František a registrované partnerstvá Poznáte pravdu a pravda vás vyslobodí

Poznáte pravdu a pravda vás vyslobodí
Pápež František. Foto – TASR/AP
Hoci ide „len“ o súkromné vyjadrenie pápeža, úplne najhoršou reakciou naň je tváriť sa, že neodznelo. O to viac, ak je to vyjadrenie, ktoré vyvoláva kontroverzie a polemiky.
9 minút čítania 9 min
Vypočuť článok
František a registrované partnerstvá / Poznáte pravdu a pravda vás vyslobodí
0:00
0:00
0:00 0:00
Miroslav Lettrich
Miroslav Lettrich
Teológ, marketér a publicista
Ďalšie autorove články:

Spor o blahorečenie Vojtaššák pod paľbou

Vyučovanie náboženstva Prežitok alebo príležitosť?

Spochybňovanie autorít Poľný výbor kontroly pravej viery

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

„Poznáte pravdu a pravda vás vyslobodí“ (Jn 8, 32). Táto veta sa v mojom živote stala v istom zmysle mottom. Ruka v ruke s úprimnosťou a otvorenosťou, a to aj vtedy, keď je to nepríjemné alebo to môže narobiť problémy. Nad otázkou, či naozaj hľadáme pravdu alebo sa len uspokojíme s vysvetlením, ktoré nám nenarobí problémy, som uvažoval mnohokrát v súvislosti s nedávnymi vyjadreniami pápeža Františka vo veci registrovaných partnerstiev.

Tlačová kancelária KBS sa téme venovala v dvoch článkoch. Prvý je z 24. 10. 2020 a je vlastne komentárom vedúceho slovenskej redakcie Vatikánskeho rozhlasu P. Jozefa Bartkovjaka SJ. Ten v komentári  uvádza, že v článkoch o filme Francesco sú „výroky bez kontextu i dezinformácie“.

O tom, že v dokumente režiséra Afinejevského sú pápežove výroky, ktoré pôvodne zazneli v inom kontexte, niet pochýb. Rovnako tak je iste manipuláciou, ak sa dokument snaží navodiť dojem, že uvedené vety pápež František hovorí priamo Afinejevskému, pričom pochádzajú z dávnejšieho rozhovoru pre mexickú televíziu. A je hrubou dezinformáciou, ak dokument navodzuje dojem, že sa pápež vyjadril o práve na rodinu osôb rovnakého pohlavia a možnosť adopcie detí, pričom pápež v slovách o „práve na rodinu“ v skutočnosti hovoril o vzťahu medzi rodičmi a ich homosexuálnymi deťmi.

Napriek výrokom v inom kontexte a aj manipulácii či dezinformáciám tu však ostáva problém. V texte páter Bartkovjak píše toto: „Po analýze kontextu, z ktorého sú jednotlivé úseky viet povyberané a spojené dohromady, je všetkým jasné, že pápež v žiadnom prípade nehovorí o legalizovaní homosexuálnych zväzkov.“ Neskôr uvidíme, či to je naozaj také zrejmé.

Druhý text TKKBS 

pochádza z 26. 10. 2020 a je vlastne súhrnom niekoľkých komentárov na pápežove výroky, ktoré potvrdzujú výroky použité v inom kontexte aj manipulácie s rozhovorom. Záhadou však je, ako je možné, že dokument režiséra Afinejevského získal ocenenie za historiografický prínos, ktoré mu bolo odovzdané priamo vo vatikánskych záhradách.

Na stránkach TKKBS som však vôbec nenašiel obsah, ktorý médiá prevzali po druhom novembri. Je to informácia o internej nóte, ktorú Štátny sekretariát poslal nunciom Svätej stolice, v ktorej sa píše, že pápež František v žiadnom prípade nespochybnil dogmu, že manželstvo je zväzkom jedného muža a jednej ženy, a tiež, že jeho vyjadrenie vo veci civilných zväzkov je odkazom na určité ustanovenia štátov, a nie na doktrínu Cirkvi. Prečo je to dôležité?

V žiadnom z textov na TKKBS sa nenachádzala pasáž z dokumentu režiséra Afinejevského, ktorá bola od začiatku najpodstatnejšou. Ide o nasledujúci výrok pápeža Františka: Potrebujeme vytvoriť zákon o civilnom spolužití. Majú právo byť právne krytí. To som obhajoval.“ Tento taktiež pochádza z rozhovoru pre vyššie spomínanú mexickú televíziu, avšak nebol použitý a nachádzal sa len v nezostrihanej verzii, ktorá bola vo vatikánskom archíve (a režisér Afinejevský mal k nej prístup). Uvedená veta sa však nachádza na webe Katolíckych novín a venuje sa jej v rozsiahlom článku aj kňaz Juraj Vittek na stránkach Denníka Postoj.

Vittek píše: „Niet pochýb, že pápež František aj pri právnom uznaní ,civilných zväzkov‘ v žiadnom prípade nepripúšťa akékoľvek analógie týchto zväzkov k manželstvu. A takisto je nesporné, že pápež František nijako neschvaľuje homosexuálne správanie a v súlade s učením Cirkvi ho považuje objektívne za hriešne.“ Rovnako však niet pochýb, že pápež František sa vyjadril za akúsi formu právneho uznania civilných zväzkov. To, že tento postoj pápeža Františka je dlhodobý, potvrdil aj argentínsky arcibiskup Mons. Fernández.

Treba úprimne priznať, že slová, ako je všetkým jasné, že pápež v žiadnom prípade nehovorí o legalizovaní homosexuálnych zväzkov, sa nezakladajú na pravde. Žiaľ, práve týmito slovami sme na Slovensku oficiálne celú kauzu pápežových výrokov uzavreli. Je to priam exemplárny príklad toho, ako nám vyhovuje ostať v klame a nevŕtať sa v pravde. Je totiž oveľa pohodlnejšie tváriť sa, že pápež František nič také nepovedal. Je to však presne tak, akoby ste chceli zakrytím vlastných očí dosiahnuť to, aby vás nikto nevidel. U malých detí je to milé, ale inak je to len trápne. Ale najmä: nie je to verné pravde.

Čo teda o výrokoch pápeža Františka môžeme povedať? V stručnosti toto:

  1. Pápež František sa nikdy nevyslovil za manželstvo osôb rovnakého pohlavia a odmieta analógiu medzi manželstvom a registrovaným partnerstvom.
  2. Pápež František nikdy neschvaľoval homosexuálne správanie.
  3. Pápež František sa skutočne vyjadril za isté legislatívne uznanie zväzkov rovnakého pohlavia.

Čo z toho vyplýva?

V prvom rade to, že pápež František sa nedopustil žiadnej herézy, teda tvrdošijného popierania nejakej pravdy viery. Preto úvaha istého cirkevného právnika, že pápežova vedomá podpora registrovaných partnerstiev znamená automatickú stratu pápežského úradu a uvoľnenie všetkých dikastérií Rímskej kúrie, je úplne nekompetentná a zarážajúca.

No v druhom rade je zrejmé, že postoj podpory pápeža Františka civilným zväzkom ide za hranicu cirkevnej praxe, ktorá vyplýva z dokumentu Kongregácie pre náuku viery z roku 2003, ktorý sa vyslovuje proti schvaľovaniu civilných homosexuálnych zväzkov.

Žiaľ, namiesto toho, aby sme poctivo priznali, že pápež František vyjadril podporu civilným zväzkom a snažili sa o teologickú reflexiu tejto skutočnosti, radšej sa tvárime, že sme nič nevideli a nepočuli. Teologická reflexia by sa mala sústrediť na nasledujúce otázky: ako vnímať situáciu, keď sa pápež, hoci aj v súkromnom rozhovore vyjadrí v protiklade s doterajšou cirkevnou praxou? Boli sme niekedy svedkami podobnej situácie? Mnohí chápu vyjadrenie pápeža  ako motivované snahou o uľahčenie života párov mimo manželstva, ale otázkou je, či až príliš nepodceňuje prax civilných inštitúcií, ktoré násilne vymáhajú zrovnoprávnenie civilných zväzkov s manželstvom.

Hoci ide „len“ o súkromné vyjadrenie pápeža, úplne najhoršou reakciou naň je tváriť sa, že neodznelo. O to viac, ak je to vyjadrenie, ktoré vyvoláva kontroverzie a polemiky. Akoby nám na pravde záležalo len vtedy, keď nás príliš nevyrušuje. Škoda.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
pápež Pápež František
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť