Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
09. marec 2013

KÁZEŇ PAVLA HRABOVECKÉHO: Máme prečo hodovať a radovať sa

the-return-of-the-prodigal-son-1669.jpg Príliš často sa v živote delíme a vyčleňujeme. Ja som taký, ty si iný, on je ešte viac iný... Nálepka odlišnosti sa potom stáva určujúcim ukazovateľom všetkého, čo je ľudské, či už sú to šaty, mobily, ale aj povahové vlastnosti ...

Príliš často sa v živote delíme a vyčleňujeme. Ja som taký, ty si iný, on je ešte viac iný...

Nálepka odlišnosti sa potom stáva určujúcim ukazovateľom všetkého, čo je ľudské, či už sú to šaty, mobily, ale aj povahové vlastnosti (obzvlášť náročné porovnanie dobra a zla). Jedni kardináli v súčasnom konkláve sú pastoračnejší, iní sú viac akademici.

Príde nám preto celkom normálne oddeliť a rozlíšiť dvoch synov z dnešného podobenstva ako typy dvoch rozdielnych skupín ľudí napríklad aj takto: mladší je symbolom vnútorne slobodných ľudí rebelujúcich proti autoritám, ktorí stratia všetko, a starší symbolom farizejov a zákonníkov, ktorí okrem zákonov nemajú pochopenie pre inakosť. A možno aj kvôli takémuto videniu sveta si nechtiac postavíme jedného z dvoch bratov do centra pozornosti a druhého vnímame len periférne. Čo však majú tí dvaja bratia spoločné? Čo máme my všetci, ktorí sme v dvoch bratoch zastúpení, ešte aj dnes rovnaké?

Filozofia života: „chcem“ a „daj“

Mladší syn chce od Otca dedičstvo (čo je tiež interpretované ako túžba po profite z Otcovej smrti). Starší túži po uznaní svojich kvalít a bezúhonnosti (čo je tiež prejavom nespokojnosti s tým, čo už vďaka Otcovi mal). Obaja čosi od Otca chcú, ale na to, čo chce Otec, sa nikto nepýta. Otec sa stal pre oboch synov prostriedkom k naplneniu vlastných potrieb. Dá sa ešte povedať, že tento Otec „mal dvoch synov“?

Stav života: hriech

"Len keď prijmeme realitu našej vzájomnej podobnosti, uvedomíme si, akým veľkým voči nám všetkým je Otec. A práve preto je radosťou byť Jeho synom."

Inzercia

Zdieľať

Všetci sme hriešnici, ale každý vnímame hriešnosť trochu inak. Aj v tom sú typy dvoch synov nápomocné. Prvý syn, typ požívačného mladíka, ktorý sa veľmi nestará ani o svoje svedomie, ani o to, čo káže zákon, je obrazom hriešnika pre tých, ktorí berú život s rešpektom a z ich pohľadu vážne. Naopak, druhý syn, obraz farizeja dbajúceho len na povinnosti, ale nevediaceho prežiť život radostne a naplno, je obrazom hriešnika pre tých, ktorí rozumejú životu skôr intuitívne a vášnivo. Kto je teda hriešny v dnešnom evanjeliu, kto je hriešnym v skutočnom živote? Je hriešnikom človek, ktorý pochybil, lebo bol až príliš vášnivý, ale „moderný“, alebo človek, ktorý nebol dostatočne vášnivý, ale iba dodržiaval predpisy? Hriešnikom je vždy ten, kto nemiluje Otca samotného, ale fatamorgánu, ku ktorej si Otcom len dopomáha.

Dôsledok života: nepochopenie synovstva

Mladší syn sa bál byť opäť raz synom: „Už nie som hoden volať sa tvojím synom.“ Pocit nehodnosti ho odrádzal vrátiť sa tam, kde kedysi začal. Bál sa pozrieť na Otca, videl len seba a svoje zlyhanie. Nepochopil, že byť synom znamená byť ním zadarmo pre lásku Otca. Ani starší syn na tom nebol o nič lepšie. On chcel byť naopak viac ako synom, chcel o veciach rozhodovať spolu s Otcom. Dokonca ani neuznal autoritu Otca, keď v momente jeho príchodu v závere podobenstva odvrkne bez toho, aby použil oslovenie, ktoré Otcovi náležalo: „Abba!“ a vraví len: „Už toľko rokov ti slúžim...“ Možno sa cítil urazený aj preto, že sa ho Otec neopýtal, či prijme navráteného brata do domu. Byť synom je veľká vec, no nie každý to dokáže prijať.

Čomu nás učí podobenstvo o márnotratnom synovi? Tomu, že len keď prijmeme realitu našej vzájomnej podobnosti, uvedomíme si, akým veľkým voči nám všetkým je Otec. Len keď prijmeme s pokorou podstatnú rovnakosť ľudstva oproti pýche populárnej odlišnosti, vyvstane pred nami obraz skutočnej odlišnosti Otca, ktorý koná inak, ako by sa správal ktokoľvek z nás. A práve preto je radosťou byť Jeho synom.

Pavol Hrabovecký
Autor je kňazom Košickej arcidiecézy.

Ilustračné foto: wikimedia.org

Odporúčame

KÁZEŇ PAVLA HRABOVECKÉHO: Tak sa má kázať!

KÁZEŇ PAVLA HRABOVECKÉHO: Tak sa má kázať!

Harbour_Scene_with_Christ_Preaching-text.jpg V jednej knihe sa spomína, že keď kňaz káže, dve percentá ľudí ho vždy počúvajú s radosťou a dve percentá ľudí ho vždy počúvajú s nechuťou a zlosťou. On má ale kázať pre tých zvyšných deväťdesiatšesť percent. Dnes sa v evan...

RECENZIA: Prečo to Štúra začalo ťahať k Rusom?

RECENZIA: Prečo to Štúra začalo ťahať k Rusom?

stur-text3.jpg Slovenskému školstvu býva okrem množstva iných neduhov vytýkané, že žiakov a študentov učí porozumieť viac cudzokrajnému historickému a ideovému vývoju, než tomu vlastnému.  Kolektívna monografia „Idey a vývoj slovenského národotvorného myslenia“ nám uk...