Kultúra 25. február 2018

Šekely

Anna A. Hlaváčová
Anna A. Hlaváčová
Mikro-esej o cene otroka a cene zrady.
Mikro-esej o cene otroka a cene zrady.
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Anna A. Hlaváčová

Šekely
Nikolaj Ge: Svedomie, Judáš (1891).

Aká je cena ľudského života a ľudskej slobody? Dobre to vidno na biblickom príbehu o Jozefovi Egyptskom. Keďže bratia chceli Jozefa zabiť, Júdov návrh predať ho sa ponúkal ako menšie zlo. Do hry vstúpili peniaze.

V tom čase bola cena za otroka 20 šekelov striebra. Jozefovi bratia boli slušní obchodníci, trhovú cenu nijako nenavyšovali. V neskoršom období cena otroka stúpla na 30 šekelov. Treba ešte dodať, že vtedy sa cena zlata a striebra veľmi nelíšili: africký kontinent bol na zlato bohatý. Vo svetle uvedených historicko-ekonomických faktov môžeme lepšie porozumieť aj dávnej legende, ktorú skúsime prerozprávať v nasledujúcich riadkoch.

Legenda

Jozefa predali bratia za 20 šekelov striebra... a potom, o 22 rokov za ne – od neho! – kúpili faraónovo obilie. Nebudeme sa zdržovať tým, ako im peniaze vrátil, a ešte ich obdaroval – to nájdeme v knihe Genezis. No legenda k biblickému rozprávaniu pridáva, že keď Jozef zomrel, ostatní bratia za tých pôvodných 20 šekelov kúpili v Sábe masti na jeho zabalzamovanie. Tak sa šekely dostali do Sáby....

O nejaký čas darovala kráľovná zo Sáby 30 šekelov Šalamúnovi... 

Uplynul ešte nejaký čas a dostali sa ku kráľovi Arábie – tento, ako jeden z mudrcov nasledujúcich hviezdu do Betlehema – ich daroval Ježiškovi spolu s ďalším zlatom...

Lenže v zhone cestou do Egypta ich Mária stratila, a tak rodina zostala chudobná... 

Šekely našiel pastier, ktorý neskôr – oslepený ich jagotom? – stratil zrak... Po 33 rokoch držby peňazí mimo obehu Ježiš pastiera uzdravil a on za to daroval 30 šekelov chrámu...

James Tissot: Rozhovor Jozefa a Judáša.

Ale v chrámovej pokladnici nezostali dlho. Farizeji, ktorí spravovali chrámové peniaze, za tie šekely – čo je vlastne známych 30 strieborných – kúpili Judáša... a po jeho smrti hrnčiarovo pole.

Nezrovnalosti medzi sumami či medzi kovmi, ktoré boli v obehu, a rovnako ďalšie adaptácie pre potreby legendy si netreba príliš všímať, nie je to ekonomická teória. Zmysel legendy je v inom: v uvedomení si paralely medzi zradou Jozefových bratov a Judášovou zradou.

Príbehy o zrade v Starom zákone a v Novom zákone odkazujú na paralelné príbehy o odpustení. Vďaka paralele vystúpi aj odlišnosť situácií: ľútosť Jozefových bratov, ktorá dosahuje odpustenie, a Judášovo zúfalstvo.

A, pravdaže, zaujímavý je aj motív peňazí, štrngotajúcich dejinami, akoby stále tých istých, akoby rovnako, cena utrpenia a cena zrady.



Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. 

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0

Najčítanejšie

Deň Týždeň

Najčítanejšie

Deň Týždeň
Diskusia 0