Opera Ľubice Čekovskej v SND O našej výnimočnej hudobnej skladateľke

O našej výnimočnej hudobnej skladateľke
Terézia Kružliaková, Simeon Esper, Eva Katráková Bodor. Foto: SND/Zdenko Hanout
Tento víkend uvedie naša prvá scéna dve reprízy komickej opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Opera Ľubice Čekovskej v SND / O našej výnimočnej hudobnej skladateľke
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Impresario Dotcom je vtipná, svieža a dynamická opera na motívy u nás málo známej divadelnej hry Impresário zo Smyrny od významného talianskeho dramatika Carla Goldoniho z roku 1761.

Autorkou libreta je renomovaná talianska dramaturgička, režisérka a teatrologička Laura Olivi. Spoločne so skladateľkou umne adaptovali túto 260-ročnú karnevalovú frašku do súčasnosti.

Dejovú líniu tvorí príbeh piatich operných spevákov snažiacich sa votrieť do priazne bohatého mecenáša, ktorý chce otvoriť operné divadlo.

V opere Ľubice Čekovskej sú to postavy z najznámejších operných opusov: Orfeus z Gluckovho Orfea a Eurydiky, Olympia z Offenbachových Hoffmannových poviedok, Carmen z rovnomennej Bizetovej opery, Violetta z Verdiho Traviaty a Tamino z Mozartovej Čarovnej flauty.

Simeon Esper a Terézia Kružliaková. Foto: Zdenko Hanout

Speváci túžiaci po ďalšom angažmáne, bažiaci po úspechu, uznaní a potlesku prichádzajú na predspievanie so svojimi prednosťami, ale aj sklamaniami či vzájomnými animozitami. Vo vydarenej réžii Elisabeth Stöppler rozohrávajú vtipné mizanscény.

Pre získanie kontraktu sú ochotní urobiť priam čokoľvek, vzdať sa svojho pohodlia, ba dokonca aj dôstojnosti.

Autorka tak vtipne odkrýva neduhy súčasného operného priemyslu a dáva ich do kontrastu s úlohou umenia aj s ideálom medziľudského spolunažívania a spolupráce.

Základom hudobnej poetiky Ľubice Čekovskej je neoklasicistická kompozícia. Má vlastný výrazový slovník, využíva silu orchestra, farebnosť celej škály perkusií i kontrastnosť drevených a plechových hudobných nástrojov, s pochopením pracuje s ľudským hlasom.

Ako zhodnotila operná kritička Michaela Mojžišová v recenzii pre Operaslovakia.sk, jej kompozícia „je harmonicky odvážna, nie však elitársky odrádzajúca, je citlivo balansujúca medzi ‚modernosťou‘ a poslucháčskou prístupnosťou“.

Eva Bodorová a Pavol Remenár. Foto: Zdenko Hanout

Je to mimoriadne vydarené dielo, ktoré je plnokrvné tak v dejovej, ako aj hudobnej línii. K tomu prispieva aj inscenácia nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler, hudobné naštudovanie mladej talianskej dirigentky Alice Meregaglia i výkony protagonistov rakúskej umelkyne s tureckými koreňmi Zeynep Buyraç (Dotcom), Pavla Remenára (Conte Lasca), Hagena Matzeita (Orfeo), Evy Katrákovovej Bodorovej (Olympia), Terézie Kružliakovej (Carmen), Adriany Kučerovej (Violetta) a Simeona Espera (Tamino).

Opera v talianskom jazyku, skomponovaná na objednávku operného festivalu v rakúskom Bregenzi a Slovenského národného divadla, mala premiéru na tomto renomovanom letnom festivale v auguste 2020, počas pandémie covidu-19. Skladateľka preto musela pôvodne dvaaštvrťhodinovú partitúru skrátiť na deväťdesiat minút, aby sa dala podľa vtedajších protipandemických pravidiel zahrať bez prestávky.

Inscenáciu tejto skrátenej verzie prevzalo aj SND a uviedlo ju na jeseň 2022, ale iba v jedinom predstavení. To vyvolalo kritickú odozvu u odbornej i širšej divadelnej verejnosti. O to viac teší, že naša prvá scéna zaradila v tejto opernej sezóne dve reprízy tohto predstavenia, a to v piatok 26. januára a v nedeľu 28. januára o 19. h.

Uvedenie plnohodnotnej, neskrátenej verzie je zatiaľ v nedohľadne.

Adriana Kučerová. Foto: Zdenko Hanout

Tešiť sa môžeme na úplne novú operu Ľubice Čekovskej Here I am, Orlando na motívy románu anglickej spisovateľky Virginie Woolfovej Orlando. Operu uvedie v svetovej premiére jej objednávateľ Národné divadlo Brno v piatok 14. júna o 19. h.

Ľubica Čekovská sa narodila v roku 1975 v Humennom. V rokoch 1993 – 1998 študovala teóriu hudby na Vysokej škole múzických umení a kompozíciu u profesora Dušana Martinčeka. Počas postgraduálneho štúdia na Royal Academy of Music v Londýne pokračovala v štúdiu kompozície u profesora Paula Pattersona a zúčastnila sa na kurzoch u Roberta Saxtona, Thomasa Adèsa, Arvo Pärta a Harrisona Birtwistla.
Získala Cuthbert Nunn Composition Prize Kráľovskej hudobnej akadémie (1998), Lewerhulme Award (1999), Elsie Owen Prize Kráľovskej hudobnej akadémie (1999), ISH Foundation Scholarship od J. V. kráľovnej Alžbety, kráľovnej matky (1998 – 2000), Cenu The Mosco Carner Award Kráľovskej hudobnej akadémie za skladbu Turbulence (2000), Cenu Jána Levoslava Bellu Slovenského hudobného fondu za Klavírny koncert (2004), Cenu SOZA za medzinárodné predvedenie slovenských skladieb (2011 – 2012), Cenu Nadácie Tatra Banky za dielo Štyri časti pre klavír (2013), Krištáľové krídlo (2020), Cenu ministra kultúry za výnimočný prínos v oblasti hudobno-dramatickej tvorby s odkazom na diela Dorian GrayImpresario Dotcom (2021) či cenu DOSKY za Mimoriadny počin v hudobnom divadle za autorstvo opery Impresario Dotcom (2023).
Jej hudobno-dramatickou prvotinou je participácia na opere piatich autorov As time goes by (2005) na objednávku Štátnej opery v Hannoveri. Ďalšími hudobno-dramatickými opusmi sú opery Dorian Gray na objednávku SND (2013), Impresario Dotcom na objednávku Bregenzer Festspiele a SND (2020) a Here I am, Orlando na objednávku Národného divadla Brno (2024).
Najvýznamnejšími orchestrálnymi skladbami sú Klavírny koncert na objednávku Festivalu Melos Étos (2004), Koncert pre husle a orchester (2010), Palingenia pre veľký orchester na objednávku Essen Philharmonic Orchestra (2015), Liberte pre mezzosoprán, zbor a orchester k 30. výročiu Nežnej revolúcie na objednávku spoločnosti Gesamtkunstwerk (2019) či At Béla’s window (2024). Slovenskí milovníci súčasnej klasickej hudby sa môžu tešiť na novú symfonickú skladbu pre veľký orchester, ktorej premiéra je plánovaná na jeseň tohto roka.
Z komornej hudby patria medzi jej kompozície Interrupted line na objednávku skupiny Ostravská banda (2006), Four movements for piano na objednávku Terezín Music Foundation (2013), The Midsummer Quartet na objednávku Pavel Haas Quartet (2016) či String Octet na objednávku Českej filharmónie a Českého spolku pre komornú hudbu (2020).
Ľubica Čekovská sa venuje aj komponovaniu filmovej hudby. Ide napríklad o filmy Kruté radosti (2002, režisér Juraj Nvota), Pirko (2016, režisérka Lucia Klein Svoboda), Dubček (2018, režisér Ladislav Hamala) či rozprávok režisérky Mariany Čengel Solčanskej Zakliata jaskyňa (2022) a Tri zlaté dukáty (2023).

Autor textu spolupracoval ako agent Ľubice Čekovskej na objednávke opery Here I am, Orlando a novej symfonickej skladby, ktorá bude mať premiéru na jeseň tohto roka; je zároveň spolumajiteľom spoločnosti Gesamtkunstwerk, ktorá si objednala skladbu Liberte pre mezzosoprán, zbor a orchester.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
opera režisér
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť