Justin Trudeau a diktatúra relativizmu

Justin Trudeau a diktatúra relativizmu

Kanadský premiér Justin Trudeau na konferencii v MIT v Cambridge 18. mája 2018. Foto: TASR/AP

Pravdepodobne ste nikdy nepočuli o rodinnej farme Waupoos. Ani ja nie, až kým som sa počas poslednej návštevy Ottawy nestretol s niekoľkými ľuďmi, ktorí v nej pracovali. Ich príbeh živo ilustruje, ako funguje diktatúra relativizmu.

Farma Waupoos je prázdninovým miestom pre chudobné rodiny, ktoré si nemôžu dovoliť spoločnú dovolenku. Vedú ju kresťania, ktorí pre potenciálnych hostí zaviedli jedinú podmienku: príjem žiadateľov musí byť pod hranicou chudoby podľa Štatistického úradu Kanady. Nič viac. Žiadne náboženské požiadavky. Žiadne požiadavky týkajúce sa práce. Jediné, čo potrebujete, je byť chudobní.

Nadácia Waupoos, ktorá farmu podporuje, roky čerpala z kanadského letného programu z fondov kanadskej vlády na pomoc zamestnancom farmy a na podporu ľuďom s nízkymi príjmami. Išlo o situáciu s troma víťazmi, však? Chudobné rodiny dostali dovolenku; letní stážisti získali skúsenosti z reálneho sveta a skromný príjem vďaka práci s nízkopríjmovými rodinami; daňoví poplatníci si boli istí, že ich doláre našli dobré využitie medzi ľuďmi, ktorí pomoc naozaj potrebujú.

Kanadská farma na podporu chudobných rodín už nemôže čerpať z vládnych fondov, pretože odmietla vystaviť štátne osvedčenie, že medzi reprodukčné práva patrí aj právo na potrat. Zdieľať

No nie je to tak. Resp. nie úplne tak podľa kanadského ministerstva práce a sociálneho rozvoja, ktoré tento rok už nebude podporovať letnú prácu na farme Waupoos, pretože jej nadácia neprijala nové vládne nariadenie: prijímatelia fondov pre letné práce musia „potvrdiť“, že rešpektovanie ľudských práv znamená rešpektovanie „reprodukčných práv“, kam patrí aj „právo na prístup k bezpečným a legálnym potratom“.

Ak teda v dohľadom čase nedôjde k zmene, nadácia Waupoos sa na podporu letných zamestnaní na svojej farme bude musieť pobiť o peniaze zo súkromného sektora. Ak vláda odmietne podporiť letné zamestnania na farme, zamietne tým námietku nadácie týkajúcu sa výhrady vo svedomí vo veci uznania potratov na požiadanie ako ľudského práva. Ak sa to stane a v dôsledku toho nadácia bude musieť znížiť počet svojich zamestnancov, v konečnom dôsledku utrpia chudobní ľudia.

Vláda liberálneho premiéra Justina Trudeaua bola od svojho nástupu k moci v novembri 2015 modelovým príkladom politickej korektnosti, niekedy až na hranici sebazosmiešnenia. Jedno z jej nariadení nedávno inštruovalo kanadských štátnych zamestnancov, aby sa pri styku s verejnosťou vyhýbali osloveniam „pán“ a „pani“ a slovám „matka“ a „otec“, pretože tieto pojmy by sa mohli chápať ako „rodovo špecifické“.

Samotný premiér počas verejného mítingu opravil jednu ženu, ktorá použila slovo „ľudstvo“ (v angličtine „mankind“ od slova „man“, ktoré znamená „muž“ aj „človek“, pozn. prekl.), a povedal jej, že lepší termín je „peoplekind“ (v angličtine doteraz neznámy slovný tvar, pozn. prekl.). Bohužiaľ, takáto je celá vláda, ktorá v rozpore s logikou a lingvistickým zdravým rozumom trvá na tom, že „reprodukčné práva“ zahŕňajú „právo“ úmyselne ukončiť reprodukciu zabitím nevinnej ľudskej bytosti.

Proti nátlaku na svedomie vyjadrenému v osvedčeniach o „reprodukčných právach“ protestovala široká koalícia náboženských lídrov vrátane predstaviteľov náboženských spoločenstiev, ktoré nesúhlasia s ortodoxnými kresťanskými presvedčeniami v otázke potratov. Zatiaľ ich protesty neuspeli, hoci sa hovorí, že na budúci rok sa osvedčenia prehodnotia. Dovtedy však bude Trudeauova vláda naďalej stelesňovať diktatúru relativizmu: uvalenie relativistickej morálky na každú osobu donucovacou štátnou mocou, pričom častým porazeným sú chudobní ľudia.

Pre kanadské mimovládne organizácie a katolícku cirkev môže ísť o dôležitú lekciu: dajte si pozor na príliš veľký vplyv cisára a príliš veľkú závislosť od cisárových mincí. Zdieľať

Dúfam, že osvedčenia čoskoro zmiznú. Rovnako dúfam, že premiér Trudeau začne hovoriť správnou angličtinou, čoho by ako hlava severoamerickej vlády mal byť schopný. No aj ak Trudeauova vláda zvráti svoju politiku očividného nátlaku na svedomie, pre kanadské mimovládne organizácie a katolícku cirkev môže ísť o dôležitú lekciu: dajte si pozor na príliš veľký vplyv cisára a príliš veľkú závislosť od cisárových mincí.

Kanada nemá takú kultúru filantropie, aká existuje v USA, čiastočne preto, že zostala súčasťou britskej ríše po tom, čo z nej Američania vystúpili. Tradícia vládnej dobročinnosti a štedrosti vyrástla zo skúseností monarchie, zatiaľ čo v USA sa rýchlo vyformovali republikánske návyky dobrovoľníctva a filantropie (v 30. rokoch 19. storočia ich dobre opísal Alexis de Tocqueville). Súčasný spor o kanadské fondy pre letné práce môže Kanaďanom naznačiť, že rozvíjanie kultúry darovania schopnej podporovať hustú sieť mimovládnych organizácií angažujúcich sa vo vzdelávaní, zdravotnej starostlivosti a sociálnej práci je dobré samo osebe – a nevyhnutné, ak sa cisárove mince stávajú toxickými.

Pôvodný text: Justin Trudeau and the dictatorship of relativism. Uverejnené v spolupráci s Denver Catholic, preložil L. Obšitník.


Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo