Ministerstvo školstva nedávno vybralo prvú štyridsiatku základných škôl, ktoré začnú od nového školského roka vyučovať podľa nového štátneho vzdelávacieho programu. Inými slovami, učitelia v týchto „pilotných“ školách budú svojich žiakov v prvých ročníkoch vzdelávať podľa nových učebných osnov, ktoré uplynulé dva roky pripravovali stovky odborníkov. Učivo si budú môcť napríklad rozdeliť do tzv. vzdelávacích cyklov a témy na jednotlivých predmetoch efektívnejšie prepájať.
Ministerstvo sa snažilo školy vybrať tak, aby predstavovali pestrú vzorku. „Strávili sme viacero hodín, aby sme zohľadnili všetky kritériá a vybrali skutočne reprezentatívnu skupinu škôl,“ povedal minister školstva Ján Horecký.
Prihliadalo sa na zastúpenie škôl z miest aj menších obcí. Ďalšou podmienkou bolo, aby pri zavádzaní nového štátneho vzdelávacieho programu boli zastúpené aj neplnoorganizované školy, ktoré aktuálne tvoria štvrtinu vybraných. V zozname sú aj tri školy s vyučovacím jazykom maďarským, tri s vyšším zastúpením žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ďalším z kritérií bola aj účasť súkromných a cirkevných škôl.
Celý zoznam vybraných škôl nájdete tu.
Oslovili sme viaceré školy, ktoré sa od septembra chystajú učiť po novom. Ich motivácia zapojiť sa do pilotného overovania reformovaného kurikula by sa dala zhrnúť do niekoľkých bodov:
Školám sa páči voľnosť
Viaceré zo zapojených škôl si už nový model vyučovania čiastočne vyskúšali počas pandémie, keď štát umožnil školám upraviť vzdelávací program a rozdeliť učivo tak, aby ho deti dokázali po dlhom období zatvorených škôl dobehnúť.
„Táto skúsenosť nás viedla k prihláseniu do pilotného overovania už očakávaného nového štátneho vzdelávacieho programu, ktorý už školám naozaj rozviaže ruky a otvorí možnosti šiť školský vzdelávací program na mieru žiakom svojej školy v danom regióne,“ hovorí riaditeľka Základnej školy s materskou školou Alexandra Vagača v Detve Margita Gajdošová.
Jej škola vypracovala vzdelávací program podľa cyklov, upravila hodinové dotácie niektorých predmetov a presunula časť obsahu medzi ročníkmi. V treťom cykle (6. až 9. ročník) majú dva integrované predmety svet okolo nás a science, ktoré posilňujú vzdelávacie oblasti „človek a príroda“ a „človek a spoločnosť“. Zmenili aj systém hodnotenia detí a organizáciu vyučovania na blokovú namiesto klasických 45-minútových hodín.
Učivo rozdelené do vzdelávacích cyklov overujú už dva roky aj v obci Bystrany na východe Slovenska, do ktorej chodia rómski žiaci z chudobných pomerov. „Potrebovali sme vzdelávanie žiakov prispôsobiť ich potrebám a podmienkam, najmä predĺžiť uvádzanie do gramotnosti v prvom cykle, pretože materinský jazyk našich žiakov je odlišný od jazyka úradného, čím je sťažená v začiatkoch komunikácia, a tiež preto, že nultý ročník bol zákonom zrušený,“ tvrdí riaditeľka Júlia Čurillová.
V škole si potrebujú nastaviť vlastné tempo vzdelávania tak, aby vyhovovalo žiakom, odbúrať učivo, ktorému pre nepodnetné prostredie často rozumejú len veľmi málo alebo vôbec. „Chceme meniť metódy a formy vzdelávania, byť k žiakom bližšie a predostrieť im možnosti zvýšenia významu vzdelania pre ich vlastnú budúcnosť, nehatať im ďalšie vzdelávacie cesty rizikom opakovania ročníka, keďže zvládnutie učiva neposudzujeme na konci ročníka, ale na konci jednotlivých cyklov. Našim žiakom sme teda dopriali to najvzácnejšie, čo potrebujú – čas. Chceme, aby sa naša škola stala pre žiakov sprevádzajúcim priateľom na ceste poznávania, a nie strašiakom, ktorému nerozumejú len preto, lebo nerozumejú tomu, čo a prečo sa v nej učia.“

Školy sa netaja tým, že sa im na novom modeli vzdelávania páči väčšia voľnosť v tom, ako si nastavia učivo a systém fungovania. Riaditeľka bratislavskej Základnej školy Sokolíkova 2 Daniela Ďurkovská vraví, že v súčasnosti je školský vzdelávací program zameraný na výkon, rodičia a žiaci na známku, čo často vedie k stresujúcim situáciám. „Nová školská reforma nás zaujala práve možnosťou nastaviť vzdelávanie podľa reálnych schopností každého žiaka tak, aby uspel, aby sa stal aktívnou a zodpovednou súčasťou vzdelávania. Sme veľmi zvedaví na to, ako na zmeny budú reagovať žiaci, rodičia a v neposlednom rade aj učitelia.“
Otázkou pre ňu ostáva, ako budú na reformu pripravení učitelia. Školy sa spoliehajú predovšetkým na podporu mentorov z regionálnych centier, ktoré by mali učiteľom pomáhať pri zavádzaní zmien do praxe. „Vieme, že školstvo potrebuje radikálnu zmenu a my chceme k tomu prispieť,“ dodáva Ďurkovská.
„Musím povedať, že rozumiem aj obavám, ktoré boli formulované v rámci rozličných platforiem – nepripravenosť pedagogických zamestnancov, nutnosť opäť prerábať základné dokumenty školy, chýbajúce učebnice a podobne. A predpokladám, že budú zásadným spôsobom vstupovať do úspešnej realizácie zavádzaných zmien,“ hovorí Viera Turianska zo Základnej školy s materskou školou, Tajovského 2 v Badíne. „Zároveň však vnímam podporu školám zo strany Národného inštitútu vzdelávania a mládeže či regionálnych centier podpory učiteľov.“

Pomoc od štátu pri reforme očakáva aj Základná škola s materskou školou Milana Rastislava Štefánika v obci Budimír. „Môže sa zdať, že po posledných náročných rokoch, keď sme sa borili s covidom, vojnou na Ukrajine, ekonomickou a energetickou krízou, nie je tá najvhodnejšia doba. Napriek tomu sme presvedčení, že do toho treba ísť,“ konštatuje riaditeľka Jana Bavoľárová
„Správna chvíľa nebude asi nikdy, lebo zmeny sú všeobecne ťažko prijímané, sú sprevádzané strachom z neznámeho, obavami z toho, koľko času a energie do toho budeme musieť investovať, a pritom nevieme, či efekt a výsledky budú uspokojujúce. Zároveň nás zmeny vyťahujú z našej komfortnej zóny, čo nemusí byť každému príjemné.“
Každá škola dostane troch odborníkov
Čo čaká vybranú štyridsiatku škôl v najbližších mesiacoch? Riaditeľ odboru kurikula na ministerstve školstva Martin Kríž tvrdí, že už tento týždeň sa zástupcovia z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, regionálnych centier podpory a ministerstva stretnú s prvou skupinou škôl, aby sa spoločne pripravili na fázu implementácie nového štátneho vzdelávacieho programu.
Tento mesiac by sa tiež mali uskutočniť webináre, kde budú predstavené zmeny v jednotlivých vzdelávacích oblastiach. V máji a júni zase séria infoseminárov vo všetkých okresoch Slovenska.
Odborníci a mentori budú prvým školám s prípravou nových školských vzdelávacích programov pomáhať. „Každá škola bude mať vlastný tím troch odborníkov (dvaja z regionálnych centier a jeden z NIVaM-u), ktorí budú pripravení školám pomáhať s adaptáciou na zmeny,“ vraví Kríž. „Prvých 40 škôl bude spolu s odborníkmi spoluvytvárať ďalšie podporné a ukážkové materiály pre všetky ďalšie školy.“

A čo sa bude diať s vybranými školami od septembra? Kríž vysvetľuje, že vstúpia do trojročného programu experimentálneho overovania. Absolvujú prvé merania zamerané na to, ako pristúpili k tvorbe školského vzdelávacieho programu, aké zmeny plánujú na úrovni organizácie, metód a foriem vzdelávania, ako porozumeli plánovaným zmenám, ako vnímajú nastavenú podporu zo strany NIvaM a RCPU, alebo na to, nakoľko je podľa nich nový program realizovateľný.
„Uvedené ukazovatele budú na prvých školách sledované a vyhodnocované aj priebežne, mnohé z meraní pomôžu dávať spätnú väzbu nielen školám, ale aj ministerstvu, ktoré garantuje kvalitu v oblasti informovanosti a poskytovanej podpory,“ uvádza Kríž.
Po prvom cykle overovania bude skupina prvých škôl porovnaná s kontrolnou skupinou škôl, kde nový štátny vzdelávací program ešte nebol implementovaný. Odborníci sa podľa Kríža pozrú najmä na výsledky vzdelávania (napríklad na matematickú a čitateľskú spôsobilosť) a na viaceré ukazovatele celkovej kultúry organizácie vrátane motivácie žiakov k učeniu, alebo motivácie učiteľov k zmenám.
„Predpokladáme, že školy, ktoré zavedú nový vzdelávací program už v tomto roku, budú dosahovať pozitívnejšie ukazovatele ako školy, ktoré ešte zmenami neprešli,“ dodáva.
Už na jeseň sa otvorí výzva na zapojenie do overovania reformy pre ďalšiu stovku škôl. V roku 2025 by mala byť zapojená už tretina základných škôl na Slovensku. O tri roky by mali podľa nového obsahu vzdelávania učiť všetky základné školy.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.