Javier Milei Bude Slovensko Argentínou Európy?

Bude Slovensko Argentínou Európy?
Prezident Argentíny Javier Milei vo Švajčiarsku preberá tohtoročnú Cenu Wilhelma Röpkeho. Foto: TASR/AP
Svojich peronistov, s ktorými smeruje Slovensko do krachu, tu už máme. Budeme mať aj svojho Mileia?
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
Javier Milei / Bude Slovensko Argentínou Európy?
0:00
0:00
0:00 0:00
Daniel Kojnok
Daniel Kojnok
Bývam v zaostalom regióne Slovenska. Spolu s kolegami sme založili Inovačné centrum v Lučenci. Ako ekonóm sa venujem problémom regiónov, špeciálne téme decentralizácie. Organizujem medzinárodnú konferenciu Futuregion zameranú na rozvoj hospodársky zaostávajúcich regiónov.
Ďalšie autorove články:

Bol som sa pozrieť v osadách Ako im pomôže Druckerova reforma školstva?

Hudbou k dôstojnosti Balvalfest mení životy Rómov

Paradox zdravotných poisťovní Keď vyššie zisky znamenajú nižšiu cenu pre pacienta

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Pred niekoľkými dňami bola Javierovi Mileiovi, prezidentovi Argentíny, odovzdaná prestížna Cena Wilhelma Röpkeho za jeho medzinárodnú úlohu v boji proti rozrastajúcemu sa štátu. Pri tejto príležitosti prezident Milei predniesol nadčasový príhovor, ktorý môžeme považovať za bilancovanie prvého roku jeho vlády. Celý príhovor v slovenčine nájdete tu.

Iste, Argentína je ďaleko. Aby sme Mileia správne pochopili, musíme najskôr porozumieť, aká bola situácia v Argentíne pred jeho nástupom do funkcie. Skutočne sa z krajiny na čele ekonomických rebríčkov prepadla niekde na chvost. Slovami prezidenta Mileia: 

„Na začiatku nášho funkčného obdobia bola miera inflácie vo veľkoobchodnom indexe 17 000 % na ročnej báze. Úrokové sadzby atakovali 133 %, čo prakticky zabilo akýkoľvek hypotekárny trh. Kurzový rozdiel medzi oficiálnym (vynúteným) a paralelným kurzom dolára bol 180 %. Na začiatku našej vlády sme mali konsolidovaný fiškálny deficit vo výške 15 percentuálnych bodov, z ktorých päť bolo skrytých v štátnom rozpočte a desať pod kobercom centrálnej banky. Miera chudoby bola až 54 % obyvateľstva.“

Po prvom roku vlády prezidenta Mileia Argentína vyzerá takto: miera ročnej inflácie je 10 % a stále klesá. Úrokové sadzby tým mohli klesnúť na 32 %, čo Argentínčanom umožnilo prístup k výhodnejším úverom, vzrástli investície a tvorba pracovných miest. Kurzový rozdiel zmizol. Argentína po zavedení najväčšieho úsporného programu v dejinách ľudstva dosiahla udržateľný fiškálny prebytok bez štátnej platobnej neschopnosti prvýkrát za posledných 123 rokov. Miera chudoby klesla z 54 % na 38 %, čo znamená, že sa z chudoby vymanilo niekoľko miliónov Argentínčanov.

Javier Milei vo svojom príhovore citoval svätého Augustína: „Čo je správne, zostáva správne, aj keď to nikto nerobí, a čo je nesprávne, zostáva nesprávne, aj keď to robia všetci.“

Čo je teda to správne, čo prezident Milei v Argentíne urobil? Jeho kroky by som rozdelil do troch okruhov, a to: deregulácia, škrty štátneho rozpočtu a decentralizácia. Poďme sa pozrieť, ako sa Slovensko môže z Argentíny poučiť.

Prezident Milei hovorí: „K dnešnému dňu máme zrušených už viac ako 900 regulácií. V priemere viac ako tri denne, pričom ministerstvo pre reguláciu začalo prvýkrát pracovať v polovici roku 2024, odkedy denne rušíme približne šesť regulácií. Ešte nás čaká ďalších 3200 reforiem a Argentína sa stane najslobodnejšou krajinou na svete.“

Moderné demokracie majú tendenciu nabaľovať regulácie. Náklady na zavedenie alebo prelobovanie regulácie sú malé a pri každej z nich si môžete urobiť chutnú tlačovku na sociálne siete. Nech voliči vidia, že niečo robíte. Rušenie regulácií je, naopak, nevďačná robota. Strana SaS sa pokúšala urobiť pár tlačoviek k zrušeniu asi dvesto regulácií pod sloganom „kilečko“, nebolo to však veľmi chytľavé. O to pôsobivejšie je rušenie regulácií tempom, ktoré prebieha v Argentíne. 

Nezostalo však len pri kozmetických úpravách. Milei pracuje na zatvorení centrálnej banky, aby definitívne odstránil infláciu v krajine. Zavádza systém menovej konkurencie, aby všetci Argentínčania mohli na svoje každodenné transakcie používať menu podľa vlastného výberu, zatiaľ s jedinou výnimkou v podobe platenia daní. Ak sa mena znehodnocuje príliš rýchlo, tak občania Argentíny môžu používať iné meny, ktoré sú stabilnejšie. To nie je maličkosť, ale obrovský zdvihnutý prst a spätná väzba pre centrálnych bankárov – ak nám pokazíte peniaze, tak ich prestaneme používať! Tento prístup umožňuje hlasovanie nohami (alebo skôr peňaženkami) bez toho, aby obyvatelia opustili krajinu.

Hlasovanie nohami veľmi dobre poznáme aj na Slovensku. Akurát k našim politikom neprichádzajú správne signály zdola, aby svoje správanie zlepšili. Všetky tri body argentínskych reforiem tento vzťah narovnávajú, aby spätná väzba fungovala a aby prinášala politikom signály, či robia rozhodnutia dobre alebo zle.

Prezident Milei zrušil alebo zlúčil niekoľko ministerstiev a osekal výdavky verejnej správy. To mu umožnilo znížiť daňové zaťaženie zrušením daní pre regionálne hospodárstva v provinciách a zrušením daní na poľnohospodárske výrobky. Konsolidáciou štátneho deficitu ušetril 15 % HDP. Túto sumu vrátil súkromnému sektoru, čo podporuje investície aj spotrebu. Spolu so znížením inflácie to viedlo k rastu HDP v poslednom štvrťroku na medziročnej báze 17 %. To je neuveriteľné číslo a silný argument pre znižovanie výdavkov štátu.

Tretím bodom reformy je decentralizácia. Prezident Milei pracuje na štrukturálnej daňovej reforme, ktorá zníži počet národných daní o 90 %. Chce provinciám vrátiť daňovú suverenitu (budú si môcť určovať daňové sadzby). Usiluje sa o federalizmus, ktorý sa bude vyznačovať daňovou súťažou medzi provinciami, aby zistili, ktorá z nich priláka najviac investícií.

Podľa mňa je zásadný rozdiel v myšlienke malého silného štátu (SaS) a decentralizácie (Milei). Prvý prístup mení parametre a druhý prístup mení štruktúru štátu. Zmena systému riadenia štátu je nevyhnutná vzhľadom na demografickú krízu, rýchle zmeny v hospodárstve, spomalenie hospodárskeho rastu a rigiditu reakcie štátu…

V severských krajinách vidíme, že decentralizáciu v minulosti využili na zvýšenie zdanenia. Zároveň to však umožnilo väčšiu spätnú väzbu, preto v horších ekonomických časoch (napríklad nedávno covid) dokázali znižovať podiel štátu na HDP. Dnes Slovensko vďaka centralizovanému prístupu k výdavkom predbehlo Dánsko (ktoré sme považovali za krajinu s vysokým zdanením) vo výdavkoch štátu vzhľadom na HDP.


Predovšetkým strašiak demografie (ktorý sa už stal a nič sa s ním nedá robiť, je to parameter, s ktorým treba pracovať) Slovensko posúva smerom k argentínskemu scenáru. Uvidíme, či sa nám podarí urobiť decentralizáciu a či sa štát týmto parametrom prispôsobí.

Ak áno, pravdepodobne to bude znamenať hladké pristátie vo výdavkoch ako v Dánsku. Ak nie, tak to pravdepodobne bude znamenať decentralizáciu spojenú s tvrdými fiškálnymi škrtmi ako v Argentíne. To by však bolo mimoriadne bolestivé.

Ak vás táto téma zaujíma a chcete sledovať, ako sa robí decentralizácia, ako sa na tému pozerajú relevantní aktéri či ako to funguje v iných krajinách, môžete sa prihlásiť na odber môjho newslettera www.danielkojnok.substack.com alebo sledovať youtubový kanál Výkrik z regiónov.

Zobraziť diskusiu
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť