Monumentálna Mahlerova Tretia symfónia A Slovenskú filharmóniu diriguje Juraj Valčuha

 A Slovenskú filharmóniu diriguje Juraj Valčuha
Juraj Valčuha. FOTO – A. Trizuljak
Slovenská filharmónia ponúka vo štvrtok 29. februára a v piatok 1. marca o 19. h vskutku mimoriadne dielo.
5 minút čítania 5 min
Vypočuť článok
Monumentálna Mahlerova Tretia symfónia / A Slovenskú filharmóniu diriguje Juraj Valčuha
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Tretiu symfóniu Gustava Mahlera naštuduje s orchestrom Slovenskej filharmónie Juraj Valčuha, hudobný riaditeľ Houston Symphony v Spojených štátoch amerických a aktuálne najrenomovanejší slovenský dirigent.

Symfónia č. 3 je neskororomantická kompozícia z prelomu 19. a 20. storočia, keď sa vo Viedni naplno rozvinula secesia, posledný umelecký štýl, ktorý ovplyvnil všetky oblasti umenia.

V hudbe sa prejavuje ornamentálnou melodikou, harmóniou posúvajúcou hranice tonality, farebnou inštrumentáciou, využívaním nových nástrojov aj rozširovaním hudobných foriem.

Rovnako dôležitý je aj subjektívny aspekt tejto hudby, ktorý odrážal životný štýl v časoch Belle époque.

Na jednej strane stojí inšpirácia prírodou, štylizácia ako protiklad braku, vyhýbanie sa citovým výkyvom i silnému vypätiu vôle či hľadanie vyrovnanosti a pokoja, na druhej strane figuruje sklon k zmyselnosti, exotike až dekadencii.

Hudba Gustava Mahlera je charakteristická aj novou inštrumentáciou, keď sa nástroje v orchestri združujú v nových netradičných kombináciách, prepája sa symfónia s piesňovou formou a je tu aj inšpirácia ľudovou hudbou.

Rakúsky skladateľ Gustav Mahler (1860 – 1911)

Aj v tomto diele sa skladateľ inšpiroval zbierkou ľudových piesní Des Knaben Wunderhorn (Chlapcov zázračný roh), ktorú na začiatku 19. storočia vydali Achim von Arnim a Clemens Brentano.

V tretej vete symfónie používa melodický materiál piesne o kukučke Ablösung im Sommer (Striedanie stráží v lete) a v piatej aj vokálny part piesne Es sungen drei Engel (Traja anjeli spievajú). Zaujímavosťou je, že pôvodne mala mať Tretia symfónia aj siedmu časť, v ktorej chcel použiť text piesne Der Himmel hängt voll Geigen (Nebeský život), ktorú nakoniec použil vo Štvrtej symfónii.

Jednotlivé vety Symfónie č. 3 niesli pôvodne programové názvy, ktoré autor neskôr pre obavu z príliš konkrétneho výkladu vypustil. Napovedajú nám však obsah diela:

1. Pan  sa zobúdza, prichádza leto,

2. O čom mi rozprávajú kvety na lúke,

3. O čom mi rozprávajú zvieratá v lese,

4. O čom mi rozpráva človek,

5. O čom mi rozprávajú anjeli,

6. O čom mi rozpráva láska.

Tretiu symfóniu možno interpretovať aj ako odpoveď Gustava Mahlera na dielo Friedricha Nietzscheho a jeho koncepciu nadčloveka, ktorá bola neskôr zneužitá ideológiou národného socializmu.

Mahler si síce pre štvrtú vetu tejto symfónie vybral krátky text O Mensch! Gib acht! z knihy Also sprach Zarathustra, ale jeho zmysel posúva a v kontraste s Nietzscheho filozofiou ponúka víziu večnosti a prekonania všetkého pozemského. Jeho dielo je zároveň oslavou tajomnej až mystickej prírody, ktorú stavia proti Nietzscheho temným obrazom noci.

Monumentálnu šesťvetnú symfóniu dokončil Mahler v lete 1896 v malom drevenom domčeku, ktorý si dal postaviť na brehu jazera v rakúskom Steinbachu am Attersee. Dodnes tam stojí, a tak si vieme živo predstaviť, v akom idylickom prostredí s nádherným výhľadom na vodnú hladinu a alpské štíty komponoval.

Mahler symfóniu komponoval v lete 1896 aj v malom drevenom domčeku, ktorý si dal postaviť na brehu jazera v rakúskom Steinbachu am Attersee. FOTO – Wikipedia

Symfónia mala svetovú premiéru pod taktovkou samotného skladateľa, v tom čase riaditeľa Viedenskej dvornej opery (dnes Viedenskej štátnej opery), v nemeckom Krefelde (blízko Düsseldorfu) v lete 1902. Jeden z najväčších dirigentov 20. storočia Bruno Walter, ktorý bol na začiatku svojej kariéry dirigentom orchestra Mestského divadla v Prešporku (dnes historická budova SND), ju označil za „kozmický sen“.

So Slovenskou filharmóniou pod taktovkou dirigenta Juraja Valčuhu uvedie Symfóniu č. 3 d mol ženská časť Slovenského filharmonického zboru pod vedením zbormajstra Jana Rozehnala, Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením zbormajstrov Magdalény Rovňákovej a Gabriela Rovňáka, altové sólo interpretuje Ester Pavlů.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Slovenská filharmónia Juraj Valčuha Gustav Mahler
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť