Štátna opera v Banskej Bystrici obnovuje v sobotu 25. novembra o 18.30 h inscenáciu opery Eugen Onegin od Piotra Iljiča Čajkovského. Rovnako ako pred desiatimi rokmi sa odohrá pod taktovkou Igora Bullu.
Návrat populárneho diela v naštudovaní petrohradskej režisérky Anny Osipenko, scénografa a kostýmového výtvarníka Sergeja Novikova a choreografa Michaila Čajkasova si vyžiadalo banskobystrické publikum.
Ide o vydarenú inscenáciu, ktorá rešpektuje partitúru, nešetrí dramatickými emóciami a diváka prevedie dejom takpovediac na jeden dúšok.
Ako Tatiana a Onegin sa predstavia Patrícia Malovec a Šimon Svitok, v postavách Oľgy a Lenského sa v Banskej Bystrici po prvý raz v tejto opere predstavia Michaela Šebestová a Peter Berger.
V sobotu 25. novembra o 19. h v Kostole sv. Františka z Assisi v Bratislave uvedie súbor starej hudby Il Cuore Barocco koncert s názvom Otec a syn.
Najprv zaznejú dve skladby Johanna Sebastiana Bacha: Suita č. 2 h mol, tanečná suita vo francúzskom štýle v ôsmich častiach pre priečnu flautu, sláčiky a basso continuo a Brandenburský koncert č. 5 D dur pre čembalo, priečnu flautu, husle a sláčiky, ktorý je vôbec prvým čembalovým koncertom v dejinách.
Autorom nasledujúceho čísla, Koncertu pre violončelo a orchester a mol, je druhý najstarší syn slávneho skladateľa Karl Philipp Emmanuel.
Johann Sebastian Bach mal totiž dvadsať detí, z ktorých sa dožilo dospelosti desať, štyria synovia sa stali úspešnými skladateľmi: Wilhelm Friedemann, nazývaný drážďanský, resp. hallský Bach, už spomínaný Karl Philipp Emmanuel, označovaný ako berlínsky, resp. hamburský Bach, Johann Christoph Friedrich, nazývaný bückeburský Bach a Johann Christian označovaný ako milánsky, resp. londýnsky Bach.
Sólistami budú Kristína Chalmovská na barokovom violončele, Mária Posch na barokovej priečnej flaute, Peter Zelenka na barokových husliach a Vít Bébar na čembale.
Koncert je možné si vypočuť aj v nedeľu 26. novembra o 16.30 h vo Farskom Kostole sv. Tomáša Becketa v Novej Vsi nad Žitavou pri meste Vráble.
Slovenské národné divadlo uvedie vo štvrtok 30. novembra o 18. h a v nedeľu 3. decembra o 17. h dve posledné predstavenia Verdiho opery Don Carlos v réžii slovinského režiséra a scénického výtvarníka Diega di Breu.
Za dirigentský pult oboch predstavení sa postaví náš v súčasnosti medzinárodne najúspešnejší dirigent Juraj Valčuha. Od roku 2016 je hudobným riaditeľom opery Teatro di San Carlo v talianskom Neapole a od roku 2022 hudobným riaditeľom jedného z najvýznamnejších amerických orchestrov Houston Symphony.
V titulnej úlohe Dona Carlosa debutuje slovenský tenor Pavol Bršlík, ako Elisabetta di Valois sa predstaví sopranistka Jolana Fogašová a v úlohe princeznej Eboli bratislavskí diváci spoznajú poľskú mezzosopranistku Goshu Kowalinskú.
Národné divadlo Košice uvedie v premiérach v piatok 1. decembra a v nedeľu 3. decembra o 18. h romantickú operu Richarda Wagnera Tannhäuser.
Skladateľ sa k dielu od jeho prvého uvedenia v roku 1845 v Saskej kráľovskej opere, dnešnej Semperoper v Drážďanoch, opätovne vracal. Existuje preto viacero verzií opusu, úmysel autora vytvoriť dokonalého Tannhäusera prerušila jeho smrť v roku 1883.
Dnes je najčastejšie uvádzanou parížska verzia, Košičania však svojim divákom ponúknu podobu čerpajúcu z viacerých verzií. Témami inscenácie sú wagnerovský kult, ale tiež život a osud jeho jediného syna Siegfrieda, ktorý bol sám skladateľom, dirigentom, režisérom a intendantom bayreuthského festivalu.
Dielo naštudovalo nezvyčajné trio z Národného divadla Košice: režijne generálny riaditeľ Ondrej Šoth a umelecký riaditeľ opery Roland Khern Tóth a hudobne šéfdirigent orchestra a zároveň zbormajster Peter Valentovič.
Postavu Tannhäusera bude alternovať nemecký tenorista gruzínskeho pôvodu Zurab Zurabishvili s domácim Tituszom Tóbiszom.
Postavu Alžbety, inšpirovanej historickou osobnosťou svätej Alžbety Uhorskej (Durínskej), ktorá prežila prvé štyri roky svojho života v Košiciach a je jej zasvätený aj košický dóm, budú alternovať mladá ruská sopranistka Utarid Mirzamová a slovenská sólistka Linda Ballová.
Postavu Hermanna stvárnia basisti Michal Onufer a Jozef Benci, v postave Wolframa von Eschenbacha, sa predstavia barytonisti Marián Lukáč a Pavol Kubáň, v postave Venuše domáca mezzosopranistka Myroslava Havryliuk a česká sopranistka Eliška Weissová.
V opere účinkuje popri orchestri a zbore Opery Národného divadla Košice aj Slovenský filharmonický zbor.
Mysliveček a Mozart
Slovenský komorný orchester rozšírený o členov orchestra Slovenskej filharmónie pod vedením Ewalda Danela ponúkne návštevníkom vo štvrtok 30. novembra a v piatok 1. decembra o 19. h koncert diel súčasníkov Wolfganga Amadea Mozarta a Josefa Myslivečka.
Interpretácie sa zhostí sopranistka Simona Houda Šaturová. Diváci sa môžu tešiť na jej vrúcne sfarbený, vo všetkých registroch vyrovnaný lyrický soprán, ozdobený virtuóznou koloratúrou.
Umelkyňa sa osobitne vyznamenala štýlovou nahrávkou árií z Myslivečkových opier pre životopisný film Il Boemo režiséra Petra Václava, ktorého hlavnou postavou je výnimočný český skladateľ neskorého baroka.
Na koncerte zaznejú árie z jeho opier Olympiáda, Armida a Demetrios, v druhej časti to budú recitatívy a árie Elektry z opery Idomeneo a Donny Anny z opery Don Giovanni od Mozarta.
Inštrumentálnu časť večera naplnia Myslivečkova Symfónia G dur i predohry k jeho operám Ezio a Demetrios a Mozartova Symfónia D dur č. 47 a predohra k jeho nikdy nedokončenej opere Lo sposo deluso (Oklamaný manžel).
Rozprávky
Štátna filharmónia Košice si pripravila trojicu tematických koncertov rozprávkovej hudby. Vo štvrtok 7. decembra a v piatok 8. decembra o 10. h sú na programe koncerty pre deti a mládež, ktoré uvádza obľúbený moderátor Martin Vanek, vo štvrtok 7. decembra o 19. h nasleduje koncert pre dospelých.
Na jeho úvod Košická filharmónia pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindru pripravila predohru k opere Vianočný škriatok nemeckého skladateľa Hansa Pfitznera, známeho najmä vďaka opere Palestrina na motívy života rovnomenného talianskeho skladateľa zo 16. storočia.
Návštevníci sa potom môžu tešiť na orchestrálne i spievané úryvky z opier Príhody líšky Bystroušky Leoša Janáčka, Črievičky Piotra Iľjiča Čajkovského, Perníková chalúpka Engelberta Humperdincka a Čert a Káča Antonína Dvořáka, ktoré zaznejú v podaní českých umelkýň, sopranistky Jany Sibery a mezzosopranistky Václavy Krejčí Houskovej.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.