KDH označuje návrh o povinnej škôlke za „boľševický“ Drucker neustupuje a odkazuje Majerskému, nech sa rozhliadne po svojom kraji

Drucker neustupuje a odkazuje Majerskému, nech sa rozhliadne po svojom kraji
Milan Majerský a Tomáš Drucker. Foto: TASR
„KDH navrhuje, aby sme sa škrabali poza hlavu, míňali peniaze navyše a robili všetko možné, len nie to, čo je overené a účinné riešenie – vzdelávanie detí v materskej škole,“ bráni sa minister školstva.
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
KDH označuje návrh o povinnej škôlke za „boľševický“ / Drucker neustupuje a odkazuje Majerskému, nech sa rozhliadne po svojom kraji
0:00
0:00
0:00 0:00
Adam Takáč
Adam Takáč
Študoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Komenského v Bratislave. Venuje sa spravodajstvu.
Ďalšie autorove články:

Ako vyzeralo výročie Nežnej revolúcie Fico volal po zmene politického systému, Pellegrini ho kritizoval. Na námestia prišli napriek dažďu desaťtisíce ľudí

17. november V Bratislave sa zhromaždilo 50-tisíc ľudí. Fico v Nitre hovoril, že táto forma demokracie Slovensku škodí

František Mikloško Kresťanská únia je radikálna. Ak ma z KDH nevyhodia, tak tam už ostanem

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Na ministra školstva Tomáša Druckera sa po ohlásení zámeru zaviesť o dva roky povinnú materskú školu pre štvorročné a neskôr aj trojročné deti spustila vlna kritiky.

Drucker predstavil svoj plán koncom apríla s tým, že cieľom tejto zmeny je podľa jeho slov zabezpečiť rovnaké šance na kvalitné vzdelanie a úspech v živote pre všetky deti. „Kvalitné vzdelávanie od raného veku je najúčinnejší nástroj, ktorý máme, ak chceme, aby všetky deti dostali šancu na kvalitný štart do života. Preto musíme zasiahnuť skôr – ešte pred nástupom do základnej školy,“ povedal minister.

V súčasnosti je na Slovensku povinná škôlka od piatich rokov a viac ako tri štvrtiny trojročných detí už navštevuje materskú školu. No predprimárne vzdelávanie často chýba práve deťom z chudobných pomerov, ktoré ho najviac potrebujú. Ako pre Postoj uviedli viacerí odborníci a ľudia z praxe, vymáhanie dochádzky u týchto detí je však veľmi zložité a napriek povinnosti ich rodičia do škôlky nedávajú.

Horecký: Už to skúšali za Stalina

Drucker čelí už niekoľko týždňov paľbe kritiky aj od rodičov na sociálnych sieťach, ktoré sú plné vášnivých diskusií o tom, ako nehorázne štát zasiahne do rodinného života a núti rodičov odovzdať mu výchovu svojich detí. Krátko po oznámení plánu vznikla aj petičná akcia Povedzme nie povinnej škôlke od 3 rokov!

Výhrady k ministrovmu zámeru zazneli v uplynulých dňoch aj od opozície. 

KDH zvolalo v piatok tlačovku, na ktorej ho označilo za neadresné riešenie. Padli aj tvrdé slová o „totalitnom“ či „boľševickom“ kroku zo strany Druckera. Hnutie tvrdí, že krajiny, ktoré tento model zaviedli, nedosahujú lepšie výsledky v medzinárodných testovaniach PISA.

„Kvalita vzdelávania sa nedá zaručiť príkazom, ale podporou – kvalitnými učiteľmi, adresnou pomocou rodinám v núdzi, rešpektom k rodičom a realizáciou takých programov, ktoré priniesli a prinášajú reálne výsledky v teréne pri práci s deťmi a ich matkami, resp. rodičmi,“ povedal poslanec a bývalý minister školstva Ján Horecký.

Poslanec KDH Ján Horecký. Foto: Postoj

Nie všetky deti sú podľa neho v troch rokoch pripravené na kolektív a nie každá rodina má rovnaké potreby.

„Povinnosť bez pripraveného systému len prehĺbi problémy, ktoré chceme riešiť,“ upozornil s tým, že zvlášť pri ľuďoch z marginalizovaných komunít je v prvých rokoch života silná citová väzba medzi dieťaťom a rodičom.

„Nikdy nebude fungovať, ak dieťa napriek odporu matky budete brať presne v stave, keď nemá dobudovanú bezpečnú vzťahovú väzbu. Skúšali to aj boľševici za Stalina a výsledok toho experimentu bol desivý.“

V prípade rizikových rodín z nízkopodnetného prostredia je podľa KDH potrebné poskytnúť pomoc čím skôr. „Začať s ňou v troch rokoch je príliš neskoro. Navyše je otázne, či klasická škôlka bude vôbec mať požadované pozitívne dosahy.“

Za najefektívnejšiu formu pomoci označili pomoc rodičom v získavaní potrebných zručností. Pri tejto forme pomoci sa treba inšpirovať skúsenosťami zo zahraničia a ponuku pomoci zamerať na rizikové rodiny, kde je potrebná a prinesie aj najväčší efekt.

Ako dobrý nástroj uviedli využitie už zavedených foriem pomoci, ako sú komunitné centrá, projekt Omama, detské skupiny, sociálni a terénni pracovníci. Dôležité je podľa nich sprevádzanie rodín zo sociálne znevýhodneného prostredia už od tehotenstva aj počas materskej a základnej školy odbornými a terénnymi pracovníkmi či motivačné stimuly. Ako príklad navrhli príspevok 50 eur, ak rodič privedie dieťa aspoň na dve hodiny v stanovený počet dní do predškolského zariadenia, alebo možnosť získať oblečenie, hygienické pomôcky či hračky za účasť na nízkoprahových podujatiach, pedagogickej a vývinovej diagnostike.

Drucker: Nech sa Majerský rozhliadne po svojom kraji

Minister Drucker sa voči kritike KDH ohradil a trvá na tom, že predprimárne vzdelávanie je najlepšia podpora, akú štát môže mladým rodinám s deťmi dať, a najúčinnejšia investícia do vzdelania, akú môže vláda urobiť.

„Nevymysleli sme si to na Slovensku z dlhej chvíle. V tejto veci panuje absolútna zhoda medzi krajinami Európskej únie aj OECD. Podpora v ranom veku je pre úspech detí rozhodujúca,“ zdôraznil minister.

KDH podľa Druckera nechráni rodiny. „Bojujú za to, aby chudobné deti zostali chudobné, pretože odmietajú to, čo im môže najviac pomôcť. Stačí, aby sa pán predseda KDH Majerský rozhliadol po svojom samosprávnom kraji, ktorý patrí v zaškolenosti detí k najhorším, čo je dôkazom, že návrhy KDH nefungujú alebo im neverí ani ich predseda.“

Podľa neho je práca s komunitami a rodinami, o ktorej hovorí opozičná strana, veľmi dôležitá a užitočná aktivita, ktorá môže doplniť, ale nedokáže nahradiť kvalitné vzdelávanie. „KDH navrhuje, aby sme sa škrabali poza hlavu, míňali peniaze navyše a robili všetko možné, len nie to, čo je overené a účinné riešenie – vzdelávanie detí v materskej škole.“

Minister školstva Tomáš Drucker. Foto: TASR

Minister odmieta, aby politici zneužívali deti a školy na politikárčenie a šírenie neprávd. „Prirovnanie predškolského vzdelávania k Stalinovi a boľševikom je skutočne úbohé a zneucťuje to pamiatku všetkých obetí totalitných režimov. Vyjadrujem ľútosť, že zrovna KDH robí z rodiny a školy nepriateľov. Sú to partneri. Kvalitná škôlka pomáha dieťaťu cítiť sa bezpečne, komunikovať, rozvíjať sa. Je to prostredie, kde sa deti učia jazyk, myslenie aj vzťahy. Presne tieto veci často chýbajú práve deťom, ktoré majú najťažší štart do života,“ upozornil.

Zároveň sa ohradil voči šíreniu strachu, že štát chce plánovaným opatrením odobrať deti rodičom. Ich povinnosť pripraviť deti na vzdelávanie ostáva zachovaná a každý, kto to zvládne, bude môcť svoje dieťa pripraviť sám. Ak to však niekto nedokáže, je podľa neho povinnosťou štátu postarať sa a vytvoriť deťom rovnakú šancu na lepší život, ako majú mnohí ich rovesníci.

Drucker sa odvoláva aj na najnovšiu správu OECD, podľa ktorej sú prvé roky života rozhodujúce, pokiaľ ide o to, ako sa dieťa bude učiť, rásť a uplatní sa v živote. A práve preto ministerstvo školstva podľa Druckera navrhuje povinné predprimárne vzdelávanie od troch rokov. „Problém nie je v deťoch, ale v tom, že nerovnosti vznikajú veľmi skoro. Ak ich nezachytíme včas, prenášajú sa do celého života,“ dodal.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Školstvo a vzdelávanie Tomáš Drucker Rómovia materská škola KDH Ján Horecký
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
pred 7 hodinami

Súhrn udalostí v utorok 18. novembra:

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť