Profilový koncert diel našej medzinárodne najúspešnejšej skladateľky Ľubice Čekovskej pripravila na stredu 28. mája o 19. h v Dome umenia Štátna filharmónia Košice.
Koncert symfonických diel jubilujúcej komponistky zaznie v rámci LXIX. ročníka festivalu Košická hudobná jar 2025. Dirigentskej taktovky sa ujme Rakúšan Andreas Ottensamer, donedávna prvý klarinetista Berlínskych filharmonikov, ktorý sa rozhodol sústrediť sa výlučne na dirigentskú kariéru.
Na úvod koncertu si vypočujeme najnovšie zo symfonických diel Ľubice Čekovskej Maison de la Musique en sept périodes (Dom hudby v siedmich obdobiach), ktoré zložila na objednávku Gesamtkunstwerk s podporou UNIQA a Nadácie EPH k 75. výročiu založenia Slovenskej filharmónie.
V jej skladbe sa odzrkadľuje príbeh našej krajiny, od čias, keď v našom hlavnom meste korunovali uhorských kráľov, cez vznik Československa, svetové vojny, obsadenie sovietskymi vojskami, Sviečkovú manifestáciu až po Nežnú revolúciu a naše ukotvenie v západnom demokratickom svete.
Druhou kompozíciou bude Filmová suita z rozprávok Zakliata jaskyňa a Tri zlaté dukáty, ktorá nám ukáže skladateľku ako pôsobivú rozprávačku príbehov moderným, ale aj pre deti a mládež zrozumiteľným hudobným jazykom.
Na záver sa môžeme tešiť na jej hudobnú báseň Palingenia na objednávku Essenskej filharmónie, na 24 minút priam symbolizujúcich 24 hodín života podenky, ktorá je na pokraji vyhynutia.
Podenka, po latinsky Palingenia alebo ešte krajšie po francúzsky Ephémère – pominuteľná. Prebúdza sa k životu perkusiami, nosnú melódiu symbolizujúcu jej život stvárňuje harfa v ostináte podfarbovanom gradujúcimi sláčikmi a následne rozjarenými drevenými dychmi. Keď hudba začína tmavnúť, podenka ešte niekoľkokrát vzlietne k slnku, aby nakoniec v krištáľovo čistej variácii hlavnej melódie padla bezvládne na hladinu Dunaja.
Keď privriete oči, uvidíte túto nádhernú vážku poletovať v odlesku slnka na hladine Dunaja, počujete jemný šum krídel, vzrušený v momente počatia nasledujúcej generácie, ktorá opäť o rok na jeden deň rozvibruje stojaté vody mŕtvych dunajských ramien. Tak sa pamätám na bratislavskú premiéru tejto efemérnej efeméry v roku 2018.
Košická hudobná jar, jeden z našich najstarších festivalov, ponúka počas troch týždňov desať koncertov. Mimoriadnym úspechom je účinkovanie Estónskeho filharmonického komorného zboru, ktorý ponúkne vo štvrtok o 20. h v Dóme svätej Alžbety Uhorskej v Košiciach výber z diel estónskeho skladateľa Arva Pärta pre miešaný zbor a organ.
V utorok 3. júna o 19. h vystúpi na festivale Filharmónia Brno pod vedením dirigenta Dennisa Russella Daviesa. Zaznejú Symfonické tance z West Side Story Leonarda Bernsteina, skladba Muertes en Relajo Kurta Schwertsika inšpirovaná denníkmi známej mexickej maliarky Fridy Kahlo a Mishima Concerto pre klavír a orchester Philipa Glassa, ktorý vychádza z hudby k životopisnému filmu o slávnom japonskom spisovateľovi Jukiovi Mishimovi.
Vo štvrtok 5. júna o 19. h uvedie domáci orchester v Dome umenia ambiciózny program konfrontujúci súčasnú ukrajinskú hudbu skladateľa Ivana Karabitsa s romantickým Koncertom pre husle, violončelo a orchester Johannesa Brahmsa a postminimalistickými skladbami Johna Adamsa. Štátna filharmónia Košice sa predstaví pod vedením ukrajinského dirigenta Kirilla Karabitsa, sólistami večera budú huslistka Alexandra Conunova a violončelista Andreas Brantelid.
Trojicu koncertov s titulom Romantika letných nocí uvedie Slovenská filharmónia pod vedením dirigenta Leoša Svárovského. Najprv v stredu 4. júna o 19. h v bratislavskej Redute, potom ako záverečný koncert LXX. ročníka piešťanského festivalu v piatok 6. júna o 19.30 v Dome umenia a napokon v sobotu 7. júna o 18. h pod holým nebom v Čutkovskej doline v Ružomberku v rámci Liptov Klasik 2025.
Na úvod zaznie predohra k opere Ruslan a Ľudmila otca ruskej národnej hudby Michaila Ivanoviča Glinku na motívy rovnomennej rozprávky Alexandra Sergejeviča Puškina. Ponoríme sa do príbehu zlého čarodejníka Černomora, ktorý unesie krásnu Ľudmilu, aby ju nakoniec po strastiplnom boji v rozprávkovej krajine plnej kúziel, magických mečov, pustých hradov a čarodejníkov vyslobodil princ Ruslan.
Jadrom programu bude Koncert pre husle a orchester Piotra Iľjiča Čajkovského, ktorý patrí k jeho najhranejším aj najobľúbenejším skladbám. Ťažko si dnes predstaviť, že v čase jeho skomponovania bol tento husľový koncert sólistami odmietaný a kritikmi označovaný za lacný. Einstein o tomto diele dokonca napísal, že je orgiami obnažených emócií. Pritom ide o dielo zraneného človeka, ktorý ušiel z nešťastného manželstva a hľadal krásu a šťastie, možno preto je koncert plný virtuozity a oslavnej a tanečnej hudby.
Vrcholom koncertov bude Symfónia č. 9 Antonína Dvořáka, ktorej sám autor dal podtitul Z nového sveta. Výnimočnosť tohto diela spočíva tak v novátorstve jeho inšpirácie severoamerickou ľudovou hudbou, ako aj v jeho symetrickosti, teda melodickom prepojení všetkých štyroch častí pri dodržaní klasickej výstavby symfónie.
Úvodnou skladbou dvoch nadchádzajúcich koncertov Štátneho komorného orchestra Žilina bude Symfónia č. 31 Parížska Wolfganga Amadea Mozarta. Zaznejú pod vedením šéfdirigenta Františka Macka vo štvrtok 29. mája o 19. h v Dome umenia Fatra v Žiline a vo štvrtok 5. júna o 20. h v Salle Gaveau v Paríži, na koncerte na počesť 80. výročia ukončenia druhej svetovej vojny organizovanom slovenským inštitútom a naším veľvyslanectvom.
Koncert v Žiline bude pokračovať ďalšími dielami najhranejšieho autora v histórii orchestra – Koncertom č. 3 pre husle a orchester a Symfóniou č. 41 Jupiter Wolfganga Amadea Mozarta. Sólistkou večera bude francúzska huslistka Aude Perin Dureau.
Parížsky večer bude potom už patriť dvom z našich najúspešnejších operných spevákov, snúbencom Slávke Zámečníkovej a Petrovi Kellnerovi. Zaznejú árie a duetá z opier Figarova svadba Wolfganga Amadea Mozarta, Don Pasquale a Nápoj lásky Gaetana Donizettiho a Barbier zo Sevilly Gioachina Rossiniho.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.