Pierre Laurent Aimard, výnimočný francúzsky klavirista, známy svojou schopnosťou vystihnúť jedinečnosť zvuku diela, vystúpi v pondelok 11. novembra o 19. h v Moyzesovej sieni v Bratislave.
Dokonalú techniku a špičkové interpretačné schopnosti budeme môcť obdivovať v súčasnej hudbe 20. a 21. storočia. Je to o to zaujímavejšie, že uvedie diela svojich učiteľov, spolupracovníkov a priateľov:
výber z Miniature Estrose talianskeho skladateľa Marca Stroppu, klavírny zvuk mimoriadnej expresivity vytvárajúci poetické obrazy s využitím kognitívnej psychológie;
Shadowlines – six canonic preludes britského autora Georga Benjamina, postmoderné dielo so štyrmi výrazmi rámcované prológom a epilógom, akási jednota v rozmanitosti inšpirovaná Erikom Satiem;
To An Utterance – Study britskej skladateľky Rebeccy Saunders, ktorá vo svojej hudbe skúma priestorové vlastnosti organizovaného zvuku, modeluje ho nielen v čase a priestore, ale zaoberá sa aj pocitom hmotnosti zvuku;
Sonátu pre klavír č. 1., mladícke dielo Francúza Pierra Bouleza pozostávajúce z dvoch kontrastných častí, prvej pomalej s iskrivými prechodmi a druhej rýchlej a výbušnej s lyrickými medzihrami;
výber z Játékok (Hry) Maďara Györgya Kurtága, súbor skladieb, ktorými sa autor pokúša znovu zachytiť niečo z ducha detskej hry;
výber z Etudes Maďara Györgya Ligetiho, ktorý považoval Aimarda za ideálneho interpreta svojich klavírnych diel, jedno z najkrajších diel, aké kedy boli pre tento nástroj zložené, transcendentálna kompozícia šestnástich etúd pre sólový klavír testujúca schopnosti aj tých najambicióznejších hráčov.
Medzinárodný festival súčasnej hudby Melos-Étos organizovaný Hudobným centrom a aj naše hlavné mesto Bratislava sa tak dostanú na prestížnu mapu tohtoročných koncertov Pierra Laurenta Aimarda spolu s Amsterdamom, Parížom, Londýnom, New Yorkom, Los Angeles, Frankfurtom či Hamburgom.
Vo štvrtok 14. novembra o 19. h v žilinskom Dome umenia Fatra zaznejú na koncerte k 35. výročiu Nežnej revolúcie skladby inšpirované biblickými textmi, predovšetkým Starým zákonom. Päť slovenských skladateľov a sólistov, prevažne s väzbami na Žilinu, napísalo na objednávku Štátneho komorného orchestra Žilina zaujímavé diela, ktoré odznejú vo svetovej premiére.
V naštudovaní dirigenta Adriana Kokoša a v interpretácii tenora Matúša Šimka a recitátora Štefana Bučka si vypočujeme „Žal mi je“ pre komorný orchester Stanislava Palúcha, Ekloga pre sláčikový orchester Marcela Comendanta, Psalmus pre orchester Michala Vaňoučka, De profundis – Žalm 130 pre tenor a orchester Adriána Harvana a dve skladby Tri židovské piesne a Sicut Cervus – Žalm 42 pre tenor a orchester Mareka Pastírika.
Štátna opera Banská Bystrica oslavuje 35. výročie pádu komunistickej diktatúry koncertom v duchu česko-slovenskej vzájomnej a dlhej spoločnej histórie našich národov a zároveň sa tým pripája k roku Českej hudby 2024.
Na koncerte v sobotu 16. novembra o 19. h zaznie pod vedením dirigenta Jána Procházku Symfónia č. 9, vrcholné symfonické dielo Antonína Dvořáka a orchestrálna suita Eugena Suchoňa Noc čarodejníc, ktorá vznikla na motívy románu Leonardo da Vinci Dmitrija Merežkovského.
Štátna filharmónia Košice pripravila na dva nasledujúce štvrtkové abonentné koncerty veľmi rozdielne programy. Na tom prvom vo štvrtok 14. novembra o 19. h uvedie v naštudovaní českého dirigenta Jiřího Rožeňa a slovenského klaviristu Jakuba Čižmaroviča kontrastné diela.
Najprv Klavírny koncert č. 4 Ludwiga van Beethovena, symfonický klavírny koncert prelomu klasicizmu a romantizmu a potom Symfóniu fis mol chorvátskej skladateľky Dory Pejačević silne ovplyvnenú expresionistickými a modernistickými trendmi doby.
Na druhom koncerte vo štvrtok 21. novembra o 19. h uvedie v naštudovaní dirigenta a koncertného majstra Štátnej filharmónie Košice Maroša Potokára osudové skladby dvoch velikánov hudby dvadsiateho storočia.
Zaznejú Piesne o mŕtvych deťoch Gustava Mahlera, cyklus piatich bolestných piesní pre mezzosoprán a orchester v podaní islandskej mezzosopranistky Arnheiður Eiríksdóttir, aktuálnej držiteľky prestížneho ocenenia Rising star na International Opera Awards 2024, a Symfónia č. 10 Dmitrija Šostakoviča, dielo reflektujúce hrôzy stalinizmu i úľavu z jeho konca.
Slovenská filharmónia uvedie pod vedením rakúskeho dirigenta Stefana Vladara na koncerte vo štvrtok 21. novembra o 19. h Omšu C dur Korunovačnú Wolfganga Amadea Mozarta, ktorú napísal pre Salzburskú katedrálu, Allegro vivace zo Symfónie pre organ č. 5 Charlesa-Marie Widora a kolosálne Te Deum Antona Brucknera.
Na koncerte sa predstavia orchester Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor pod vedením zbormajstra Jana Rozehnala a altistka Dorottya Láng, tenor Michael Schade, bas Günther Groissböck a organista Konstantin Reymaie.
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod vedením šéfdirigenta Ondreja Lenárda ponúka v piatok 22. novembra o 19. h na svojom treťom abonentnom koncerte atraktívny program diel prelomu neskorého romantizmu a nástupu moderny a impresionizmu.
Zaznejú symfonická báseň Don Juan Richarda Straussa, suita z baletu El amor brujo (Čarodejná láska) Manuela de Fallu a tri symfonické skice More Clauda Debussyho. Sólový part pre mezzosoprán bude interpretovať operná speváčka Veronika Hajnová.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.