Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
V skratke
29. apríl 2021

Naznačuje azda Michal Havran, že vláda nechala zomierať ľudí kvôli viere?

Naznačuje azda Michal Havran, že vláda nechala zomierať ľudí kvôli viere?

Pár poznámok k jeho rozhovoru s Branislavom Dobšinským.

„Michal Havran: Cieľom letničných kresťanov je zavedenie teokracie, ako v Iráne,“ hlása bombastický nadpis rozhovoru uverejneného tento týždeň Aktualitami.

Nebudem sa tu teraz detailne venovať podsúvaniu, že hŕstka charizmatických kresťanov v drese OĽaNO chce na Slovensku zriadiť teokratický režim. Tieto opakovane sa vracajúce obvinenia voči konzervatívnym kresťanom v politike sú len ozvenou starého sloganu o snahe zaviesť na Slovensku „čiernu totalitu“, ktorý zaznieval voči KDH ešte vo volebnej kampani v roku 1990.

Ľudia, ktorí sa touto hrozbou vtedy oháňali, pomáhali stvoriť fenomén Mečiar, kým práve to „černokňažnícke“ KDH sa v 90. rokoch stalo hlavnou opozičnou silou brániacou slovenskú demokraciu…

No zaujímavejšie sú konštrukcie Michala Havrana o tom, ako letničná teológia (ako ju svojsky chápe on, nie nutne samotní letničiari) podľa neho vplýva na politiku súčasnej slovenskej vlády či jej najsilnejšej strany OĽaNO.

Vysvetľovať napríklad antikorupčnú rétoriku OĽaNO teológiou, podľa ktorej je svet úplne skazený dedičným hriechom (inými slovami: skorumpovaný), znamená hľadať komplikované vysvetlenie tam, kde sa ponúka jednoduchšie a pravdepodobnejšie.

Lapidárnejším dôvodom zrejme je, že vlády Smeru poskytovali svojimi častými kauzami vtedajšiemu opozičnému politikovi Igorovi Matovičovi úplne pohodlný priestor, ako sa vymedzovať voči nim cez antikorupčné postoje. Je to viac o Matovičovom neomylnom marketingovom inštinkte než o nejakej odťažitej teológii.

No najčudesnejšia je Havranom naznačená konštrukcia, že z viery letničných kresťanov v skorý návrat Ježiša Krista a z ich viery v osobné dary Ducha Svätého, vrátane daru uzdravovania, má vyplývať akási ich ľahostajnosť alebo odovzdanosť zoči-voči pandémii koronavírusu. V skratke: zomrie, kto podľa Božej vôle má zomrieť, a za tento svet v područí hriechu sa neoplatí bojovať, lebo aj tak sa onedlho skončí. Sotva by sa nejaký letničiar pod takéto zavádzajúce podanie jeho viery podpísal.

V každom prípade, naznačuje azda Michal Havran, že vláda SR nechala ľudí počas prvej štvrtiny tohto roka úmyselne zomierať preto, že v nej sedia kresťanskí charizmatici? Obstojí takéto niečo vo svetle faktov?

O manažérskych rozhodnutiach bývalého ministra zdravotníctva možno diskutovať, no bol to predsa kresťanský charizmatik Marek Krajčí, kto najviac podporoval čo najširší lockdown. A boli to naopak liberáli vo vláde, ktorí chceli všetko uvoľňovať. Igorovi Matovičovi sa vyčítali emotívne tlačovky, kde sa zvykol opakovane rozcítiť kvôli našim na životoch ohrozeným seniorom.

Aj medzi letničnými kresťanmi sa nepochybne nachádzajú antivaxeri či ľudia, čo bojkotujú rúška. No drvivá väčšina ich pastorov disciplinovane plnila predpísané bezpečnostné opatrenia a neskôr aj nariadenia vlády o obmedzení bohoslužieb. K ich rešpektovaniu viedli i svojich veriacich.

Disciplinované plnenie protipandemických nariadení vnútri kresťanských cirkví bolo podporené aj tým, že vo vláde a v parlamente bolo viacero osobností z týchto kruhov, ktorým kazatelia i veriaci dôverovali. Dodajme, že bohoslužby v našej údajnej „teokracii“ podliehali drakonickejším vládnym obmedzeniam než v niektorých omnoho sekulárnejších západoeurópskych krajinách.

Kazatelia chceli však pomôcť nielen poslušnosťou voči verejným orgánom, ale tiež duchovne. Aj na Postoji sme informovali o iniciatíve modlitieb za uzdravenie Slovenska 16. marca, ktorú organizovali pastori protestantských cirkví – od ľudí z Evanjelickej cirkvi a. v. až po ľudí z letničných prostredí. To je veľmi odlišný postoj od Havranom podsúvaného: Keď ľudia zomierajú, treba to prijímať ako Božiu vôľu.

A potom je tu ešte tvrdenie, že podľa letničiarov sa vraj za svet neoplatí bojovať, lebo je v moci hriechu a aj tak čoskoro zanikne: Prečo potom vôbec išli tí letniční kresťania na kandidátku OĽaNO? Prečo sa teda vôbec unúvajú „zavádzať teokraciu“, keď má byť podľa nich všetko márne a za chvíľu sa to skončí druhým príchodom Krista? Prečo Marek Krajčí zakladal platformu Kresťania v meste, v rámci ktorej veriaci čistia verejné priestranstvá alebo pomáhajú bezdomovcom?

Je škoda, že moderátor Branislav Dobšinský žiadnu z týchto otázok nepoložil.

Ak sa chcete skutočne dozvedieť niečo fundované o protestantských charizmatikoch, prečítajte si napríklad rozhovor o tejto téme s profesorom evanjelikálnej teológie Pavlom Hanesom.

Na Postoji tiež bloguje Miroslav Tóth, letničný pastor a teológ.

O katolíckych charizmatikoch sa zase kolega Imrich Gazda rozprával s Máriom Tomášikom zo Spoločenstva Martindom, ku ktorému má blízko aj predseda vlády Eduard Heger.

A o tomto fenoméne z pohľadu Katolíckej cirkvi písal u nás aj katolícky kňaz Anton Ziolkovský.

Na snímke Michal Havran. FOTO TASR – Pavel Neubauer

Odporúčame