Impresario Dotcom je vtipná, svieža a dynamická opera na motívy u nás málo známej divadelnej hry Impresário zo Smyrny od významného talianskeho dramatika Carla Goldoniho z roku 1761.
Autorkou libreta je renomovaná talianska dramaturgička, režisérka a teatrologička Laura Olivi. Spoločne so skladateľkou umne adaptovali túto 260-ročnú karnevalovú frašku do súčasnosti.
Dejovú líniu tvorí príbeh piatich operných spevákov snažiacich sa votrieť do priazne bohatého mecenáša, ktorý chce otvoriť operné divadlo.
V opere Ľubice Čekovskej sú to postavy z najznámejších operných opusov: Orfeus z Gluckovho Orfea a Eurydiky, Olympia z Offenbachových Hoffmannových poviedok, Carmen z rovnomennej Bizetovej opery, Violetta z Verdiho Traviaty a Tamino z Mozartovej Čarovnej flauty.

Simeon Esper a Terézia Kružliaková. Foto: Zdenko Hanout
Speváci túžiaci po ďalšom angažmáne, bažiaci po úspechu, uznaní a potlesku prichádzajú na predspievanie so svojimi prednosťami, ale aj sklamaniami či vzájomnými animozitami. Vo vydarenej réžii Elisabeth Stöppler rozohrávajú vtipné mizanscény.
Pre získanie kontraktu sú ochotní urobiť priam čokoľvek, vzdať sa svojho pohodlia, ba dokonca aj dôstojnosti.
Autorka tak vtipne odkrýva neduhy súčasného operného priemyslu a dáva ich do kontrastu s úlohou umenia aj s ideálom medziľudského spolunažívania a spolupráce.
Základom hudobnej poetiky Ľubice Čekovskej je neoklasicistická kompozícia. Má vlastný výrazový slovník, využíva silu orchestra, farebnosť celej škály perkusií i kontrastnosť drevených a plechových hudobných nástrojov, s pochopením pracuje s ľudským hlasom.
Ako zhodnotila operná kritička Michaela Mojžišová v recenzii pre Operaslovakia.sk, jej kompozícia „je harmonicky odvážna, nie však elitársky odrádzajúca, je citlivo balansujúca medzi ‚modernosťou‘ a poslucháčskou prístupnosťou“.

Eva Bodorová a Pavol Remenár. Foto: Zdenko Hanout
Je to mimoriadne vydarené dielo, ktoré je plnokrvné tak v dejovej, ako aj hudobnej línii. K tomu prispieva aj inscenácia nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler, hudobné naštudovanie mladej talianskej dirigentky Alice Meregaglia i výkony protagonistov rakúskej umelkyne s tureckými koreňmi Zeynep Buyraç (Dotcom), Pavla Remenára (Conte Lasca), Hagena Matzeita (Orfeo), Evy Katrákovovej Bodorovej (Olympia), Terézie Kružliakovej (Carmen), Adriany Kučerovej (Violetta) a Simeona Espera (Tamino).
Opera v talianskom jazyku, skomponovaná na objednávku operného festivalu v rakúskom Bregenzi a Slovenského národného divadla, mala premiéru na tomto renomovanom letnom festivale v auguste 2020, počas pandémie covidu-19. Skladateľka preto musela pôvodne dvaaštvrťhodinovú partitúru skrátiť na deväťdesiat minút, aby sa dala podľa vtedajších protipandemických pravidiel zahrať bez prestávky.
Inscenáciu tejto skrátenej verzie prevzalo aj SND a uviedlo ju na jeseň 2022, ale iba v jedinom predstavení. To vyvolalo kritickú odozvu u odbornej i širšej divadelnej verejnosti. O to viac teší, že naša prvá scéna zaradila v tejto opernej sezóne dve reprízy tohto predstavenia, a to v piatok 26. januára a v nedeľu 28. januára o 19. h.
Uvedenie plnohodnotnej, neskrátenej verzie je zatiaľ v nedohľadne.

Adriana Kučerová. Foto: Zdenko Hanout
Tešiť sa môžeme na úplne novú operu Ľubice Čekovskej Here I am, Orlando na motívy románu anglickej spisovateľky Virginie Woolfovej Orlando. Operu uvedie v svetovej premiére jej objednávateľ Národné divadlo Brno v piatok 14. júna o 19. h.
Autor textu spolupracoval ako agent Ľubice Čekovskej na objednávke opery Here I am, Orlando a novej symfonickej skladby, ktorá bude mať premiéru na jeseň tohto roka; je zároveň spolumajiteľom spoločnosti Gesamtkunstwerk, ktorá si objednala skladbu Liberte pre mezzosoprán, zbor a orchester.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.