Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach
Čínsko-americká virtuózka Zhang Zuo vystupujúca pod umeleckým menom Zee Zee. Foto: zeezee-piano.com
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku.
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Kam za operou a klasickou hudbou Bratislavské hudobné slávnosti a festivaly na Gemeri, v Nitrianskom kraji a v Dolnom Kubíne

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Festival Nová slovenská hudba v Bratislave, Košiciach a Žiline

Je veľmi sympatické, že na premiérach diel slovenských skladateľov sa na aktuálnom XXXIII. ročníku festivalu Nová slovenská hudba podieľajú všetky štyri najvýznamnejšie slovenské koncertné orchestre.

Po otváracom podujatí v podaní Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru, na ktorom zazneli vo svetových premiérach symfonicko-vokálne diela Lukáša Borzíka a Ľuboša Bernátha, nás čakajú najprv dva komorné koncerty v Moyzesovej sieni Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.

Na tom prvom v pondelok o 19. h uvedie Muchovo kvarteto popri Sláčikovom kvartete č. 3 Hommage à Mednyánszky jednej z našich najúspešnejších súčasných skladateliek Irisz Szegy diela Milana Paľu, Antona Jara, Barbory Mišíkovej a Jevgenija Iršaia, spolu tak pôjde o päť nových pohľadov na sláčikové kvarteto.

Na tom druhom koncerte predstaví publiku v utorok 11. novembra o 19. h komorný súbor EnsembleSpectrum diela šiestich predstaviteľov mladšej slovenskej skladateľskej generácie, Ľuboša Gabča, Petra Duchnického, Antona Steineckera, Juraja Vajóa, Mateja Slobodu a Jany Kmitovej, ktoré sa pohybujú od moderného uchopenia formátu komorného žánru až po exploráciu sonoristiky a mikrointervalového tónového priestoru.

Štátna filharmónia Košice si pripravila pre návštevníkov na štvrtok o 19. h predvedenie diel piatich slovenských skladateľov. Ako uviedol dirigent Marián Lejava, pôjde o program „od jubilóznych fanfár Mirka Krajčiho a večných vĺn Šimona Lučeniča cez postapokalyptický obraz nádeje Petra Machajdíka až po chmúrne Offertorium s básňou Emily Dickinson Iris Szeghy a beatnickú meditáciu Roberta Kolářa na predlohu prežitých udalostí Allenom Ginsbergom“.

Symfonický orchester Slovenského rozhlasu uvedie v piatok 14. novembra o 19. h pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra na svojej domovskej scéne tiež diela piatich skladateľov, od skladby pre sláčikový orchester Haimoni Balgavej cez spojenie elektroniky a sláčikov v projekte Barbory Tomáškovej, dielo Popínavá hudba pre orchester Adriána Demoča až po poctu piatim bratislavským mostom Martiny Kachlovej a Koncert pre marimbu, cimbal a orchester Lenky Novosedlíkovej.

Na záverečnom festivalovom koncerte vo štvrtok 20. novembra o 19. h v Dome umenia Fatra v Žiline zaznejú v podaní Štátneho komorného orchestra Žilina a dvoch vynikajúcich hudobníkov s medzinárodným renomé, huslistu Milana Paľu a kontrabasistu Romana Patkolóa, opäť diela piatich slovenských skladateľov, Barbory Mišíkovej, Terezy Jaďuďovej, dirigenta koncertu Mariána Lejavu, Miroslavy Haľamovej a Pavla Kršku.

Klasicistický program v Bratislave

Vo štvrtok 13. novembra o 19. h zastúpi v Bratislave Slovenskú filharmóniu, ktorá bude na zájazde v Salzburgu, Štátny komorný orchester Žilina s klasicistickým programom.

Koncert sa začne Symfóniou č. 31 Wolfganga Amadea Mozarta, ktorú napísal ako 22-ročný počas svojho pobytu vo Francúzsku, odtiaľ má aj prídavok Parížska. Je to jedna z jeho najznámejších a najhranejších symfónií, ktorá konvenuje vtedajšiemu parížskemu vkusu.

Skladateľ ju skomponoval pre dovtedy najväčší orchester, po prvýkrát v nej napríklad použil klarinety. Začína sa mimoriadne efektným dramatickým úvodom, má kontrastnú dynamiku a pre poslucháča vytvára silný, prekvapivý a miestami až vtipný hudobný zážitok.

Orchester pod vedením šéfdirigenta Františka Macka potom uvedie s českým violončelistom Tomášom Jamníkom elegantný Koncert pre violončelo a orchester č. 2 Josepha Haydna. Je to jedno z vôbec najkrajších diel pre violončelo, ktoré sa vyznačuje virtuálnym sólovým partom a nádhernou lyrickou melodikou.

V druhej časti koncertu zaznie Symfónia č. 2 Ludwiga van Beethovena. Skladateľ ju napísal ako 30-ročný, počas jedného zo svojich najproduktívnejších a paradoxne aj najdepresívnejších životných období. Od kniežaťa Lichnowského dostával už značný ročný príjem 600 florénov, jeho hudba sa tešila veľkej sláve doma aj v zahraničí a prichádzajúce objednávky na nové diela boli väčšie, než dokázal zvládnuť.

V roku 1801, keď Beethoven skomponoval väčšinu Druhej symfónie, napísal aj slávnu Sonátu mesačného svitu (Klavírna sonáta č. 14) či balet Stvorenie Prometea (Die Geschöpfe des Prometheus), ktorý bol v rozpätí dvoch rokov uvedený až 23-krát. Priateľom však zároveň priznal postupujúcu hluchotu, ktorá narúšala aj jeho sociálny život.

Symfónia č. 2 si však udržiava veselé nadšenie a energiu, najvýstižnejšie ju charakterizoval francúzsky skladateľ Hector Berlioz, ktorý o nej povedal, že „všetko v tejto symfónii sa usmieva“.

Pärt a Britten v dialógu s Beethovenom v Košiciach

Štátna filharmónia Košice uvedie vo štvrtok 20. novembra o 19. h pod vedením svojho stáleho hosťujúceho dirigenta Aleksandara Markovića dramaturgicky veľmi zaujímavý koncert.

Najprv zaznie Cantus in Memoriam Benjamin Britten, ktorý napísal Arvo Pärt pre sláčikový orchester a zvon po smrti Benjamina Brittena. Dielo je príkladom jeho kompozičného štýlu tintinnabuli, ktorý sa vyznačuje podmanivou expresívnou dominanciou jedného melodického motívu.

Klavírnom koncerte Benjamina Brittena sa s košickými filharmonikmi predstaví víťazka početných klavírnych súťaží, čínsko-americká virtuózka Zhang Zuo vystupujúca pod umeleckým menom Zee Zee.

Ako výstižne uvádza internetová stránka usporiadateľa, „ide o bravúrnu, náročnú a virtuóznu kompozíciu. Je plná dramatických kontrastov, v úvodnej Toccate prináša živelnú energiu, Waltz je plný satirických prvkov a irónie a záverečný militaristický pochod evokuje Šostakoviča a Mahlera“.

Práve triumfiálny záver Klavírneho koncertu, ktorý evokuje víťazstvo v atmosfére nadchádzajúcej druhej svetovej vojny, ho spája s Beethovenovou Treťou symfóniou, ktorá zaznie v druhej časti koncertu.

Eroicu (Hrdinskú), ako znie jej podtitul, skomponoval autor pôvodne pre Napoleona v čase, keď vyhrával v mene Francúzskej revolúcie. Jeho korunovácia za cisára ho však popudila a titul pozmenil na Hrdinská symfónia zložená na oslavu pamiatky veľkého človeka.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
koncert hudba Slovenská filharmónia Štátna filharmónia Košice festival
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť