Festival Dni starej hudby 2025, ktorý sa ako jediný u nás špecializuje na uvádzanie hudby od stredoveku po 19. storočie, prináša koncerty do Bratislavy a Svätého Jura. Organizujú ho Centrum starej hudby a Hudobné centrum, ktoré tak aspoň raz za dva roky čiastočne vyplnia chýbajúce vzdelávanie v historicky poučenej interpretácii starej hudby na našich verejných vysokých školách.
V koncentrovanej podobe si tak počas dvoch týždňov môžeme vypočuť špecializovaných interpretov, ktorí hrajú na historických hudobných nástrojoch, resp. na ich verných kópiách, a riadia sa zásadami dobovej interpretačnej praxe v duchu dobových estetických ideálov.
Okrem prezentácie známych a populárnych svetových skladateľov prináša aj tento v poradí XXVI. ročník festivalu oživovanie hudobnej minulosti Slovenska. Na koncerte v nedeľu 8. júna o 16. h v Kostole Svätej Trojice vo Svätom Jure zaznie výber z 11 anonymných Concerti, ktoré venovali v roku 1749 piaristickému kláštoru v Podolínci páter Ferdinand Pankiewicz a rehoľná sestra Caecilia.
Zaujímavosťou je, že v staršej literatúre sa Podolínec zvykol označovať vďaka svojmu bohatému archívnemu dedičstvu aj ako slovenský Oxford. Zbierka hudobnín piaristických kláštorov Svätý Jur a Podolínec sa dnes nachádza na pracovisku Štátneho archívu v Modre.
Koncert v podaní orchestra Musica aeterna pod vedením umeleckého vedúceho Petra Zajíčka a sopranistky Lenky Kusendovej Máčikovej je venovaný pamiatke významného muzikológa Ladislava Kačica, ktorý sa dlhodobo venoval výskumu hudobného života rehoľných rádov na Slovensku. Na koncerte zaznejú skladby v obnovených svetových premiérach.
Druhým významným počinom tohtoročného festivalu je premiérové uvedenie kompletnej zbierky Geistliche Harmonien I pre sólové hlasy, dvoje huslí a basso continuo českého skladateľa Samuela Capricorna, ktorého 360. výročie úmrtia si pripomíname tento rok. Patrí k najvýznamnejším skladateľom druhej polovice 17. storočia. Jeho prvým významným pôsobiskom bola práve Bratislava.
Dielo zložené na nemecký a latinský text zaznie v sobotu 14. júna o 19. h v Kostole Najsvätejšieho Spasiteľa (jezuiti) v Bratislave v podaní súboru Le nuove musiche pod vedením umeleckého vedúceho Jakuba Mitríka a sólistov Hildy Guylás (soprán), Jarmily Vantuchovej (alt), Matúša Šimka (tenor) a Tomáša Šelca (barytón).
Do pozornosti dávame aj koncert klarinetistu Róberta Šebestu a klaviristu Ladislava Fančoviča, ktorí uvedú v stredu 11. júna o 19. h v Moyzesovej sieni skladby pre klarinet 2. polovice 19. storočia, či večer flautových sonát a skladieb pre sólové čembalo Johanna Sebastiana Bacha v piatok 13. júna o 19. h v Koncertnej sieni Dvorana v podaní českej hráčky na barokovú priečnu flautu Radky Kubínovej a belgického čembalistu Ewalda Demeyere.
Festival Košická hudobná jar vstupuje do svojho záverečného týždňa. Už dnes možno zhodnotiť, že odvážna dramaturgia, keď ťažiskom koncertov hudobných telies je hudba 20. a 21. storočia vrátane dvoch koncertov výhradne venovaným dvom súčasným skladateľom Arvovi Pärtovi a Ľubici Čekovskej, sa festivalu vyplatila. A nejde vôbec o samozrejmosť.
Ešte pred pár rokmi bolo uvádzanie súčasnej klasickej hudby na programoch našich festivalov, okrem tých špecializujúcich sa na ňu, naozaj výnimočné. A ak sa tak dialo, tak zväčša bolo doplnené dielami klasickej alebo romantickej literatúry. Preto treba tento prístup organizátora festivalu, teda Štátnu filharmóniu Košice, oceniť, aj prínos jeho generálnej riaditeľky a dramaturgičky festivalu v jednej osobe Lucie Potokárovej.
Osobne som bol na koncerte venovanom slovenskej skladateľke Ľubici Čekovskej. Plná sála, precízne naštudovanie rakúskeho dirigenta, oduševnený výkon orchestra a nadšené prijatie publika sú dôkazom, že ak sa spojí skvelá skladateľka s výborným dirigentom a nadchnutým orchestrom, tak je výsledkom koncert hudby, s ktorou súznieme, lebo je rytmom dneška, odzrkadľuje náš súčasný svet.
Na záverečnom koncerte vo štvrtok 12. júna o 19. h sa v Dome umenia v Košiciach stretneme s hudbou troch velikánov. Na úvod to bude Koncert pre klavír a orchester č. 5 Cisársky Ludwiga van Beethovena v podaní nemeckého klaviristu Franka Dupree. Dielo, v ktorom už nejde o citlivý a jemne odstupňovaný dialóg klavíra a orchestra, ako v jeho prvých štyroch klavírnych koncertoch, ale meranie síl dvoch rovnocenných partnerov. Dielo s najvirtuóznejším aj najrozsiahlejším klavírnym partom spomedzi všetkých Beethovenových koncertov. Geniálne dielo s až oslepujúcim vyžarovaním.
Druhou skladbou večera bude symfonická báseň Richarda Straussa Veselé šibalstvá Tilla Eulenspiegela. Dielo, v ktorom skladateľ spracoval nemeckú legendu o šibalskom podvodníkovi Tillovi Eulenspiegelovi, je jedným z najlepších príkladov hudobného humoru, aký bol kedy vytvorený.
Na záver koncertu Košickej filharmónie pod vedením mladého rakúskeho dirigenta Patrika Hahna zaznie Symfónia č. 9 Dmitrija Šostakoviča. Jej humor a ľahkosť sú skôr poctou Haydnovi ako oslavou víťazstva Sovietskeho zväzu, čo na konci druhej svetovej vojny všetci očakávali. Chýba jej síce monumentálnosť a zborový part, ale ide o jednu z najjemnejších a najfascinujúcejších kompozícií skladateľa.
Zaznamenania hodným je aj koncert troch perkusionistov v pondelok o 19. h v Tabačke, ktorí uvedú tri triové sonáty Johanna Sebastiana Bacha pre organ v transkripciách pre bicie nástroje doplnené skladbami súčasného francúzskeho skladateľa Michaëla Levinasa a japonského skladateľa 20. storočia Tōrua Takemitsua.
Záverečné koncerty LXXVI. sezóny Slovenskej filharmónie vo štvrtok 12. júna a v piatok 13. júna o 19. h budú zároveň zavŕšením pôsobenia šéfdirigenta Daniela Raiskina na tomto poste. Priam symbolicky na ňom uvedú Symfóniu č. 4 Franza Schmidta. Práve znovuuvedenie a nahrávka diel tohto rakúskeho symfonika narodeného v Bratislave je jednou zo zásluh Daniela Raiskina.
Ďalšie z diel Franza Schmidta Kniha so siedmimi pečaťami zaznie v naštudovaní Daniela Raiskina na záverečnom koncerte Bratislavských hudobných slávností 5. októbra.
V prvej časti koncertu si vypočujeme Koncert pre klavír a orchester č. 1 Sergeja Rachmaninova, energické dielo ešte len sedemnásťročného klaviristu a skladateľa. Sólistom večera bude macedónsky klavírny virtuóz Simon Trpčeski.
Záverečný koncert LI. sezóny Štátneho komorného orchestra Žilina vo štvrtok 12. júna o 19. h bude zostavený výhradne zo severskej hudobnej tvorby. Program prináša uznávaný švédsky dirigent Andreas Hanson, programový riaditeľ Symfonického orchestra v Malmö a profesor na Kráľovskej hudobnej akadémii v Štokholme.
Zaznejú Ouverture to Marionetter švédskeho skladateľa Hildinga Rosenberga, Suite ancienne nórskeho hudobného skladateľa Johanna Halvorsena, Orchestral Songs nórskeho velikána romantizmu Edvarda Griega, kde sa predstaví švédska sopranistka Karin Dahlberg, a Symfónia č. 8 dánskeho skladateľa Paula von Klenau.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.