KULTUREVUE: Dobrý biskup medzi Bedármi

bienven.jpg Prvá kniha monumentálneho diela Bedári je venovaná postave biskupa, rozhodujúcej pre celú expozíciu diela. Bez tohto biskupa by nebolo hlavného hrdinu Jeana Valjeana. Keďže v dramatizáciách, ktoré si prirodzene žiadajú redukcie, sa táto postava obmedzuje n...
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
KULTUREVUE: Dobrý biskup medzi Bedármi
0:00
0:00
0:00 0:00
Anna A. Hlaváčová
Anna A. Hlaváčová
Autorka pracuje v Centre spoločenských a psychologických vied SAV.
Ďalšie autorove články:

Keď rozmýšľam o Júliovi Paštekovi...

KULTUREVUE: Útoky na krásu

RECENZIA: Katarzné filmovými prostriedkami

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Prvá kniha monumentálneho diela Bedári je venovaná postave biskupa, rozhodujúcej pre celú expozíciu diela. Bez tohto biskupa by nebolo hlavného hrdinu Jeana Valjeana. Keďže v dramatizáciách, ktoré si prirodzene žiadajú redukcie, sa táto postava obmedzuje na jej kľúčové gesto (scéna pohostinnosti a následné zakrytie Valjeanovej krádeže), pozrime sa, ako sa javí v šírke románovej predlohy.

Na úvod treba pripomenúť historický kontext. Aj keby sme nepoznali francúzske dejiny, dozvieme sa o nich cez hlavnú postavu diela: keď sa Jean Valjean odhodlá priznať svoju totožnosť, aby neodsúdili nevinného, prekvapí ho, že v súdnej sieni visí krucifix a uvedomí si, že „keď súdili jeho, Boha pri tom nebolo“. Francúzska revolúcia 1789 priniesla aj prenasledovanie cirkvi, vylúčenie náboženských symbolov z verejnej sféry.

Nepáčil sa

Ďalší z Hugových hrdinov, biskup Bienvenu Myriel nastúpi na biskupský stolec v roku 1806, za Napoleona. V tom čase má už za sebou bohatú životnú skúsenosť, medzi iným aj občianske zamestnanie. Je to síce románová postava, ale Victor Hugo (ktorý o sebe samom v románe uvádza, že je prasynovcom ptolemajského biskupa) ju opiera o reálny predobraz, a ten formuje vierohodne vzhľadom na zlomové obdobie, kedy sa cirkev vracala do verejného života po prestátych skúškach. Prenasledovaním klérus získal určité sympatie, a bol priestor aj pre atypického hierarchu. Žiaľ, po revolúcii sa mnohé vrátilo do starých koľají, a cirkevná hierarchia zakrátko obnovila svoj prepychový život. Biskup Myriel do nového prostredia nezapadol, a čo sa týka jeho miesta v spoločenstve ostatných biskupov, autor o ňom píše len: „Fakt je, že sa nepáčil.“

"Mal zvláštny a svojský spôsob posudzovania vecí. Podozrievam, že ho má z evanjelia.“

Skromný biskup Myriel – kým mal peniaze, navštevoval chudobných, keď už nemal peniaze, navštevoval bohatých. Za najkrajšie z mien Toho, ktorý je, považoval – ako kráľ Šalamún – Zľutovanie. Za najkrajší oltár – dušu potešeného nešťastníka, ďakujúcu Bohu. „On sa uberal chodníkom, ktorý skracuje vzdialenosti: šiel podľa evanjelia.“ „Zaoberal sa len tým, aby si našiel pre seba a aby vnukol iným najlepší spôsob ľútosti a úľavy.“ Či ukradnuté liturgické klenoty vrátiť do klenotnice je pre neho „otázka, či to má dostať naspäť katedrála alebo to vrátiť do špitála.“ K bohatstvu pristupuje ako k čomusi neoprávnene užívanému, čo treba vrátiť. Zmenší svoj obytný priestor, vymení palác za malý nemocničný domček. Prispôsobuje sa dialektu miestnych ľudí: „menej kázal a viac besedoval, nijakú cnosť nepredkladal na nedosiahnuteľnom podnose.“ „Najvznešenejšie veci vedel povedať najobyčajnejšou handrbulčinou.“ „Človek cítil, že má pred sebou jednu z tých silných duší, skúsených, zhovievavých, kde myseľ je taká veľká, že už môže byť iba láskavá.“

Hoci je biskup láskavý, osobný prepych v cirkvi kritizuje, podľa neho má nádhera zostať vyhradená obradom – lebo obrady sú pre všetkých. Hugo komentuje jeho postoj: „Ako vidno, mal zvláštny a svojský spôsob posudzovania vecí. Podozrievam, že ho má z evanjelia.“

Biskup nie je len odporcom nespravodlivej justície, ale každého odsudzovania blížneho. „Keď videl, že ľudia veľmi nahlas horekujú a hneď sú hotoví pohoršiť sa, povedal s úsmevom:... Hľa ako sa užasnutí pokrytci ponáhľajú protestovať a dostať sa do bezpečia.“

Biskup "Dobrodej"

Monsignore Bienvenu (ktorý v slovenskom preklade Jána Belnaya a Jozefa Felixa z roku 1973 získava prezývku Dobrodej) má príznačné meno: každý mu je vítaným hosťom. A tých, čo k nemu neprišli, biskup vyhľadá sám. Zaujíma ho osud komedianta, konventníka, zlodeja. Takže, keď galejníka 24601 všade odmietnu a on má pocit, že zaklopal už na všetky dvere, ešte stále zostáva aktuálna otázka: Zaklopali ste aj na tamtie dvere? A keď tak Valjean urobí, v dome biskupa mu vrátia pocit ľudskej dôstojnosti.

Napriek dobrote a prístupnosti je biskup osamelý muž, mladí kňazi od neho bočia, lebo cítia, že blízkosťou neurobia cirkevnú kariéru. Bienvenu je biskup chudobných, okraja spoločnosti, stratených ovcí, ale má žiaka – laika. Na prvý pohľad sa zdá, že mať takého žiaka je náročné – nestačí ho len vľúdne prijať, ale treba aj zakryť jeho prečin voči pohostinnosti. A aj po tom sa Jean, hoci otrasený, nezmení okamžite – okradne dieťa, „dopustí sa zločinu, ktorého už nebol schopný.“ Dopúšťa sa ho z inercie, návyku nadobudnutého tvrdosťou galejí.

"Biskup nevidí ovocie svojich skutkov, ale stáva sa horiacou pochodňou v Jeanovej temnote." 

Biskup nevidí ovocie svojich skutkov, ale stáva sa horiacou pochodňou v Jeanovej temnote. Je symbolické, že trestancovi darúva zabudnuté svietniky, a že Valjean si ich necháva na pamiatku, hoci tým riskuje svoju bezpečnosť. Ale nič z galejníkovej premeny a vďaky jeho duchovný učiteľ biskup neuvidí. Katarzia neprebieha v interakcii postáv, ale psychologicky pravdepodobnejšie – v intimite Valjeanovej samoty, kam je čitateľ prizvaný za neviditeľného svedka.

Prvý z piatich zväzkov slovenského vydania Bedárov sa končí tým, že sestra Simplícia z rádu sv. Vincenta, známa tým, že nikdy nevyslovila ani najmenšiu lož, zaklame, aby chránila dobrého človeka pred pozemskou spravodlivosťou, ktorá nepozná zľutovanie. V tomto klamstve je blízko pravde, lebo lož je tu len povrchom a pravda hĺbkou.

Biskup Digne i sestra Simplícia chápu, že Boh od nás nežiada nemožné – nežiada urobiť, aby minulosť nebola. Boh chce len naše obrátenie, a jeho súd nad nami sa končí v momente rozhodnutia pre návrat k nemu. Pochopiteľne, aj Jean Valjean má toto poznanie, získal ho empiricky v priebehu svojho pohnutého osudu. Rehoľnú sestru a biskupa Myriela však obdivujeme pre ich duchovnú intuíciu. Duchovný rast je teda možný aj na základe súcitu s trpiacim, bez vonkajších zvratov vlastného osudu.

Anna A. Hlaváčová

Autorka je režisérka a scenáristka, zaoberá sa dejinami a teóriou umenia.

Foto: wikimedia.org

Bedári - muzikál Městského divadla BRNO

V adventnom čase sa v Istropolise uskutočnila bratislavská premiéra svetoznámeho muzikálu Les Misérables. Krátko po nej prišiel do kín ten istý muzikál vo filmovej podobe. Sprvu nastal synergický efekt, postupne však prevažuje tieňový – splývanie vzniká nielen zhodným názvom, ale aj rovnakým vizuálom propagácie divadelného i filmového tvaru. Bilboardová kampaň brnenského predstavenia sa začala už začiatkom jesene, zatiaľčo kampaň filmu, uvádzaného v multiplexoch sprevádza, pochopiteľne, oveľa intenzívnejšia reklama.   

Filmová a divadelná podoba muzikálu sa nelíšia posolstvom, no svojimi vyjadrovacími možnosťami. Javiskové obmedzenia nútia inscenátorov k vynaliezavosti a rozvíjajú divácku imaginatívnosť. Vo filmovej verzii najviac oceňujem charakter speváckej interpretácie - predovšetkým v pasážach spievaných à capella. Ale každý si môže urobiť vlastnú mienku.

Pre tento účel upozorňujem, že posledná séria predstavení muzikálu Bedári v tejto divadelnej sezóne sa uskutoční v bratislavskom Istropolise v dňoch 21.3. – 24.3.2013. Informácie o predstavení nájdu prípadní záujemci aj na www.istroproduction.sk a v týždenníku Katolícke noviny zadanom do tlače.

Anna A. Hlaváčová

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev muzikál Bedári
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť