„Žiadnu ministerskú ponuku som nedostala. Ak by som ju dostala, zamyslela by som sa nad tým,“ hovorí riaditeľka fakultnej nemocnice v Banskej Bystrici Miriam Lapuníková, o ktorej sa v posledných dňoch hovorí ako o možnej náhrade ministerky Zuzany Dolinkovej z Hlasu.
Lapuníková stojí na čele Rooseveltovej nemocnice už takmer desať rokov. V rozhovore reaguje na výhrady predstaviteľov vlády, ktorí hovoria o neefektívnom využívaní peňazí v zdravotníctve a zlom hospodárení štátnych nemocníc, ako aj o ich plánovanej zmene na akciové spoločnosti.
„Väčšina mladých ľudí má predstavu, že bude robiť osem hodín denne päť dní v týždni, ale o tom zdravotníctvo nie je,“ hovorí Lapuníková. Ak by lekári podali výpovede z nadčasov, systém by sa podľa nej ešte viac destabilizoval. Akých ľudí v zdravotníctve pokladá za najdôležitejších?
Riaditeľka banskobystrickej nemocnice hovorí aj to, že súkromných hráčov v zdravotníctve nevníma ako konkurenciu štátu a je hrdá, že môže na príprave novej budovy spolupracovať s ľuďmi, ktorí pripravovali Bory. Prečo nemá pochybnosti o tom, že Robert Kaliňák postaví vojenskú nemocnicu v Prešove skôr ako oni?
Nikdy som sa nejako nezamýšľala nad tým, prečo to tak je. Mojou snahou je vždy pracovať naplno a robiť si svoju prácu najlepšie, ako viem. Moja práca ma naozaj veľmi baví.
Neboli odvolaní viacerí riaditelia. Tiež nie je pravda, že by som bola na čele nemocnice celý čas bez akéhokoľvek záchvevu. Počas celého toho obdobia som prešla dvomi výberovými konaniami. Bola som odvolaná za pána ministra Druckera aj za pána ministra Krajčího. Vtedy som bola poverená riadením až do výberového konania, v ktorom som uspela spomedzi troch uchádzačov.
Myslím si, že aj pokračovanie v našom projekte novej nemocnice bol jeden z dôvodov prečo. Ešte za pána ministra Palkoviča sa nám pred širokou komisiou podarilo obhájiť projekt novej nemocnice a pani ministerka sa vtedy ešte ako zástupkyňa opozičného Hlasu zúčastnila na vypočutí.
Verím, že sa pani ministerka spoľahla na výsledky práce nášho tímu. Vedenie podľa môjho názoru nie je len o riaditeľovi, ale je výsledkom spoločnej práce.
Z môjho pohľadu veľmi dobre, poznáme sa dlho, nie však až na priateľskej báze, ale ešte z čias jej pôsobenia ako zástupkyne Zväzu ambulantných poskytovateľov. Ja sama v zdravotníctve pôsobím už takmer dvadsať rokov.
Neviem na to odpovedať ani áno, ani nie, ale chcem veriť, že by to tak mohlo byť.
Na túto otázku sa nedá dobre odpovedať. To, že sa to hovorí, vnímam z hľadiska profesijného ako milé, ale aj desivé zároveň. Je to podľa mňa veľmi náročná pozícia, ktorá si vyžaduje obrovské nasadenie celého tímu ľudí a úzku spoluprácu naprieč celým sektorom.
Otvorene môžem povedať, že žiadnu takú ponuku som nedostala. Toho času sa intenzívne venujeme s celým tímom rozbehnutým projektom v Rooseveltovej nemocnici.
Ak by som ju dostala, zamyslela by som sa nad tým. Podčiarkujem spojku „ak“.
Keď príde nový človek do akejkoľvek organizácie, tak minimálne tri mesiace sa s ňou len zoznamuje. Po pol roku ju už trochu pozná, po troch rokoch to má zažité a až po piatich rokoch môže povedať, že naozaj vie, čo sa v tej organizácii komplexne deje.
Myslím si, že je dôležité vychovávať odborníkov, a to nielen zdravotníkov, ale aj úzku profilovú skupinu manažérov v zdravotníctve, povedzme aj budúcich riaditeľov koncových nemocníc, ktoré sú chrbtovou kosťou poskytovania zdravotnej starostlivosti na Slovensku.
Som presvedčená, že viesť nemocnicu je veľmi komplexná záležitosť, do ktorej vstupuje okrem poskytovania zdravotnej starostlivosti aj personálna práca, logistika, ekonomika, zásobovanie, stravovanie, obstarávanie, stavebníctvo, inovácie či IT. Je to naozaj obrovský kolos, preto ak chce byť štát v tejto oblasti úspešný, mal by si manažérov vychovávať, postupne ich vzdelávať v jednotlivých oblastiach, aby dokázali nakoniec slúžiť nielen nemocnici, ale aj štátu.
Poviem to inak. Keď sme pred rokom 2010 v Banskej Bystrici zavádzali program transplantácií pečene, naši kolegovia sa išli pozrieť, ako funguje, do Talianska. Všetci dobre vieme, aké je Taliansko politicky dynamická krajina. Keď sa ich na to pýtali v nemocnici, odpovedali im, že ich sa to netýka, pretože oni sú zodpovední za vedenie nemocníc, nie za politiku. A myslím si, že tak by to malo byť aj na Slovensku.

Miriam Lapuníková a Vladimír Baláž. Foto: TASR
Pokojne zaveďme ukazovatele, ktoré riaditelia majú dodržiavať, vymedzme aj im ich kompetencie, nech je jasné, čo je v ich zodpovednosti a čo má na starosti ministerstvo. Toto treba nutne zaviesť. Systém potrebuje silné pravidlá a ich kontrolu.
V systéme je aj dnes veľmi veľa šikovných ľudí, rovnako som veľmi veľa schopných ľudí, ktorí boli na svojich pozíciách kompetentní, zažila aj v minulosti. No personálne otázky sú vždy v rukách vedenia rezortu, k tomu sa neviem vyjadriť.
Podľa mňa sú najdôležitejšie osobnostné predpoklady. Ak je riaditeľ ekonóm, trúfam si povedať, že potrebuje mať pri sebe veľmi silného medicínskeho námestníka, celý tím prednostov a primárov, ktorí mu pomáhajú riadiť danú oblasť.
V žiadnom prípade sa nemôžem porovnávať so špecialistami z oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti, ale po tých rokoch mám vďaka nim navnímané témy a viem dať na veci svoj uhol pohľadu. Zakaždým sa s lekármi radím a nerobím rozhodnutia bez nich. To by som si v živote nedovolila.
Zároveň poznám veľmi veľa lekárov, ktorí sú schopní manažéri, to bez debaty. Napríklad Radoslava Čuhu, ktorý bol dlhý čas riaditeľom v Prešove a presunul sa zo štátneho sektora do súkromného. Teraz robí pre Svet zdravia a stále ho pokladám za výborného manažéra.
Som toho názoru, že systém je historicky viac-menej nedofinancovaný. Na druhej strane vnímam potrebu dátovej transparentnosti a otvorenosti, ktoré nám vzájomným porovnávaním a od toho odvodených pravidiel môžu napomôcť zvyšovať medicínsku a ekonomickú efektívnosť, na ktorú v našom systéme bezpochyby priestor je.
Myslím si tiež, že bez dát sa už nedá rozhodovať a nestačí už len hovoriť, ako sú riaditelia veľkých nemocníc nekvalitní a skorumpovaní. Riaditelia nemocníc sa stále menia a menia, no situácia sa nemení. Z toho podľa mňa vyplýva, že problém je omnoho rozsiahlejší a okrem zvyšovania efektívnosti je potrebné zabezpečiť finančnú stabilizáciu a udržateľnosť systému.
To, či zdroje pôjdu do lôžkovej, ambulantnej či dopravnej starostlivosti, to je politické rozhodnutie. To je úloha ústredných orgánov štátnej správy. Podľa toho, ako sa zvolia politické či spoločenské priority, od toho sa potom odvíja reálne hospodárenie v nemocniciach.
.jpg)
Je pravda, že DRG nám pomáha vyhodnocovať efektívnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti, ale toto je oblasť, s ktorou začíname len pracovať a vďaka tomu aj ukazovať, či je alebo nie je dostatok peňazí v systéme. Vždy je to však štát, ktorý sa rozhodne, aký objem zdrojov alokuje do systému. Môžeme rozdeliť len to, čo v tom systéme je.
Áno, aj to sa zjavne deje, ale nie v takej veľkej miere, ako sa o tom hovorí. Ako som povedala, je správne, že analytici intenzívne vyhodnocujú potrebu objemu zdrojov, ktoré vstupujú do systému, a kalkulujú náklady na výdavky poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Aj preto je veľmi dôležité DRG, ktoré nám jasne prostredníctvom ekonomických dávok ukazuje, aká finančne náročná je lôžková starostlivosť v jednotlivých typoch nemocníc.
Myslím, že téma zmeny právnej formy časti nemocníc je silne politickou témou, ktorá má argumenty na obidvoch stranách. Verím, že svoju rolu v tejto diskusii zohrá aj fakt, že zdravie je zmiešaný statok, teda, zjednodušene povedané, musí na ňom záležať jednotlivcovi, ale aj štátu. Verím, že skutočnosť dobrej praxe vo svete a hlavne v Európe, ktorá nám je kultúrne blízka, bude v politickom rozhodnutí zohľadnená.
Som presvedčená, že na to nie je jediné riešenie, vzhľadom na komplexnosť problému riešení musí byť viacero. Už teraz si uvedomujeme, že máme nejakú štruktúru otázne legálnych poplatkov. Snáď je už načase rozprávať sa o rozsahu poskytovanej zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia. Takisto sa musíme rozprávať o výške úhrady za poistenca štátu.
Mimo týchto zdrojov iné legitímne zdroje ako z daní a odvodov, parciálne z európskych fondov zatiaľ nemáme. Je nevyhnutné otvoriť aj tému pripoistenia či napríklad základných poplatkov za využívanie systému, ktoré poznáme zo škandinávskych krajín.
Napríklad. Keď sa na to pozrieme z pohľadu politickej filozofie, tak pravica bude chcieť zvyšovať spoluúčasť pacienta, zatiaľ čo ľavica to bude odmietať. Nakoniec bude musieť systém dofinancovať, no aj to pôjde koniec koncov z vreciek ľudí. Dôsledok je tak rovnaký, systém bude treba dofinancovať. Niet inej cesty, ide len o mieru sociálneho rizika, ktoré politik bude ochotný zniesť.
Nie je to o tom, čo je dobré alebo zlé, ani jedna z týchto možností nie je ani dobrá, ani zlá. Vo svete existujú obidva prístupy, najčastejšie však v miešanej podobe. Politik sa len bude musieť rozhodnúť, akú mieru sociálneho a osobného rizika bude ochotný znášať.
.jpg)
Miriam Lapuníková. Foto: TASR
Okrem tohto stanoviska už prebehli a pravdepodobne sa ešte uskutočnia ďalšie rokovania kompetentných strán. Verím, že na základe nich sa zástupcom zamestnancov spolu s vedením rezortu a s ostatnými partnermi podarí situáciu stabilizovať.
Systém by sa ešte viac destabilizoval, pretože ústavné zdravotnícke zariadenia by neboli schopné zabezpečiť plynulé poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
Vnímam, že situácia je vážna, a vnímam, že všetci kompetentní urobia všetko pre to, aby sa riešila.
Toto moje stanovisko bolo vytrhnuté z kontextu a bolo zostrihnuté z veľmi dlhej odpovede. Absolútne podporujem ľudí, ktorí sú nadšencami pre prácu, ktorí do toho dávajú svoje srdce. O tom je celá Rooseveltova nemocnica tak, ako ju vidím ja. Pokrok je možné zatiaľ dosiahnuť len tvrdou prácou.
Každý zdravotník alebo pracovník v zdravotníctve, bez ohľadu na to, či je asertívny alebo nie, či robí dvanásť alebo osem hodín, je dôležitý pre túto spoločnosť. Vo vystrihnutej časti som povedala, že podporujem ľudí, ktorí sa chcú rozvíjať, tvoriť, prinášať inovácie.
Všetci, bez ohľadu na to, koľko robia, sú dôležití pre systém, ale každý musí robiť svoju prácu „poctivo dobre“. Takých ľudí pokladám za najdôležitejších. To bola moja pointa. I keď aj toto si môže, kto chce, vysvetliť zle.
Toto je veľmi individuálne vnímaná téma, to som tým nechcela povedať.
Trúfam si povedať, že v našej nemocnici to neplatí. Práca s personálom je podľa mňa jedna z najťažších tém, s ktorými pracuje manažér v akomkoľvek odvetví na každej úrovni, a to obzvlášť v zdravotníctve. Snažíme sa vytvárať mladým aj lekárom priestor na rozvoj, veľmi intenzívne ich podporujeme a zapájame do jednotlivých aktivít.

Ak to, čo pán profesor povedal, sa naozaj deje, je to nezodpovedné zo strany vedúcich zamestnancov, lebo si neuvedomujú, že aj oni boli mladí a chceli mať priestor na odborný rast. Neuvedomujú si, akú frustráciu tým môžu spôsobiť svojim kolegom, a do budúcna nemusia tak byť viac schopní zabezpečiť chod a rozvoj danej špecializácie. V tomto nám však už pomáhajú zmluvy s univerzitami, ktoré v zásade neumožňujú pokračovať v práci vedúcim lekárom nad 70 rokov.
Zároveň si myslím, že hlavnú rolu v týchto situáciách zohrávajú vedúci zamestnanci v nemocniciach. Viem, že je v mnohých prípadoch spoločensky veľmi náročné urobiť zmenu, ale preto je riaditeľ riaditeľom, aby vedel tieto témy odkomunikovať.
My v nemocnici našim zaslúžilým kolegom, ak prejavia záujem, nechávame priestor pokračovať v edukácii, aby naďalej mali sociálny kontakt s krásnym životom zdravotníka. Prežili predsa v týchto priestoroch veľkú časť svojho života a chceme, aby svoje skúsenosti odovzdávali ďalej. Ale aby sme chod oddelení posilňovali, v nemocnici sú zavedené konkurzy na vedúcich pracovníkov každých päť rokov, platí to aj pre prednostov a primárov. Naozaj chceme dať priestor každému a chceme, aby sa lekárske odbornosti rozvíjali.
Áno, písalo mi po tom zostrihu veľmi veľa zdravotníkov. Myslím, že som všetkým odpísala a pokúsila sa vysvetliť svoj postoj. Ono sa to však reálne nedá, každý si vyberie to svoje z akejkoľvek odpovede. Je však výborné, že sa o téme work life balansu otvorene hovorí. Len komunikácia o nej, a teda s tým súvisiace úvahy a očakávania, ju posúvajú na udržateľnú úroveň. To, či je mať nadčasy správne, respektíve nájsť tomuto fenoménu mieru, je opodstatnený predmet diskusie.
Reálne na tému nadčasov však musím povedať, že osobne nepoznám zdravotníka, ktorý pracuje v nemocnici a povedal by, že nikdy nadčasy nemal.
A presne to som tým chcela povedať, že v našom zdravotníckom systéme sa asi ani nedá pracovať s absolútnym work life balansom. Už keď ste sa rozhodli ísť pracovať do zdravotníctva, vedeli ste, do čoho idete. Vedeli ste, že budete musieť pracovať a slúžiť aj v noci, cez víkendy a obetovať svoj voľný čas v prospech práce, pre ktorú ste sa rozhodli.

Väčšina mladých ľudí má predstavu, že bude robiť osem hodín denne päť dní v týždni, ale o tom zdravotníctvo nie je. Aj ja musím robiť niekedy viac ako dvanásť hodín denne, a to som riaditeľka.
Určite nie, ale dá sa s tým niečo robiť.
Minimálne o tom treba rozvíriť celospoločenskú debatu. Slovensko asi stále nie je pripravené na zmenu v zdravotníctve, ktorá v preklade znamená presun kompetencií z lekárov na sestry, zo sestier na praktické sestry a tak ďalej. Zároveň musíme vytvárať nové kategórie zamestnancov, ktorí budú pracovať v zdravotníctve hlavne v rámci lôžkovej starostlivosti. V tomto sa musíme inšpirovať z ostatných krajín.
Vo všeobecnosti napríklad okrem zubných technikov treba uviesť do praxe technikov pre iné špeciálne typy zdravotnej starostlivosti, ako napríklad operačných technikov. Analogicky potom možno pracovať aj s novými profesiami v lôžkovej zdravotnej starostlivosti. Okrem toho je stále priestor presúvať kompetencie zdravotníkov či vytvárať špecializačné študijné nadstavbové odbory.
Treba mať otvorené mysle, lebo nedostatok zdravotníkov v kontexte starnutia populácie je aj bude celoeurópska výzva, keďže starnutie populácie je reálne existujúci fenomén a pokladám ho spolu so zabezpečením dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti aj za najväčšiu výzvu zdravotníctva.
A máte absolútnu pravdu. V praxi sa stretávame s tým, že činnosti, ktoré by z hľadiska náplne práce mal robiť lekár, robí sestra. Nemôžeme si pred tým zakrývať oči, treba to pomenovať a zreálniť. „Aj na papieri“ dajme tieto kompetencie sestrám, keď sa to dnes tak už v skutočnosti deje.

Áno, takto kvalifikované sestry špecialistky by mali mať vyšší plat. Toto je však náročná téma a vyžaduje si adekvátnu rozpravu o rozsahu posunu kompetencií.
Nedostatok sestier je podľa mňa pre naše zdravotníctvo dnes jednoznačne väčší problém ako nedostatok lekárov. Táto téma má veľmi veľa uhlov pohľadu. Nejde len o ohodnotenie a kompetencie, ale aj vzdelávanie a benefity. Aj preto máme vlastnú škôlku pre zamestnancov, aby sme sestrám zabezpečili istú sociálnu podporu.
V rámci personálnej politiky ako takej musíme ako zamestnávateľ robiť rozsiahle opatrenia, napríklad náborové príspevky pre sestry, lebo situácia v tejto kategórii naozaj nie je ľahká.
Ak nebudeme riešiť presun kompetencií, a to obzvlášť pri kategórii sestra, na nižšie kategórie a vytvárať nové, nebudeme do budúcna schopní poskytovať zdravotnú starostlivosť ani v súčasnom rozsahu. Pomyselné kyvadlo sa tak vychýli, že to bude pre systém prevádzkovo a finančne neudržateľné.
.jpg)
Vždy sa rozprávame v prvom rade o ľuďoch a o ich osobných kvalitách a schopnostiach. Mne je jedno, akého vierovyznania alebo za akú politickú stranu je prednosta či primár, pokiaľ robí svoju prácu dobre. To je pre mňa ako manažéra podstatné. Pre mňa nie je dôležité, kto menoval daného riaditeľa alebo kde predtým človek pracoval, dôležité sú, zjednodušene povedané, výsledky.
Ja ich v prvom rade nevnímam ako konkurenciu, pozerám sa na ne z pohľadu zabezpečenia zdravotnej starostlivosti v regióne. Pokiaľ v Banskobystrickom kraji nebudú poskytovatelia navzájom spolupracovať, nebude môcť byť ľuďom poskytnutá dobrá zdravotná starostlivosť. Je jedno, čia nemocnica je, vždy musí byť na konci „spokojný“ pacient. Ak zákon definuje rôzne formy vlastníctva, nech to platí. Na druhej strane však musí platiť aj rovnaký meter pre všetkých. Svoje povinnosti vyplývajúce zo zákona musí dodržiavať každý.
Toto by mala vyriešiť optimalizácia siete nemocníc. Preto hovorím, že keď platí zákon, každý musí dodržiavať zákon a robiť to, na čo má kompetenciu. Keď sa to bude dodržiavať, verím, že cestu pacienta sa podarí nastaviť tak, aby bol spokojný a systém bol férový.
Som hrdá na to, že môžeme spolupracovať práve s ľuďmi, ktorí pripravovali Nemocnicu Bory. Majú expertízu a cenné skúsenosti so zatiaľ jedinou novostojacou nemocnicou, ak vynecháme Michalovce. Dávajú nám výkričníky, čoho sa máme vyvarovať, preto pôsobenie týchto odborníkov v našom tíme vnímam veľmi pozitívne.

To, že pri príprave nemocnice zamestnávame ľudí, ktorí majú skúsenosť zo súkromného sektora, vnímam len ako výhodu. Pre mňa ako manažéra je podstatné, že tou cestou už raz prešli, preto to pre nás môže byť lepšie, rýchlejšie, lacnejšie a celkovo efektívnejšie.
Pani Kišková má veľmi veľké kvality, aj preto si ju zavolali z Borov robiť projekt Rázsochy. Práve jej expertízu na prípravné stavebné konanie, na čo je absolútny expert, sme potrebovali. Má totálne zvládnutú legislatívu a aj vďaka jej know-how sa nám podarilo spraviť všetky predbežné súhlasy pre územné konanie a pre všetky orgány ústrednej štátnej správy. V našom tíme bola istý čas kľúčovým človekom, ktorý nám pomohol zabezpečiť všetky povolenia, takže nemôžem súhlasiť.
Pri medicínskom plánovaní sme si nakontrahovali firmu Smart Healthcare Solutions Martina Šamaja z Čiech, ktorý je špecialista na túto problematiku a participoval aj na Nemocnici Bory aj na Rázsochách. Obaja majú bohaté skúsenosti.
To je téma, ktorá je odborná aj politická. Podľa môjho názoru pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v Bratislave pokladám za kľúčové urobiť si absolútne presnú analýzu celého lôžkového fondu, teda vízie a možnosti rozvoja jednotlivých poskytovateľov lôžkovej starostlivosti. Pri rozhodovaní vnímam ako kľúčové dáta, len tak sa dá prijať zodpovedné a komplexné rozhodnutie. Odborná expertíza zahrňujúca všetkých kľúčových stakeholderov je úplne kľúčová.
Nedisponujem dostatkom informácií, aby som sa k tomu vedela adekvátne vyjadriť, ale určite som toho názoru, aby sa pri takom veľkom meste, ako je Bratislava, brala do úvahy geografia mesta. Ak medzičasom vyrástli Bory na západnej strane a na juhu máme Antolskú, treba sa zamyslieť nad východnou časťou mesta, ako je napríklad Ružinov, lebo cesty z našej krajiny sú napájané práve z tejto východnej tepny. Preto situovanie komplexného lôžkového zariadenia niekde na východe mesta je určite dôležité. A fakt, že vyrástli Bory, treba prijať a aktívne s tým pracovať.
Keďže kraj má kompetenciu umožniť postaviť lôžkové zdravotnícke zariadenie v zmysle územného plánu a dáva mu povolenie na prevádzku a keďže kraj túto kompetenciu mal a aj tak urobil a medzičasom sa našiel súkromný investor, ktorý mal ambíciu a bol tiež schopný zrealizovať investíciu, v tom okamihu sa už naň nemôžeme hnevať, lebo to vôbec nemá zmysel. Urobil to, čo mu ponúkali možnosti.
Keďže štátna nemocnica mala vyrásť v takej tesnej blízkosti a mala zároveň svoje infraštruktúrne výzvy, prehodnotenie jej vybudovania má svoje racio a je minimálne geograficky opodstatnené.
Krok za krokom. Každý krôčik pre nás znamená riešenie situácie a výziev, s ktorými sa stretávame. Veľkou výzvou sú aj očakávania, a to nielen od ministerstva, zamestnancov a pacientov, ale aj mesta a celého regiónu. Napriek tomu cítime veľkú podporu od všetkých inštitúcií. Aj na ministerstve, kde sa nám snažia pomáhať so všetkými témami, s ktorými sa nevieme sami vyrovnať.
Zvládli sme už presťahovanie kuchyne, čo bolo doposiaľ naše najväčšie logistické cvičenie. Revízni technici z celého Slovenska pracovali v dvoch zmenách 24 hodín denne, aby rozbehli celú prevádzku, za čo všetkým zúčastneným úprimne ďakujem. Aj to je príklad toho, že keď sa chce, tak sa dá.
Teraz riešime otázku dopravy a parkovania, k čomu pristupujeme s veľkým rešpektom. Táto téma je však veľmi náročná a som si istá, že sa nám, žiaľ, nepodarí uspokojiť očakávania všetkých.
Keby som povedala, že pred nami aj z časového hľadiska nie sú veľké výzvy, tak by som klamala, ale takto to nefunguje. My sme tu nato, aby sme pracovali a dosahovali výsledky. Zatiaľ ideme v súlade s časovými harmonogramom.
Úplne im fandím, je skvelé, že do toho idú. Nadšenie pána ministra Kaliňáka pri výstavbe Prešova táto krajina potrebuje. Bez pochýb pán Kaliňák postaví nemocnicu skôr ako my, pretože ide o iný charakter investície a jeho možnosti v rámci povoľovacích procesov sú úplne niekde inde.
Takto by som to v žiadnom prípade nevnímala. To, že naším pacientom bol pán premiér, bola obrovská zodpovednosť a nepredpokladám, že s tým niekto rátal. Keby sa nedajbože bolo stalo niečo zlé, spoločensky by sa to vnímalo určite inak. Bol to hod mincou, vďaka Bohu či vesmíru to pán premiér zvládol, no v prvom rade vďaka jeho vnútornej sile sa podarilo zvládnuť hospitalizáciu a dostal sa z kritickej život ohrozujúcej situácie. Verím, že na dokončení stavby záleží všetkým.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.