity a ich liberálne sekulárne charty sa tvária, že v tomto prípade to nie je také strašné. Z dlhodobého hľadiska to môže mať vážny dosah na kvalitu života nábožensky orientovaných ľudí tam, kde sa vedome prižmurujú oči pred protináboženským extrémizmom a zľahčuje sa motív takéhoto konania i jeho dôsledky.

V spomínanom Francúzsku a Spojenom kráľovstve sú prejavy antisemitizmu príčinou najväčšieho exodu židovského obyvateľstva za posledné desaťročia. Lepšie na tom v prípade nevyberavých útokov nie sú ani tamojší katolíci (útok ľavičiarov na živý betlehem s deťmi v Toulouse 20. 12.). Nerobme si ilúzie, že nejde o nič vážne. História nás varuje, že aj v tridsiatych rokoch sa zdanlivo nevinné protižidovské vtipy a karikatúry časom vyvinuli v otvorenú nenávisť, antisemitizmus a fyzické útoky. Posledné dni ukázali, že tejto fáze protináboženských tendencií už čelíme aj na Slovensku.

Vo Zvolene fyzicky napadli dominikánov, provinciál vyzval na pokoj

Dnes je v móde, že menšina chce väčšine určovať modely spoločenského správania a stanovovať hranice pôsobenia vo verejnom priestore. Tento módny trend u nás neobchádza ani cielenú protikatolícku propagandu. Najsmutnejšia na ňom je skutočnosť, že to nadobudlo konfesionálny charakter. Najmä trio evanjelických teológov (jeden kultúrny evanjelik, druhý suspendovaný teológ a tretí farnosti zbavený duchovný) sa pasovalo za hlavných mediálnych arbitrov toho, ako má vyzerať náboženská sloboda, ako a čomu sa majú katolíci prispôsobovať, čo smú a čo nie.

Takmer nikdy nevynechajú príležitosť, aby si do katolíkov „kopli“, až to vyzerá, že súčasný slovenský katolicizmus obvinia aj z toho, že sonde na Marse zlyhal vrták.

Pochádzam z mesta, kde po celé generácie vedľa seba žili katolíci s evanjelikmi pokojne, každá konfesia so svojou farnosťou, ktoré medzi sebou dobre vychádzali. Moje náboženské postoje sa formovali v multikonfesionálnom prostredí a medzi evanjelikmi na Slovensku mám priateľov. Preto treba povedať, že aj keď by si trio evanjelických teológov veľmi želalo, aby bolo hlasom slovenských evanjelikov, určite ním nie je. Ich arogancia a štvavá protikatolícka propaganda majú svoj nemalý podiel na nenávisti časti verejnosti voči katolicizmu.

Rozhodne nejde o niečo banálne. Každá forma nenávisti má svoju vlastnú dynamiku, aj tá protináboženská. Dnes sú to rehoľníci a zdevastované židovské cintoríny. Ak sa niečo nezmení, zajtra môže byť na rade ktokoľvek iný.Zdieľať

Je zbytočné čakať, že frustrovaní masmediálni teológovia s komplexom z katolicizmu, ktorí mentálne zamrzli v polovici 16. storočia, si v tejto súvislosti niekedy niečo priznajú. Skôr by som očakával, že sa opäť uchýlia k známej hre, pri ktorej sa nie osnovateľ nenávisti, ale jej kritik označí za jej bezprecedentného podnecovateľa.

Rozhodne nejde o niečo banálne, lebo ako sme sa mohli presvedčiť pred pár dňami vo Zvolene, mediálne „kopance“ sa veľmi ľahko zmenili na skutočné päste a pľuvance. Každá forma nenávisti má svoju vlastnú dynamiku, aj tá protináboženská. Dnes sú to rehoľníci a zdevastované židovské cintoríny. Ak sa niečo nezmení, zajtra môže byť na rade ktokoľvek iný aj preto, že sofistikované osočovanie a zosmiešňovanie náboženského cítenia v duchu selektívnej tolerancie je stále živené liberálnymi médiami. Nenávisť voči religiozite pritom nie je o nič menšia ako rasová či akákoľvek iná nenávisť.

Dúfajme, že vandalov z Rajca a Námestova sa podarí vypátrať a že agresori zo Zvolena sa čoskoro postavia pred súd. Svojim spolubratom som vďačný za zdržanlivý postoj v celej veci, keď bezprostredne pred Vianocami nechceli vyvolávať zbytočné vášne a informácie o brutálnom útoku zverejnili až s časovým odstupom. Ich odvaha aj za cenu utŕžených rán neodplácať rovnakou mierou ma napĺňa nádejou, že zvíťazí zdravý rozum a aj medzi skupinami, ktoré zdieľajú rozličné názory na spoločenské dianie, môžu panovať vzťahy založené na vzájomnom rešpekte, otvorenosti a úcte.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Slovensko Zvolen
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť