Slovenská filharmónia ponúka návštevníkom v utorok 18. februára o 19. h prvý zo série piesňových večerov.
V sprievode klaviristu Lana Bradića vystúpi v Malej sále Slovenskej filharmónie mladý talentovaný chorvátsky tenor Tomislav Jukić.
V strednej Európe na seba upriamil pozornosť víťazstvami na dvoch prestížnych speváckych súťažiach v roku 2023 – Antonína Dvořáka a Mikuláša Schneidera-Trnavského, kde získal aj Cenu Slovenskej filharmónie a Cenu Národného divadla Praha.
Zaujal plnou sýtou farbou hlasu s veľkým objemom i výbornou speváckou a dychovou technikou, ktorá mu umožňuje s ľahkosťou spievať aj náročné tenorové roly. Prísľubom do budúcnosti je jeho angažmán v opernom štúdiu prestížnej zürišskej opery.
V Bratislave sa predstaví s repertoárom zloženým z piesní Franza Schuberta, Mikuláša Schneidera-Trnavského, Francesca Paola Tostiho, chorvátskych skladateľov Josipa Hatzeho a Dory Pejačević a operných velikánov Ruggera Leoncavalla a Gioachina Rossiniho.
Piesňové večery sa len pomaly dostávajú na pódiá našich koncertných sál. Pritom práve ony sú najčistejšou formou radosti zo spievanej hudby.
Spevák len v sprievode klavíra poodhaľuje svoje vnútro. Či už v piesňach radostných, melancholických, alebo temných. Ukazuje schopnosť svojím hlasom vytvoriť atmosféru, vzbudiť emóciu, vykresliť príbeh.
Takéto vystúpenie umožňuje nielen posúdiť, či spevákov hlas znie ľahko, zdravo, voľne a plnokrvne v celom svojom rozsahu, ale aj hudobnú inteligenciu interpreta, teda to, ako pieseň dramaturgicky vystavia, kde dá dôraz a kde, naopak, uberie a zároveň ako si počas koncertu rozloží sily. To napovie, aké sú jeho kariérne perspektívy.
Po tomto prvom piesňovom večere sa môžeme tešiť v Slovenskej filharmónii ešte na ďalšie dva. Pôjde o naše najúspešnejšie sopranistky – v marci vystúpi Slávka Zámečníková a v máji Mária Porubčinová.
Vo štvrtok 20. februára o 19. h uvedie Slovenská filharmónia pod vedením dirigenta Erika Nielsena diela Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Nepomuka Hummela a Josepha Haydna, troch klasicistických skladateľov, ktorí sa poznali.
Na úvod koncertu si vypočujeme predohru k opere La clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta, ktorú zložil pri príležitosti korunovácie cisára Leopolda II v Prahe v roku 1791 za českého kráľa.
Potom zaznie Koncert pre klavír a orchester č. 2 bratislavského rodáka Johanna Nepomuka Hummela. Už ako sedemročný upútal talentom Mozarta, ktorý sa ho rozhodol dva roky bezplatne učiť. Neskôr bol aj žiakom Antonia Salieriho a zoznámil sa s Josephom Haydnom, ktorého Symfóniu č. 103 si vypočujeme v záverečnej časti. Ten ho odporučil za kapelmajstra u kniežaťa Esterházyho v neďalekom Eisenstadte.
Sólistom večera bude ruský klavirista Dmitry Shishkin, strieborný medailista XVI. ročníka medzinárodnej hudobnej súťaže Pjotra Iľjiča Čajkovského a víťaz LXXIII. ročníka medzinárodnej hudobnej súťaže v Ženeve.
Tento mladý klavirista si postupne získava renomé vystúpeniami po celom svete, v Mekke klaviristov vo Verbier, vo viedenskej Musikverein, v londýnskej Wigmore Hall či exotickom brazílskom Copacabana Palace.
Na koncerte vo štvrtok 27. februára o 19. h vystúpi so Štátnou filharmóniou Košice pod vedením dirigenta Adama Sedlického renomovaný slovenský husľový virtuóz Juraj Čižmarovič.
Od deväťdesiatych rokov pôsobí v Nemecku. Je prvým koncertným majstrom prestížneho WDR Funkhausorchester v Kolíne nad Rýnom a jedným z koncertných majstrov svetoznámeho Bayreuthského festivalového orchestra.
Uvedie Koncert pre husle a orchester Ludwiga van Beethovena, ikonické dielo, ktoré autor pôvodne venoval rakúskemu huslistovi Franzovi Clementovi. Doslovná dedikácia na partitúre znela Concerto par Clemenza pour Clement (Koncert na milosť Clementovi). Ale dielo, ktoré na premiére v Theater an der Wien aj interpretoval, sa nestretlo s veľkým nadšením.
Možno aj preto obsahovalo už prvé vydanie orchestrálneho materiálu venovanie skladateľovmu dobrému priateľovi Stephanovi von Breuningovi.
Medzinárodné uznanie a zaradenie do štandardného husľového repertoáru získal koncert až po jeho uvedení dvanásťročným Josephom Joachinom pod taktovkou Felixa Mendessohna Bartholdyho, a to po takmer štyridsiatich rokoch v Londýne.
Práve dielo Felixa Mendelssohna Bartholdyho Symfónia č. 4 s podtitulom Talianska zaznie v druhej časti koncertu.
Slovenské národné divadlo uvedie v sobotu 1. marca o 17. h premiéru rozprávky nemeckého skladateľa Engelberta Humperdincka Perníková chalúpka (Hänsel und Gretel).
Táto najmä v nemecky hovoriacich krajinách veľmi obľúbená detská rozprávka sa tak vráti na javisko bratislavskej opery po sedemdesiatich rokoch. Ako napovedá už samotný názov, opera je adaptáciou známej rozprávky o Jankovi a Marienke.
Dielo napísal asistent Richarda Wagnera pôvodne pre sestrine deti. Po jeho symfonickej úprave ho na premiére v nemeckom Weimare dirigoval slávny Richard Strauss, ktorý o diele povedal, že je to „majstrovské dielo najvyššej kvality“.
Túto trojdejstvovú operu uvedie divadlo v slovenskom jazyku prebásnené Jánom Štrasserom. Réžie a choreografie sa zhostila Dana Dinková, autorom hudobného naštudovania je Maroš Potokár. Slovenské národné divadlo uvedie rozprávku v aktuálnej sezóne ešte dvanásťkrát.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.