Vatikán odmietol diela teológa oslobodenia Jona Sobrina

Kongregácia pre náuku viery odsúdila dve diela salvadorského teológa oslobodenia, jezuitu Jona Sobrina. Podľa kongregácie výroky v knihách Ježiš Kristus Osloboditeľ (1991) a Viera v Ježiša Krista (1999) „nie sú v zhode s doktrínou Cirkvi“. Výhrady sa týkajú najmä Sobrinových kristologických názorov.

Ide o prvé opatrenie takéhoto typu počas pontifikátu Benedikta XVI. Skúmanie Sobrinových diel sa začalo už v roku 2001, teda v čase, keď súčasný pápež ešte ako kardinál viedol Kongregáciu pre náuku viery. Paradoxom je, že keď bol Ratzinger mníchovským biskupom zaplatil preklad Sobrinovej dizertačnej práce do nemčiny. „Opatrenie nemôže byť interpretované ako sankcia alebo odsúdenie,“ povedal hovorca Svätej stolice a Sobrinov spolubrat, jezuita Federico Lombardi.

Šesťdesiatosemročný Jon Sobrino pochádzajúci z Baskicka žije od roku 1957 v Salvádore, kde sa podieľal na založení Stredoamerickej univerzity. Pôsobil aj ako poradca arcibiskupa Oscara Arnulfa Romera, ktorého v roku 1980 zavraždila eskadra smrti. Spolu s teológmi Leonardom Boffom, Gustavom Gutierrezom či Juanom Luisom Segundom patrí medzi otcov latinskoamerickej teológie oslobodenia, ktorá sa rodí „z etického rozhorčenia nad chudobou a odstrčenosťou más nášho kontinentu na okraj spoločnosti“ (Boff).

Teológia oslobodenia vzbudzovala pozornosť najmä v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch 20. storočia. Jej názormi sa inšpirovali aj latinskoamerickí biskupi. „Potvrdzujeme potrebu premeny celej cirkvi smerom k uprednostňovaniu chudobných, s cieľom dosiahnuť ich úplné oslobodenie,“ píše sa v záverečnom dokumente 3. konferencie latinskoamerického episkopátu v Pueble (1979).

Kongregácia pre náuku viery pod vedením kardinála Josepha Ratzingera sa k tejto teológii vyslovovala veľmi kriticky. V dokumentoch Inštrukcia o niektorých aspektoch teológie oslobodenia (1984) a Inštrukcia o kresťanskej slobode a oslobodení (1986) jej vyčíta preberanie niektorých princípov marxistickej filozofie, napríklad triedneho boja.

„...niektorí sú pokúšaní jednostranne zdôrazňovať oslobodenie od otroctva pozemského a časného poriadku natoľko, že sa zdá, že odsúvajú na druhé miesto oslobodenie od hriechu, a tak mu prakticky nepripisujú prvoradú dôležitosť, ktorú v skutočnosti má,“ píše sa v prvej spomenutej inštrukcii.

Podľa Corriere della sera (14.3.2007) a www.peacereporter.net (14.3.2007)

Imrich Gazda

• Ak sa Vám článok páčil, podporte ho navybrali.sme.sk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo