„Ak by ktorýkoľvek regulačný orgán v EÚ zaznamenal problém s mRNA vakcínami, okamžite by sme podnikli kroky na ich stiahnutie z obehu. To, že sú tieto vakcíny bezpečné a možno ich používať, nie je otázka viery, ale výsledok vedeckých výskumov,“ hovorí v rozhovore šéf Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv Roman Dorčík, ktorého do funkcie menovala ešte ministerka Zuzana Dolinková.
Očkovanie mRNA vakcínami chce zastaviť splnomocnenec vlády pre preverenie manažmentu pandémie Peter Kotlár, poslanec za SNS. Na to, aby svoj cieľ dosiahol, podľa Dorčíka stačí jeden podpis ministra zdravotníctva. Čo si myslí o Kotlárovom vyšetrovaní? Bol ochotný s ním spolupracovať? Má voči technológii mRNA nejaké výhrady? A bol zrýchlený proces schvaľovania covidových vakcín v poriadku?
Dorčík cestoval počas pandémie do Ruska, aby preveril vakcínu Sputnik V. Ako sa spätne pozerá na slovenské schvaľovanie Sputnika a prečo podľa neho viedlo len k prehĺbeniu nedôvery voči vakcínam? Šéf ŠÚKL-u hovorí aj o tom, ako by sa dalo ušetriť na liekoch.
So záujmom som si vypočul celé vyhlásenie. V prvom rade ma prekvapil prístup pána Kotlára, keďže nás ako slovenskú národnú inštitúciu, ktorá sa zaoberá procesmi hodnotenia bezpečnosti, účinnosti a kvality vakcín, vôbec neoslovil. To, že neprejavil záujem o náš odborný názor, ma naozaj zarazilo. Čo sa týka ostatných záverov, k tým sa nemôžem vyjadriť, keďže ešte stále nebola vydaná žiadna finálna správa.
Jediný kontakt, ktorý mal štátny ústav s pánom Kotlárom, bol cez infozákon. Žiadosť s otázkami nám 30. septembra postúpil úrad verejného zdravotníctva. To bolo celé.
Neviem, či môžeme zverejniť obsah žiadosti, ale išlo o verejne dostupné informácie, ktoré sú prístupné aj na našej webovej stránke. Na otázky v žiadosti sme odpovedali v zákonnej lehote.
Neviem, ako si to mám vysvetliť.
Samozrejme. Každému, kto má záujem, sa aktívne snažíme objasniť, čomu sa štátny ústav odborne venuje. Uvedomujeme si, že regulácia liekov je veľmi komplexná a pre mnohých ťažko pochopiteľná oblasť, preto vždy hľadáme čo najzrozumiteľnejšiu formu. A samozrejme, pri zachovaní odbornosti a faktov.
Neviem sa vyjadriť k ich odbornosti, no udivil ma naratív, ktorý pán Kotlár pri formulovaní zistení používa. Ale viac sa k tomu nechcem vyjadrovať.

Ako vedecká inštitúcia cítime povinnosť, aby sme aj pri tejto diskusii ostávali vo faktickej a odbornej rovine. Úprimne, ani si neviem predstaviť, čo sa v tomto prípade skrýva pod pojmom nanotechnológia.
Rád by som zdôraznil, že v prípade, ak by sme mali akékoľvek pochybnosti o mRNA vakcínach či ktoromkoľvek inom lieku, sme povinní takýto liek stiahnuť z obehu. Deje sa to pomerne bežne. Regulácie v tejto oblasti sú veľmi prísne, oveľa prísnejšie ako pri potravinách či v ktoromkoľvek inom sektore, pretože ide o zdravie a bezpečnosť ľudí.
Ak by ktorýkoľvek regulačný orgán v EÚ zaznamenal problém s týmito vakcínami, automaticky a okamžite by sme podnikli kroky na ich stiahnutie z obehu. To, že sú tieto vakcíny bezpečné a možno ich používať, nie je otázka viery, ale výsledok vedeckých výskumov, ktoré sú podložené dôkazmi.
Bezpečnosť a účinnosť všetkých vakcín je základnou požiadavkou pri uvádzaní na trh v EÚ. MRNA vakcíny boli starostlivo testované v klinických štúdiách a prešli prísnym hodnotením Európskej agentúry pre lieky. Na základe výsledkov, ktoré potvrdili ich bezpečnosť a účinnosť, boli schválené v celej Európskej únii. Ich bezpečnosť a účinnosť je neustále monitorovaná na Slovensku aj v rámci celej Európskej únie.
Na základe dostupných údajov nebolo potvrdené riziko vzniku autoimunitných ochorení po podaní mRNA vakcín. Vznik takého ochorenia je potrebné starostlivo a individuálne posúdiť odborníkom v danej špecifickej oblasti.
Je dôležité pripomenúť, že mRNA technológia nie je nová – existuje už niekoľko desiatok rokov a je dobre známa najmä z onkologických výskumov. Jej využitie pri vakcínach v rámci špeciálnych regulácií vnímam ako veľmi správne rozhodnutie, túto metódu považujem aj z hľadiska vedľajších účinkov za veľmi bezpečnú.
Celkovo v mRNA technológii vidím veľký potenciál. Vďaka jej využitiu vo vakcínach sme získali rozsiahle množstvo dát, ktoré môžeme ďalej analyzovať a vyhodnocovať vo výskume. V tom vidím veľký benefit aj pri jej možnom využití, či už pri liečbe, alebo pri predchádzaní iným ochoreniam. Zároveň sme týmto spôsobom získali cenné údaje, ktoré nám umožňujú hodnotiť bezpečnosť mRNA technológie z dlhodobého hľadiska. Preto nevidím dôvod vyhýbať sa jej ďalšiemu využívaniu.
Určite nie. Ak by nejaký dôvod existoval, už dávno by som volal po ich stiahnutí z trhu.
V podstate áno, stačil by na to podpis ministra zdravotníctva. Štátny ústav pre kontrolu liečiv je regulačná autorita, to znamená, že dohliadame na bezpečnosť a reguláciu registračného procesu, ako aj na kvalitu konkrétnej šarže. Neurčujeme však, či sa vakcína bude v praxi používať, prípadne akým spôsobom. Medzi naše úlohy patrí sledovať bezpečnosť, kvalitu a účinnosť vakcíny, a pokiaľ voči tomu nie sú dátami podložené výhrady, nemáme dôvod brániť jej vstupu na trh.

Roman Dorčík. Foto: Postoj/Adam Rábara
Vhodnosť akejkoľvek liečby pre pacienta vrátane podania vakcíny proti covidu by mal posúdiť ošetrujúci lekár, ktorý pozná jeho zdravotný stav. Možná súvislosť s veľmi zriedkavými prípadmi myokarditídy bola potvrdená Výborom pre hodnotenie rizík liekov (PRAC) Európskej liekovej agentúry po preskúmaní všetkých dostupných údajov už v júli 2021.
Myokarditída bola pridaná ako nový vedľajší účinok s neznámou frekvenciou výskytu do všetkých dokumentov k vakcíne vrátane príbalového letáka. Rád by som zdôraznil, že riziko myokarditídy v súvislosti s ochorením COVID-19 je vyššie ako riziko jej vzniku spojené s očkovaním mRNA vakcínou.
Prípady myokarditídy sa zvyčajne vyskytli do 14 dní po očkovaní, častejšie po druhej dávke vakcíny a u mladších dospelých mužov. Podľa dostupných údajov je priebeh myokarditídy po očkovaní podobný typickému priebehu tohto ochorenia a zvyčajne dôjde k zlepšeniu stavu po dodržiavaní odpočinkového režimu alebo po začatí liečby.
Štátny ústav vo všeobecnosti nedisponuje informáciou o dĺžke trvania nežiaducich účinkov po očkovaní, keďže tieto údaje oznamovateľ hlásenia nie je povinný uvádzať.
Bezpečnosť a účinnosť vakcín sa dôkladne monitorujú v rámci zavedeného systému monitorovania liekov v EÚ. Štátny ústav pre kontrolu liečiv prijíma hlásenia podozrení na nežiaduce účinky liekov vrátane očkovacích látok od zdravotníckych pracovníkov a pacientov na Slovensku. Jednotlivé hlásenia spracovávame a následne zasielame do Európskej databázy hlásení podozrení na nežiaduce účinky liekov – EudraVigilance. Vyhľadávanie v tejto databáze je dostupné aj pre verejnosť. Keďže oznamovateľ hlásenia nie je povinný uvádzať dĺžku trvania nežiaducich účinkov po očkovaní, ťažko k tomu povedať viac.
K dnešnému dňu evidujeme spolu sedem úmrtí v kauzálnej súvislosti s očkovaním, z toho pri štyroch prípadoch bol súvis stanovený ako možný a v troch ako pravdepodobný. Ide o prípady po vakcínach Comirnaty, Spikevax (mRNA vakcíny) a Vaxzevria (vektorová vakcína).
Som zaočkovaný štyrikrát.
Áno, samozrejme. Očkovanie považujem za najúčinnejší spôsob prevencie ochorenia.
Neviem, ako bude vyzerať finálne zloženie takejto vakcíny, ale tieto dve technológie sa navzájom „nebijú“, a pokiaľ takáto vakcína bude vyhodnotená ako kvalitná, bezpečná a účinná a následne prejde registračným procesom, malo by to byť v poriadku.
Z procesného pohľadu v tom nevidím problém, keďže poznáme mnoho liekov, ktoré sú zmesou účinných látok vyrábaných rôznymi spôsobmi. Ale aj v tomto prípade bude uvedenie vakcíny na trh závisieť od posúdení regulačných orgánov.
Napriek tomu, že išlo o zrýchlený proces, pravidlá sa neobchádzali. Vakcíny prešli všetkými fázami klinického skúšania a bola opakovane preukázaná ich bezpečnosť, kvalita a účinnosť. Metodika kontroly v EMA je veľmi prísna.
Priebežné hodnotenie vakcín je regulačný nástroj, ktorý EMA používa na zrýchlenie hodnotenia údajov k liekom či vakcínam počas núdzovej situácie. Počas štandardného hodnotenia sa k žiadosti o registráciu prikladá kompletná dokumentácia k lieku. Pri priebežnom hodnotení odborní posudzovatelia nečakajú na kompletné dodanie dokumentácie, ale údaje z prebiehajúcich štúdií preskúmavajú priebežne podľa toho, ako sú dostupné. To znamená, že po podaní žiadosti o registráciu má EMA možnosť vydať stanovisko v čo najkratšom čase. Nič to však nemení na fakte, že všetky potrebné údaje musia byť dodané.
Dokumentácia, ktorú musí žiadateľ o registráciu lieku poskytnúť, má prísne určené štandardy a formu, musí obsahovať rozsiahly súbor dát. Okrem výsledkov predklinických a klinických skúšaní sú to napríklad aj údaje o farmakologických vlastnostiach lieku alebo informácie týkajúce sa výroby a kontroly kvality.

Roman Dorčík. Foto: Postoj/Adam Rábara
Základné fázy klinického skúšania prebehli štandardne a až následne sa viaceré fázy začali prekrývať, aby sa proces trochu urýchlil. Aj počas podmienečnej registrácie musia prínosy lieku prevažovať nad jeho rizikami. Držiteľ podmienečného rozhodnutia o registrácii vždy od EMA dostal stanovené termíny, počas ktorých bol povinný dodávať vyžiadané doplňujúce údaje.
Podmienečná registrácia je štandardný nástroj, ktorý sa používal aj pred pandémiou a používa sa aj po nej. Len v minulom roku bolo takto v rámci EÚ zaregistrovaných osem liekov.
Nemyslím si, že by sme sa bez vakcíny dostali z covidového obdobia efektívnejšie, preto riziká spojené so zrýchleným procesom schvaľovania sú v porovnaní s tým, čo sme získali, malé.
Napríklad keď náš európsky schvaľovací proces porovnám s americkou liekovou agentúrou FDA, naše regulácie sú oveľa prísnejšie a aj vo výnimočných situáciách veľmi konzervatívne a stále orientované na bezpečnosť pacienta.
Neviem to posúdiť, ale ja som sa v rámci štátneho ústavu nestretol so žiadnym farmalobingom. My v štátnom ústave sa zaoberáme najmä odbornou časťou. Samozrejme, všetky farmaceutické spoločnosti majú svoje záujmy a chcú na konci vykazovať zisk, ale toto ide naozaj mimo liekových agentúr, najmä našej, ktorá má v tomto smere oklieštené kompetencie – hlavne čo sa týka cenovej regulácie, do ktorej vôbec nezasahujeme.
Proces nákupu vakcín, ktorý sa dial na úrovni Európskej komisie, išiel mimo procesov liekových agentúr, ktoré sa zaoberali ich registráciou. Z procesov a podmienok pri schvaľovaní liekov a vakcín sa de facto nedá nikam uhnúť, preto na lobing pri liekových agentúrach nevidím priestor, ale k politickej rovine sa neviem vyjadriť.

Nepoznám podrobný proces, akým pán splnomocnenec vykonával testovanie, ale bežne sa vakcíny mikroskopicky netestujú. Z môjho pohľadu preto nejde o štandardný postup. Pri každom lieku existujú prísne stanovené metodiky a špecifikácie, na základe ktorých prebiehajú jednotlivé testovania. Každé testovanie musí mať jasne určený cieľ aj spôsoby, akým sa k nemu vedci dopracujú.
Nie.
Čo sa týka výroby Sputnika, to, čo nám bolo sprístupnené, sme si aj pozreli. Celé posudzovanie bolo komplikované najmä preto, že nám výrobca nedodal kompletnú dokumentáciu. A keď nemáte k dispozícii dokumentáciu, nemôžete správne posúdiť ani proces výroby, pretože ho nemáte s čím porovnať. Z pohľadu regulačnej autority bolo preto nemožné vakcínu Sputnik posúdiť.
Nesprístupnili nám všetky informácie, ktoré sme na splnenie podmienok v rámci európskych regulácií potrebovali. V Ruskej federácii sú regulačné rámce nastavené inak ako u nás a s reguláciami v EÚ nie sú harmonizované. Výskumné ústavy v Rusku napríklad nie sú riadené ministerstvom zdravotníctva, ale ministerstvom hospodárstva a majú tak celkom iný model výroby liekov.
Hoci máme za sebou viaceré inšpekcie v zahraničí, najmä v Indii, tento prípad bol iný. Výrobné závody v Indii totiž majú záujem dodávať svoje produkty na európsky trh, preto majú všetky procesy nastavené tak, aby vyhovovali európskym reguláciám. Pri Sputniku to tak nebolo.
Nebolo to len o našej inšpekcii, tá zohrala pomerne malú rolu. Išlo najmä o klinické dáta, ktoré neboli kompletne dodané ani nám a ani Európskej liekovej agentúre. Vakcína Sputnik bola zaradená do rovnakého procesu posudzovania vakcín v EMA, ako aj ostatné očkovacie látky proti covidu. Z dôvodu nedostatočnej dokumentácie k schváleniu vakcíny Sputnik ani na tejto úrovni nakoniec nedošlo.
Myslím, že sme si spravili svoj diel práce v tom, že sme sa túto vakcínu snažili posúdiť v rámci našich možností a platných regulácií Európskej únie. Keďže na Slovensku máme status použitia neregistrovaného lieku, vo finále išlo o jeden podpis na ministerstve zdravotníctva, čo sa v závere aj stalo. Ak bolo v záujme vlády túto vakcínu použiť, mohla to spraviť rýchlo a veľmi jednoducho bez tlačenia ústavu do nejakej polemiky. Očakávanie vtedajšej vlády boli nereálne vzhľadom na čas, naše kapacity a spomínanú nedostatočnú dokumentáciu.
Sme úradníci a vedci, ktorí zo stanovených regulácií nemôžu a nechcú len tak vykročiť a prísť k inému záveru. Hoci sme nepovedali, že tá vakcína je zlá, celá diskusia okolo Sputnika koniec koncov viedla len k prehĺbeniu nedôvery voči covidovým vakcínam ako takým, čo podľa mňa v danom čase nebolo prínosom.

Roman Dorčík. Foto: Postoj/Adam Rábara
Po nástupe na úrad som prehodnocoval každého jednotlivého vedúceho v rámci našich sekcií. Vzhľadom na to, že sekcia inšpekcie je pod najväčším dohľadom medzinárodných audítorov, ako sú EMA či americká FDA, najmä v oblasti výroby liekov, považoval som za potrebné, aby sekciu viedol odborník zameraný práve na túto oblasť. Pani Baďurová nie je výrobný inšpektor, čo pokladám za jednu z kľúčových skúseností, ktoré by sekčný vedúci mal mať. Preto došlo k výmene.
Určite tam nie je žiadna príčinná súvislosť medzi reexportom a pani Baďurovou. Na mieste vedúceho ju nahradil interný zamestnanec – výrobný inšpektor z radov sekcie. Problematiku zamedzovania vývozu liekov sa snažíme ďalej rozvíjať aj cez právnu podporu, spoluprácu s políciou a daňovými úradmi, aby boli výkony našich inšpekcií čo najplynulejšie a najefektívnejšie.
Reexport liekov je problém, s ktorým sa pri inšpekciách stretávame už roky. Ide o dlhodobý problém, ktorý vyplýva z aktuálnej cenovej regulácie liekov. Na Slovensku máme lieky, ktoré patria medzi najlacnejšie v rámci Európskej únie. Viem, že sa to počúva zle, keďže ľudia vnímajú lieky ako drahé, ale v európskom porovnaní to tak nie je.
Keďže liek nemá žiadny špeciálny status z hľadiska obmedzenia jeho vývozu, tento problém naďalej potrvá. Pre reexportérov je výhodné lieky vyviezť a dať do obehu v západnej Európe, kde je ich cena na trhu niekoľkonásobne vyššia.
Náš trh je pre výrobcov inovatívnych liekov veľmi neatraktívny už dnes – okrem toho, že sme malá krajina, nepomáha nám ani spomínaná cenová regulácia. Inovatívne lieky poskytujú pacientom tú najlepšiu dostupnú liečbu, preto takýto krok nevnímam veľmi pozitívne. Napriek tomu sa v rámci nášho ústavu snažíme robiť maximum pre to, aby tieto lieky pre pacientov, ktorí ich potrebujú, na Slovensku boli.
Nie som si istý, či šetrenie na liekoch je vo všeobecnosti tá najlepšia cesta. Pri analýzach je potrebné vyhodnocovať aj manažment pacienta. Inovatívny liek môže byť 10-krát drahší, ale systém vďaka nemu ušetrí napríklad na hospitalizácii pacienta, prípadne pri jeho skorom návrate medzi aktívnu pracovnú silu.
Rád by som sa na túto problematiku pozrel z iného uhla pohľadu – priestor vidím v efektívnejšom využívaní príležitostí, ktoré sa nám ponúkajú. Ak by sme na Slovensku zvýšili podporu klinických štúdií, zvýšili by sme atraktivitu našej krajiny aj pre farmaceutický priemysel. Prostredníctvom vzniku klinických centier by sme mohli na správnych poplatkoch zvýšiť príjmy do verejného rozpočtu a zároveň by sme na Slovensko dostali tú najlepšiu a najinovatívnejšiu liečbu prakticky zadarmo. Takto by sa dalo pomôcť najmä pacientom, pri ktorých je inovatívna liečba veľmi nákladná.
So štátnym tajomníkom Ladislavom Slobodníkom vedieme diskusiu, je veľmi naklonený našim návrhom. Máme už aj rozpracovaný plán, ako sa k cieľu dostať, čo ma veľmi teší.
Diskutovali sme aj o vytvorení informačného systému, do ktorého by sa dokázali univerzity a klinické spoločnosti prihlásiť tak, aby bol celkový proces efektívnejší. V rámci zdieľania pracovnej praxe v rámci štátov EÚ sme už komunikovali napríklad s Belgičanmi, ktorí používajú obdobný systém.
Belgický systém vie dokonca podľa chorobopisov predikovať spotrebu liekov do budúcnosti. Okrem toho má takýto systém aj ďalšie benefity – zefektívňuje liečbu aj v nemocniciach, keďže lekárom ukazuje, aká liečba pomohla pacientovi s istým typom anamnézy, a podľa úspešnosti dokáže navrhnúť daný postup aj iným lekárom v prípadne podobného pacienta. Tým sa, pochopiteľne, skvalitňuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti a stierajú sa rozdiely medzi jednotlivými nemocnicami.
Uvidíme, ako som spomínal, momentálne o tom prebiehajú diskusie. Osobne by som bol rád, keby sa to podarilo implementovať.
Je to na rozhodnutí ministra a pochopím, ak si bude chcieť vyberať svoj tím. Naša prebiehajúca spolupráca so štátnym tajomníkom je dobrá, stretávame sa na týždennej báze a som za to rád. Ale čo bude ďalej, to ide naozaj mimo mňa. Momentálne sa orientujem na to, ako zlepšiť súčasný stav liekovej regulácie na Slovensku.
Vďaka spolupráci s európskymi inštitúciami sa nám darí veľmi dobre. Ak by sme mali trochu voľnejšie ruky, náš zisk by sme mohli minimálne v najbližších rokoch kontinuálne zvyšovať. V rozvoji by nám pomohla napríklad zmena štatútu organizácie z rozpočtovej na príspevkovú.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.