„Keď sa dieťa hnevá na svojich rodičov za to, že zlyhali, a neodpustí im, po čase začne opakovať ich chyby,“ hovorí Jozef Mikloško. Okrem fenoménu odpúšťania, ktorý pokladá za základ pri transgeneračnom procese, vysvetľuje, prečo dieťa vo výchove potrebuje muža aj ženu a čím to je, že muži vycúvali z otcovstva.
Približuje aj svoje názory na možnosť zmeny pohlavia detí, sexuálnu výchovu, silu objatia i nastavení hraníc vo výchove rodičov. „Len čo zakážeme všetky telesné tresty, rodičia sú paralyzovaní a zvyšuje sa počet psychických trestov,“ tvrdí nový komisár pre deti. Dodáva, že chránený musí byť aj život nenarodeného dieťaťa a ako komisár sa rád zúčastní na pochode za život.
Jozef Mikloško je pediater, vysokoškolský profesor a predseda Spoločnosti priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar. Sám má štyri deti a dve vnúčatá. Za komisára ho zvolili poslanci strán OĽaNO, Smer, Sme rodina a kuffovci.
Fero je môj strýko a môj otec je Jozef Mikloško. Áno, obaja boli aj politici a som na nich pyšný.
Otec vstúpil do politiky, keď sme už boli dospelí, ale je môj veľký vzor. Má obrovské srdce, a aj keď bol vo vysokej politike, ostal normálnym človekom. Ale mal som dobrých oboch rodičov.
Každý máme nejaké meno a ja som na to svoje hrdý. Iste, niektorí ľudia majú preto dopredu voči mne predsudky, ale otec aj strýko vždy boli čitateľní a hovorili priamo. A ja dnes vnímam, že ľudia chcú počuť jasný názor a môžu s ním potom súhlasiť alebo nesúhlasiť.
Bola to zaujímavá situácia, ale bol som občiansky kandidát, podporilo ma okolo päťdesiat mimovládnych organizácií. Nebol som nikdy v straníckej politike.
Fungoval som inak. Keď sme mali na Úsmeve ako dar nejaký nápad alebo program, ponúkli som ho tým politikom, ktorí boli práve pri moci. Minister Krajniak je už desiaty minister, s ktorým spolupracujeme. Ale áno, pri mojej voľbe vznikla atypická súhra a dal som si preto motto: Spojme sa pre deti. Slovensko je rozhádané, rozbité, polarizované, ale deti by mohli byť témou, ktorá nás spája. Lebo Slovensko je prorodinne založené, naozaj máme radi deti.
Sociologický ústav SAV robil dlhodobý výskum hodnôt na Slovensku a 92 percent obyvateľov dáva na prvé miesto rodinu. Preto by sme sa mohli spojiť v tom, čo sú záujmy dieťaťa, aké sú jeho potreby a ako ich čo najlepšie naplniť. V tom vidím úlohu komisára pre deti.
Nenapadlo mi to vôbec. Mal som nejakú predstavu, o čom budem na vypočutí hovoriť, no zrazu prišla táto diskusia. Ja som sa k tomu otvorene vyjadril, preto som bol čitateľný a všetci vedeli, že nebudem hovoriť už niečo iné. Ale že to vyletí do titulkov v médiách, to som nečakal. Pritom adopcie pre homosexuálov nie sú kľúčovou vecou pre komisára a nie je to ani niečo, čo by deti teraz obzvlášť trápilo. Je to problém malej skupiny ľudí.
To sa musíte opýtať tých, ktorí za mňa hlasovali. Ale bol som v tejto veci čitateľný. A tento názor rešpektujú aj moji priatelia z danej komunity.
V našom zákone o rodine jeden paragraf hovorí, že najvhodnejším prostredím pre dieťa je stabilná rodina tvorená otcom a matkou. A ja som veľmi rád, že to tam je. Dieťa bytostne potrebuje vzťahy. Tie mu dávajú vnútorný pocit bezpečia a len vďaka tomu sa môže rozvinúť potenciál, ktorý má v sebe z genetiky.
Výskumy ukazujú, že dieťa potrebuje dva typy vzťahov – mužský a ženský. Niekto to tak pekne povedal, mama dáva teplo, otec svetlo. Žena dáva dieťaťu pocit bezpečia smerom dovnútra a otec smerom von. Vďaka tejto polarite dieťa dostáva to, čo potrebuje. Inak málokto je takým silným zástancom retro rodiny ako tí, čo ju nezažili. Ich túžba mať otca i matku je nespochybniteľná.

Jozef Mikloško. Foto: Postoj/Adam Rábara
Pripomínať ideál, ku ktorému chceme smerovať. Stabilná rodina, kde je matka a otec. Poznám veľa žien, ktoré sú „sólo rodičom“ a nie z vlastnej viny, ale aj tie sa snažia, aby mužský vzor niekto dieťaťu nahradil, či už je to starý otec, strýko, učiteľ, tréner, kňaz...
Existuje výskum detí, ktoré vyrastali s homosexuálnymi pármi, a ony samy hovorili, že boli síce milované, ale napríklad keď vyrastali s dvoma ženami, chýbal im otec. Dieťa bytostne potrebuje mužskú a ženskú postavu a jednorodičovské rodiny, ktoré odmietajú druhé pohlavie, dieťaťu škodia.
Vývoj ide ďalej a v Kanade už pristúpili k tomu, že dieťa môže mať troch rodičov, hovorí sa o polygamných manželstvách. Toto už je cesta veľmi vzdialená od ideálu. A ja nechcem poľavovať z ideálu, ku ktorému sa máme blížiť.
Ja ani neviem, čo povedať, keď niekto spochybňuje matku a otca. Niekde som čítal, že pred nami bolo 40 000 generácií, ktorých základ rodiny tvorili muž a žena. Toto sa pre výchovu detí osvedčilo po stáročia a my teraz ťažko vymyslíme niečo lepšie. Štát má rodine nechať čo najviac autonómie, lebo čím viac štát zasahuje do rodiny, tým horšie pre rodičov.
Áno, my máme chrániť deti pred násilím a máme povedať, čo je pre dieťa zlé. Ale zákazom pre všetky telesné tresty zasahujeme do rodičovskej roly nevhodným spôsobom. Telesné tresty určite nie sú správne v ústavoch a všade tam, kde dospelý nemusí mať nutne vzťah k dieťaťu. Treba rozlišovať aj od neprimeraných fyzických trestov, ale rodič má právo pri určovaní hraníc využiť aj vhodný fyzický prostriedok ako jednu na zadok.
Len čo zakážeme všetky telesné tresty, rodičia sú paralyzovaní a zvyšuje sa počet psychických trestov. V krajinách po zákaze fyzických trestov vzrástol počet tých psychických, napríklad odmietanie komunikácie s dieťaťom. Tiež v týchto krajinách narástlo vynímanie detí z rodín.
Ak má dieťa vzťah k rodičovi, jedna na zadok mu neublíži. Ak necíti, že je milované, je to problém a aj jedna po zadku ho môže veľmi poznačiť. Telesné tresty veľmi súvisia s nastavením hraníc pre deti.
Pýtal som sa jedného človeka, ktorý pracuje s narkomanmi, ktoré deti sú najrizikovejšie z hľadiska závislostí. Sú to deti z veľmi nefunkčných rodín a deti, ktoré nikdy nemali určené hranice. Lebo výchova detí – to je bezpodmienečné prijatie a hranice. Otec ukazuje dieťaťu bezpečné objavovanie sveta a aj tie hranice. A kto toto spochybňuje, deštruuje aj úlohu otca v rodine.
Nie je to štandardné a ani správne pre deti. Deťom chýba prítomný otec.
Áno, časť mužov potom akoby nevidela zmysel otcovstva. Takto vznikol fenomén podceňovaného otcovstva. Muži z neho vycúvali. Žena si zas povie, načo je jej muž, ktorý zlyháva. No keď dieťa vyrastá v rodine, kde otec nie je prítomný alebo je, nedajbože, agresívny, dieťa cíti voči otcovi hnev, ktorý prenáša ďalej.
Dieťa komunikuje už v maternici nielen s mamou, ale aj s otcom. Mali sme chlapca, ktorý mal panický strach z otca, ktorého nikdy nevidel. Neskôr sme zistili, že jeho otec brutálne zbil mamu, keď bola tehotná. Dieťa to cíti. Mnohí muži však už toto všetko začínajú chápať a narastá aj počet tých, ktorí idú na rodičovskú dovolenku.
V ranom detstve je mama nezastupiteľná, lebo vtedy sa v dieťati zafixuje pocit istoty alebo neistoty, prijatia alebo neprijatia, ohrozenia alebo bezpečia. Ale neexistujú ideálne riešenia. No ideál je, keď je prvý rok s dieťaťom matka. Ak to nejde, môže s dieťaťom ostať doma aj otec, ale potom musí byť žena čo najviac s dieťaťom, aby nedošlo neskôr k odcudzeniu.
Zo skúseností viem, že ak dieťa prežilo nejaký čas s mamou a až potom šlo do detského domova, je lepšie osobnostne komponované ako dieťa, ktoré v domove skončilo hneď po pôrode.
Zlyhávanie otcov je veľký fenomén. Hovoríme aj o transgeneračnom prenose. Ak dieťa zažije v rodine niečo zlé a nikto mu nepomôže, veľmi často opakuje chyby svojich rodičov. Jedna riaditeľka detského domova mi hovorila, že jej dlhoročná skúsenosť je taká, že keď sa dieťa hnevá na svojich rodičov za to, že zlyhali, a neodpustí im, po čase začne opakovať ich chyby. Preto sme sa v Úsmeve ako dar veľa venovali fenoménu odpustenia.

Jozef Mikloško. Foto: Postoj/Adam Rábara
Obrovská, lebo kresťanstvo je náboženstvo odpúšťania. Odpúšťanie je v kresťanstve centrálny fenomén. Ľahšie sa nám odpúšťa a ľahšie sa nám možno potom aj naprávajú chyby. Fantastický a málo docenený je aj fenomén spovede. Urobil som chybu, môžem ju napraviť a fungovať ďalej.
Navyše človek je vzťahová osoba a intenzívne vzťahy sú základom duševného zdravia. Kresťanstvo je náboženstvo vzťahu. Boh je vzťah, a preto je kresťanstvo veľmi prirodzené pre človeka, ktorý potrebuje vzťahy. A sú s tým spojené aj rôzne iné fenomény, napríklad fenomén objatia.
Rozhodne áno, keď má s ním človek vzťah.
V jednom detskom domove mi hovorili, že k nim prišli deti z inej krajiny a vychovávateľka ich pri privítaní objala. Deti jej hneď povedali, že v krajine, odkiaľ ony prichádzajú, je to dávno zakázané.
Dieťa však bytostne potrebuje s človekom, s ktorým má vzťah, objímanie. Potrebuje ho ako vitamín C. A len preto, že niektoré tabletky boli otrávené, nepoviem, aby sme deťom vitamín C vôbec nedávali. Samozrejme, deti musia mať pocit a aj rmožnosť reálnej ochrany a kolegom, ktorí pracujú s deťmi vždy radím, aby to objatie dieťaťa bolo radšej niekde na verejnosti, kde sú aj iní ľudia.
Vrátim sa k téme detí z domovov. Systém v nich bol dakedy nastavený naozaj protivzťahovo. My sme si v Úsmeve ako dar začali postupne uvedomovať silu vzťahovej väzby, teda že stabilné, bezpodmienečné vzťahy sú pre dieťa rozhodujúce. Aj ja osobne som až postupne začal chápať, aká nespochybniteľná je úloha rodiča a že treba urobiť všetko preto, aby sa zachránila zlyhávajúca rodina.
Vlastne sa celá filozofia postavila opäť z hlavy na nohy, lebo predtým sa hneď, ako mala rodina problém, dieťa vzalo do domova. Preto sme mali heslo: Aby každé dieťa malo rodinu.
Áno, toto sme až postupne objavovali. Najmä keď sme sledovali deti, ktoré vychádzali z detských domovov. Videli sme, ako sa často trápia, aké sú ich spoločné problémy, ako sa nevedia zaradiť do života. Vtedy sme si začali uvedomovať, že to treba riešiť úplne iným spôsobom. Nevyberať deti z rodiny, keď to nie je nutné, a čím skôr ich do rodiny vrátiť.
Áno, už som hovoril o fenoméne odpustenia, ktoré ma oslobodí. Som síce v nejakom väzení, ale mám od neho kľúč. Treba pomôcť vyriešiť dieťaťu aj jeho zranenia, lebo tie sa neskôr objavia pri výchove vlastného potomka. A dôležité sú aj sociálne zručnosti, aby dieťa vedelo fungovať v normálnom živote.
Sila príbuzných. To ma zaskočilo. Vyskúšali sme model, ktorý prišiel z Nového Zélandu. Tradičný maorijský systém bol taký, že keď zlyhajú otec a mama, musia zasiahnuť príbuzní. Štát nastupuje až vtedy, keď si nevie dať rady široká rodina. Vymohli si, aby pred zásahom štátu zasadli takzvané rodinné skupinové konferencie.
My sme to na Slovensku nazvali stretnutia rodinných kruhov, vďaka ktorým dieťaťu začne pomáhať široká rodina. Ale prekvapilo ma aj to, aké dôležité je rané detstvo, ktoré sa začína ešte v maternici a končí sa tretím, štvrtým rokom. To mi najviac otvorilo oči a najviac som sa potom tejto téme aj venoval.

Jozef Mikloško. Foto: Postoj/Adam Rábara
Je známy fenomén, že deti, ktoré vyrastajú v rozpadnutých rodinách, majú strach založiť si rodinu. Aj tu ide o transgeneračný problém. Na jednej akcii mi malé dievčatko povedalo, že sa asi rozvedie. Keď som sa jej opýtal, prečo si to myslí, odvetila, že sa rozviedla jej mama aj babka. Toto ilustruje, čo deti prežívajú. Je to zranenie, ktoré treba liečiť.
Znova sa musíme vrátiť k fenoménu odpustenia. Odpustenie je pre ďalšie fungovanie týchto detí úplne esenciálne a je to to jediné, čo dokáže zastaviť transgeneračné procesy. Okrem toho, že odpustenie dostane človeka opäť do rovnováhy, vyrieši sa ten najväčší hnev. No a podľa najnovších zistení odpustenie ovplyvňuje aj štruktúru mozgu.
Budem o tom hovoriť v médiách.
Z ideologického hľadiska asi nie, ale ľudia sú ochotní počúvať o konkrétnych prípadoch a tých som za svoj život poznal neúrekom. Chcem o tom hovoriť aj pri riešení rodičovských konfliktov, napríklad podporou Cochenského modelu rozvodu, ktorý je zameraný na dohodu pre dobro dieťaťa. Lebo ako hovoril známy nemecký sudca, pán Jorgen, keď zo súdnej siene vyjde jeden rodič ako víťaz, dieťa prehralo.
Som presvedčený aj o tom, že deti potrebujú prežívať spirituálny rozmer, mať zmysel života, byť vedené k náboženstvu. Spiritualita je vec, ktorá dieťaťu pomáha získať komplexný pohľad na život a je preň veľmi dôležitá.
Rozhodne o tom budem hovoriť aj verejne. Jedna vec je robiť to, čo mi je zo zákona ako komisárovi pre deti určené. Druhá vec je, čo môžem ako komisár presadzovať, a tretia sú moje názory. Teda názory Jozefa Mikloška na rôzne témy, ktoré za 30 rokov práce s deťmi ako lekár, otec, profesionálny rodič a už aj dedko nadobudol. A o tom budem hovoriť úplne otvorene.
Jednoznačný. Protestoval by som proti tomu a robil všetko pre to, aby som to blokoval, na to sa na mňa môžete spoľahnúť. Máme tu príklady z Anglicka, kde narástol počet mladých dievčat, ktoré sa chcú preoperovať na mužov, až o 2000 percent. A kritizujú to aj liberáli ako pani Rowlingová. Dnes tu máme pohlavný zmätok, rôzne plávajúce pohlavia, pre mňa však existuje iba muž a žena.
Dnešná mládež masívne dopláca na absentujúceho otca, ktorého nikto nenahradí, a vidíme dôsledky. Takéto dieťa potrebuje byť vypočuté, potrebuje pomôcť v hľadaní svojej identity, ale riešiť to operáciou u detí je nezmysel. Vôbec predčasné prebúdzanie sexuality u detí nie je správne.
Predpubertálne, predčasné zobúdzanie sexuality v škole či už v škôlke nie je správne, a to nemyslím z morálneho hľadiska, ale zo psychologického. Voči takejto výchove sa budem ohradzovať. Spôsobuje to deťom mnohé psychické problémy. Dieťa sa potrebuje v pokoji vyvinúť. Samozrejme, treba deti chrániť pred sexuálnym zneužívaním a robiť prevenciu, ale rozvíjanie sexuality v skorom veku nemá čo hľadať.
Pornografia je veľmi zlá vec a deťom ubližuje. Kyberpriestor je veľmi nebezpečný, musíme nájsť spôsob, ako deti chrániť. A to nie je len pornografia, ale aj nebezpečné obťažovanie, šikanovanie či nenávistné prejavy.
To, čo sa stalo tomu dieťaťu, je neospravedlniteľné. Uvedomujem si, že v takýchto prípadoch musí byť úrad komisára pre deti aktívnejší a viac sa do prípadu vložiť.
Niet pochýb, že dieťa je dieťaťom už počas prenatálneho vývoja a život takéhoto dieťaťa musí byť chránený.
Pôjdem tam veľmi rád.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.