Kam za operou a klasickou hudbou Anna Netrebko v SND, Juraj Valčuha v Slovenskej filharmónii, Krútňava v Piešťanoch

Anna Netrebko v SND, Juraj Valčuha v Slovenskej filharmónii, Krútňava v Piešťanoch
Dirigent Juraj Valčuha. Foto: archív SF
Prinášame tipy na koncerty klasickej hudby a opery na Slovensku na nasledujúce dva týždne.
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Kam za operou a klasickou hudbou / Anna Netrebko v SND, Juraj Valčuha v Slovenskej filharmónii, Krútňava v Piešťanoch
0:00
0:00
0:00 0:00
Boris Ažaltovič
Boris Ažaltovič
Rodák z Michaloviec, vyštudoval právo a pôsobil na ministerstve spravodlivosti, ako hovorca ministra vnútra Vladimíra Palka a bol aj štátnym tajomníkom na ministerstve práce. Venoval sa aj organizovaniu koncertov v abonentnom cykle Gesamtkunstwerk.
Ďalšie autorove články:

Kam za operou a klasickou hudbou Festival Nová slovenská hudba a zaujímavé koncerty v Bratislave a Košiciach

Kam za operou a klasickou hudbou Oslava česko-slovenskej vzájomnosti, Nová slovenská hudba a koncert na pamiatku zosnulých

Kam za operou a klasickou hudbou Začiatok sezón Slovenskej filharmónie a Košickej filharmónie a festival Konvergencie 2025

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Bach a Zárevúcky v bratislavskom Veľkom evanjelickom kostole

Už dnes, v nedeľu 27. apríla, o 18. h vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave uvedie orchester Solamente naturali atraktívny program diel Johanna Sebastiana Bacha a Zachariáša Zárevúckeho.

Na koncerte zaznejú dve kantáty Johanna Sebastiana Bacha. Ako uvádza v texte ku koncertu muzikológ Andrej Šuba, tá prvá, Halt im Gedächtnis Jesum Christ (Maj na pamäti Ježiša Krista), určená na prvú nedeľu po Veľkej noci, sa viaže k príbehu z Evanjelia podľa Jána o neveriacom Tomášovi a je doplnená čítaním z Prvého Jánovho listu „víťazstvom, ktoré premohlo náš svet, je viera“.

Nasledovať budú tri skladby Zachariáša Zárevúckeho (Zacharias Zarewutius), bardejovského organistu a skladateľa, ktorého časť tvorby sa zachovala v Bardejovskej zbierke hudobnín, uloženej od roku 1916 v Széchényiho knižnici v Budapešti. Vypočujeme si Magnificat (Velebí moja duša Pána), O Jesu mi dulcissime (Najsvätejší Ježišu) a Das alte Jahr vergangen ist (Starý rok už pominul).

Kantáta Es ist nichts Gesundes an meinem Leibe (Niet nič zdravého na mojom tele) Johanna Sebastiana Bacha, určená na 14. nedeľu po Svätej Trojici, uzavrie koncert nádejou na vyliečenie a večnú spásu.

Na koncerte pod vedením dirigenta a zbormajstra Somu Dinyésa vystúpi súbor špecializujúci sa na historicky poučenú interpretáciu starej hudby spolu so zbormi Voces Angelicae a Ensemble SoLa a sólistami Jarmilou Vantuchovou (alt), Christianom Volkmannom (tenor), Tomášom Šelcom (bas) a Dávidom Harantom (bas).

Anna Netrebko v Slovenskom národnom divadle

Jedna z najvýraznejších operných speváčok našej doby, sopranistka Anna Netrebko, vystúpi na sólovom koncerte v stredu 30. apríla o 19. h v Slovenskom národnom divadle.

Na galakoncerte zaznejú árie a duetá z diel Amilcare Ponchielliho, Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho, Umberta Giordana, Francesca Cileu a ďalších. Za dirigentským pultom sa predstaví Michelangelo Mazza, ďalším sólistom bude britsko-taliansky tenorista Freddie De Tommaso.

Koncert sprevádzajú kontroverzie spojené s vysokým honorárom i kritikou postoja ruskej divy k vojne na Ukrajine.

Podľa nepotvrdených informácií má ísť o honorár vo výške 230-tisíc eur. Vstupenky sa predávajú za astronomické ceny, ktoré by mali podľa divadla pokryť všetky náklady na koncert. Tie prvej kategórie sú za 419 eur a tie poslednej za 119 eur, aktuálne je v predaji posledných pár miest.

Kritici vyčítajú Anne Netrebko aj jej blízkosť s ruským prezidentom Vladimirom Putinom či nedostatočnú kritiku ruskej invázie. Ide napríklad o jej účasť na tlačovej konferencii v Petrohrade v roku 2014, krátko po ruskom vpáde na Krym, na ktorej bola s jedným z vodcov Doneckej separatistickej republiky. 

Sopranistka sa bráni, že na tlačovej konferencii len oznamovala dar pre balet a operu v Donecku, ktorej jedna z budov bola počas bojov vážne poškodená.

Metropolitná opera v New Yorku s ňou v roku 2022 zrušila všetky predstavenia s odôvodnením, že sa nedištancovala dostatočne od Vladimira Putina. V rokoch predchádzajúcich vpádu ruských vojsk na Ukrajinu pravidelne vystupovala v Kremli i na ďalších oficiálnych podujatiach Ruskej federácie a netajila sa svojou podporou Vladimirovi Putinovi. Na druhej strane jej však treba uznať, že vojnu proti Ukrajine výslovne odsúdila.

V prvých dvoch rokoch po invázii boli jej vystúpenia na svetových operných scénach len veľmi zriedkavé, v tom poslednom sa však s výnimkou New Yorku vrátila na najprestížnejšie operné javiská. Vystupuje v Londýne, Paríži, Berlíne, vo Viedni či v Miláne.

Juraj Valčuha v Slovenskej filharmónii

Slovenská filharmónia uvedie vo štvrtok 1. mája a v piatok 2. mája o 19. h pod taktovkou nášho aktuálne medzinárodne najúspešnejšieho dirigenta Juraja Valčuhu skvostné dielo Žalm 47 pre soprán, miešaný zbor, organ a orchester Florenta Schmitta.

Tento u nás málo známy francúzsky skladateľ sa narodil v roku 1870 medzi dvoma velikánmi francúzskeho milieu Claudom Debussym (1862) a Mauriceom Ravelom (1875) v malom francúzskom mestečku Blâmont v Lotrinsku, ktoré sa ocitlo po prehre Francúzska na hranici s Nemeckým cisárstvom.

Jeho hudba je symbiózou francúzskej kultivovanosti a intelektuálneho vkusu s nemeckou prísnosťou a priam posadnutosťou veľkosťou.

Ako výstižne napísala francúzska dirigentka Nadia Boulanger, ktorá sa na premiére Žalmu 47 v roku 1906 zhostila úlohy organistky, „hudba Florenta Schmitta jasne vykazuje stopy jeho dvojakého latinského a teutónskeho dedičstva. Jasnosť, vyváženosť, zdržanlivosť – teda to, čo bežne nazývame galskými črtami – sa neustále strieda alebo spája s germánskymi ideálmi mohutnej sily, impozantnej konštrukcie a hojnosti citov“.

Tak by sme mohli charakterizovať aj Žalm 47, akoby v sebe spájal dramatickosť Beethovenovej omše Missa Solemnis s vášňou Berliozových náboženských diel Te Deum alebo Kristovo Detstvo.

Sólistkou večera bude francúzska sopranistka Marie Perbost, Slovenský filharmonický zbor pripraví jeho zbormajster Ján Rozehnal.

V druhej časti koncertu si vypočujeme dve baletné kompozície, divertimento Bozk víly Igora Stravinského a prvú suitu z baletu Popoluška Sergeja Prokofieva.

Krútňava na festivale v Piešťanoch

stredu 7. mája sa začne jubilejný LXX. ročník music festivalu Piešťany 2025, pri ktorého zrode stál jeho zakladateľ a iniciátor prof. Eugen Suchoň.

Po úvodných festivalových fanfárach o 19. h sa návštevníci môžu tešiť o 19.30 h na uvedenie Krútňavy Eugena Suchoňa v mimoriadne úspešnom naštudovaní Opery Národného divadla Košice.

Košická inscenácia, ktorá mala premiéru pred polrokom, je prvým pohľadom zahraničného režiséra na Krútňavu na domácom javisku. Vere Nemirovej sa podarilo sprostredkovať klasický príbeh zo slovenského vidieka tak, aby nepôsobil ako folklórna legenda, ale ako univerzálny ľudský príbeh.

Je to nadčasová dráma s dôsledným vypracovaním psychológie každej z postáv, strhujúce divadlo podčiarknuté výbornými speváckymi výkonmi sólistov aj zboru a skvelým hudobným naštudovaním orchestra pod vedením šéfdirigenta Petra Valentoviča.

Opera Národného divadla Košice uvedie inscenáciu aj v domácej repríze v pondelok 5. mája o 19 h.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Anna Jurievna Netrebková Slovenská filharmónia opera Juraj Valčuha koncert
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť