Gabriela Beňačková je svetová sopranistka. Patrí k najvýznamnejším operným speváčkam druhej polovice 20. storočia. Žiarila na najvýznamnejších operných scénach a koncertných javiskách, spievala s najväčšími opernými hviezdami pod taktovkou dnes už legendárnych dirigentov.
Ak by som mal vybrať len jednu rolu Gabriely Beňačkovej, ktorej nahrávky dodnes nadchýnajú a rozcitlivejú operných fajnšmekrov, tak je to Rusalka Antonína Dvořáka. Odporúčam nahrávku z predstavenia Viedenskej štátnej opery z roku 1987 alebo s Českou filharmóniou z roku 1983, obe pod vedením dirigenta Václava Neumanna.
Jej mimoriadne úspešná operná kariéra sa začala víťazstvom na Medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1969. Tam si ju ešte pred ukončením štúdia na Vysokej škole múzických umení všimlo vedenie Národného divadla v Prahe a ponúklo jej angažmán. Veľkú časť svojho profesionálneho života preto strávila v Prahe.
Bola prvou Rusalkou vo Viedenskej štátnej opere (1978) po boku Petra Dvorského v úlohe Princa aj v Metropolitnej opere v New Yorku (1993) spolu s ďalším Slovákom Sergejom Kopčákom v role Vodníka. V Bratislave spievala Rusalku po prvýkrát počas Bratislavských hudobných slávností (1979).
Excelentné boli aj jej stvárnenia ďalších českých operných postáv, s ktorými obletela svet: Mařenka (Predaná nevesta) a Libuše v operách Bedřicha Smetanu či Káťa Kabanová a Jenúfa v operách Leoša Janáčka.
Ovácie získavala svojím kovovým striebristým hlasom s povestnou slzou, ktorý jej umožňoval spievať tak lyrické, ako aj mlado-dramatické roly.
Bola skvelou Mimi v Bohéme Giacoma Pucciniho, Tatianou a Lízou v Eugenovi Oneginovi a Pikovej dáme Piotra Iľjiča Čajkovského, Margarétou vo Faustovi Charlesa Gounoda, Desdemonou v Othellovi Giuseppe Verdiho, Leonorou vo Fideliovi Ludwiga van Beethovena...
Ak si spomeniete na ktorýkoľvek z najvýznamnejších operných domov či festivalov, tak tam Gabriela Beňačková iste účinkovala... milánska La Scala, parížske scény Palais Garnier, Théâtre du Châtelet a Opéra Bastille, londýnska Covent Garden, operné domy v Ríme, Benátkach, Janove, Madride, Barcelone, Ženeve, Zürichu, Berlíne, Mníchove, Bonne, Hamburgu, Drážďanoch, Kolíne nad Rýnom, Viedni, Moskve, San Franciscu, Los Angeles, New Yorku, Buenos Aires, Moskve, Amsterdame, na festivaloch v Salzburgu či v Bayreuthe.
Zoznam dirigentov, režisérov a operných spevákov, s ktorými pracovala, je rovnako impozantný... z dirigentov sú to napríklad Claudio Abbado, Carlo Maria Giulini, Sir Georg Solti, Sir Charles Mackerras, Leonard Bernstein či James Levine, zo spevákov boli jej častými partnermi Plácido Domingo, Luciano Pavarotti a Peter Dvorský.
Je držiteľkou dlhého radu vyznamenaní a ocenení vrátane Zlatej medaily Giuseppe Verdiho, Ceny Artura Toscaniniho, Kammersängerin Viedenskej a Mníchovskej štátnej opery, Medaily za zásluhy Českej republiky a Radu bieleho dvojkríža Slovenskej republiky.
Jej hlas môžeme počuť aj v niekoľkých filmoch, v Rusalke Petra Weigla (1977), kde postavu Rusalky hrá Magda Vášáryová, či v Božskej Eme Jiřího Krejčíka (1979), kde postavu Emy Destinnovej hrá Božidara Turzonovová.
Gabriela Beňačková patrí spolu s Luciou Popp a Editou Grúberovou nielen k najlepším slovenským sopranistkám, ale vôbec k najlepším operným speváčkam histórie.
Koncert na počesť tejto významnej slovenskej speváckej osobnosti bude v Slovenskom národom divadle v sobotu 6. septembra o 19. h. Pozvanie na účinkovanie prijali slovenské a svetové operné hviezdy Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Nina Stemme, Corinne Winters a Pavol Bršlík, diriguje Tomáš Brauner.
Zaznie výber z árií opier, v ktorých sama na doskách, ktoré znamenajú svet, účinkovala.
Bratislavské kultúrne leto sa už tradične končí open air koncertom Slovenskej filharmónie, ktorý sa od rekonštrukcie Námestia slobody v Bratislave uskutočňuje pri jeho fontáne. V nedeľu 31. augusta o 17. h si na koncerte pod taktovkou Martina Leginusa vypočujeme program slávnych tancov a karnevalov.
Koncert pod deväťmetrovou plastikou lipového kvetu, ktorá fontáne dominuje, sa začne energickou Slávnostnou predohrou Dmitrija Šostakoviča. Tanečné rytmy ponúknu skákavý tanec saltarello v Rímskom karnevale Hectora Berlioza, Skočná z opery Predaná nevesta Bedřicha Smetanu či Finále zo Suity z baletu Majáles Ľudovíta Rajtera.
Farebné kontrasty prinesú melancholický Slovanský tanec č. 2 Antonína Dvořáka, lyrické Adagio z baletu Spartakus Arama Chačaturiana, dramatické Intermezzo z opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho a iskrivé oslavné Polovecké tance z opery Knieža Igor Alexandra Borodina.
Symbolicky zaznie aj orchestrálna predohra Karneval Antonína Dvořáka zachytávajúca atmosféru mestského karnevalu, zhudobnenú nespútanú veselosť i výkriky radosti návštevníkov.
Na záver koncertu organizovaného v spolupráci s Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom sa nielen najmenší môžu tešiť na dobrodružný Let do Krajiny-Nekrajiny z filmu Hook skladateľa Johna Williamsa.
Vrcholom V. ročníka festivalu Symfónia umenia bude koncert jedného z najvýraznejších tenorov súčasnosti Jonasa Kaufmanna. Vo štvrtok 4. septembra o 19. h vystúpi na open air koncerte sprevádzaný Slovenskou filharmóniou pod vedením dirigenta Jochena Riedera.
Hlas rodeného Mníchovčana Jonasa Kaufmanna je najčastejšie klasifikovaný ako spinto tenor, ktorý sa nachádza medzi lyrickým a dramatickým tenorom, čo mu umožňuje spievať širokú škálu rolí. Jeho hlas má v spodnom registri, teda v nižšej polohe, tmavšie, barytónové zafarbenie, zatiaľ čo vo vysokých polohách je jasný a znelý.
Veľkou výhodou je aj osobitá a ľahko zapamätateľná farba hlasu Jonasa Kaufmanna, ktorá len podčiarkuje jeho skvelú vokálnu techniku, prirodzené frázovanie, jasnú dikciu a hlboké emocionálne prepojenie s hudbou.
Svetové uznanie si získal za svoje interpretácie talianskych, francúzskych i nemeckých rolí či piesňové recitály. Medzi jeho najvýznamnejšie úlohy patria Don José, Werther, Don Carlo, Othello, Andrea Chénier, Maurizio, Lohengrin, Parsifal a Florestan, ktoré uviedol v milánskej Scale, londýnskej Covent Garden, mníchovskej Bavorskej štátnej opere, newyorskej Metropolitnej opere, parížskej Francúzskej národnej opere či Viedenskej štátnej opere.
Na koncerte v Bratislave zaznejú árie z opier Amilcare Ponchielliho, Georgea Bizeta, Giacoma Pucciniho a Umberta Giordana, z operiet Franza Lehára a Emmericha Kálmána a môžeme sa tešiť aj na niekoľko hudobných prekvapení.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.