Kam za operou a klasickou hudbou Nová slovenská hudba, piesňový cyklus vo filharmónii a koncerty vo Viedni

Nová slovenská hudba, piesňový cyklus vo filharmónii a koncerty vo Viedni
Inscenované oratórium Theodora od Georga Friedricha Händla v Theater and der Wien. Foto: Monika und Karl Forster
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na nasledujúce dva týždne.
9 minút čítania 9 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Nová slovenská hudba, piesňový cyklus vo filharmónii a koncerty vo Viedni
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Nová slovenská hudba v Bratislave a Košiciach

Festival súčasnej klasickej hudby Nová slovenská hudba 2023 organizovaný Spolkom slovenských skladateľov ponúkne tento rok až tri symfonické koncerty.

Na 32. ročníku sa tak predvedú naše tri najvýznamnejšie symfonické orchestre, ktoré predstavia esteticky, generačne aj nástrojovým obsadením pestrý prehľad aktuálnej tvorby slovenských skladateľov v podaní vynikajúcich domácich sólistov. Na festivale zaznie desať svetových a päť slovenských premiér.

Vo štvrtok 9. novembra o 19. h si v Kunsthalle v Košiciach najprv vypočujeme diela troch autorov mladšej generácie. Každého charakterizuje iný prístup k hudobnému experimentovaniu. Peter Dan Ferenčík v skladbe Inter – Intra No. 2 pre sláčikový orchester pracuje s posúvaním hudobných motívov v priestore medzi jednotlivými skupinami hráčov, Peter Javorka v diele Musik für Egon Schiele pre husle a orchester s kontrastom blokovej skladby a rytmickej hudby a Matej Sloboda v kompozícii A Weathered Line. Glittering pre orchester so statickou zvukovou plochou a mikromelódiami.

Na záver koncertu zaznie dielo renomovaného hudobného experimentátora Petra Machajdíka Proti.Stav (Geneg.Stand), ktoré premiérovala v roku 2019 Nordwestdeutsche Philharmonie. Autor sa v ňom zaoberá úvahami o stave či skôr „protistave“ životného prostredia. Koncert uvedú Štátna filharmónia Košice, dirigent Balázs Horváth a sólisti Martin Pavlík na husliach a Peter Katina na akordeóne.

Koncert v piatok 10. novembra o 19. h v Koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu otvorí dielo Pavla Kršku Concerto grosso pre sláčikový orchester a uzavrie dielo jeho žiaka Lukáša Borzíka Jeho Hlas, koncert pre klavír a orchester. Bude to zaujímavé porovnanie prístupov učiteľa a žiaka ku koncertantnému žánru. Slovenské premiéry zažijú aj dielo Egona Kráka pre netradičný sólový nástroj Garritus pre orchester s obligátnym barytónsaxofónom Pianissimo or Farewell to Music pre orchester od Jevgenija Iršaja.

Na koncerte sa predstavia Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra a sólisti Erik Rothenstein na barytónsaxofóne a Ladislav Fančovič na klavíri.

Slovenská filharmónia pod taktovkou Mariána Lejavu na koncerte v sobotu 11. novembra o 19. h v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie predstaví najprv filharmonický debut Fanfares pre orchester Roberta Kolářa, ktorého sme doteraz poznali najmä ako hudobného recenzenta, publicistu a trubkára z jazzovej kapely Voľný pád.

Druhým debutom bude symfonická báseň Equilibrium pre orchester od študenta záverečného ročníka kompozície na VŠMU Šimona Lučeniča.

Výrazní slovenskí sólisti sa predstavia v koncertných dielach šitých im autormi na mieru. Violončelista Eugen Prochác v Koncerte pre violončelo a orchester č. 2 od Mirka Krajčiho a huslista Milan Paľa v HERBSTTAG – Dichtung pre husle a sláčikový orchester od Mariána Lejavu.

Festival dopĺňa koncert v stredu 8. novembra o 19. h v Malom koncertom štúdiu Slovenského rozhlasu, kde zaznejú v interpretácii Ensembla Ricercata pod vedením klaviristu Ivana Šillera komorné diela skladateľov Tomáša Boroša, Viliama Gräffingera, Lenky Novosedlíkovej, Juraja Vajóa, Jany Kmiťovej a Adriána Demoča.

Osobitnú pozornosť si zaslúži sprievodné podujatie, a to umelecko-edukačný projekt Cirkevného konzervatória Students Meet Professionals. Na záverečnom podujatí svojho 9. ročníka priblíži študentom umeleckých škôl, odbornej i širšej verejnosti osobnosť a dielo Iris Szeghy, medzinárodne uznávanej slovenskej skladateľky žijúcej vo Švajčiarsku.

