Nechceme dať dcére smartfón

Nechceme dať dcére smartfón

Foto: Flickr/Fouquier

Čo robiť, aby sa necítila mimo kolektívu?

Čitateľka Lucia nám do redakcie poslala otázku pre našich odborníkov na výchovu. Aktuálna téma smartfónov zaujíma mnohých rodičov. Zakázať či povoliť? 

„Moja dcéra je štvrtáčka na základnej škole a spolu s ďalšou spolužiačkou sú v triede jediné, ktoré nemajú smartfón. Mobil dcére nechceme dať, lebo každým dňom pribúdajú štúdie o škodlivosti smartfónov na zdravie aj psychiku detí. Dcérka zatiaľ neprotestuje, prijala naše argumenty a nerieši to. Bojíme sa však neskoršej puberty. Ako jej vysvetliť naše rozhodnutie tak, aby bola hrdá na to, že ide proti prúdu v triede a aby nemala komplex medzi spolužiakmi?“

Denisa Zlevská, psychologička, Centrum pre tréning a rozvoj

Téma mobilných telefónov u detí je častou dilemou pre rodičov a zdrojom konfliktov v rodinách. Pre deti je istou prestížou a pre túto generáciu je mobil aj znakom prináležitosti ku skupine rovesníkov. Deti mobil používajú prevažne na komunikáciu s kamarátmi, zoznamovanie sa a hry. Rodičia vidia mobil zase ako účinný nástroj pre to, aby vedeli monitorovať dieťa, kde sa nachádza a či je s ním všetko v poriadku.

Mobilov sa netreba báť, mobily je potrebné správne používať, a to aj s prihliadnutím na vek dieťaťa. Najťažiskovejšie v tejto téme vidím nastavenie zrozumiteľných pravidiel a ich dôsledné dodržiavanie. Ide o akési budovanie kultúry požívania mobilov v živote jednotlivca i rodiny. Týmto prístupom im prisudzujeme adekvátne miesto v hodnotách rodiny, odkiaľ deti primárne čerpajú aj svoj osobný hodnotový rebríček.

Je skvelé, že dcérke objasňujete svoje postoje a ako píšete, zdá sa, že v jej veku vaše argumenty – ako rodičovskej autority a vzoru – rešpektuje. V neskoršom veku, keď deti potrebujú nadobúdať svoju autonómiu a  svoje názory viac tvoria na základe rovesníkov, je potrebné zmeniť pomer vysvetľovania a počúvania.

Na scénu sa primárne dostáva priestor pre počúvanie a snaha o dohodu či kompromis. Aby dcéra videla spomínaný fakt, že mobil nemá, ako hodnotu, je potrebné, aby vedela, akým iným spôsobom sa môže dopracovať k tým cieľom, na ktoré deti mobil používajú. Potrebujete už teraz budovať alternatívne cesty k vytváraniu a budovaniu kamarátstiev i k tomu, ako zvoliť inú formu komunikácie s nimi. Vtedy sa mobil nebude vnímať ako jediný nastroj na to, čo dieťa potrebuje, a nebude mať tendenciu na ňom neprimerane visieť.

Katarína Winterová, doktorka pedagogiky, mediátorka, vedie internetové poradenstvo pre rodičov.

Dnes sa ťažko vraví „nie“ rôznym mobilom, smartfónom, tabletom… O to viac, keď nielen my rodičia, ale aj deti cítia a vedia, že všetko je na internete, všetko si vygooglime a nafotíme, pozdieľame…

Potrebuje štvrtáčka mobil? Ak áno, tak načo? Na fotenie, telefonovanie, surfovanie, hranie hier alebo na virtuálny spoločenský život? Keď sa ako rodičia rozhodnete, že vaše dieťa potrebuje mobil (chodí samo na krúžky, chodí samostatne do a zo školy…), moje odporúčanie je tlačidlový mobil. Všetci veľmi dobre vieme, že to nie smartfón, ale spĺňa to, čo potrebujeme – byť v telefonickom kontakte s dieťaťom. Tlačidlový telefón zníži zlozvyk trávenia všetkého času na internete a bezbrehé surfovanie.

A čo sa udeje v neskoršej puberte? Pozrite sa na to aj tak, že my sme rodičia a my sa rozhodujeme, ako najlepšie vieme. Dieťa nemusí vždy všetkému plne rozumieť, ale malo by rodičovské rozhodnutie akceptovať. Predsa my rodičia nebudeme meniť svoje rozhodnutia a presvedčenia podľa nálady dieťaťa a jeho aktuálneho pohľadu na danú vec. Samozrejme, že argumenty a diskusiu týkajúcu sa smartfónu môžete viesť aj v neskoršom veku.

Možno rodičov povzbudí v rozhodnutí nedať smartfón svojmu dieťaťu na základnej škole, ak sa pozrú, ako je to v niektorých štátoch Európy:

Francúzsko – mobilné telefóny sú zákonom zakázané pre deti na základných a stredných školách. Deti si ich nechávajú doma alebo zamykajú v skrinkách. Tento zákon platí pre deti do 15 rokov.

Česká republika – až dve tretiny rodičov zastávajú názor, že by sa mal zaviesť celoplošný zákaz používania mobilných telefónov na školách.

Veľká Británia – minister kultúry podporovaný vládnymi konzervatívcami navrhuje úplný zákaz používania mobilných telefónov, pretože neprospievajú rozvoju osobnosti a ani školským výsledkom. Niektoré britské školy už pristúpili ku kroku, keď vydali zákaz používania mobilov na školách.

Toto je naozaj len symbolická ukážka, ako sa vyvíja spoločnosť vo vzťahu deti a mobilné telefóny v škole. Nezabudnime, že my rodičia môžeme a máme budovať kultúru na školách a môžeme byť spolutvorcami pravidiel na školách.  

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Katolícka univerzita v Ružomberku a Univerzita Pardubice

Sám pre seba si triedim veci na potrebné, nepotrebné a zbytočné. Aktuálne vnímam smartfón pre štvrtáčku ako zbytočnosť. To ale neznamená, že sa nemôže, napríklad pre stredoškoláčku, stať vecou potrebnou. Argumentácia škodlivosťou je druhoradá – temer všetko, čo nepoužívame s mierou, je škodlivé.

Sú dve roviny „dôvodov“: prvým je rozhodnutie rodiča, na ktoré má plné právo, a druhým právo „nejsť s davom“, ísť svojou vlastnou cestou (vôbec to neznamená ísť proti prúdu) a odovzdávať túto skutočnú slobodu aj deťom. Kto ide proti prúdu, nebýva celkom slobodný.

Deti sa potrebujú učiť vyrovnávať sa s tým, že nemajú všetko to, čo majú spolužiaci, najmä ak ide o zbytočnosti. Zažívajú to aj v rodine. Nemá napr. také auto, aké sa jej páči, nemá na dovolenku na Kube alebo rodinný dom. Berie to ako fakt. To, že niečo materiálne nemám, nespájajme s hrdosťou, hrdosť vnímam skôr v kontexte nemateriálnych hodnôt.

Pokiaľ ide o dospievanie – je to ešte stále trocha vo vašich rukách, či dieťa splynie s davom, bude v „nezmieriteľných konfliktoch“ s vami alebo bude hľadať svoju vlastnú cestu a cítiť, že mu dôverujete.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo