Na slávnosť Krista Kráľa je dobré si uvedomiť, že cirkev si neželá zavádzať teokratické zriadenie, ale ponúka cestu, na ktorej spoločnosť nestratí zdroj svojej vnútornej sily.
Počiatky kresťanstva boli u niektorých národov podmienené šťastným rozhodnutím ich kráľa prijať krst spoločne s ostatnými. Takými boli aj časy panovania uhorského kráľa sv. Štefana. Obdobie jeho vlády sa už nespája s barbarskými násilnosťami, ale s hromadným prijímaním kresťanstva a s osvojovaním si novej kultúry. Aj keď kristianizácia v multietnickom Uhorsku prebiehala ešte mnoho rokov po skončení jeho vlády, tento krok je dodnes hodnotený ako úspešný.
Politická autorita môže aj prekvapiť. Pontius Pilát v súdnom procese s Ježišom Kristom zistil, že nie je zločinec a šírenie jeho učenia medzi Židmi sa odvíja od jeho náboženského poslania a kráľovskej hodnosti. Židom to nebolo ľahké priznať a Pilátovi nebolo ľahké podľa toho súdiť. Dejiny sa ale uberali v línii, ktorá prisudzovala Mesiášovi titul spojený s najvyšším honorom. Izaiáš dávno pred Kristovým narodením o ňom predpovedal, že bude Kniežaťom pokoja. Bežní ľudia, ktorí počúvali Ježišove kázne, zase o ňom tvrdili, že je Dávidovým synom a zdôrazňovali jeho kráľovský pôvod. Nakoniec aj Pilát, nevedno či z vnútorného presvedčenia alebo natruc Židom, dal vyvesiť na Kristov kríž tabuľku s nápisom: „Toto je židovský kráľ.“
V našich ušiach tieto kategórie môžu znieť politicky. Venujeme im málo pozornosti, keďže politiku často spájame so špinavosťou. Ak nám Biblia opakovane pripomína kategórie z politického slovníka je to preto, lebo pre ňu sú to synonymá pozemského sveta, ktorý je slabý, hriešny, potrebuje očistenie a stálu pomoc zhora. Kresťanstvo nalieha, aby sa verejná činnosť veriacich vylepšovala tak, aby politici neboli likvidátormi ľudského šťastia. Biblická viera je schopná očistiť a pretvoriť všetky aspekty verejného života, z ktorých pozostáva pravda o človeku a spoločnosti.
“Biblická viera je schopná očistiť a pretvoriť všetky aspekty verejného života, z ktorých pozostáva pravda o človeku a spoločnosti.” |
Cirkev si neželá zavádzať teokratické zriadenie, ale ponúka cestu, na ktorej spoločnosť nestratí zdroj svojej vnútornej sily. Všetkým pripomína, aby svoj intelekt, slobodu a celú osobu ponúkli do služby blížnemu a Kristovmu kráľovstvo pravdy, lásky, práva a pokoja.
Pred tisíc rokmi umierajúci sv. Štefan napísal svojmu synovi list, v ktorom mu odkázal: „Ak chceš získať česť kráľovskej korune, svedomite zachovávaj katolícku vieru, aby si bol príkladom pre všetkých, ktorých ti Boh dal. Pri všetkom sa opieraj o nábožnosť, aby si bol naklonený nielen rodine a príbuzným, ku kniežatám, vodcom, boháčom a domácim obyvateľom, ale aj k cudzincom a všetkým, čo k tebe prídu. Buď trpezlivý so všetkými, nie iba s mocnými, ale aj s tými čo nemajú moc. Buď ponížený, aby ťa Boh povýšil tu aj v budúcom živote. Buď mierny a nikoho príliš netrestaj, ani neodsudzuj. Buď tichý, aby si nikdy nekonal proti spravodlivosti. Toto všetko dohromady tvorí kráľovskú korunu a bez toho tu nik nemôže kraľovať ani dosiahnuť večné kráľovstvo.“
Tento kráľ nebol „šašom na koni“. Sv. Štefan bol zodpovedný muž a jeho činy ho priviedli medzi hrdinov Kristovho kráľovstva. Všetkým nám ukázal vynachádzavosť, s ktorou vydobýjal pre svoj ľud prirodzené i nadprirodzené šťastie. Nech nám v službe blížnemu nikdy nechýba podobná vynachádzavosť a nech je aj charakteristikou novej generácie verejných činiteľov.
Milan Hudaček, SJ
Autor je jezuitským kňazom.
Foto: Flickr.com
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.