V pondelok 6. novembra o 8.45 h v Koncertnej sále Cirkevného konzervatória v Bratislave predstaví skladateľka svoju tvorbu, inšpiračné zdroje a kompozičné východiská. Počas nadväzujúcich dvojdňových master classes budú mať študenti hry na hudobných nástrojoch možnosť konfrontovať priamo so skladateľkou svoju interpretáciu jej diel a študenti z odboru skladba možnosť diskutovať so skladateľkou o kompozičných východiskách a použitých technikách.

V utorok 7. novembra o 19. h sa v Pálffyho paláci v Bratislave uskutoční v podaní študentov Cirkevného konzervatória, VŠMU a hostí koncert diel skladateľky.

Dve svetové premiéry aj v Žiline

Vo štvrtok 9. novembra o 19. h si aj Štátny komorný orchester pod vedením Konstantina Ilievskeho pripravil pre návštevníkov dve svetové premiéry diel slovenských autorov. Zaznejú Invocazioni urgenti pre bas a sláčiky od Egona Kráka so sólistom Gustávom Beláčkom a Koncert pre klavír a orchester č. 1 od Norberta Bodnára s klaviristkou Zuzanou Biščákovou.

V druhej časti koncertu to budú dve orchestrálne skladby Leoša Janáčka. Najprv tragickopochmúrne Adagio pre orchester a potom Lašské tance, ktoré nás zavedú do skladateľovho rodného kraja v severnom kúte Moravy.

Jana Kurucová v Slovenskej filharmónii

Prvým koncertom nového Piesňového cyklu Slovenskej filharmónie bude v utorok 7. novembra o 19. h v Malej sále recitál úspešnej slovenskej mezzosopranistky pôsobiacej prevažne v Nemecku Jany Kurucovej v klavírnom sprievode nemeckého klaviristu a vysokoškolského pedagóga Stephana Matthiasa Lademanna.

Na koncerte uvedú štyri unikátne piesňové cykly, ktoré máme možnosť počuť na Slovensku len veľmi ojedinele.

Najprv to budú Písně na slova z Rukopisu královédvorského, v ktorých Antonín Dvořák zhudobnil šesť českých milostných básní tematicky patriacich do raného stredoveku, no dnes už považovaných za falzifikát z 19. storočia.

Potom Fünf Lieder od Almy Mahler, manželky slávneho skladateľa a dirigenta, ktorá bola v mladosti žiačkou Alexandra von Zemlinského, Schönbergovho priateľa a spoločníka, jeho štýl aj napodobňovala.

Následne Tri reflexie, zhudobnené básne Milana Rúfusa, Milana Krausa a Maše Haľamovej od Ivana Hrušovského.

Koncert vyvrcholí cyklom Vier Lieder od Arnolda Schönberga, v ktorých autor zhudobnil básne nemeckého spisovateľa Richarda Dehmela, v tom čase považované za značne naturalistické a expresionistické. Práve v nich badať prechod autora k disonancii a atonalite.

Tri viedenské lahôdky

Z bohatej ponuky viedenských koncertných a operných domov odporúčam tri mimoriadne zážitky.

Prvým z nich je inscenované oratórium Theodora od Georga Friedricha Händla v Theater and der Wien, ktoré počas rekonštrukcie svojho sídla hrá v Hale E MuseumsQuartier vo Viedni. Recenzentmi ocenené naštudovanie drážďanského barokového orchestra La Folia Barockorchester pod vedením kontratenora a dirigenta Bejuna Mehtu v réžii intendanta divadla Stefana Herheima v skvelom speváckom obsadení si môžete pozrieť v reprízach v piatok 27. októbra a v nedeľu 29. októbra o 19. h.

Viedenskí symfonici uvedú v nedeľu 29. októbra o 19.30 h vo Veľkej sále Musikverein Čajkovského Capriccio Italien A dur, s gréckym huslistom Leonidasom Kavakosom Šostakovičov Koncert pre husle a orchester č. 1 a mol a Sibeliovu Symfóniu č. 3 C dur. Za dirigentský pult sa postaví vskutku mimoriadny dirigent, fínsky tridsiatnik, o ktorého súperia najlepšie orchestre sveta, Santtu-Matias Rouvali.

Goldbergove variácie Johanna Sebastiana Bacha v podaní Víkingura Ólafsona, označovaného za islandského Glenna Goulda, si môžete vypočuť v sobotu 4. novembra o 19.30 h vo Veľkej sále viedenského Konzerthausu. O mimoriadnom úspechu svedčí, že organizátori pridali ďalší koncert, a to má sála kapacitu 1840 miest.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
koncert hudba
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť