Aj keď to najprv vyzeralo na nudné preteky, napokon Veľká cena Kataru opäť priniesla prekvapenia a kontroverzie.
Čerstvo korunovaný štvornásobný majster sveta Max Verstappen prekvapil v sobotu zajazdením najrýchlejšieho času v kvalifikácii. Neskôr bol však penalizovaný za príliš pomalú jazdu v prípravnom kole. Znie to ironicky, keďže na cestách sme pokutovaní za príliš rýchlu jazdu. V efjednotke za príliš pomalú. Niet divu, že Verstappen zúril. A to nebol jediný moment víkendu, keď FIA urobila niečo kontroverzné.
V prvom kole pretekov sa Verstappen hneď dostal cez Georga Russela na Mercedese a išiel si po víťazstvo. To isté sa podarilo aj Landovi Norrisovi na McLarene, ktorý chcel tiež najvyšší stupeň na pódiu, ale jeho bitka nebola primárne s Verstappenom.
Jazdecký titul už Norris nezíska, ale Pohár konštruktérov pre McLaren môže. Jeho konkurenti v červenom boli zo začiatku pretekov na piatom a šiestom mieste. Pre McLaren to vyzeralo nádejne.
Koniec nudy nastal v 28. kole, keď sa na cieľovej rovinke objavilo spätné zrkadlo z monopostu Haasu. Riaditeľstvo pretekov to vyriešilo dvojitými žltými vlajkami. Piloti majú za takejto situácie ubrať z plynu. O chvíľu hlásil Verstappen, že Norris za ním neubral ako on. Ale o tom neskôr.
FIA nechala ležať spätné zrkadlo uprostred trati. Môže to síce znieť banálne, ale taký „späťák“ je omnoho väčší ako na obyčajnom aute. A keď po ňom prejde auto v 300 km/h, môže sa roztrieštiť po celej ploche rovinky. A presne to sa aj stalo. Hneď na to dostali Lewis Hamilton a Carlos Sainz defekt. FIA sa zahrávala s ohňom a na to doplatili oba piloti.
Po krátkej pauze jazdenia za safety carom sa znovu začalo jazdiť. Avšak po chvíli prišla penalizácia pre Landa Norrisa za neubratie plynu na cieľovej rovinke počas žltej vlajky. Norris naozaj neubral. Verstappen ubral o 10 percent a zachránil si tak preteky. Norris dostal 10 sekúnd „STOPGO“ penalizáciu, čo je v princípe asi 35 sekúnd, pretože musíte prísť do boxov, zastaviť na desať sekúnd a potom sa môžete vrátiť na trať. Norris sa tak ocitol v 46. kole na poslednom mieste.

Foto: TASR/AP
Podľa mnohých to bola extrémne silná penalizácia. Povedal to dokonca aj Max Verstappen po pretekoch a dodal, že on sa v kariére taktiež viackrát popálil na pravidlách o žltých vlajkách. Je pochopiteľné, že fanúšikovia McLarenu to považujú za nespravodlivé, hlavne ak za kolíziu dostanete väčšinou 10 sekúnd.
Dostať 35 sekúnd za neubratie z plynu na rovinke, kde vyvesili na pol minúty žlté vlajky a potom to nechali tak, až kým to zrkadlo niekto nerozbije, je naozaj zvláštne. Efjednotka tak znovu ukázala, aká môže byť neúprosná, a riaditeľstvo pretekov spolu s FIA znovu ukázali, ako môžu byť nekonzistentní vo svojich pravidlách.

Max Verstappen. Foto: TASR/AP
Verstappen posledných desiatich kôl manažoval a dotiahol to do cieľa na prvom mieste. Potvrdil tak, prečo si štvrtý titul z Las Vegas zaslúži práve on. Norris nakoniec prišiel do cieľa desiaty. Jeho kolega na McLarene Oscar Piastri bol tretí.
Jazdci Ferrari na druhej a šiestej priečke znamenajú, že Ferrari sa po súťažnom víkende priblížilo MacLarenu na 21 bodov. Nie je to veľa, ale je tam pre tifosi stále nádej. Všetko závisí od formy jednotlivých tímov nasledujúci súťažný víkend v Abú Zabí. Posledná veľká cena tejto sezóny plnej prekvapení a kontroverzií bude v nedeľu 8. decembra o 14.00.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.